Тематичний урок з математики для 1 класу до Дня українського козацтва
« Як козаки сіль продавали»
Мета: закріплювати уявлення про арифметичні дії додавання і віднімання за предметними множинами, а також на основі складу чисел 2-6; виховувати інтерес учнів до історії своєї країни; в ігровій формі прививати інтерес до математики;розвивати логічне мислення; активізувати розумові здібності учнів.
Хід роботи:
І Мотивація навчальної діяльності.
На уроці математики ми продовжимо знайомитися з життям козаків. Ви вже знаєте, що жили вони на Січі. Тут козаки рибалили й переробляли рибу, а також полювали, розводили бджіл. На освоєних землях козаки сіяли хліб, копали городи, закладали сади, організовували різні ремесла. Умови степу були пригідними і для вирощування коней, великої рогатої та дрібної
худоби.
ІІ Актуалізація опорних знань
Завдання 1.
І почнемо ми з того, що дізнаємось, як називалася будівля, де жили козаки
Отже, щоб дізнатись, треба розмістити у порядку зростання числа на числовому промені і спробувати прочитати слово (діти, які вміють читати)
2 4 1 5 3 6
у і к н р ь
Відповідь: курінь
Звалися поділи Війська Запорозького куренями через те, що у перші часи існування Січі запорожці жили по куренях. Ті курені були довгі, щоб у кожному можна було міститися кільком сотням товариства, і вкривалися вони очеретом, а зверху ще й звіриними шкурами, щоб було зимою тепліше. З часом замість куренів по січах почали будувати для товариства довгі хати, по 12-15 сажнів завдовжки кожна хата. І хоч запорожці жили вже по хатах з самого початку XVII століття, та проте вже й ті хати почали зватися куренями, бо запорожці звикли до тієї назви. Під Січ запорожці завжди обирали сухе й високе місце на березі Дніпра або якоїсь його протоки і, лишивши посередині того місця майдан, будували навкруг нього довгі хати (курені). В такому місці і була заснована Запорізька Січ.
Завдання 2.
(1 команда складає з плоских геометричних фігур, а 2 команда з об’ємних)
Математичний диктант
Козакам часто приходилось воювати. Допоможемо їм у військовій справі та визначимо скільки ядер було витрачено під час битви.
Актуалізація складу числа. Усна лічба, практичні вправи.
Чим харчувалися козаки
Їли сушену рибу і печене м’ясо та риб’ячу юшку, бо риби в ріках та всякого звіра і птахів у степу було дуже багато. Пекли хліб з пшеничної муки. Як, було, зготують у Січі обід, то кухарі ставлять їжу на низенький столик у дерев’яних ваганках. Прийдуть козаки з отаманом обідати, помоляться Богу й починають їсти. Як кухарі розносять рибу, то голови за звичаєм складають перед отаманом. Пообідавши, моляться Богові, кланяються один одному й отаманові та дякують кухареві. Виходячи, отаман і всі козаки клали по копійці та розходились куди кому треба. Кухар збирав гроші й купував на базарі харчі на завтрашній обід. Варили тричі на день у мідних казанах на плитах, вкопаних у землю.
Актуалізація складу чисел.
Але найулюбленішою стравою козаків був куліш. Кулі́ш — страва української кухні, зварена з пшоняних круп. Куліш —переважно готували з пшоняних круп. Куліш легко готувати в домашніх і польових умовах. Звідси й інша його назва — польова каша.
Промите пшоно засипали у казан з киплячою водою, для смаку додавали одну-дві картоплини, сіль, коріння, по можливості зелень. Готовий куліш затирали салом із цибулею й часником. Особливо смачним був із салом, шматком м'яса (навіть солонини) або рибиною. Готовим куліш вважався тоді, коли пшоно розварювалось повністю й утворювалася кашоподібна маса.
( завдання виконується в групах)
Молодці! Одним з найдавніших промислів козаків, уло чумацтво. Основним продуктом продажу чумаків, була сіль і риба. Козаки-чумаки возили їх до Росії, Польші, Литви та інших країн Європи.
Отже, відправляємось чумакувати.
Але перш ніж у подорож збиратися,
Всім треба добре розім’ятися.
Відеозапис Це наше і це твоє. Всесвітньовідомий танок Гопак - наш!
Фізхвилинка «Затанцюєм гопака»
(Наступне завдання для груп на знання складу числа 5)
IІІ. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок Формування вміння складати дві рівності на додавання і дві рівності на віднімання за малюнком
Робота в зошиті
1. Фронтальна робота з класом.
2. Завдання № 3. Розгляньте перший малюнок. За якою озна кою виділили з множини дві групи — підмножини? Об’єднайте ці групи — підмножини — в одну множину. Запишіть відповідну рів ність. Вилучіть з усієї множини її частину — підмножину. Запи шіть відповідну рівність... (Завдання виконується з коментованим письмом.
Формування вміння виконувати додавання та віднімання на числовому промені.
Гра з козаками «Футбол»
Приклад – 1 гол.
IV. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Що означає додати? відняти? Як можна міркувати при додаванні? [Об’єднувати предметні множини й перелічувати, скільки всього елементів.] при відніманні? [Вилучати підмножину з мно жини й перелічувати решту.] Чи можна виконувати арифметичні дії додавання та віднімання інакше? [Так. На числовому промені.] Що сподобалося на уроці найбільше?