1
Урок з «Літературного читання» й «Основи здоров’я»
(інтегрований)
Тема: Загартування. Принципи загартовування» Яків Щоголів «Зимовий ранок»
Мета: познайомити учнів з принципами загартування, а також з віршем Якова Щоголіва «Зимовий ранок».
Задачі:
діяльнісна: поглибити знання про вплив загартування на здоров”я, процедури загартування, дати поради щодо загартування, формувати навички «ретельного» слухання;
засобами виразного читання спрямувати учнів на глибоке розуміння поезії неразривного зв’язку природи і людини;
розвивальна: розвиток зв’язного мовлення та творчих здібносте учнів; розвиток вміння бачити словесні картини;
розвивати в учнів пам’ять, навички виразного читання, аналізу поетичного твору, висловлювання своїх думок та уподобань;
виховна: виховання спостережливості, почуття любові до рідної природи, розуміння прекрасного, прагнення оберігати її, прагнення систематично займатися загартовуванням, аби зміцнити своє здоров’я; любові до поетичного слова.
Підготовча робота: тлумачення слів підготовленими учнями, декламація вірша «Зимовий ранок» Я.Щоголіва одним учнем.
Тип уроку: інтегрований
Інтернет - підтримка: скоромовка, таблиці, пам’ятки, потрети та біографія Я.Щоголіва, музика Р.Паульса, прикмети зими, прислів’я про здоров’я.
1. Організаційний момент
1.1. Привітання
– Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, бо не кожного уроку до нас приходять гості. Привітайтеся з ними!
ІІ. Мотивація навчання
2.1. Постановка задач до уроку: «Асоціативний кущ»
– діти, виберіть, будь ласка, що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Давайте прочитаємо чи все назвали (на дошці підготовлені слова).
Урок: нове, цікаве, розвиток мовлення, радість, позитив, творчість, збагачення словникового запасу слів, зв’язок з життям, злість, нетерплячість, заздрість, провина, дослідження як бути здоровим.
2.2. Розвиток мовленнєвого апарату, робота над скоромовкою.
Слайд 1.
Сіє світло сніг сліпучий
Іній сружиться блискучий,
Віють вітри – віхом,
Сонце сяє втіхою!
– Що я прочитала?
2.3. Бесіда
– Про які явища природи прочитали?
Які спостерігали сьогодні, йдучи до школи? А які властиві зимі?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів про зміцнення здоров’я.
3.1. Антиципація мети уроку. Плостанова проблемного питання «Мозковий штурм»
– Озвучте (куб 4 сторони обклеєні картинками)
IV. Вивчення нового матеріалу.
4.1. Ребус (Загартовування) Це поступова адаптація до умов навколишнього середовища, які постійно змінюються.
– Вам цікаво дослідити, про таке загартування і які правила загартування?
4.2Відеоролик. Слайд 2.
4.3. Дослідження теми «Загартування. Принципи загартування.
Робота в групах.
Щоб не зашкодити своєму здоров’ю а зміцнити його, треба знати як загартовуватися.
Відкрийте конверт із завданням 1.
Прочитайте і опрацюйте.
Досліджуємо загартовування. Допомогою буде підручник.
1 група.
Слайд 3.
2 група
Слайд 4.
3 група Цікавинки для допитливих. МІКРОФОН.
1. Цікаво, що людський організм пристосовується до найважчих умов життя.
2. На початку зими, при температурі 2-3 морозу мерзнуть руки й ніс, а в лютому вже граєш в сніжки коли 15 морозу. І хом би тобі що! За два зимові місяці вже звик до зимового повітря.
3. Деякі діти, а особливо мами вважають, що найкращий спосіб уберегтися від застуди – одягнутися якомога тепліше.
4. А насправді це спосіб застудитися. Спочатку діти спітніють у светрах і шарфах, а потім застудяться. Грип у такому разі не минучий.
Дійсно була цікава інформація і поради, як правильно вдягатися на зимові прогулянки. Я доповнила, що прогулянка – це своєрідне загартування організму. Кожна людина повинна гуляти хоча б 40 хв. У день. Крім підвищення імунітету і зниження ризику резспіраторних захворювань, зимові прогулянки зміцнюють памя’ть!
Зв’язок теми уроку з життєвим досвідом учнів
4 група
Порада
Взимку збільшується небезпека: переохолодження і обмороження! Треба слідкувати за відкритими частинами тіла.
Тому вдягаючись на прогулянку враховуй активність відпочинку і вдягайся зручно й по погоді.
5 група
Бережіть своє здоров’я!
4.4. Оцінювання експертами.
(Сніжинки: блискуча відповідь, правильна, неповна)
4.5. Оцінювання вчителем.
4.6. Cлово вчителя
Слайд 5. (музика)
4.7. Читання вірша вчителем напам’ять.
4.8. Оголошення другої складової теми уроку.
– Зараз прослухали вірш Якова Щоголіва «Зимовий ранок», який ми будемо досліджувати на уроці (Вчитель вішає назву теми на дошку)
4.9. Бесіда
– Вам сподобався вірш? Чому?
(Вірш цікавий тим, що можна уявити його, уявляти красу природи, змового ранку, віє свіжістю, бадьорістю).
А які картини були у вашій уяві? Намалюйте словесно.
4.10. Презентаця біографії і творчості поета.
Слайд 6.
(показ збірника віршів)
4.11. Робота над віршем:
а) Читання вірша мовчки
Прочитайте вірш мовчки і назвіть незнайомі слова
b) Словникова робота (тік). Тлумачення слова, підготовленого учнем.
Тік – розчищене місце, спеціально підготовлений майданчик на дворі, або в приміщенні для молотьби, очищення та просушування зерна. (прикріпити на дошку)
Інші слова зрозумілі?
в) Складання словосполучень
Складіть словосполучення з такими словами:
Слайд 7.
зграя |
блище |
дошка |
ґанок |
промінь |
лютий |
кришталь |
холоднюча |
пов’ється |
Слайд 8. (Фізкультхвилинка «Веселі пінгвіни»)
г) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– зверніть увагу на малюнок у підручнику, прочитайте вірш ще раз про себе і знайдіть рядки, які належать до цього малюнку.
– А чому саме на току зграя галок і граків?
д) Робота над виразністю вірша. Складання партитури вірша.
– щоб прочитати вірш виразно, попрацюємо над партитурою. Позначаємо темп. (середній), інтонація (оклична, радісна, помічаємо паузи, виділяємо слова, які будуть виділятися голосом на кожному рядку (Читаємо хором).
е) читання мовчки
– Скажіть, яке слово на вашу думку, в цьому віршику змістове? (люблю)
|
|
|
|
|
|
|
|
ж) Читання вголос (2 учня)
з) Робота над художніми засобами
– Назвіть синоніми до слова:
холоднюча.
Дібрати рими:
ранок
|
ґанок |
допіка |
блище |
здалека |
вище |
Поясніть вислови: (Слайд 9.)
Поясніть вислови:
«Упаде із неба промінь»;
«Підніме гомін зграя галок і граків».
«Сніг ясним кришталем блище»;
«Лютий холод допіка».
Яка тема вірша?
А мета?
5. Робота в групах.
Відкрити конверт завдання 2.
2 група
3 група
а) група читає
б) читає вчитель свій
1 група Декламація вірша
Як ви гадаєте, що стало поштовхом для створення цього вірша? (любов до природи у сільській місцевості, мабуть любив бути наодинці зі своїми думками) уявіть себе на місці автора: гуляєте зимовим ранком у селі і читаєте свій вірш, вкладаючи всю свою душу.
4 група
Слайд 10.
Домашнє завдання.
– За цією пам’яткою (кожному роздається) опрацюєте вірш Макcима Рильського «Зимовий ранок», а у кого буде натхнення може скласти свій вірш.
11. Підсумок уроку.
5 група
(Усмішка) – наклеїти на куб.
Слайд 11. (усмішка)
6.1. Тестування (сигнали – смайли, вибрати і показати певну сніжинку).
1. Організм кожної людини:
а) потребує загартування;
б) може обійтися без загартування.
2 Дуже корисно проводити процедуру загартування водою:
а) вранці, після зарядки;
б) вдень, після прогулянки.
3. Відразу починай загартування:
а) холодною водою;
б) теплою водою.
4. Лікарі пропонують прогулянки на свіжому повітрі:
а) щоб не заважали батькам займатись своїми справами;
б) так зміцнюється і загартовується організм.
5. Що найбільш корисне твоєму здоров’ю:
а) проведений час за комп’ютером;
б) прогулянки в морозну погоду;
в) пиття холодної води;
г) Вживання прозорих бурульок і чистого пухнастого снігу.
6. Емоції, які зміцнюють здоров’я:
а) негативні:
б) позитивні.
Куб Блума.
12. Підсумкове слово вчителя.
– Чи збулися ваши сподівання? (На початку уроку).
Слайд 12. (музика)
6.3. Читання вірша вчителем.
Немає нічого дорожчого на світі,
Ніж дивне щастя жити на Землі
В здоров’ї кожній сніжинці радіти,
І посміхатись навіть у ві сні.
Безцінний скарб, що ми здоров’ям звемо,
Із юних літ нам треба берегти!
Адже нічого більше нам не треба
Щоб тільки всі здорові ми були.