Урок з літератури рідного краю."Фольклорна Горороднянщина".

Про матеріал
Жити в Україні й не знати народних пісень просто неможливо. Українці – це нація, яка зростала на своїх піснях, яка вкладала в їх слова всі переживання, душевні потрясіння, усе те, що не могла просто забути. Недарма ж говорять, що українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його мова. Але під час ознайомлення ліцеїстів з фольклорною спадщиною нашої місцевості на уроках літератури рідного краю, учні висловили припущення, що сучасні українці стали менше співати народних пісень. Щоб ствердити або спростувати це припущення, ми зі здобувачами освіти вирішили створити пошукову групу «Краєзнавці». З’явилась ідея: потрібно йти в народ, бо, на нашу думку, саме в народі існує відповідь. Ліцеїсти з неабияким натхненням розпочали роботу над проєктом «Фольклорна Городнянщина», провели краєзнавчо-дослідницьку роботу експедиції «Моя Батьківщина – Україна» за напрямом «Духовна спадщина мого народу», де отримали перемогу, а також дійшли висновку: українська пісня була, є й буде.
Перегляд файлу

Тема. Література рідного краю. Фольклорна Городнянщина (народно-пісенна творчість). 8 клас

Мета: ознайомити учнів з пісенним багатством Городнянщини, дослідити особливості розвитку фольклорної пісні рідного краю; на основі тестів пісень формувати життєві компетентності учнів, їхні високі моральні якості, прагнення до духовного збагачення, естетичний смак; виховувати повагу до культурного надбання рідного краю; розвивати комунікативні вміння. кругозір та світогляд ліцеїстів.                                                   

Обладнання: відеопрезентація краєзнавчо-дослідницької роботи «Фольклорна Городнянщина», малюнки учнів, записи  пісень, зібраних у селах рідного краю, світлини фольклорних колективів Городнянщини.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

             Створення емоційного  налаштування на урок.

(Звучить запис автентичної пісні «Воробєюшка», записаної в                 с. Хоробичі).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

          1. Робота з епіграфом.

 

                                                  У весняному щебеті, в літню спеку й морози

 Тобі в серці присвяту я складаю щодня.

 Уславлена в віршах, звеличена в прозі,

  Оспівана в пісні, моя Городня.

                                                                Валентина Хмеленок, авторка й виконавиця пісень про Городню.

2. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

*Мені затишно та спокійно там, де… .

*Я хочу жити … .

III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.       

      1. Вступне слово вчителя.

Українська пісня…Вона є однією із святинь нашого народу, його найціннішим духовним скарбом, гордістю й красою, геніальною поетичною біографією.  Із давніх-давен уславилася Україна піснями, які дбайливо, як найдорожча реліквія, передавалися від покоління до покоління.  Пісня супроводжує українця від колиски до могили, бо нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні ніжністю струни чи рокотанням грому. Український народ створив так багато пісень, що, якби кожного дня вивчати одну нову пісню, на вивчення усіх не вистачило б людського життя.                                                                           

        Серед мистецького багатства українського народу значне місце посідає усна народна творчість — фольклор. Вона з далекої давнини приносить сучаснику думки, мрії, сподівання народу, відтворює його боротьбу проти гнобителів чи іноземних поневолювачів. Можна сказати, що усна народна творчість становить  поетичну біографію народу, історію його трудового життя і боротьби за волю й незалежність, історію ратних подвигів його славних синів. Фольклор узятий з різних джерел на основі безпосередніх спостережень над навколишнім життям. Він відтворює історію, культуру, побут, традиції, вірування народу. Жанри фольклору надзвичайно різноманітні — це казки, прислів’я, загадки, пісні, думи тощо, але сьогодні йтиметься про народну пісню, а саме про ті пісні, які лунають на нашій мальовничій Городнянщині.

              2. Повідомлення ліцеїстів групи «Історики» про знахідки в районному     архіві, пов’язані з фольклором Городнянщини.

       -  Працюючи над проєктом «Фольклорна Городнянщина», ми вирішили, насамперед, зустрітися з бібліографом Желібою Тетяною Михайлівною, яка надала нам надзвичайно цікаві матеріали з підшивки газет  «Новини Городнянщини» за 1970- 2000 роки. Ми дізналися про те, наскільки стрімко в ті роки набирав обертів розвиток культури регіону. Так, у статті «Повернення до краси вічної» (від 25 лютого 1988 року) читаємо про те, що «з усіх різноманітних жанрів художньої самодіяльності найбільшої популярності й найбільше оплесків в залі під час концертів набирає фольклорний жанр».

    3.  Повідомлення ліцеїстів групи « Фольклористи».

  • Автентична пісня «Воробєюшка» була знайдена нами й почута від Народного ансамблю вокальної пісні «Забава».Сьогодні вони в нас почесні гості. Тож попросимо їх відтворити народний колорит цієї чудової пісні. (Виступ ансамблю «Забава»).

   4. Повідомлення ліцеїстів групи «Бібліографи».

     - Коли наша пошукова група працювала в районній бібліотеці й відшукувала матеріали, пов’язані з діяльністю виданого місцевого музиканта Миколи Коптевича, виявилось, що він у 70-х- 80-х роках минулого століття був акомпаніатором вокального ансамблю «Льонок» місцевого льонозаводу. Нас це дуже зацікавило. Ми  почали шукати серед людей               похилого віку тих, хто колись мав до цього відношення. І ми знайшли колишню учасницю ансамблю   «Льонок», !937 року народження, Бугаєвську Парасковію Миколаївну ( Фото). Зі сльозами смутку на очах за молодими роками й водночас радості від світлих спогадів бабуся згадує:

       - Я прожила на світі вже 84 роки, а ніби один день. Всього було в житті: і радощів, і смутку. Але назавжди світлими спогадами в душі залишаться роки, коли жила й жити так хотілось, як ніколи. Адже після роботи летіла, мов на крилах, на репетиції свого улюбленого ансамблю  «Льонок». П’ятнадцять років я брала участь у цьому колективі. Яких тільки пісень ми тоді не співали! Куди тільки не їздили з концертами!..»

         Обличчя Парасковії Миколаївни посвітлішало, а зморшки старенької ніби розгладились, коли вона показувала нам світлини тих років. А на прохання згадати й заспівати улюблену пісню, зніяковіло посміхнулася й запевнила нас, що вона вже й не пригадує багатьох пісень, та й голос вже не той.  Та все ж, подумавши, тихенько заспівала одну з фольклорних пісень, яка була в репертуарі славнозвісного ансамблю «Льонок» «Як пойду я в лес по дрова».

5.  Повідомлення ліцеїстів групи « Сучасники».

       У методичному кабінеті РБК нас люб’язно зустріли методисти:   Шатило Тетяна Іванівна та Іонанова Тетяна Борисівна. Дуже охоче розповіли про нинішній стан культури в громаді, про колективи художньої самодіяльності, які, незважаючи складну ситуацію в суспільстві,існують і вдосконалюються.                                                                        Тетяна Шатило у своїй розповіді повідомила нам, що багато фольклорних колективів включають  до свого репертуару пісні заслуженого працівника культури України Василя Івановича  Полевика (1925-1999), який збирав їх в нашій місцевості. Нашу пошукову групу зацікавив цей факт, і ми вирішили дізнатися про це більше.  Виявляється, у кінці 80-х на початку 90-х років Василь Полевик зібрав, упорядкував і видав цикл збірок пісень на основі своїх дослідницьких подорожей селами Чернігівщини. У Городнянському районі були записані та увійшли до його збірок пісні:   «В Івана хата, колодязь у дворі» (с. Старосілля, 1989 р.),  «Що в Івана-пана умная жона», 1989 р.), «У цьому домку, як у райку» (с. Смичин, 1991 р.), «Ой одна ж я, одна» (с. Старосілля, 1989 р.). Методисти РБК назвали нам колективи, які є найкращими з найкращих, улюбленими серед жителів громади, яких завжди зустрічають на концертах шквалом оплесків. Право першості серед них здобув найповажніший за віком вокальний ансамбль «Ветеран» або, як його з теплотою називають городнянці, – представник категорії  «Досвідчена молодь».

6. Слово вчителя.

    - Вокальний ансамбль  «Ветеран» по праву називають  берегинею  народної пісні. Сьогодні вони наші гості. Тож надамо їм слово. (Звучать пісні у виконанні ансамблю «Ветеран»).

7. Презентація створеного учнями проєкту «Фольклорна Городнянщина».

V. Рефлексія.

- Працюючи над проєктом та під час його презентації,   я …

― дізнався…

― зрозумів…

― навчився…

― найбільший мій успіх ― це…

― найбільші труднощі я відчував…

― я змінив своє ставлення до…

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності.

VII. Підсумок уроку.

        Слово вчителя.

      - Народна пісня була й залишається важливою складовою духовного надбання українського народу. Фольклорні колективи  є носіями нематеріальної культурної спадщини України. Вони зберігають і популяризують народну українську пісню і дають їй життєдайну силу для збереження генетичного коду нації.  Українська пісня – була, є і буде найціннішим духовним скарбом нашого народу, його святинею.         

VІ. Домашнє завдання.

          Підготувати усний відгук про враження від роботи над проєктом                       «Фольклорна Городнянщина».

 

 

docx
Додав(-ла)
буйнов алексей
Додано
28 квітня 2022
Переглядів
495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку