Тема уроку . Знаходимо невідомий від’ємник і зменшуване.
Мета: формувати в учнів обчислювальні навички; уявлення про обернену задачу.
Дидактична задача: актуалізувати правила знаходження невідомих компонентів арифметичних дій, вміння розв’язувати задачі на знаходження невідомого доданка; закріплювати уявлення про обернену задачу; закріплювати вивчені випадки додавання і віднімання, вміння обчислювати значення виразів на дві дії; формувати вміння розв’язувати задачі, знаходити довжину ламаної лінії; формувати навички креслення відрізків.
Розвивальна задача: розвивати в учнів увагу, пам'ять, мислення шляхом відновлення цифр і знаків арифметичних дій.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Сьогодні закріпимо знання про обернену задачу. Ви маєте бути уважними до себе, щоб установити, чи все зрозуміло, чи є труднощі, над чим ще треба попрацювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дій.
1. Геометрична хвилинка.
Робота за сходинками складності: перша сходинка – назвати геометричні фігури; друга – визначити ознаку, що змінюється; третя – продовжити послідовність; четверта – з пам'яті відтворити послідовність фігур.
2. Усна лічба. Завдання № 1 (підручник, с. 130).
3. Усне опитування.
• Як називаються числа при додаванні?
• Як називаються числа при відніманні?
• Яке число найбільше при відніманні? (Зменшуване). Чому?
• З чого складається зменшуване? (Зменшуване складається з від’ємника та різниці).
• Як одержати зменшуване? (Треба до різниці приєднати від’ємник).
• Як одержати від’ємник? (Треба від зменшуваного виключити різницю).
• Значення різниці більше чи менше за зменшуване? (Значення різниці часто менше за зменшуване.
• Чи може значення різниці дорівнювати зменшуваному? У якому випадку? (Якщо від’ємник нуль, то значення різниці дорівнює зменшуваному).
Покажи дужками суму, різницю. Доповни рівності.
--Давайте розглянемо, як знаходили невідомі компоненти дії віднімання.
--Щоб знайти невідоме зменшуване,…
--Щоб знайти невідомий від’ємник,…
ІІІ. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.
1. Закріплення правила знаходження невідомого компонента. Завдання № 2 ( підручник, с.130). Виконується з коментованим письмом.
- Який компонент невідомий? Як знайти невідомий компонент? Запишіть нижче рівність для знаходження невідомого компонента.
( Наприклад, 5 + □ = 9
9 – 5 = 4).
2. Закріплення поняття оберненої задачі. Завдання № 3 (підручник, с. 130). Робота в групах. Що цікавого ви помітили.
3. Формування вмінь розв’язувати задачі. Завдання № 1 ( робочий зошити). Самостійна робота.
Фізкультхвилинка. ( на вибір вчителя )
Фізкультхвилинка для очей.
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
4. Формування навичок додавання і віднімання одноцифрового або круглого числа.
Завдання № 4 ( підручник, с. 130). Виконується з коментарем.
- Чи будуть однакові результати у виразах кожного стовпчика? ( Ні, у першому виразі одиниці додають ( віднімають) до (від) одиниць – змінюються одиниці. У другому – десятки додають ( віднімають) до (від) десятків – змінюються десятки.
Завдання № 5 ( підручник, с. 130). Робота в групах.
5. Формування вмінь знаходити довжину ламаної лінії. Завдання № 2 ( робочий зошит). Виконується з коментарем.
- З чого складається ламана?
- Як обчислити довжину ламаної?
Далі самостійна робота учнів.
6. Розвиток логічного мислення.
Які числа або знаки потрібно вставити, щоб одержати істинні рівності?
64 +O = 68 O + 3 = 24 24 O 30 = 54
71 – O = 21 43 O 5 = 48
--Як знайти невідоме зменшуване?
--Як знайти невідомий від'ємник?
Завдання за таблицями. Вставимо потрібні числа.
Зменшуване |
|
|
|
|
|
|
Від'ємник |
8 |
10 |
40 |
1 |
6 |
7 |
Різниця |
2 |
2 |
20 |
30 |
4 |
8 |
Зменшуване |
30 |
10 |
18 |
9 |
90 |
12 |
Від'ємник |
|
|
|
|
|
|
Різниця |
10 |
3 |
10 |
4 |
20 |
2 |