Урок з курсу "Я досліджую світ" "Азовське море"

Про матеріал
Учні 4 класу повторюють вивчений матеріал здобувають нові знання під час уявної мандрівки сучасним кораблем, який належить до флотилії «Еврика». Кожен з них є активним учасником наукової конференції. Перед журналістами виступають науковці, історики, синоптики, лікарі. Діти розв’язують природничу задачі, читають зашифровані повідомлення, виконують цікаві завдання у групах, відгадують загадки, вчаться досліджувати, аналізувати, робити висновки.
Перегляд файлу

Тема. Азовське море. Рослинний і тваринний світ Азовського моря. Охорона Азовського моря.

Цілі: Формувати уявлення учнів про особливості природи Азовського моря, про його рослинний і тваринний світ, стан природи та охорону природних багатств морів. Розвивати вміння працювати з фізичною картою України, уміння аналізувати, порівнювати, знаходити істотні ознаки і робити висновки. Виховувати бережливе ставлення до водойм України.

Обладнання: презентація, грамзапис шуму моря, картки, наочні посібники, підручник, зошит з друкованою основою.

Хід уроку

І.Організація класу.

ІІ. Опис дня. Заповнення календарів погоди.

ІІІ. Відгадування загадки.

Я багате невимовно,

Таємниць незнаних повне.

Не відкрила ще людина

Всі скарби в моїх глибинах.

У підводних пасовиськах

Ходять риби косяками.

Фосфористим грають блиском

Хвилі темними ночами.

Та як хтось мене схотів би

Порівняти з океаном –

Буду грядочкою тільки

Із безмежним поруч ланом.  (Море.)

                                   Тамара Коломієць

 ІV. Гра «Відповідності».

- З’єднайте:

Озеро             частина океану, яка заглибилась у суходіл.

Море              великі простори води, що вкривають земну поверхню.

Океан             водойма, яка виникла у природних западинах на поверхні землі.

 

V. Актуалізація знань

- Отож, море – це частина океану, яка заходить у сушу.

- Яким кольором на мапі позначають моря?

- Чому синій колір має різні відтінки?

- Якими бувають моря?

( Окраїнні і внутрішні.)

- До яких відносимо наші моря?

(До внутрішніх, бо вони з усіх боків оточені сушею.)

- Нагадаємо, що море завжди з’єднане з океаном за допомогою вузеньких проток. Якщо немає виходу в океан – це озеро, а якщо є, це море.

VI. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Сьогодні ми здійснимо віртуальну мандрівку безмежними просторами українських морів. Нас чекає дуже комфортабельний корабель. А завдяки ось цьому батискафу ми навіть зможемо опуститися на морське дно.

 

VII. Читання правил поведінки на кораблі.

- Наш корабель належить до флотилії «Еврика». І перебуваючи на ньому, потрібно дотримуватись певних правил. Їх зачитає матрос Бондарчук.

 

1. Не можна запізнюватися на борт корабля.

2. Протягом усього дня матрос повинен бути ввічливим, дисциплінованим, уважним.

3. Усі пересування по палубі виконуй чітко, без зайвого галасу.

4. Матросе! Без вагань виконуй розпорядження капітана.

5. Завжди будь надійним товаришем.

6. Сумлінно виконуй свої обов’язки.

7. Матрос флотилії «Еврика» має право користуватися навчальною, науковою, культурною базою корабля.

- Всі правила вам зрозумілі?

- Будете їх дотримуватися?

 

VIII. Відправлення у подорож.

- Ми готові до мандрівки.

Девіз уроку:

Ми на кораблі казково-дивнім

Океани всі й річки перепливем.

На шляхах блакитних в морі синім

Ще незнаний материк знайдем.

 

(Звучить музика і шум моря.)

- Ви послухали музику. Яким ви відчули море?

 

IX. Створення настрою.

- Кожне море складається з краплинок.

(На дошці розміщені три краплинки.)

- Які вони?

- Яку візьмемо з собою у подорож?

(Веселу.)

 

X. Перевірка домашнього завдання.

- Вам потрібно було вдома підібрати цікаві повідомлення про Чорне море.

 

Учень

Чорне море – дуже цікава і своєрідна водойма. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, населеного рослинами і тваринами, та потужного глибинного шару, в якому немає життя. Солоність води із глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з’являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає.

Верхній шар Чорного моря багатий на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

 

 XІ. Заповнення стіни слів.

- На цьому чудовому кораблі ми проведемо  наукову конференцію.  Сьогодні до нас запрошені журналісти, науковці, екологи, історики, лікарі і навіть водолази…

- Зверніть увагу на «Стіну слів».

- Можливо, деякі слова вам незрозумілі. Зараз ми їх пояснимо.

Надаємо слово «Довідковому бюро».

 

Конференція – з’їзд, збори, зустріч, нарада (для обговорення і вирішення важливих питань) політичних, державних, наукових діячів з представниками преси, радіо, телебачення з метою донести ці питання через засоби масової інформації до широкого кола населення.

Експедиція – відрядження групи людей зі спеціальною метою, завданням.

Інтерв’ю – розмова журналіста з фахівцем з метою публікації в пресі, передачі по радіо, показу по телебаченню.

Міністр – працівник центральної урядової установи, що відає окремою галуззю господарства.

Історик – людина, яка займається наукою про минуле.

Синоптик – працівник, який передбачає погоду.

Біолог – спеціаліст в області біології, рослинного світу.

Зоолог – знавець  зоології, тваринного світу.

Еколог – фахівець в області екології.

Експерти – люди, які досліджують якесь питання, щоб дати йому правильну оцінку. Вони мають глибокі знання з певної спеціальності.

- Усі гості, які завітали сьогодні до нас у клас – це справжні експерти!

 

XII. Інтерв’ю.

Журналіст 1

- Журнал «Людина і природа». Ніколайчук Софія.

Журналіст 2

- Наукове видання «Водойми України» Кириченко Валерія.

- У мене є запитання до істориків. Чому Азовське море має таку назву?

Історик:

- Азовське море в різні часи і в різних народів мало різноманітні назви. Наприклад, меоти й інди, які жили на його узбережжі ще до нашої ери, називали його Тамарунда – Годувальниця Чорного моря, стародавні греки –

Меотида, римляни – Меотійське болото (від назви племені), слов’яни – Сурозьке, або синє, море, араби – Бар-ель-Азов – Темно-синє море,

Татари – Азов – кінець, гирло (за розташуванням у гирлі Дону).

 

Журналіст

- Маю запитання до науковців. Розкажіть, будь ласка, про особливості

Азовського моря. Чим воно відрізняється від Чорного моря?

 

Науковець 1

Азовське море – це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8-10 м, а максимальна – 14м.Рівень моря під впливом сильних вітрів і припливу річкової води зазнає значних коливань. Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря.

   Азовське море унікальне. Це своєрідний рибний розплідник, одна з найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У Азовському морі мешкають безліч видів риб.

 

Науковець 2

   Розташоване Азовське море на півдні України. Воно майже з усіх сторін оточене суходолом. На південному сході Азовське море з’єднане з Чорним через Керченську протоку.

   Азовське море – одне з найменших морів у світі. Воно майже у 10 разів менше від Чорного моря. Солоність Азовського моря менша, ніж Чорного, тому що в нього несуть багато прісної води великі річки.

 

Журналіст 

- А мене завжди цікавило питання: а чому вода в морях солона?

Хто може дати відповідь на це питання?

 

Літератор

- Хочу вам нагадати казку про двох братів і чарівні жорна, які впали в море і мололи-мололи сіль без зупину. Ви її читали на уроці літературного читання. Людей споконвіку цікавило це питання. Дати наукову відповідь вони не могли. Отож, народ склав багато казок про те, чому вода в морі солона.

 

 

 

 

Науковець 3

- Давайте поміркуємо, звідки беруться солі у морській воді?

  Вода – добрий розчинник. Протікаючи по земній поверхні, вона розчиняє різні речовини і у вигляді солей несе їх у моря. Поступово у морях і океанах накопичилась сіль, яка і надає воді гірко-солоного смаку.

   Якщо всю воду в океанах і морях випарувати, то залишилося стільки солі, що розстеливши її на суші. Отримали б шар завтовшки понад 150 м!

 

Журналіст

Питання до  біолога. Розкажіть, будь ласка, про рослинний світ Азовського

моря.

 

Біолог

- В Азовському морі ростуть червоні і зелені водорості, водні квіткові рослини.

 

Журналіст

Нашу розмову продовжить зоолог. Цікаво буде дізнатися про тваринний світ Азовського моря.

 

Зоолог

- Як вже відомо, наші моря дуже багаті на різноманітну рибу. Найбільші запаси риби в Азовському морі. На дні моря живе камбала, морський йорж. Є дуже багато форелі, скумбрії, ставриди, оселедців. Поблизу узбережжя, там, де впадають річки, водиться велика кількість річної риби – судак, короп, лящ.

На узбережжі Азовського моря гніздиться багато птахів. Вони живляться виловленою в морі рибою, молюсками, креветками, крабами.

 

 Журналіст

- Наступне запитання:  Я цьогоріч відпочивала на Азовському морі  і помітила, що воно має зелений колір. Чому?

 

Науковець 4

- Азовське море мілке  та піщане. В ньому за день купається велика кількість людей, накопичуються хвилі. Все це піднімає пісок, тому море робиться зеленувато-жовтим.

 

Журналіст

- Питання до синоптика. Чи впливають моря на клімат материків?

 

 

 

Синоптик

- Кожен з нас щодня цікавиться погодою. Потрібно знати, що погоду створює Світовий океан. Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Вода, яка випадає на землю у вигляді дощу і снігу, випаровується з поверхні водойм. Світовий океан ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує і тепло, і вологу на Землі. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар. Якби на Землі не було Світового океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Не росли б дерева, не цвіли сади, а літо було б таке холодне, як зима.

 

Журналіст

- Питання до сімейного лікаря. Як впливає відпочинок на морі на здоров’я українців?

 

Сімейний лікар

- Діти, хто з вас хоч 1 раз відпочивав на морі? Бачу, що ви любите разом з батьками відпочивати на морі. Звичайно, купання у морській воді, засмагання позитивно впливає на наше здоров’я. Але потрібно в усьому знати міру і пам’ятати як уникнути сонячного і теплового удару. Про це ви вивчали на уроках «Основ здорв’я».

 

Журналіст

- Питання до нашого кока – це кухар на кораблі.

- Які страви ви готуєте з морепродуктів?

 

Кок

- Звичайно, я готую багато смачних страв з морської риби. Осетрові риби дають нам чорну ікру. Смачні і корисні страви з морепродуктів. Найбільш поширені молюски: мідії, рапани, устриці. Всі вони їстівні. Устриць і мідій навіть розводять спеціально. Перед уживанням їх потрібно варити або смажити. Це справжній делікатес! Але улюбленою стравою наших моряків була і залишається вермішель по-флотськи!

 

Вчитель

- Маємо перервати нашу роботу. Гарячий репортаж про екологічне лихо в Азовському морі.

(Перегляд відео.)

 

Еколог

- Проблема екології на даний момент є найважливішою в світі.

   Як вижити? Яким буде наше майбутнє? Ці питання постають перед кожною людиною. Адже ніякі блага цивілізації не замінять чистого повітря і прозорої води.

   Основними джерелами забруднення Азовського моря ї промислові підприємства і порти. Внаслідок аварій кораблів море забруднюється нафтою і нафтопродуктами.

 

Еколог 2

- В останні десятиріччя спостерігається підвищення солоності моря. Частина дрібних організмів, що мешкала в товщі води і була кормом для риби, зникла. Відповідно зменшилася і чисельність риби.

   Збільшується кількість стоків неочищених вод від комунальних і промислових підприємств. Інтенсивне використання сільським господарством мінеральних добрив і отрутохімікатів теж згубно впливає на стан Азовського моря.

 

Журналіст

- Питання міністру водного господарства.

- Що потрібно зробити на державному рівні, щоб покращити цю ситуацію?

 

 

Міністр

- Так, потрібно визнати, що зроблено недостатньо. Буквально завтра дам наказ своїм заступникам всесторонньо розглянути це питання. Детально вивчимо всі проблеми. Подамо звіт на одному з центральних телеканалів.

 

XIII. Фізкультхвилинка.

 

XIV. Робота з підручником

- Читатиме той, у кого на парті буде лежати краплинка-мандрівниця.

 

XV. Виконання завдань у зошиті з друкованою основою.

- Нам потрібно заповнити бортові журнали.

- Відкрийте зошити на сторінці 66.

1-2 завдання виконаємо колективно, а 3-4 самостійно.

 

XVI. Розгляд колекції виробів з мушель.

Водолази

- Нам часто доводиться опускатися на дно моря. Там ми знаходимо різноманітні знахідки.

( Демонстрація виробів з мушель.)

- Коли прикласти мушлю до вуха, можна почути шум моря.

 

XVII. Робота в групах.

- Потрібно скласти прислів’я з окремих слів і пояснити їх.

Чекай з моря погоди, то роса очі виїсть.

Нащо в море воду лити, коли й так море повне.

Завдання в пляшці.

- У пляшці якесь зашифроване повідомлення. Спробуйте його прочитати.

26, 19, 28, 17, 19, 21, 7, 3, 7, 16, 11, 15, 7,

23, 1, 3, 19, 6, 1, 18, 7, 4, 19, 6, 11, 23, 31, 22, 33.

(Хоч море велике, та вода не годиться.)

 

XVIII. Виконання природничих задач.

- Прямо по курсу пірати. Вони хочуть захопити наш корабель. Вимагають викуп.

- Нам потрібно заробити ці кошти за допомогою своїх знань.

- Для цього потрібно розв’язати задачі. Потрібна сума – 40 піастрів. За правильно розв’язану задачу ви отримаєте 10 піастрів.

- Просимо до слова математиків.

 

1. Тулуб гігантського краба досягає 60 см а краба-горошини – 2 см. У скільки разів тулуб краба-гіганта більший за краба-горошину? (30)

 

2. Довжина новонародженого кита 7 м, довжина дорослого 33 м. На скільки підростає кит? (26)

 

3.Бобер може не дихати під водою 15 хв, кашалот – у 4 рази довше. Який час може не дихати під водо кашалот? (60)

 

4. Жук-плавунець за добу знищує 90 лялечок комарів, а лялечка бабки – 40 таких лялечок. Скільки всього лялечок знищують з жуки і з лялечки бабки? (390)

XIX. Хвилинка- цікавинка.

1. Якого каменя немає в морі?

2. Два хлопчики плавали в морі 8 хвилин. Скільки хвилин плавав кожен з них?

3. Уяви, що ти капітан корабля. Судно дуже красиве. На ньому є 250 пасажирів, 75 кают, команда складається з 47 членів екіпажу. Скільки років капітану?

 

XX. Підсумок.

Ми крокуєм, ми крокуєм,

Ми планетою мандруєм,

Хочем сушу дослідити,

Але всю не обходити.

В моря-океани заглядати,

Але дна нам не дістати.

Так ми довго-довго йшли,

В Україну ми прийшли.

 

- На наступних уроках ми продовжимо вивчати тему «Природа України», мандрувати її просторами, вивчати природу рідного краю. А на сьогодні все.

- Чи сподобалась вам наша конференція?

- Чи корисною вона була?

- Чи справдилися ваші сподівання на урок?

 

Ось і уроку кінець.

Хто працював – молодець.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

XXI. Домашнє завдання.

Підготуватися до навчального проекту «Водойми рідного краю. Їх стан та охорона».

docx
Додано
10 червня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку