Урок з мистецтва "Модернізм"

Про матеріал
У розробці розглядається сутність модернізму як епохи, напрямку, модерну - як стилю, його характерні особливості в різних видах мистецтва, також розкриті імена найвідоміших представників цього філософсько-мистецького руху, розглянуто та проаналізовано певну частину визнаних світом результатів діяльності художників, творців модерну.
Перегляд файлу

Дата

Клас

Тема.Модерн, модернізм. Гауді, Городецький, Нарбут «Українська абетка», Клімт «Поцілунок», Пікассо «Автопортрети».

Мета:

Освітня: ознайомлювати учнів з поняттям «модерн», «модернізм», з творчістю Гауді, Городецького, Г.Клімта, Пікассо.

Розвиваюча (художньо-творча):  розвивати творчу уяву, фантазію, аналітичне мислення, пам'ять.

Виховна: виховувати любов до мистецтва, бажання творити красу навколо, берегти та цінувати твори, полотна відомих художників.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання та матеріали: презентація, фоторепродукції картин художників.

Хід уроку

1.Підготовчий етап

1.1 Активізація уваги дітей.

1.2 Повідомлення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності.

2.Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і віднешень в об’єктах вивчення.

Слово вчителя

Модернізм (від лат. –сучасний)- це філософський і мистецький рух, який поряд з культурними течіями та змінами виник через широкомасштабні та далекосяжні трансформації у західному суспільстві в кінці 19 — початку 20 століть. Серед факторів, що формували модернізм, були розвиток сучасних індустріальних суспільств та швидке зростання міст, а потім реакції на жахи Першої світової війни. Модернізм також відкинув визначеність мислення просвітництва, хоча багато модерністів також відкидали релігійну віру.

Модерн – (від фр.-новітній, сучасний) - стиль у мистецтві кінця XIX — початку XX століття, переважно в архітектурі, образотворчому й декоративно-ужитковому мистецтві.

Стиль здобув різні назви у різних країнах. У Бельгії й Франції — «нове мистецтво» (фр. L'Art Nouveau), у Німеччині — «молодий стиль» (югендстайл) (нім. Jugendstil), в Італії — «квітковий стиль» (італ. stile floreale) або «стиль Ліберті», у Великій Британії — «сучасний стиль» (англ. modern style), у США — «стиль Тіфані» (англ. Tiffany style), в Австрії, в Шотландії- стиль Глазго,Україні  «сецесія», у скандинавських країнах  «національний романтизм».

Характерні риси стилю модерн в архітектурі: плавність, пластичність, декоративність. Основними його елементами є використання синусоїдальних ліній, стилізованих квітів, язиків полум'я, хвилястих ліній, запозичених у природи.

Модерн постав як мистецтво молодих людей на противагу домінуючому на той час історицизмові. Звідси походить німецький варіант назви  Jugendstil, що означає стиль молоді. Архітектурні пам'ятники, створені у стилі сецесія, внесені до світової спадщини ЮНЕСКО.

Прагнучи створити новий стиль, представники модерну відмовлялися від історичних запозичень стилю еклектики, використовували умисно примхливі, мінливі форми, вигадливі лінії, принципи асиметрії і вільного планування, нові технічні та конструктивні засоби для створення незвичайних, підкреслено індивідуалізованих будівель, де всі рішення підпорядковані єдиному образно-символічному задумові й орнаментальному ритмові.

Найяскравішими творцями епохи модернізму можна сміливо називати іспанця А.Гауді, українців В. Городецького та  Г. Нарбута, австрійця Г. Клімта,  іспанського та французького художника (народився у Іспанії, працював в основному у Франції) Пабло Пікассо (Па́бло Діє́го Хосе́ Франсі́ско де Па́ула Хуа́н Непомусе́но Марі́я де лос Реме́діос Сіпріа́но де ла Санті́сіма Триніда́д Клі́то Ру́їс-і-Піка́ссо).

 

Black silhouette of lily flower. Vector illustration. — Stock Vector ©  Naddya #34629895Коротко про життя та творчість Антоніо Гауді -і-Курне́т.

 Іспанський архітектор із Каталонії, новатор форми та один з найяскравіших представників стилів ар-нуво та модерн в архітектурному мистецтві. Більшість його робіт зосереджена в Барселоні.

В студентські роки індивідуальність його світосприйняття проявилася досить гостро, кажуть, що він ненавидів аналітичну геометрію з її прямими лініями та кутами, взагалі «мертві» теоретичні предмети. Натомість захоплювався криволінійними формами та розмаїттям живої природи, з якого потім виріс його унікальний, різноманітний за формою та кольорами стиль.

Його дивовижні, навіть божевільні та супервитратні проекти щедро фінансував багатий промисловець-бавовняр Аузебі Ґуель, завдяки якому Ґауді міг зосереджуватись на творчості, абсолютно не думаючи про гроші.

Витвори Гауді

Храм Святого Сімейства, Саграда Фамілія

Проект церкви був спочатку розроблений архітектором Франсіско дель Вільяром (ісп. Francisco de Paula del Villar y Lozano), який через рік після початку будівництва був замінений на Антоні Ґауді. Ґауді повністю переробив проект, виконавши його в стилі модерну. При проектуванні були використані ідеї створення гіперболоїдних конструкцій. Фінансування будівництва здійснювалося і досі здійснюється виключно на пожертви католицької громади.

У 1882 міська влада Барселони почала будівництво церкви, присвяченої Святій Родині  Ісусу, Марії та Йосипу.

Храм Святого Сімейства не є собором, а простою церквою — центральним собором Барселони є Собор Св. Аулалії.

Будинок Вісенс,1888 (має статус світової спадщини ЮНЕСКО)

Перше велике творіння відомого архітектора Антоніо Гауді в стилі «ар-нуво» яке називають — «будинок, з якого все почалося» і є важливою спорудою для розуміння унікальної архітектурної мови Гауді і розвитку стилю модерн у Барселоні

Будинок Вісенс проектувався як літня резиденція, де замовник Мануель Вісенс та його родина могли би сховатись від задухи і метушні міста та суттєво змінити свої відчуття.

Гауді прикрасив фасад будинку великою кількістю кольорової плитки, почасти тому, що Вісенс був відомим виробником плитки і хотів, щоби будинок виконував своєрідну роль реклами його продукції.

Будинок Бальо,1906

Будинок Бальо розташований в Барселоні - це одне з найбільш відомих і незвичайних творів Антоніо Гауді.  Місцеві жителі називають його «Будинком кісток»). Структура цього будинку дуже нагадує скелет - балкони схожі на черепа, а колони на кістки.

Цей будинок був побудований за замовленням підприємця Жозеп Бальо в 1887 році. Однак в 1904 році господар захотів знести будівлю і побудувати нове і доручив цю роботу Гауді. Багато сучасних поціновувачі творчості Антоніо Гауді наголошують на тому, що саме з цього свого твору автор перестав орієнтуватися на існуючі тоді стилі архітектури і повністю став слідувати своїй власній ідеї та концепції відсутності прямих ліній і пластики форм.

 

  Так творити міг тільки Гауді. Будинок Бальо не має ні однієї прямої лінії, наявністьяких так властиво майстру. Гауді повністю сам розробив весь інтер'єр, хвилясті форми якого можна побачити в усьому домі. Практично всі роботи Гауді, як і Будинок Бальо, відносять до архітектурного напрямку модернізму і Арт Нуво з дуже великою натяжкою.

Будинок Міла,1910

Будинок Міла — житловий будинок, спроектований архітектором Антоніо Гауді для промисловця Пере Міла і його дружини та побудований у Барселоні в 1906—1910 роках. Це одна з визначних пам'яток каталонської столиці та найбільш зрілий і останній «світський» проект цього архітектора. Кам'яниця Міла, як задумав Гауді, мала бути відповіддю на брак цікавих будинків у місті. З погляду на презентабельність (будівля має вигляд потужного скелястого блоку) жителі Барселони назвали його Ля-Педрера, що означає «Каменярня».

 Коротко про творчість польського  та українського архітектора Владислава Городецького

Владислав Городецький за свою унікальну творчість прозваний «київським  Гауді». Спорудив в Україні понад 30 будинків.

Витвори Городецького

Римо-католицький костел Святого Миколая  (Київ) готика

Караїмська кенаса (мавританський стиль) (сьогодні туту розмістився будинок актора)

Будинок з химерами

Будинок з химерами побудований у стилі модерн у 1902-1903 рр. За рік побудували сам будинок, і ще два роки було витрачено на зовнішнє та внутрішнє його оздоблення. Це був перший будинок у Києві, зведений з використанням нового матеріалу – цементу. Здійснення такого проекту могло служити ще й рекламною акцією продукції промисловця Ріхтера, що займався виробництвом цементу. Для того, щоб створити стійку основу для будинку, на крутому пагорбі було вбито близько 50 бетонних паль на глибину 5 метрів. З боку вулиці Банковій будинок має три, а з боку театру ім. Івана Франка – шість поверхів. І зовнішнє оформлення будинку, і внутрішні інтер’єри не повторюються більше ніде, у них відбилися не тільки фантазія й майстерність архітектора, але і його пристрасть до полювання. Зовні будинок являє собою незабутнє видовище. Фасад багато прикрашений фігурами реальних істот гіпертрофованих розмірів. Тут і дівчата верхи на рибах (їх часто мають за русалок), що розкинули свої сіті; і дельфіни, і морські гади, крокодили, величезні жаби, латаття небувалих розмірів, голови носорогів, антилоп, ящірок що стрімко біжать по струнких колонах; орли, що хижо розправляють крила; слони, хоботи яких служать водостоками під час дощу.

Цей будинок було задумано використовувати в якості прибуткового. Шість з семи квартир здавалися в оренду заможним людям – іншим постояльцям житло такого рівня було не по кишені. А один поверх – третій з боку двору, а перший з боку центрального входу з вулиці Банкової, займала квартира самого Городецького.

.Що стосується внутрішнього декору – те він ще більш примхливий, ніж зовнішній. Якщо входити з центральних дверей – то перше приміщення відразу ж дивує й захоплює. Стіни цієї кімнати покриті розписами, на яких зображено підводний світ із затонулими кораблями. Центр стелі прикрашає ліпнина у вигляді спрута. Щупальця цього декоративного восьминога виконані у вигляді сплетіння раковин, морських зірок, рослин, усі вони розфарбовані в різні кольори та вкриті шаром перламутру. Виготовлений цей величезний восьминіг з гіпсу, його щупальця спускаються до самих стін. Якщо ліпнина в першому залі оригінальна, то люстра була втрачена, а нинішня – це копія, відновлена по фотографіях.

По закінченню реставрації будинок придбав статус Малої резиденції президента України, призначеної для прийому закордонних делегацій.

Австрійський художник Гюстав Клімт(1862-1918)-засновник модерну в австрійському живописі,втілює в собі епоху, яка продовжує зачаровувати і бентежити сучасність.

Народився у 1862 році у бідній сім’ї, і ніяких життєвих перспектив у нього не передбачалося. Але юнак отримав стипендію і пройшов курс навчання у віденському художньо-ремісничому училищі із спеціалізацією на живописі в контексті архітектури.

Принцип творчості художника –бути щирим у всьому, нічого не приховувати в мистецтві.

Чому його творчість називають золотим мистецтвом?

У 1907 році Клімт намалював одну з найвідоміших своїх робіт - відтінений золотом  "Портрет Аделе Блох-Бауер", доньки віденського банкіра. Цю картину 2006 року за 135 мільйонів доларів придбав один американський бізнесмен.

Дехто вважає буяння золота в роботах Клімта несмаком, інших же саме це й приваблює. Як стверджує Альфред Вайдінґер, "Клімт не був академічним художником. Творчість Клімта не має нічого спільного з класичним живописом". І саме це дозволило художнику зайняти ту "декоративну" нішу, яку ніхто і ніколи більше не займе.

Клімт-улюбленець жінок

Ґустав Клімт і жінки - окрема глава в історії мистецтв. І не лише тому, що він завжди увічнював жінок у квітах і формах. Скількох дітей мав Клімт, точно не знає ніхто. Відомо лише, що після смерті художника в 1918 році 14 людей захотіли відхопити шмат "золотого пирога" і заявили про свої права на спадок, зокрема, й творчий.

Картина «Поцілунок»

Картина «Поцілунок» була написана в 1907-1908 рр. в Золотий період художника-модерніста. Таку назву він отримав не тільки тому, що в ці роки тони його зображень, в основному, були жовтих відтінків, а й тому, що в своїх картинах він часто використовував золото. Така манера зображення була привита художнику ще з самого дитинства, тому, що його батько був ювеліром, і часто гравіював золоті прикраси.

Картина «Поцілунок» показує нам чоловіка і жінку які обнімаються. Вони, немов, злилися в одну яскраву, жовту пляму. Чоловік схиляється над жінкою і цілує її, на що дівчина не відповідає йому взаємністю і відвертається, хоч і обіймає його. Вона закрила очі та стоїть перед ним на колінах. Це символізує покірність чоловікові.

Одяг молодих людей в яскравих тонах, у чоловіка він більш витриманий та має строгу колірну гамму в порівнянні з жіночою. Пара знаходиться на краю обриву, який заріс квітами. Здається, що вбрання дівчини поступово вплітається в рослини обриву. Фон картини абстрактний і мерехтливий, що не відволікає нас від головних героїв.

Іспанський та французький художник, скульптор, графік, дизайнер, театральний художник, основоположник кубізму Пабло Пікассо (Па́бло Диеєго Хосе́ Франсиіско де Па́ула Хуа́н Непомусе́но Марія де лос Реме́діос Сіпріа́но де ла Сантиісима Триніда́д Ма́ртір Патриісіо Руиіс-і-Піка́ссо)(1881-1973)

Пабло Пікассо пробував себе у різних видах мистецтва( графіка, скульптура, живопис), використовував різні матеріали та експериментував зі стилями.

Розглядаючи автопортрети Пікассо, можна відстежити різні періоди творчості Пікассо.В 1891 році почався   «блакитний період», коли він писав похмурі сюжети в холодних блакитних тонах – і так виглядає його портрет, написаний в той час.Після цього наступним є примітивізм, а в 1907 році почався період кубізму. Як видно в його автопортреті того часу , цей стиль геометричний та оснований на ломаних лініях та товстих чорних лініях.Після цьогоПікассо грався стилями—від неокласицизму до сюрреалізму. (Презентація з автопортретами)

Нарбут Георгій 1886-1920 -український художник-графік, ілюстратор, автор перших українських державних знаків (банкнот і поштових марок). Один із засновників і ректор Української Академії Мистецтв. Його творчість — це яскрава сторінка в українському мистецтві. Його цілком справедливо називали одним з найвизначніших графіків сучасності. 

Визначним досягненням Нарбута і всієї української графіки є його «Українська абетка» (1917), в якій художник досяг граничної простоти й водночас вишуканості композиції, малюнка й кольору, дизайн поштових марок. У вирішенні літер абетки Нарбут об'єднав досягнення як української рукописної та друкованої книги, так і досягнення західноєвропейських майстрів шрифту. Нарбутівська «Українська абетка» й донині залишається неперевершеною завдяки високій майстерності художника й глибокому розумінню ним шрифтового мистецтва. Останнім великим мистецьким задумом Нарбута було ілюстрування «Енеїди» Івана Котляревського, але через передчасну смерть він встиг виконати лише одну ілюстрацію.

Георгій згадував, як його зацікавив живопис, але за відсутності у нього фарб та олівців, він вирізав кольоровий папір і клеяв мучним клеєм. Саме це дитяче захоплення сформувало у майбутнього художника силуетне мислення.

3. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях.

Використання методу «Асоціативний кущ» ( модерн)

4.Домашнє завдання

 

Відтворіть на А4 форматі картину Пабло Пікассо, яка вам сподобалась, у стилі кубізму або створіть малюнок –силует.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
10 січня 2021
Переглядів
1945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку