Відділ освіти Бердянського виконавчого комітету
Бердянської міської ради Запорізької області
Методичний кабінет
Бердянської загальноосвітньої школи І - ІІІ ст. № 1
Урок читання в 2 класі
з теми
«Рік новий – чудове свято! Авторська казка. З. Мензатюк «Новий рік»»
Розробила:
учитель початкових класів
ЗОШ І – ІІІ ст. № 1
Хмарній Я.С.,
«спеціаліст».
Провела: 10.12.2021 р.
Бердянськ – 2021
Тема: Рік новий – чудове свято! Авторська казка. З. Мензатюк «Новий рік».
Мета:
Формувати предметні компетентності:
Розвивати ключові компетентності:
- Вільне володіння державною мовою: активне використання рідної мови в освітньому процесі;
- Інноваційність: здатність успішно навчатися, відчувати себе частиною суспільства й брати участь у справах товариства;
- Навчання продовж життя: оволодіння вміннями й навичками, необхідними для подальшого навчання, навчання працювати самостійно та в групі.
-Громадянські та соціальні компетентності: співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети, активність у житті класу і школи, дбайливе ставлення до власного здоров'я.
Наскрізні змістові лінії – «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека»
Виховувати інтерес до казок, до народних свят.
Завдання уроку:
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Учні повинні розуміти:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: математика
Обладнання: підручник, картки для роботи в групі, презентація, предметні малюнки, набір цеглинок LEGO.
Технології:
• інтерактивна технологія;
• технологія розвитку критичного мислення;
• створення ситуації успіху;
• ігрова технологія.
Методи, форми та прийоми роботи:
• методи: бесіда, формування очікуваних результатів, робота з книгою, частково-пошуковий, ілюстративний, імітаційний, оперативний;
• прийоми: вправа «Продовж речення», гра «Назви казку та її головних героїв», «Асоціативний кущ», вправа «Передбачення», вправа «Кероване читання», вправа «Пошуковці», інсценізація, вправа «Мікрофон», робота з LEGO;
• форма роботи: фронтальна, групова, колективна.
Хід уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності учнів. ( Підготовка до активної діяльності).
1. Організація класу. Створення емоційного фону.
Доброго дня! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Працюють голівки,
і сяють усмішки.
Доброго дня! Доброго дня!
Бажаєте ви, бажаю вам я.
II. Цілепокладання
1. Визначення очікуваних результатів.
Вправа «Продовж речення»:
- Від сьогоднішнього уроку я очікую… (отримати нові знання, прочитати щось цікаве, стати розумнішим, цікаві завдання)
- Щоб гарно працювати на уроці, мені потрібно… (бути кмітливим, уважним, зосередженим)
А я, в свою чергу, хочу побажати вам бути активними та дружними.
Сподіваюся, що урок буде цікавий і плідний, ви на ньому дізнаєтеся багато нового.
2. Мотивація навчальної діяльності
Звучить мелодія «В гостях у казки»
Гра «Назви казку та її головних героїв», робота у групах
Діти, я отримала чарівні телеграми. Попрацюйте в групах, дістаньте їх з конвертів та дізнайтеся, хто з казкових героїв їх надіслав та з якої вони казки.
1 група – Підійшли вони до хатинки. Півник крилами змахнув: — Ку-ку-рі-ку! На плечі косу несу! Йду до хати! Хочу Лисицю прогнати! (Зайчикова хатинка)
2 група – Ведмідь уткнув свою голову в дупло дерева та й висунув язик, щоб злизати мед (Ведмідь і бджоли)
3 група – От Лисичка до глечика — голова не влазить! Вона сюди, вона туди, вона i лапкою — не витягне. (Лисичка і Журавель)
4 група – Ви мене тоді пожаліли, то і я вас пожалів. Як кажуть: «Старе добро не забувається!» (Ведмідь і павучок)
5 група – Так і сталося. Коли хліб добре випікся, курочка зі своїми курчатками зі смаком його з’їли. (Курочка, мишка та півник)
На це завдання, я Вам даю 2 хвилини.
- Отже, з яких казок були телеграми? (відповіді груп) Хто придумав ці казки? (народ)
3. Повідомлення теми і цілі уроку.
Ознайомлення з поняттям «авторська казка»
- Сьогодні ми з вами починаємо знайомитися з казками у яких автором є конкретна людина– авторськими казками або їх ще називають літературними.
«Асоціативний кущ»
- Подивіться на дошку, що ви собі уявляєте, коли чуєте слово зірка? (ніч, галактика, космос, сонце, сяйво) А чи знаєте ви, що Зірка- може бути ім’ям? Саме з Зіркою Мензатюк та її авторською казкою «Новий рік» ми сьогодні будемо знайомитися.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ
Діти, рухайте очима по клітинкам. (Зробіть два кроки вниз, один в право, три кроки вверх, два кроки вліво. На якій цифрі зупинились? 6.)
ІІІ. Цілереалізація
1. Актуалізація й корекція опорних знань.
Давайте познайомимося з авторкою нашої казки.
Зірка Мензатюк народилася в Чернівецькій області. Писати почала, коли вчилася у другому класі. Одного разу вчителька задала написати вдома переказ "Ліс восени". Зірка так захопилася, що переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. Так дівчинка стала письменницею і одного разу написала про зимове свято. Ану відгадайте, про яке свято йде мова? (Новий рік)
Читання з різною інтонацією і почуттям (с.68) троє дітей біля дошки
Відкриваємо підручники на 68 ст. Спробуйте прочитати речення з різною інтонацією за метою висловлювання
Скоро Новий рік. Скоро Новий рік? Скоро Новий рік!
Робота зі словами (с.68)
Перед тим, як почнемо читати казку попрацюймо зі словами. Прочитайте правильно: (на дошці)
Настелити, потрусити, розтопити, розкрити, обізвалися, червонимо, справляйте, озирнулися, вдача.
Які слова вам не знайомі? (Червонимо, озирнулися, вдача)
2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.
Робота над казкою Зірки Мензатюк «Новий рік» с. 68 - 69
Робота над заголовком казки. Вправа «Передбачення»
- Прочитайте назву казки, як ви гадаєте, про що йтиме мова у ній?
Первинне читання тексту вчителем
Вправа «Кероване читання»
А зараз послухайте казку. Поставили пальчик та слідкуємо за мною:
І частина - (вчитель читає до слів «…Чи не тому, що нудно без роботи?»)
ІІ частина - (вчитель читає до слів «…за цю справу візьмуся я, — зголосився Січень.»)
ІІІ частина - (вчитель читає до слів «…на ялинках з’являються цукерки.»)
- Чи сподобалася вам казка? Чому Зірка Мензатюк вирішила, що це казка?
- Чи співпали ваші очікування зі змістом казки? (ні)
3. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вправа «Пошуковці», робота в групах
Попрацюйте в групах та знайдіть у тексті відповіді на запитання.
1 група
Яку вдачу, на думку автора, мають місяці весняні? Літні? Осінні? Зимові?
(з якими за кольором цеглинками LEGO ви асоціюєте ці місяці)
Чи погодилися весняні місяці, аби Новий рік починався в іншу пору року?
Чому відмовилися від святкування літні місяці?
Чому відмовилися від святкування осінні місяці?
5 група
Чому Новий рік починається не у грудні?
6 група
Знайдіть в тексті рядки та продовжіть речення:
Ось так і вийшло, що…
З яких частин складається ця казка?(Зачин, основна частина, кінцівка)
4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
Інсценізація казки «Новий рік»
ІV. Рефлексія.
Вправа «Мікрофон».
А зараз я прошу вас продовжити фразу
Діти, ви дуже добре попрацювали, чудово справилися з завданнями. Були активними, уважними, сміливими.
…я сьогодні вражена твоєю роботою. … я тебе найвиразніше читання. …ти був найактивнішим. …так тримати, я бажаю успіхів і надалі.
Хто знає символ наступного року? За вашу плідну роботу я хочу вам подякувати та вручити подаруночки.