Урок з «Літературного читання» й «Основи здоров’я»

Про матеріал
Інтегрований урок з «Літературного читання» й «Основ здоров’я» Тема: Загартування. Принципи загартовування» Яків Щоголів «Зимовий ранок» Мета: познайомити учнів з принципами загартування, а також з віршем Якова Щоголіва «Зимовий ранок».
Перегляд файлу

1

 

Урок з «Літературного читання» й «Основи здоровя» 

(інтегрований)

 

Тема: Загартування. Принципи загартовування» Яків Щоголів «Зимовий ранок»

Мета: познайомити учнів з принципами загартування, а також з віршем Якова Щоголіва «Зимовий ранок».

 

Задачі:

діяльнісна: поглибити знання про вплив загартування на здоровя, процедури загартування, дати поради щодо загартування, формувати навички «ретельного» слухання;

 

засобами виразного читання спрямувати учнів на глибоке розуміння поезії неразривного звязку природи і людини;

 

розвивальна: розвиток звязного мовлення та творчих здібносте учнів; розвиток вміння бачити словесні картини;

 

розвивати в учнів память, навички виразного читання, аналізу поетичного твору, висловлювання своїх думок та уподобань;

 

виховна: виховання спостережливості, почуття любові до рідної природи, розуміння прекрасного, прагнення оберігати її, прагнення систематично займатися загартовуванням, аби зміцнити своє здоров’я; любові до поетичного слова.

 

Підготовча робота: тлумачення слів підготовленими учнями, декламація вірша «Зимовий ранок» Я.Щоголіва одним учнем.

 

Тип уроку: інтегрований

Інтернет - підтримка: скоромовка, таблиці, пам’ятки, потрети та біографія Я.Щоголіва, музика Р.Паульса, прикмети зими, прислів’я про здоров’я.

1. Організаційний момент

1.1. Привітання

– Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, бо не кожного уроку до нас приходять гості. Привітайтеся з ними!

  •       Гості подарували вам свої усмішки, бо вони привітливі.
  •       Який настрій у вас? Виберіть певну сніжинку і поділіться з нами. (діти вішають сніжинки на дошку.)
  •       У кого він гарний – збережіть його, а в кого не зовсім – сподіваємося на його покращення!

 

ІІ. Мотивація навчання

2.1. Постановка задач до уроку: «Асоціативний кущ»

– діти, виберіть, будь ласка, що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Давайте прочитаємо  чи все назвали (на дошці підготовлені слова).

Урок:  нове, цікаве, розвиток мовлення, радість, позитив, творчість, збагачення словникового запасу слів, зв’язок з життям, злість, нетерплячість, заздрість, провина, дослідження як бути здоровим.

  • Я вас почула, в кінці уроку ми дізнаємося чи збулися ваші сподівання.

2.2. Розвиток мовленнєвого апарату, робота над скоромовкою.

Слайд 1.

Сіє світло сніг сліпучий

Іній сружиться блискучий,

Віють вітри – віхом,

Сонце сяє втіхою!

– Що я прочитала?

  •            Розвиваємо артикуляцію (мовленнєвий апарат) щоб вимовляти слова чітко і зрозуміло.
  •            Читаємо повільно, швидко 2 учня самостійно 

 

 

2.3. Бесіда

– Про які явища природи прочитали?

  • Якій порі року вони властиві?

Які спостерігали сьогодні, йдучи до школи? А які властиві зимі?

  •       Прийшла зима – для дітей весела пора, але ти не забувай та здоровя зберігай! Взимку погода небезпечна для людей, а особливо для дітей: часто захворювання на інфекційні хвороби: грип, ОРВІ.  То звичайно ми повинні знати як зберегти здоровя взимку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів про зміцнення здоровя.

3.1. Антиципація мети уроку. Плостанова проблемного питання «Мозковий штурм»

  Озвучте (куб 4 сторони обклеєні картинками)

  • Дотримуйся режиму дня
  • Вживай здорову їжу, вітаміни
  • Здійснюй профілактику захворювань
  • Бідьше рухайся. Займайся фізкультурою і спортом.
  • Що це ви назвали? (памятка «Як зберегти здоровя) (Помітили, що мабуть не всі її складові)
  • А вам цікаво дослідити далі «Як зберегти здоровя взимку?»

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

4.1. Ребус (Загартовування) Це поступова адаптація до умов навколишнього середовища, які постійно змінюються.

– Вам цікаво дослідити, про таке загартування і які правила загартування?

  • Що таке загартування? (відп.підг.учень)
  •   Це і є одна  із складових теми уроку (Вішають на дощку назву)
  •   Подивіться уважно відеоролик, щоб виконати завдання по групах.

 

 

4.2Відеоролик.  Слайд 2.

  • Подивіться уважно  відеоролік, щоб виконати завдання по групах.

4.3. Дослідження теми «Загартування. Принципи загартування.

Робота в групах.

Щоб не зашкодити своєму здоровю а зміцнити його, треба знати як загартовуватися.

Відкрийте конверт із завданням 1.

Прочитайте і опрацюйте.

Досліджуємо загартовування. Допомогою буде підручник.

1 група.

  • Назвіть принципи загартування.

Слайд 3.

  • Якщо почав загартовуватися, то роби це поступово і щодня. Поступовість
  • Пропустив тиждень-два, починай спочатку.Систематичність
  • Намагайся не перегріватися та не переохолоджуватися.Дозованість
  • Поєднуй різні види загартування. Комплексність

2 група

  • Назвіть процедури загартовування пантомімою.

Слайд 4.

 

  • Обтирання
  • Обливання, душ
  • Купання
  •     Розпочинати треба зі звичайної температури води й поступово переходити до прохолодної, а потім холодної води.
  •     Чи можна змінити послідовність процедур? (Дотримуйся правил послідовності, щоб підготувати організм до купання в холодній воді) 

 

3 група   Цікавинки для допитливих. МІКРОФОН.

1. Цікаво, що людський організм пристосовується до найважчих умов життя.

2. На початку зими, при температурі 2-3 морозу мерзнуть руки й ніс, а в лютому вже граєш в сніжки коли 15 морозу. І хом би тобі що! За два зимові місяці вже звик до зимового повітря.

3. Деякі діти, а особливо мами вважають, що найкращий спосіб уберегтися від застуди – одягнутися якомога тепліше.

4. А насправді це спосіб застудитися. Спочатку діти спітніють у светрах і шарфах, а потім застудяться. Грип у такому разі не минучий.

Дійсно була цікава інформація і поради, як правильно вдягатися на зимові прогулянки. Я доповнила, що прогулянка – це своєрідне загартування організму. Кожна людина повинна гуляти хоча б 40 хв. У день. Крім підвищення імунітету і зниження ризику резспіраторних захворювань, зимові прогулянки зміцнюють памя’ть!

Звязок теми уроку з життєвим досвідом учнів

4 група

  •     «Вдягни ляльку» на прогулянку кататися на санках (температура -2 градуси морозу, сніг). Обґрунтуй відповідь.
  •     Наступна група зібралася на прогулянку кататись на санках, мороз 1 градус. Яку одежу ви вибрали для своїх ляльок? Чому?

Порада

Взимку збільшується небезпека: переохолодження і обмороження! Треба слідкувати за відкритими частинами тіла.

Тому вдягаючись на прогулянку враховуй  активність відпочинку і вдягайся зручно й по погоді.

5 група

  •     Робота з народним календарем. Вибрати із прикметів зими і прислівїв, прислівя про здоровя взимку. (Здоровя дитини – багатство родини. Здоровя народу – багатство країни. Здоровя дітей – здоровя нації)

Бережіть своє здоровя!

4.4. Оцінювання експертами.

(Сніжинки: блискуча відповідь, правильна, неповна)

4.5. Оцінювання вчителем.

4.6. Cлово вчителя

  •            Поміркуйте і скажіть, чи можна назвати вас загартованою дитиною.
  •            Щоб бути здоровим, виконуйте всі ці поради та загартовуйтеся правильно!
  •                 Якою складовою ми поповнемо памятку про здоровя? Наклеїти на куб загартування.
  •     Підняти настрій, який також впливає на здоровя вам допоможе чудова музика. Доведено, що красива мелодія сприяє виробленню гормону радості (ендорфіну).

 

Слайд 5. (музика)

 4.7. Читання вірша вчителем напамять.

 4.8. Оголошення другої складової теми уроку.

– Зараз прослухали вірш Якова Щоголіва «Зимовий ранок», який ми будемо досліджувати на уроці (Вчитель вішає назву теми на дошку)

  4.9. Бесіда

– Вам сподобався вірш? Чому?

(Вірш цікавий тим, що можна уявити його, уявляти красу природи, змового ранку, віє свіжістю, бадьорістю).

А які картини були у вашій уяві? Намалюйте словесно.

  • З яким настроєм поет описує зимовий ранок?  (веселий, радісний)

 4.10. Презентаця  біографії і творчості поета.

Слайд 6.

(показ збірника віршів)

4.11. Робота над віршем:

а) Читання вірша мовчки

Прочитайте вірш мовчки і назвіть незнайомі слова

b) Словникова робота (тік). Тлумачення слова, підготовленого учнем.

Тік – розчищене місце, спеціально підготовлений майданчик на дворі, або в приміщенні для молотьби, очищення та просушування зерна. (прикріпити на дошку)

Інші слова зрозумілі?

в) Складання словосполучень

Складіть словосполучення з такими словами:

Слайд 7.

зграя

блище

дошка

ґанок

промінь

лютий

кришталь

холоднюча

повється

 

Слайд 8. (Фізкультхвилинка «Веселі пінгвіни»)

г) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

– зверніть увагу на малюнок у підручнику, прочитайте вірш ще раз про себе і знайдіть рядки, які належать до цього малюнку.

– А чому саме на току зграя галок і граків?

д) Робота над  виразністю вірша. Складання партитури вірша.

– щоб прочитати вірш виразно, попрацюємо над партитурою. Позначаємо темп. (середній), інтонація (оклична, радісна, помічаємо паузи, виділяємо слова, які будуть виділятися голосом на кожному рядку (Читаємо хором).

е) читання мовчки

– Скажіть, яке слово на вашу думку, в цьому  віршику змістове? (люблю)

  • Підберіть антонім, синонім.
  • Давайте прочитаємо люблю з різною інтонацією

 

  • урочисто, жваво
  • неспокійно
  • з жалібним голосом
  • власно
  • капризно
  • ніжно, ласкаво
  • здивовано
  • весело, радісно

 

 

ж) Читання вголос (2 учня)

з)  Робота над художніми засобами

– Назвіть синоніми до слова:

     холоднюча.

  • Чому автор вжив слово холоднюча?
  • Чому автор вжив саме це слово? (збільшити міцність морозу)
  • Згадайте принцип поступовості при загартуванні, з якої води починаємо? (прохолодна, холодна, холоднюча, найхолодніша)
  • А ці слова, як називаються? (Споріднені, спільнокореневі).

 Дібрати рими:

 

ранок

 

ґанок

допіка

блище

здалека

вище

 

Поясніть вислови:   (Слайд 9.)

Поясніть вислови:

«Упаде із неба промінь»;

«Підніме гомін зграя галок і граків».

 «Сніг ясним кришталем блище»;

«Лютий холод допіка».

Яка тема вірша?

А мета?

5. Робота в групах.

Відкрити  конверт завдання 2. 

2 група

  • Добір  картини до вірша. Дайте свій заголовок.
  • Чи підходять ці назви до нашого вірша?

3 група

  • Складіть текст есе «Я люблю зимовий ранок (Чому?).

а) група читає

б) читає вчитель свій

 1 група  Декламація вірша

Як ви гадаєте, що стало поштовхом для створення цього вірша? (любов до природи у сільській місцевості, мабуть любив бути наодинці зі своїми думками) уявіть себе на місці автора: гуляєте зимовим ранком у селі і читаєте свій вірш, вкладаючи всю свою душу.

4 група

  • Складіть памятку «Як навчитися відчувати поетичне слово»

Слайд 10.

Домашнє завдання.

– За цією памяткою (кожному роздається) опрацюєте вірш Макcима Рильського «Зимовий ранок», а у кого буде натхнення може скласти свій вірш.

11. Підсумок уроку.

5 група

  • Назвіть у чому секрет здоровя взимку.
  • 5.1. Оцінювання експертами + вчителем
  • Так, що ж буде складовою зміцнення здоровя?

(Усмішка)  – наклеїти на куб.

  Слайд 11. (усмішка)

6.1. Тестування (сигнали – смайли, вибрати і показати певну сніжинку).

1. Організм кожної людини:

а) потребує загартування;

б) може обійтися без  загартування.

 

2 Дуже корисно проводити процедуру загартування водою:

 а) вранці, після зарядки;

б) вдень, після прогулянки.

 

3. Відразу починай загартування:

а) холодною водою;

б) теплою водою.

4. Лікарі пропонують прогулянки на свіжому повітрі:

а) щоб не заважали батькам займатись своїми справами;

б) так зміцнюється і загартовується організм.

5. Що найбільш корисне твоєму здоровю:

а) проведений час за компютером;

б) прогулянки в морозну погоду;

в) пиття холодної води;

г) Вживання прозорих бурульок і чистого пухнастого снігу. 

 

6. Емоції, які зміцнюють здоровя:

а) негативні:

б)  позитивні.

Куб Блума.

12. Підсумкове слово вчителя.

  Чи збулися ваши сподівання? (На початку уроку).

  •   Подивіться скільки на дошці блискучих сніжинок, блискучих відповідей, сподіваюсь, що їх кількість буде тільки збільшуватись.
  •   А який зараз у вас настрій? Оберіть певну сніжинку і порівняйте. Змінився?
  •   Так подаруйте ж позитивні емоції і гарний настрій нашим гостям (Діти дують з долоньок).

Слайд 12. (музика)

6.3. Читання вірша вчителем.

Немає нічого дорожчого на світі,

Ніж дивне щастя жити на Землі

В здоровї кожній сніжинці радіти,

І посміхатись навіть у ві сні.

 

Безцінний скарб, що ми здоровям звемо,

Із юних літ нам треба берегти!

Адже нічого більше нам не треба

Щоб тільки всі здорові ми були.

docx
Додано
6 березня 2020
Переглядів
536
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку