Урок з літературного читання для учнів 4 класу

Про матеріал
Байки і притчі. «Жаба боязкіша від зайця» (Народна байка). «Без труда нема плода» (Народна притча). Записала Олена Пчілка.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку літературного читання

Тема. Байки і притчі. «Жаба боязкіша від зайця» (Народна байка). «Без труда нема плода» (Народна притча). Записала Олена Пчілка.

Очікувані результати:

формування предметних компетентностей: розширити уявлення учнів про жанри «байка» та «притча», ознайомити з їх cуттєвими ознаками та поняттям «байкар»; вчити визначати персонажів творів, давати характеристику дійовим особам; навчати з'ясовувати головну думку творів та мораль, встановлювати взаємозв'язок між нею і заголовком твору; вдосконалювати навички свідомого правильного виразного читання, читання мовчки та вміння читання за особами; формувати вміння досліджувати та аналізувати прочитане, порівнювати узагальнювати, робити посильні висновки; розвивати зв'язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати бажання читати байки, повагу до усної народної творчості, любов до рідної мови;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися (виконувати завдання за інструкцією, швидко переключатися з одного виду діяльності на інший);

комунікативної (уміння не боятися висловлювати власну думку, знаходити спільну мову з партнером у парі);

інформаційної (вміння знаходити потрібну інформацію в підручнику); загальнокультурної (дотримуватися правил поведінки під час уроку).

Хід уроку

  1. Організація учнів до уроку.
  1. Привітання.

Вчитель. Дзвоник всім нам дав наказ:

                 «До роботи швидше, клас!»

                 Біля парти станем чемно –

                 Час хай лине недаремно.

                 Будьмо уважні, старанні всі –

                 Сядьмо рівненько на місця свої.

 

 

 

Учні. Доброго ранку, сонце привітне!

           Доброго ранку, небо блакитне!

           Доброго ранку, в небі пташки!

           Доброго ранку, маленькі дубки!

           Доброго ранку, вчителько люба!

           Клас наш вітаєм й одне одного любим!

  1. Створення позитивного настрою перед роботою на уроці.
  • Техніка «5-4-3-2-1» (Працюють на картках)

             5 речей, які ти зараз бачиш.

             4 речі, які ти зараз чуєш.

             3 речі, запах яких ти зараз відчуваєш.

             2 речі, до яких ти можеш доторкнутися.

             1 річ, яку ти зможеш спробувати на смак.

-         Чого новенького очікуєте від уроку сьогодні?

  1. Вправи на розчитування. (Мовленнєва розминка).

-         Які помічники живуть в нашому ротику й допомагають нам розмовляти, читати, співати? (Язичок, зубки, губки.)

-         Так от, щоб вони були слухняними, треба зробити розминку.

  1. Дихальна вправа.

-         Сядьте рівненько, розправте свої груди, а отже і легені.

     Вдих – носом, видих – ротом.

     Вдих – ротом, видих – носом.

     Вдих – носом, на видиху промовляємо речення: «Надійшла осіння пора».

  1. Чистомовка.

-         Бки – бки – бки  - на березі жабки.

Щі – щі – щі – такі вони зеленющі.

Ди – ди – ди – повистрибували із води.

Ти – ти – ти - гріють свої животи.

Ав – ав – ав – ворон їх налякав.

Ду – ду – ду – повтікали знов у воду.

Ля – ля – ля – чути їхнє «ква» здаля!

  1. Робота над скоромовкою.

-         Читання в різних темпах: «дощик» (повільно), «дощ»(швидше), «злива»(дуже швидко).

-         І зайчисі, й зайченятам.

Заєць хатку майстрував.

Але тишком – нишком лис

Той будинок зруйнував.

Заєць взявсь робить новий.

Тож рудому цеглу подає:

«Ось бери й допомагай,

Й більше мені, не ламай!

  1. Перевірка домашнього завдання.

    Гра «Ти – мені, а я – тобі»

(Учні ставлять одне одному – сусіду по парті, підготовлені вдома запитання за змістом хорватської народної казки «Дев'ять братів-сіроманців»).

  1. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми уроку.

- Дітки, хто пам'ятає, що таке «казка»?

(Повідомляє учень, який попередньо отримував завдання).

  • Казка – це цікава, вигадана історія про події. яких не може бути в реальному житті. Рослини й тварини в ній уміють розмовляти і робити все те, що й люди. У казках трапляються незвичайні пригоди. Вони мають повчальний характер.

-         До якого жанру вона відноситься? (Усна народна творчість – фольклор.)

  • Робота над ребусом.

- Відгадайте ребус і ви дізнаєтесь, який ще твір належить до усної народної творчості…

C:\Users\User\Pictures\изображение_viber_2023-10-03_23-18-07-821.jpg

- Що ж таке байка або притча? Дослідіть деформований текст!

 

 

  •  Робота з деформованим текстом.
  • йБака – велинекйи найшетічас варвішоний втір чаповнольго  змісту. У кайбах в  захраоб травин, сорнил, преметівд, нобжеразо делюй.

- Звіртеся з правильним текстом.

  • Байка – невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту. У байках в образах тварин, рослин, предметів зображено людей.
  • Прочитайте, яке поняття «байки й притчі» подано вам у підручнику на с.37

- Що утверджують такі твори?

          - Отже, дуже схожий твір за ознаками, на байку – це притча, з якою ми теж познайомимося сьогодні на уроці.

  • Притча – невелике усне оповідання повчального характеру про якісь життєві пригоди.

- Яка спільна головна ознака об'єднує казку з байкою? (В змісті обох є повчання (мораль), головна думка, яка змушує замислитись!)

- Отже, сьогодні на уроці ми з вами читатимемо байку «Жаба боязкіша від зайця» та притчу «Без труда нема плода».

  • Фізкультхвилинка «Повітряна тривога».
  1. Вивчення нового матеріалу.

    Робота над байкою «Жаба боязкіша від зайця.

- Як гадаєте, як називають людину, яка пише байки? (Байкар).

- Які байки ви вже читали в школі чи з батьками?

( «Чиж та Голуб», «Коник-стрибунець»,«Лебідь, Щука й Рак»).

  1. Тож, пропоную прослухати аудіозапис байки «Жаба боязкіша від зайця» (2хв4с)

- Дайте відповіді на запитання:

     Хто є дійовими особами байки?

     Від кого втікав заєць?

     Куди він вирішив піти?

     Кого зустрів заєць біля річки?

  1. Гра «Рибки». Словникова робота.

- Прочитайте байку самостійно мовчки, так, як рибки, із закритим ротиком.

-         Дайте відповіді на запитання:

     Звідки вийшов заєць?

     Що він надумав зробити?

     Чому йому не вдавалося пощипати травку?

     Чому заєць повернувся додому і втопився?

  • Словникова робота.

- Чи зустріли ви незнайомі слова чи словосполучення, читаючи байку?

(Зачитує учень, який найкраще читає в класі. Вислови та слова, написані на, заздалегідь підготовленому, плакаті!)

Гони – старовинна народна міра довжини.

Без оглядки – не озираючись.

Досадно – образливо.

- Прочитайте подані слова на одному диханні.

(За потребою, пояснити інші слова чи вирази, які не зрозуміли діти!)

  1. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.

     Прочитайте, як заєць втікав від лисиці.

     Прочитайте, що подумав заєць, коли зустрів жабу?

     Прочитайте речення, у якому висловлено мораль байки.

- Мораллю байки називається повчальний висновок, тобто те, що хотів сказати байкар читачам, чому він хотів їх навчити цією байкою.

- Тож яка мораль байки?

 4. Гра «Диктор телебачення»

- Учні читають байку, періодично відриваючи погляд, ніби подивитися на глядачів. За сигналом вчителя: небо (відірвати погляд), земля (продовжити читати).

5.Практична робота в парах на картках. (Відновіть послідовність подій . Впишіть в прямокутник порядковий номер. Складіть вежу з цеглинок Lego відповідно кольору та послідовності подій в байці. Показати правильний варіант для перевірки.)

        Жаба злякалась зайця.                                Подавсь заєць добувати собі корму.

        Біжить до його вовк.                                   Причитання зайця.

        Повернувся заєць додому.                          В бур'яні щось зашелестіло.

6. Читання в особах. (Попередньо визначити інтонацію читання кожного персонажа.) Автор – впевнено, правильно. Заєць – слізно, відчайдушно, з досадою.

- Чого вчить нас ця байка?

- Що висміює?

7. Feedback Sandwich для зворотного зв'язку щодо сприйняття, роботи над байкою, її аналізу.

-         Перед вами є смачний сендвіч.

C:\Users\User\Pictures\изображение_viber_2023-10-04_13-31-16-065.png-         Яким способом сформовані  у ньому продукти? (Шарами)

 

 

 

Позитив (+)

 

Критика (-)

Позитив

Критика

 

-         Тому, наше з вами завдання приготувати цю страву з позитивних та негативних моментів змісту байки за допомогою запитань, вашого мислення та критичного підходу. Кожен мінус змінюється постійно на плюс!

Питання для аналізу:

Який плюс в тому, що зайцеві не вдалося пощипати травку?

Який мінус в тому, що заєць захотів втопитися?

Який плюс в тому, що заєць зустрів жабу?

Що сталося б, якби заєць не втікав від вовка та лисиці?

Як гадаєш, поведінка зайця після такої пригоди зміниться?

Що сталося б, якби заєць не побачив жабу?

 

-         Розфарбуйте свій перекус відповідно продукту (булка, огірок, котлетка, сир, булка).

    Робота над притчею «Без труда нема плода».

  1. Гра «Передбачення».

-         Прочитайте назву твору.

-         Чим є заголовок до притчі?

-         Як ви розумієте його значення?

-         Прочитайте заголовок відповідно до знаків: Без труда нема плода.

Без труда нема плода? Без труда нема плода!

-         Про що ж, на вашу думку, йтиметься в притчі? Слідкуйте чи були ви праві?

  1. Виразне читання притчі вчителем.

-         Що більше всього сподобалося в прослуханому творі?

-         Чи вдалося уявити вовка?

  1. Гра «Розвідники».

-         Діти, вам потрібно прочитати притчу та дослідити такі моменти у тексті:

-         Скільки всього речень?

-         Скільки питальних речень?

-         Скільки окличних речень?

-         Між ким відбувається діалог?

  1. Робота в парах. Читання притчі «ланцюжком».

- Прочитайте притчу одне одному по реченню «ланцюжком». Заповніть  картку «будиночок» структурними частинами: зачин (фундамент), основна частина (стіни), кінцівка (дах). Запишіть в картку перше речення кожної із частин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Читання за особами «трійками».

-         Щоб визначити трійки, діти витягують з чарівної торбинки фішки, на яких зображено різні хлібобулочні вироби (батон, хліб, бублик, булочка). У кого перших трьох співпаде, ті і є «трійкою».

-         Скільки дійових осіб у притчі? (Автор, вовк, чоловік).

-         Чиї слова треба читати нетерпляче? (Вовка).

-         А чиї слова треба читати повільно та повчально? (Чоловіка).

  1. Підсумок уроку.

 

  • Вправа «Мікрофон»

-         Продовжте речення.

     Заєць зустрів жабу для того, щоб…

     Чоловік розповів вовкові шлях попадання хліба на стіл для того, щоб…

  • Рефлексія.

-         Виміряйте температуру своєї роботи на уроці на термометрі в 1-ій колонці. Інструкція вимірювання в 2-ій колонці. А на термометрі в 3-ій колонці виміряйте температуру роботи свого партнера чи партнерки.

C:\Users\User\Pictures\изображение_viber_2023-10-08_20-51-05-813.jpg

docx
Додано
2 січня
Переглядів
497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку