Урок з математики 5 клас "Піраміда" для учнів із затримкою психічного розвитку

Про матеріал
Розрорбка уроку з математики для учнів спеціальної школ із затримкою психічного розвитку
Перегляд файлу

Тема уроку: Піраміда

Тип уроку: Формування та закріплення нових знань і вмінь.

 

Формування компетентностей:

  • Предметна компетентність: ознайомити учнів зі змістом поняття «піраміда», як геометричне тіло; сформувати вміння розрізняти зображення піраміди серед інших геометричних тіл та фігур;сформувати поняття про елементи піраміди, а саме: вершини, ребра, бічні грані, нижня основа; сформувати вміння визначати основу та бічні грані піраміди;сформувати вміння використовувати одержані знання.
  • Ключові компетентності:
  • Спілкування державною мовою – доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
  • Математична компетентність – будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів і процесів;
  • Соціальна та громадська компетентності – висловлювати власну думку, слухати і чути інших.

 

Виховна мета: Виховувати вміння працювати в колективі, старанність, охайність в роботі та відповідальність.

 

Форма роботи: Інтерактивне спілкування, коментарі до мультимедійного супроводу, практичне застосування набутих знань.

 

Обладнання уроку: Мультимедіа, завдання, інформаційні матеріали.

 

Термінологічний словник основних понять: піраміда, вершина піраміди, основа піраміди, ребра та грані піраміди.

 

Епіграф:

Все на світі страшить часу,

І тільки час страшиться пірамід.

Арабське прислів’я

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Загально-корекційний етап.

 

Організаційна підготовка учнів до роботи.

Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

- Перш ніж ми розпочнемо наш урок скажіть, чи вдалося вам впоратися з домашнім завданням?

- Добре, я побачу це, перевіряючи ваші зошити.

А зараз до роботи.

  

Ми дивуємося квітам, небесам

Океанам  синім і  лісам,

Всьому, що створила природа,

Всьому, що зробив ти сам.

 

На світі є дуже багато чудес і одне з таких чудес світу – піраміда. Їй ми й присвятимо наш урок.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Учитель. Ви вже знайомі з деякими фігурами: прямокутним паралелепіпедом та кубом. (Один із учнів обирає на мультимедійній дошці малюнок прямокутного паралелепіпеда, а другий — куба.)

 Назвіть мені елементи цих фігур та їх кількість.

IІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

     Сьогодні ми здійснимо подорож до однієї країни. Володаркою цієї країни є дуже відома особа. А звуть її величність Піраміда. З нею ми й познайомимося сьогодні ближче.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

https://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/konspekt_mat_34.jpg     Учитель. За аналогією до прямокутного паралелепіпеда спробуйте дати означення піраміди. Укажіть на зображенні піраміди її вершину, основу, бічні грані.

 

 

 

 

 

 

 

Піраміда – це многогранник, що складається з геометричної фігури, що лежить на площині і трикутників, розміщених у просторі. Геометрична фігура, що лежить на площині – основа піраміди, трикутники – бічні грані піраміди. Відрізки, по яким грані перетинаються – називаються ребрами піраміди. Точка, де ребра перетинаються – вершина піраміди.

 У піраміди одна основа і одна вершина, а бічних граней і ребер завжди декілька. Їх кількість залежить від того яка фігура лежить в основі піраміди. Чим кутів в основі більше, тим більше в піраміді бічних граней і ребер.

V. Інтерактивне спілкування з учнями

Учитель. Отож, нагадайте мені будь-ласка:

  • Якими фігурами є бічні грані піраміди?
  • Скільки їх?
  • Чи можуть інші многокутники утворювати бічну грань піраміди?
  • Якою фігурою є основа піраміди?
  • Чи може бути в основі інший многокутник?

     Отже, знайомство з нашою царицею Пірамідою з точки зору математики здійснилося. Проте не лише математиків цікавить ця фігура. Почнемо подорож. Ця країна поділена на королівства.

 

 

Історична довідка

(від шановного вчителя історії)

     У Стародавньому Єгипті понад 5000 років тому усипальниці фараонів будувалися у формі пірамід. Піраміди — найдавніші й водночас найвеличніші у світі монументальні споруди, які здіймаються в небо між сріблясто-жовтою пустелею й величним Нілом.

     Упродовж кількох тисячоліть стоять ці кам'яні дива на рівнині й мільйони людей приїздять, щоб побачити їх. Вони стоять перед пірамідами в німому зачаруванні. Кому могло спасти на думку нагромадити такі гори каміння, до того ж у таку сиву давнину? Версій щодо виникнення пірамід у наш час дуже багато. Найбільш реальна версія, яку підтвердили сучасні науковці, така: піраміди — це величезні гробниці фараонів.

     Нині відкрито близько 90 пірамід. Найвідоміша з них — Велика піраміда Хеопса біля Гізи. На її будівництво витратили 20 років, фараон сам спостерігав за зведенням власної гробниці. Висота піраміди становить 147 м. Вона залишалася найвищою спорудою на Землі, доки в 1887 році не збудували Ейфелеву вежу. Кожна зі сторін Великої піраміди має довжину 230 м, що в 2 рази більше, ніж розміри футбольного поля! Усередині знаходиться поховальна камера розміром з невеликий дім. Кожна кам'яна брила так відшліфована, а всі глиби так точно підігнані одна до одної, що між ними неможливо просунути навіть лезо ножа.

     За давніх часів піраміди вважалися першим із Семи Чудес Світу. І хоч нині споруджуються телевізійні вежі куди вищі, ніж найвища і найбільша піраміда, за компактно забудованою площею й масивністю її поки що не перевершила жодна новітня споруда.

     З матеріалу, витраченого на піраміду Хеопса, нині можна було б побудувати вздовж усього середземноморського узбережжя Єгипту кам'яну греблю завширшки 1 м і заввишки в 2 м 50 см.

Фізкультурна пауза: пориньте у реконструйовану сучасними музикантами музику давнього Єгипту.

     Учитель. Ми потрапили в Королівство Географії. Тут ми також продовжимо знайомство з пірамідами.

Географічна довідка

(від шановного вчителя географії)

     Припускають, що піраміди люди використовували як годинник та календар, бо вони побудовані згідно з математичними та астрономічними законами. Бічні сторони розташовані під кутом 52° до основи і дають змогу відбивати сонячні промені далеко в море, тому піраміди можна вважати ще й маяками. Ще з XVII ст. відомо, що піраміди на диво точно орієнтовані щодо сторін світу (тобто їх сторони точно зорієнтовані в напрямках північ — південь, захід — схід).

     Виявляється, піраміди будували не лише в Єгипті, їх знайдено і в Америці, і в Мексиці, і на Алтаї, і на Кавказі. Сучасні знімки з космічних супутників помітиди піраміди в Антарктиді. Тільки дослідити їх поки що, на жаль, неможливо. Схожа на піраміду й Вавилонська вежа. У Біблії згадується, що люди задумали побудувати вежу до самого неба, Господь дізнався про цю зухвалість, змішав мови людей та розсіяв їх по землі, а вежу зруйнував. Щоправда, вони мають не зовсім правильні геометричні форми, і математики їх пірамідами не назвали б.

Учитель. Ми в Королівстві Філології. Продовжимо знайомство з пірамідами.

Філологічна довідка

(від шановного вчителя філології)

     Знавців мови завжди цікавить походження та значення опів. Слово «піраміда» можна вважати багатозначним, бо так називають і геометричну фігуру, і споруду-гробницю, і акробатичну фігуру групи людей, і дитячу іграшку. Коли мова йде про походження цього слова, то тут теж є різні версії.

     Термін «піраміда» запозичений з грецької «піраміс», або «пірамідос». Вважають, що греки, у свою чергу, запозичили це слово з єгипетської мови. У папірусі Ахмеса зустрічається слово «пірамус» у значенні ребра правильної піраміди. У зв'язку з тим, що форма вогню іноді нагадує образ піраміди, деякі середньовічні вчені вважали, що термін походить від грецького слова «пір» — вогонь. Ось чому в деяких підручниках геометрії XVII ст. піраміда названа «вогнеформним тілом».

А так виглядає вірш російського поета ХVІІІ ст. Валерія Брюсова  «Піраміда-трикутник» 

Я
еле
качая
веревки,
в  синели
не различая
синих    тонов
и  милой головки,
летаю  в просторе
крылатый, как птица,
меж   лиловых   кустов !
Но   в   заманчивом   взоре,
знаю  блещет, алея, зарница!
И    я   счастлив   ею   без  слов!

 

     Учитель. Довідка приготована вашим однокласником.

В житті ми часто зустрічаємось з пірамідами. Ще 2-3 тисячі років до нашої ери форми пірамід використовувалися у побудовах гробниць для фараонів. Проте, піраміди це не лише усипальниці.

 Дизайнери, архітектори використовують пірамідальні форми при побудові будинків, ліхтарів на вулицях.

 У вигляді шести – і восьмигранних пірамід будують каплички, церкви.

 Дахи пірамідальної форми прикрашають різні кіоски, альтанки, грибочки на пляжі.

 Бункери для піску або розчину, що застосовують на будівництві і в промисловості, часто роблять у формі зрізаної чотирикутної піраміди.

 Пірамідальні форми використовують для виготовлення предметів побуту.

 Використовуються вони і при виготовленні упаковки для продуктів у харчовій промисловості. Ми купуємо пакетики чаю у вигляді пірамід.

 Упаковка томатної пасти теж для зручності має форму піраміди.

 Весь світ знає піраміду Рубіка і головоломку «Піраміда».

 І навіть діти складають іграшкові пірамідки.

Отож, запам’ятайте вивчені відомості про піраміду, бо вони вам можуть знадобитися у побуті і в майбутній професії.

 

     Учитель. І, нарешті, дорога привела нас в Графство Лікарів. Ще кілька цікавих фактів про піраміди.

Довідка

(від шановного вчителя біології)

Невже така вражаюча точність  була необхідна тільки для поховання фараона?

Тому,за однією з теорій, піраміди - це найпотужніший енергетичний центр Землі. Розташування піраміди Хеопса в цьому сенсі унікально: меридіан, на якому розташована її вершина, ділить поверхню суші та моря порівну, включаючи Америку і Тихий океан, і більш того, паралель, що проходить через центр піраміди, також ділить планету на дві рівні частини за кількістю води і суші.

Вчені виявили, що енергія піраміди має багато унікальних властивостей: розчинна кава, яка деякий час перебувала під її впливом, набуває смаку натуральної; дешеве вино значно поліпшує свої смакові якості; вода отримує властивість заживляти рани, тонізує організм, зменшує запальну реакцію після укусів, опіків, покращує травлення; м'ясо, риба, яйця, фрукти муміфікуються, але не псуються; молоко довго не кисне; сир не пліснявіє. Якщо сидіти в піраміді, зменшується інтенсивність головного і зубного болю, пришвидшується заживання ран і виразок.

І так діє не лише піраміда Хеопса. Кожен може виготовити собі піраміду. Але, щоб  модель піраміди використовувалась у технології оздоровлення, вона повинна бути правильної геометричної форми її грані повинні бути орієнтовані за сторонами світу, вона не повинна  контактування з приладами, які мають сильні електромагнітні випромінювання.

Отож, корисна дія піраміди на організм людини та навколишнє середовище така:

- нормалізація кров'яного тиску;

- зняття стресового стану людини;

- лікування артриту та ревматизму, болю зубів;

- позбавлення відчуття втоми;

- поліпшення сну;

- поліпшення біополя людини та навколишнього середовища;

- підвищення концентрації уваги під час навчання, творчої чи фізичної роботи;

- підвищення та активація сенсорних та чуттєвих систем людини;

- підвищення фізичної активності людини;

- підвищення активності імунної системи людини і тварини;

- підвищення екстрасенсорних властивостей у людей, які схильні до них.

При обробці насіння сільськогосподарських культур в піраміді підвищується його врожайність на ЗО-70 %. Алмази, синтезовані із графіту, який пролежав тиждень в піраміді, більш чисті, твердіші, досконаліші за формою. Вода, яка стояла в піраміді, не змінює своїх властивостей роками. Нафта змінює свій склад, якщо на поверхні встановлені піраміди. Паличка мишачого тифу у 35-40 % мишей,, які перед зараженням знаходилися в піраміді,не викликає смерті.

Як це все пояснити?

Єгиптологом М. В. Сарятином (1883-1963) було досліджено, що піраміди є джерелами випромінювання. Випромінювання піраміди має складну структуру і особливі властивості. Вченим було виявлено декілька променів:

- промінь (пі), під впливом якого відбувається руйнування пухлинних клітин;

- промінь, який спричиняє муміфікацію (висушування) і знищення мікроорганізмів;

- таємний промінь Омега, під впливом якого продукти довгий час не псуються і який має благотворний вплив на організм людини

 

Ці та інші відомості про піраміди змушують вчених вивчати особливості пірамід. Проте, з кожним новим дослідженням виникає більше нових питань, ніж відповідей. Тож сьогодні доводиться визнати лиш одне : єгипетські піраміди являють собою дивовижний приклад геометричної і математичної містики.

     Лікарів теж зацікавили піраміди. Помітили, що біля алтайських пірамід людину охоплює почуття гармонії з навколишнім світом, безпричинна радість, просвітління. Вважається, що піраміди можуть зцілювати. Стверджують, що досить посидіти в піраміді півгодини, як проходить головний біль, нормалізується тиск і серцева діяльність. Ліки, мазі, трав'яні настої в піраміді посилюють свою дію в кілька разів. Дуже корисна вода і сіль, які певний час полежали в піраміді. Навіть за сильних морозів вода там не замерзає. Цією властивістю користувалися наші предки: вони будували амбри та клуні з дахами у вигляді пірамід. І в таких приміщеннях взимку тримали овочі та фрукти, які не замерзали. Та дія пірамід на здоров'я ще не зовсім вивчена. Вам, мабуть, відомо, що дослідники, які побували всередині єгипетських пірамід, почували себе після повернення додому погано, і невдовзі їх переслідували усякі негаразди: аварії, хвороби і навіть смерть. Кажуть, що то дія прокляття фараонів, хтозна...

VI. Підсумок уроку

1. Рефлексія. Оцінювання учнів


-Мені сподобалось на уроці…

-Я навчився…

-Я знаю…

-Я вмію…

-Це важливо, тому що…

-Я досяг успіху , тому що…

-Не сподобалось на уроці…

-Виникли труднощі із…

-Мій настрій…


 

      2. Домашнє завдання

Отже, сьогодні ми познайомилися з пірамідою. Пригадайте, що ви дізналися на уроці. Попрацюйте з опорним конспектом.

 

Більше 5 тисяч років тому люди тягли на гору величезні брили, які все вище і вище підіймали піраміду. Її будівництво нагадувало великий мурашник. Люди падали і вмирали від непосильної праці під розжареним сонцем, а на їхнє місце наглядачі гнали все нові і нові загони. То були тяжкі часи для народу Єгипту. Мабуть, тому і залишився вислів «Єгипетська праця».

До наших часів збереглося до 70 пірамід. Височать вони від Каїра до Фаюма майже на 100 км.

 У XXIст. жоден архітектор навіть за допомогою сучасної техніки і знань не зумів повторити піраміду Хеопса. Першою найвищою спорудою, яка з’явилася після піраміди Хеопса, стала Ейфелева вежа, побудована як символ технічного прогресу в ХХ ст. нашої ери. У наші дні сотні-тисяч людей з’їжджаються з усіх кінців світу, щоб подивитися на найвеличніший пам’ятник давньоєгипетської цивілізації – піраміди в містечку Гіза. Ці вражаючі уяву усипальні фараонів продовжують і сьогодні зберігати безліч таємниць, а проте якими засобами користувались стародавні майстри під час їх зведення, досі сперечаються інженери і історики. Почуті вами факти свідчать, що піраміда Хеопса творіння людського генія - це пам’ятник не тільки архітектури, але й математики.

І кожна цегла, статуя, колона,

Мережечка, різьба і малювання

Незримим устами промовляє:

«Мене створив Єгипетський народ і

Тим на вік своє імення вславить»

Так переклала напис на руїні піраміди Леся Українка.

Я бажаю вам, любі п’ятикласники, щоб ваші знання і вміння,  як камені Великої Піраміди, як цеглинки складалися один до одного, утворюючи Велику піраміду знань. Щоб вони були такими ж довговічними і кріпкими. І, пам’ятайте, щоб збудувати перше чудо світу, єгиптянам треба було довго і важко працювати.

 

Успіхів вам!  Дякую за співпрацю і активність на уроці! 

 

Дивуйтеся квітам, дивуйтесь росі,

Дивуйтеся пружності сталі.

Дивуйтесь тому, чому люди, на жаль,

Дивуватись уже перестали.

 

 

Урок завершено!  До побачення!

Описание: 31.01.2015-2с3 

 

 

doc
Пов’язані теми
Математика, 5 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
27 лютого
Переглядів
236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку