Урок з курсу Я у світі."Правила поведінки в гостях. Правила гостинності"

Про матеріал

Мета: розширювати знання учнів про правила поведінки в гостях та правила гостинності; формувати навички правильної поведінки за столом; з'ясувати обов'язки культурного гостя та господаря, норми їх поведінки; учити дотримувати правил увічливості під час вітання, знайомства та перебування в гостях; виховувати культуру поведінки, гостинність.

Перегляд файлу

1

 

Тема: Правила поведінки в гостях. Правила гостинності.

Мета: розширювати знання учнів про правила поведінки в гостях та правила гостинності; формувати навички правильної поведінки за столом; з'ясувати обов'язки культурного гостя та господаря, норми їх поведінки; учити дотримувати правил увічливості під час вітання, знайомства та перебування в гостях; виховувати культуру поведінки, гостинність.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: зображення усміхненого сонечка та промінці із правилами гостинності; аудіозапис танцювальної музики; слайдова презентація, картки із ситуаціями, текст В. Сухомлинського « Матері ніколи…»

 

Хід уроку

Слайд №1

 

І. Організаційний момент

 Діти! В народі кажуть:  Слайд № 2

Добрий гість – дому радість!

Сподіваюсь, що і ви, як і я,

Раді нашим гостям.

Тож, давайте привітаємося:

– Раді вітати вас в нашій оселі!

Зичимо щастя, здоров’я, добра!

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Інформаційна хвилинка Слайд № 3-4

19 листопада світова громадськість відзначає Міжнародний чоловічий день. Міжнародний день чоловіків виник, як аналог Міжнародного дня жінок, адже при всій своїй силі чоловіки теж потребують уваги, турботи і тепла.

 

19 листопада 1819  у Мадриді відкрився легендарний музей Прадо, який вважається однією з найбільших світових художніх скарбниць. В даний час мальовнича колекція музею Прадо включає більше 8600 полотен.

  1. Бесіда Слайд № 5-6

Не привітатися, або не відповісти на привітання в усі часи в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою.

 - Чи знаєте ви, як треба вітатися?

 - Із друзями?

 - Вчителькою?

 - Як вітаються люди у селі?

 - А ось жести, якими з давніх-давен обмінювались люди з різних країн під час вітання: декотрі – вклонялись,Слайд № 7 інші підносили руки до чола і до серця; торкалися носами. Слайд № 8

 - Багато разів ви чули від дорослих: зніми шапку, коли входиш до кімнати. Гадаю, ви бачили, як дорослі вітаються, простягають руку, Слайд № 9 знімаючи рукавичку.

- Раніше в пошуках поживи, рушаючи в мандри, лицар одягав шолом. Та на шляху – дім, де живе знайомий. Переступаючи поріг, лицар знімає свій шолом. Слайд № 10 «Я тебе не боюся», - промовляє він цим жестом. – Бачиш, моя голова відкрита. Я тобі довіряю.

 - Вітаючись, знімають рукавичку та кажуть: «Не бійся. Ось вам тепла долоня. Зброї в моїх руках немає».

  1. Бесіда Слайд № 11

- Діти, чи любите ви ходити в гості?

- Без чого не можна ходити в гості?

- Що вам найбільше подобається, коли ви буваєте в гостях?

- Як ви готуєтеся до походу в гості?

- Коли на вас чекають, то краще прийти вчасно чи бажано трохи запізнитися? (Приходити в гості необхідно вчасно, як запрошували.)

- Чи можна приводити із собою «за компанію» знайомих або чужих людей?

- Де подіти верхній одяг? (Знімати шапку, верхній одяг, роззуватися слід у прихожій, іти мити руки.)

- Чи можна приходити в гості без запрошення?

- Коли слід прощатися?

- А які ще правила поведінки в гостях вам відомі? (Обов'язково слід вітатися з усіма присутніми; поводитися спокійно, стримано; за столом не вередувати, якщо просять заспівати, прочитати вірш, не змушувати себе вмовляти.)

  • Отже, знати правила гостинності необхідно. Слайд № 12

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку Слайд № 13

- Сьогодні ми поговоримо про гостинність, правила прийому гостей, правила поведінки в гостях, правила поведінки за столом.

IV. Робота над темою уроку

1. Словникова робота Слайд № 14-15

Гостинність — народна традиція з любов'ю та повагою приймати і частувати гостей; також готовність, бажання приймати гостей і пригощати їх.

Гість — походження цього слова давнє. Колись від гостя очікували лиха. Праслов'янське слово «гість» - означало чужинець, чужоземець; а ось як  зазначено у грузинському прислів'ї -  «Гість — це посланець від Бога»,

  1. Складання асоціативного куща « Яким має бути гість?» 

Слайд № 16

( Діти називають якості гостя)

Давайте замислимось, навіщо люди ходять у гості? - Для цього, виявляється, є чимало причин.

  •                 По-перше, дуже приємно, коли, побачивши вас, хтось зрадіє і тепло всміхнеться.
  •                 По-друге, збираються в гостях різні люди, погомонять про те про се — усім користь: дізналися про новини, обговорили події, обмінялися відомостями — і всі стали трішки багатші, розумніші.

Отже, гість повинен бути : вихованим, доброзичливим, веселим, …

  1. Слухання та обговорення вірша « У гостях» В. Тименко

Слайд № 17

- Послухайте вірш, який має назву « У гостях» В. Тименка і дайте відповідь на питання:

- Як поводив себе гість?

Якщо в друга іменини,

 Ти не гай ані хвилини!

 Завітай до нього вранці,

 Ввімкни музику для танців,

 Ще й пісні горлай щосили,

 Щоб скоріше стіл накрили.

 Подарунок лишай вдома –

Треба він тобі самому.

 За один обід не варто

Подарунок віддавати.

 Загрібай цукерки в жмені

 І ховай їх у кишені.

 Торт хапай двома руками,

Їж великими шматками.

 Після торта руку жирну

 Витри краєм скатертини.

 А коли вікно є поруч,

Витри руки краєм штори.

А коли ступнеш на ганок,

Скажи: «Стіл був препоганий»!

Стане соромно родині,

 Особливо господині,

І тоді матуся вдруге

 Іменини зробить другу.

 

 - Чи можна погодитись із такими «порадами»? Чому?

4. Повторення вірша Слайд № 18

- Давайте пригадаємо вірш, який ми з вами вивчали про гостинність.             (Діти повторюють всі разом)

До подруги, до Галини я іду на іменини.

Бути гостею чудово, тож поводжуся зразково.

Я «смачного» всім бажаю і собі за стіл сідаю.

Як закінчиться гостина —

Кажу: «Дякую, Галино!»

Висновок: Отже,  яким має бути гість?

Так, які ввічливі слова має використовувати гість?

5. Гра « Додай слово» Слайд № 19

- Щоб закріпити знання про ввічливі слова, пограємо в гру «Додай слово» .

Розтопить серце всякого

 Сердечне слово…(дякую).

 Коли тебе впіймають раптом за підказку,

 Ти вчителя розчулиш:.. (вибачте, будь ласка).

 Зеленіє древній пень,

 Коли почує:.. (добрий день).

 Коли згасає сонце у росі,

 Його зоря лягає лагідно на плечі,

 Серед знайомих, рідних голосів

 Ми чуємо привітне:… (добрий вечір).

 Щоб знов зустрітись в годину призначену,

 Кажу щиро завжди я всім:…(до побачення).

 

V.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Слайд № 20

Музична пауза. Вільні танцювальні рухи під музику.

 

6.Розповідь учителя з елементами бесіди.  Слайд № 21

- Господарем бути не так просто, слід навчатися бути справжнім господарем.

- Чи доводилось комусь із вас незручно почуватися, перебуваючи в гостях? Якщо так, то чим це можна пояснити? (Господарі не допомогли роздягнутися, на довгий час залишили одних в кімнаті, сказали, що їм натоптали та ін..)

 - То як, на вашу думку, повинен себе поводити гостинний господар?

 (Люб’язно зустрічати гостей; бути уважним до кожного гостя; заздалегідь продумати не тільки, чим пригостити гостей, а й чим їх зацікавити; не помічати мимовільних помилок гостя, або тактовно виправити.)

 

7. Розгляд таблиці « Яким має бути господар?» Слайд № 22

Г — гостинний

О — охайний

С — спокійний

П — привітний

О — організований

Д — доброзичливий

А — артистичний

Р — розумний

 

 - Є правила для господарів і для гостей.

 - Якщо до вас прийшли гості, запам’ятайте, - все треба робити так, щоб гостеві було не гірше, ніж вдома. Перш за все, гостеві треба зняти верхній одяг. Потім провести його у кімнату. Запропонувати сісти на найзручніше місце. Поки не сіли за стіл, спробуйте розважити гостей: покажіть свої найкращі книжки, іграшки, ввімкніть тиху музику, пограйте спокійні ігри.

 - Правила для гостей: витерти взуття, привітатись з усіма, не сидіти, розвалившись, не тримати руки в кишенях.

8. Творча робота «Поради господареві». Слайд № 23

 Учитель, застосовуючи метод «мозкового штурму», разом з учнями складає поради, як має поводитися господар і яких правил він повинен дотримуватись, щоб гостям у його домі було добре і затишно. Ці поради можуть мати такий вигляд:

 Бути привітним господарем — це значить гостинно і люб'язно зустріти гостя, допомогти йому роздягнутися, запросити до кімнати, посадити на найкраще місце в кімнаті, а вже потім можна сісти і самому, чимось зацікавити і розважити його. Адже недарма говорять, що хороші манери складаються з маленьких жертв.

 — Бути уважним господарем означає бачити всіх своїх гостей разом і кожного окремо, знайти час, щоб з усіма хоч трошки поговорити, а тим, хто сором'язливий або вперше в домі, приділяти більше уваги. Не випадково уважний господар викликає взаємну прихильність гостей до себе.

 Бути люб'язним господарем — це заздалегідь подумати не тільки про те, чим ви пригощатимете гостей, а й чим зацікавити їх, та, крім того, гостинний господар вгадує бажання гостей і виконує їх по можливості, не чекаючи, щоб його просили.

 Бути щедрим господарем означає не тільки не шкодувати для гостей книг, марок, іграшок, частування, а також часу, старань та зусиль, витрачених на те, щоб прийняти їх добре.

 Бути безкорисливим господарем — це не вимагати подяки за те, що ви зробили для гостей, не скаржитися на труднощі, турботи, пов'язані з їхнім приходом, не нагадувати без кінця, як добре ви все влаштували і, найголовніше, не розраховувати на прийом, частування і подарунки з їх боку.

 Бути тактовним господарем — не помічати мимовільних промахів та помилок гостя, не розпочинати розмов на неприємну для нього тему, не влаштовувати таких ігор, розваг, де господар буде виглядати як молодець, а гість — як недотепа.

 Бути вихованим господарем означає виконувати все, про що написано вище, а також бути врівноваженим, ввічливим і, хоч би там що трапилось, не показувати гостям свого кепського настрою та невдоволення.

 

9. Складання правил гостинності. Слайд № 24

Гра «Щоб сонечко посміхнулося»

● Допомагаю прибрати в кімнаті.

● Одягаюся святково.

● Чекаю на гостей у призначений час.

● Зустрічаю всіх гостей, вітаюся з ними.

● Дякую за всі подарунки.

● Приділяю однакову увагу всім гостям.

● Організовую цікаві розваги для гостей.

● Дозволяю розглядати свої іграшки, книги, колекції.

● Не виявляю поганого настрою та незадоволення.

● Дякую за приємно проведений час.

● Проводжаю гостей і прощаюся з ними.

(Діти називають, а вчитель прикріплює промінці до сонечка.)

 

10. Розгляд ситуацій Слайд № 25

Робота в групах.

 Діти об’єднуються в групи. Учитель роздає роздруковані картки, на яких подані різні ситуації, що стосуються гостинного етикету, і просить учнів розібрати їх.

 1.Що подумає господиня, якщо ви відставите тарілку з їжею із словами: «Я таке не їм»?

 2.Хлопчик приходить на день народження до своїх знайомих. Але серед гостей дуже мало хлоп'ят, яких він знає. Усім весело, а він відчуває себе ніяково. Дай поради хлопчикові і господарям.

 3.Хлопчик пив каву і випадково перекинув на себе чашку. Кава пролилася йому на брюки і на скатертину. «Так, хлопче...» — сказав осуджуючи хтось із гостей. Підійшов господар: «Як же це ти?» Хлопчик укінець зніяковів і вибіг із кімнати. Знайди помилки в поведінці господаря будинку і його гостей.

4. Якщо товариш запросив тебе на день народження до себе, залиш подарунок вдома. Він і тобі самому згодиться. Ні з ким не розмовляй, тільки вибирай, що посмачніше, та їж.

 Чи прислухаєтеся ви до цих порад?

5.Олексій повертався зі школи з друзями. Дорогою сперечалися про те, хто найшвидше бігає. Сашко стверджував, що гепард. Вітя казав, що антилопа. Розмову не закінчили, а тут і дім Олексія. Розлучатись не хотілося. Олексій запропонував:

 — Ходімо до нас, хлопці. У мене «Життя тварин» є. І поїмо, а то дуже їсти хочеться.

 —А мама сваритись не буде? — запитав Вітя.

 —Ну що ти? Вона у мене не така.

 Хлопчикам відчинила Олексієва мама. Вона була у старенькому платті, у фартусі. З-під косинки вибилося волосся. У руках мокра ганчірка. У ванні працювала пральна машина, а в кімнаті, куди прийшли хлопчики, усі меблі були зсунуті. Мабуть, почалося велике прибирання.

 —Вибачте, хлопці,— у нас розгардіяш. Я зараз приготую вам щось поїсти.

 Хлопчаки почали відмовлятися, пориваючись піти. Господарі умовляли їх залишитись. Усім було ніяково, недобре.

 Хто винен у цьому?

 6. Незабаром у школу. Уроки ще не вивчені. А мама просила начистити картоплі й протерти підлогу вологою ганчіркою. Але Ігор ніяк не візьметься за роботу. Зранку завітали до нього на хвильку сусіди, два брати. І все не йдуть. Грали в настільний хокей. Тренували на затримання злочинця собачку Тусю. Відпрацьовували на килимі прийоми самбо. Спорожнили вазочку з цукерками. Потім знайшли пісенник і почали співати.

 Додому їх відправити? А як же обов'язок господаря? Виконати обов'язок? А уроки? А мамине прохання? А як би ви вчинили в даній ситуації?

7.Дівчинка подарувала подружці найулюбленішу свою книжку. Та недбало подивилася, сказала: «Така у мене є» — і відклала вбік. Уявляєте, як було образливо дівчинці, який у неї був після цього настрій?

 Немало клопотів приносить запрошеним, особливо на день народження, вибір подарунка. Можна, звичайно, обмежитися букетом квітів, вони доречні у будь-якому випадку.

 Головне в подарунку — це те, що ти повний доброзичливості, щирої симпатії, пошани до того, кому вручаєш його.

 Вибирати подарунок потрібно так, щоб він відповідав смакам, потребам того, кому він призначається. Не несуть як подарунок предмети, що стосуються лікування. Не дарують того, що не потрібно тобі самому, старих речей, хіба тільки в тому випадку, якщо вони представляють антикварну цінність. Марки, значки, листівки, наклейки із зображенням машин, собак, коней, кішок — інша справа. Піднести колекціонеру те, що він збирає і що давно було предметом його гарячих мрій — значить доставити йому невимовну радість.

 Цікавий подарунок із значенням, зрозумілим вам обом (але не образливим!). При цьому цінність, виражена в грошах, не має ніякого значення. Узагалі не прийнято дарувати дорогі подарунки. Той, хто одержав такий подарунок, відчуває себе ніяково, адже свого часу йому доведеться віддарювати тим же, а можливості є далеко не завжди і не у всіх.

 Важче дарувати дорослим. У таких випадках особливо слід враховувати їхні індивідуальні запити. Власникові автомашини можна піднести брелок для ключа, сестрі, що недавно вийшла заміж,— що-небудь необхідне в домашньому господарстві: лопатку для торта, вишиту власноруч серветку, чайничок для заварки чаю. У рідних, близьких можна запитати, що б вони хотіли одержати від тебе разом зі святковим поздоровленням.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з підручником ( Мовчазне читання учнів) с. 49-50 Слайд № 26

Прочитайте уважно текст і дайте відповідь на запитання.

 Чому Сашко пішов?

 

Матері ніколи…

До Толі, повільного, незворушного хлопчика, прийшов сьогодні гість — однокласник Сашко.

Толя дав йому книгу з малюнками, посадив на дивані, а сам пішов до буфета. Він знав, що там на нього чекає щоденна порція ласощів — баноч- ка морозива.

Толя відчинив буфет, узяв баночку, ложечку й сів уминати. Коли він їсть морозиво, то забуває про все. Забув і про те, що на дивані сидить гість.

Коли вже доїдав, глянув на Сашка. Таким Толя ніколи його не бачив. Дивний якийсь він став. Немовби йому за щось дуже-дуже соромно.

Толя поставив баночку на стіл, підійшов до Сашка й питає?

— Що з тобою?

— Нічого.

 Мені треба додому,— тихо мовив Сашко, встав і вийшов із кімнати.

Толя ще більше здивувався. Він не міг збагну- ти, що трапилось.

— Мамо, чого Сашко пішов додому? — спитав Толя в матері, що поралась на кухні.

 — Ніколи мені дивитися не тільки за Сашком, а й за тобою.

Аналіз змісту прочитаного

  • Як ви оцінюєте поведінку Толі?
  • А Сашка?
  • Що повинна була відповісти мама?

 

2. Робота в парах.

Вправа «Збери розсипані прислів'я» Слайд № 27

● Чим, раді, багаті, тим, і. (Чим багаті, тим і раді.)

● Набралося, волостей, з, усіх, гостей. (Набралося гостей з усіх волостей.)

● Люди, тепла, добрі, хата, є де, є що, їсти, спати, — зимуй, хоч! (Люди добрі, тепла хата, є що їсти, є де спати, — хоч зимуй!)

● Що, приймає, тим, хата, і, має. (Що хата має, тим і приймає.)

3. Робота в зошиті з друкованою основою. Слайд № 28

Самостійна робота тестового характеру с. 21.

2. Перевірка написаного

3. Кросворд ( Якщо є час)

 

VII. ПІДСУМОК УРОКУ Слайд № 29

— Чи полюбляють запрошувати та приймати гостей у твоїй родині?

 — Чи любиш ти гостювати?

 — Яким має бути будинок, щоб його можна було назвати гостинним?

 — Розкажіть про який-небудь гостинний будинок, у якому ви побували.

 — Що ви можете зробити, щоб ваш будинок або квартира стали гостиннішими?

 VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  Слайд № 30

 Скласти сценку-діалог між гостинним господарем і гостем.

 Придумати три найголовніші правила поведінки в гостях.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Поліщук Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Прокопова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
26404
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку