Урок з літературного читання та краєзнавства у 4 класі

Про матеріал
Мета: навчати дітей працювати з текстом, визначати головне, переказувати прочитане, вчити виразно, читати в особах ; розвивати уміння і інтонаційно-правильного читання ; виховувати спостережливість ; збагачувати мовний запас школярів. ознайомлювати з історією рідного міста, навчати пишатися досягненнями багатьох поколінь артистів і працівників цирку, розвивати пізнавальний інтерес учнів
Перегляд файлу

Бойко О. В.

вчитель початкових класів

Комунальний заклад

" Харківський ліцей № 54

 Харківської міської ради"

м. Харків, Харківська область,Україна

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

З КРАЄЗНАВСТВА ТА ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ У 4 КЛАСІ

« НА АРЕНІ ХАРКІВСЬКОГО ЦИРКУ»

 

 

Мета: навчати дітей працювати з текстом, визначати головне, переказувати прочитане, вчити виразно, читати в особах ; розвивати уміння і інтонаційно-правильного читання ; виховувати спостережливість ; збагачувати мовний запас школярів. ознайомлювати з історією рідного міста, навчати пишатися досягненнями багатьох поколінь артистів і працівників цирку,

розвивати пізнавальний інтерес учнів

 

Вчитель: Сьогодні, діти , я хочу розповісти вам історію, яка сталася ,коли я була такою , як ви, малою дівчинкою.

В цирк ми бавилися з братом.
Був Сергійко акробатом.
Я жонглером справжнім стала:
ось, тарілки вже дістала.
Глядачі — сусідські діти —
принесли до цирку квіти.
Ми виставу починали —
по дивану пострибали.
Як жонглер, я справу знала
і тарілки підкидала.
Всі сміялись та раділи,
як вони униз летіли,
а ще більше веселились,
як упали і розбились.
Доведеться акробату
швидко фокусником стати,
бо уже через годину
прийде мама з магазину.

_ А чи любите ви цирк?

 

-Давайте дізнаємось,що ви знаєте про цирк?( вікторина )

 

http://surl.li/mikap

 

Вчитель: То сьогодні, на нашому уроці ми здійснимо уявну подорож до цирку,А знаєте , що означає це слово ? У старій латинській мові це слово означало «круглий» . А як ви гадаєте, чому?

Діти: Тому, що арена має форму круга.

Вчитель: Правильно.Харківський цирк не завжди був таким, як им ви його звикли бачити.Про це ми дізнаємось із довідки, яку підготувало наше « Довідкове бюро»

 

Діти читають довідку ланцюжком.

 

ДОВІДКА №1

Харківський цирк є одним з найстарійших в Україні. Історія нашого цирку дає нам можливість пишатися досягненнями багатьох поколінь артистів .Архівні знахідки свідчать про те, що перші опалювальні дерев'яні цирки почали з'являтися в нашім місті з початку 60- х років 19 го століття. Однак першим стаціонарним цирком у Харкові був цирк відомого австрійського підприємця Альберта Саламонского .Також у місті працювали в різний час цирки братів Годфруа, А. Фюррера, братів Нікітіних, Чинизелли та  інших. Але головне-це талановиті артисти: А.Саламонский, брати Нікітіни, дует Бім- Бом, брати Дуровы, І.Поддубний .

Поступово застарілі дерев'яні будинки змінилися капітальними. На початку 20- го століття в 1906 році був побудований будинок цирку Грикке, а в 1911 році будинок цирку Муссури ( що збереглося до цього дня). У такий спосіб Харків став одним з  міст у Європі, у якому одночасно працювали два цегляних цирка.

 

 

 

 

 

 

 

Після революції Харків, як столичне місто, продовжував відповідати найвищому рівню в сфері циркового мистецтва.

В 1932 році цирк очолив видатний діяч циркового мистецтва заслужений працівник культури УРСР Фред Дмитрович Яшинов (1901-1987 р.г). Він був директором цирку до 1982року.

При особистій участі Ф.Д.Яшинова, починаючи з 30- х років були підготовлені багато нових номерів, атракціони й цілі програми. Саме він дав путівку в життя видатній артистці, народній артистці СРСР, Героєві Соціалістичної праці, харків'янці Ірині Миколаївні Бугримовой - першій радянській дресирувальниці хижих тварин. Сьогодні площа, на якій перебуває новий Харківський цирк має її ім'я:. Зараз  планується встановити пам'ятник у її честь.

Вчитель:

-Давайте заглянемо на циркову виставу, поспостерігаємо за виступами деяких циркових артистів.

Гра «запам’ятай і повтори». Артикуляційні вправи.
Хто ж це першим вийшов на арену?
Хоч дві руки він має ,
Шість м’ячів разом спіймає,
Кілька яблук , тарілок,
Факелів, булав, квіток,
І нічого не поб’є.
Відгадайте , хто то є?
(Жонглер)
Вчитель: Жонглер – це французьке слово. Так колись називали артистів , які розважали людей жартами , витівками. «Жонглер» - означає «Жартівник».
Мабуть важко бути жонглером. Треба розвивати увагу , спритність , силу. А все це ви знайдете на уроках фізкультури. І хто захоче зможе навчитися цієї справи. Хочете спробувати?
 

Гра « ЖОНГЛЕРИ»


Вчитель: Я називатиму предмети , якими жонглює цей артист . А ви спробуйте запам’ятати і назвати у тому ж порядку :


1) Кішка, ніжка, шапка, папка.
2) М’яч, меч, ключ, чобіт.
3) Рамка, лампа, майка, гайка, щітка, квітка.


Вчитель: - Чи впізнаєте ви наступного артиста ?

Хто ж це, хто такий хоробрий , але й добрий !
Вчить ведмедів танцювати , а собак в футбола грати,
Мавп катає на санях , зайченяток на вовках,
Лева й тигра обіймає …
Як він зветься ? хто вгадає? (дресирувальник)

 

-         Ми сьогодні дізналися про першу жінку – дресерувальника, на честь якої назвали одну з харківських площ. Як її звали?

-         Так, це  звісно Ірина Бугримова.

Звернимось до « Довідкового Бюро»

 

ДОВІДКА № 2

І.Бугримова народилася 13 березня 1910 р. у Харкові. Батько її був професором ветеринарії, нерідко лікував тварин на іподромі та в цирку. Ірина з 12 років часто асистувала йому під час операцій. Ірина була четвертою дівчинкою у сім'ї. У сім років її віддали до музичної школи та до балетної студії при Харківському оперному театрі.

Однак прийшло нове захоплення – спорт. Бугримова стала поєднувати балет із спортом. Бігала, стрибала, штовхала ядро, грала в російський хокей, розкочувала на мотоциклі не гірше за американських кіногероїв. Вона була чемпіонкою України одразу з кількох видів спорту, кілька разів посідала на Всесоюзних спартакіадах перші місця.

Саме в цей період життя Бугримова познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком та партнером з творчості Олександром Буслаєвим. Спільно вони створили цирковий номер "Політ на санях".

 

У 1937 р.  керуючий цирками Данкман несподівано запропонував Бугримової поєднати трюки і дресуру. Такого в цирку ще не було.

Своїх перших левенят Ірина Миколаївна назвала Кай, Юлій та Цезар.

Дресура - це довгі, завзяті заняття, тренування, потрібно докласти чимало сил, волі, азарту, мужності, щоб ці гарні, але дуже небезпечні тварини виглядали на арені, як покірні кішки.

За своє циркове життя Бугримова видресувала 80 левів. Перший – Цезар – став другом на довгі роки.

З мистецтвом знаменитої приборкувачки були знайомі глядачі всього світу. Її леви виконували неймовірні на той час номери: ходили канатом, разом з приборкувачкою гойдалася на гойдалках під куполом цирку. Великий успіх у глядачів мали такі номери, як "Лев у повітрі", "Лев на мотоциклі", "Крісло смерті", "Лев на дроті", "Стрибки через вогняне кільце", "Килим" та багато інших.

Вчитель: Задайте запитання один одному по тексту довідки 2.

Вправа з розвитку  інтонаційного читання
- А наступний цирковий артист часто залишає глядачів у цілковитій розгубленості, адже може робити неймовірні чудеса.


В скриньку яйця закладає –
З скриньки кури вилітають.
Посадив у ящик левеня -
Замість лева вийняв цуценя.
Дивовижний цей артист
Зветься … ілюзіоніст.

- Вчитель:

 Бідне левеня, яке несподівано стало собачкою  , кричить

(читання з дошки):

 
Я НЕ ЦУЦЕНЯ


- Прочитайте речення з різною інтонацією: здивовано, радісно, запитально, сумно, , схвильовано, перелякано.
- Придивіться уважно : чим це речення незвичайне , із справжнісіньким фокусом?(читається навпаки)
- Фокусник приготував для вас іще одне завдання і воно знаходиться ось у цій чарівній скриньці.
- Зараз я його дістану . Але що це ? Тут нічого немає. Я зрозуміла . Треба сказати якісь чарівні слова і дмухнути.
- Накриваю хусткою у дмухаю . Нічого не виходить . ДАВАЙТЕ РАЗОМ.
 

 

Гра « РИМИ»
Завдання . Підібрати слова так щоб вони римувалися.
- Що таке рима?
- Що означає римуватим?
- У цирку є ще один кумедний артист . Він утішає , веселить глядачів, заповнює паузу у виставіц. В Італії його називають «арлекін» , а ми звикли називати його англійським словом – «клоун».
- Уявіть , що цей жартун і витівник потрапив до вас додому . Про що б ви з ним говорили? Про що б попросили б ?
- Сьогодні ми прочитаємо твір Павла Глазового про те , «Яке Сергійко вчив клоуна Бобу складати вірші».

Опрацювання твору П.Глазового.

Виразне читання твору.
До нас на урок теж завітав клоун. Він допоможе мені познайомити вас із новим твором.
Слова автора (вірш ) читає учитель , а слова Сергійка і Боби -учні,які готуються заздалегідь.


-Між ким відбувається діалог?
-Де Сергійко взяв клоуна?

Повторне читання твору учнями мовчки.
- Які слова клоуна вас найбільше насмішили?

Фізкультхвилинка. https://www.youtube.com/watch?v=OkVC5K6yIdQ


Вибіркове читання . Підготовка до читання в особах.


- Прочитайте , як Сергійко пояснював клоуну , що таке рима.
- Як Боба зрозумів слово «прикладно»?
- Чому він до слова «голова» дібрав слово «шапка»?
- Допоможіть Бобі – доберіть риму до слова «голова».
- Прочитайте віршик , який склав Боба про собаку.
- Чому він не сподобався Сергійкові?
- Прочитайте інші віршики , які склав Боба.
- Чи зрозумів Боба , як складати вірші?
- Чому ви так думаєте?
- Як треба читати слова Сергійка?(спокійним , дружнім, повчальним . впевненим тоном).
- А Боба? (добрим, веселим, захопленим, радісним, інколи здивованим тоном).

Робота на картках. Згадати пропущені слова.


Вчитель: Давайте пригадаємо як же Боба потрапив до хлопчика. Для цього виконаємо завдання з редагування тексту.
Дістаньте картки та запишіть пропущені слова.
 


Нещодавно у Сергійка
Були...
Гарних іграшок ще більше
стало у…,
бо родичі і сусіди,
рідні мама й тато
дали йому …
багато-багато:
білий…, синю…,
зайця …
ще й -- такого великого! --
клоуна....
Клоун кліпає…,
розмовляти вміє.
Що йому Сергійко скаже --
все він...


Рольове читання .  Самостійна робота в парах.

 
Гра « Чарівна рукавичка»

( інсценізація за допомогою пальчикового театру)
 Виправте вірш клоуна Боби.
Боба ноти знає всі:
До-ре…мі-фа-соль-ля-сі.
Боба всіх не знає нот?
Він запише їх в …блокнот.

 

 

 Підсумок уроку.Рефлексія.

-Коли вистава закінчилася, як глядачі вітають артистів?

Давайте і ми поаплодуємо один одному за гарну роботу на уроці!

 

Пам’ятайте про те, що наше місто має славетну історію, а ми –харків’яни маємо пишатися, що народилися і живемо тут. Так Харківський цирк залишається улюбленим місцем дозвілля харків'ян і гостей міста, де глядачі незмінно одержують заряд оптимізму, де веселі жарти, запаморочливі трюки, наші "брати менші" радують: своїм мистецтвом і дарують людям гарний настрій!

Ви можете подивитися про історію Харківського цирку за покликанням:

https://youtu.be/2YUQuMiFbIM?si=LeEm0gNYow3-ZRae

 

Дом. завдання:підготувати коротку розповідь про циркові професії.

 

 

docx
Додав(-ла)
Бойко Олена
Додано
11 березня
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку