Урок з музичного мистецтва "Симфонічна музика", 5 клас.
Мета: закріпити і узагальнити знання, вміння, навички, отримані на уроках з творчості В. Моцарта; ознайомити учнів із поняттям «симфонія»; розширити уявлення учнів про музичні жанри, значення взаємодії різних видів мистецтва; навчити обґрунтовувати власне розуміння специфіки змісту творів музичного мистецтва.
Урок з музичного мистецтва
Клас 5
Урок № 24.
Тема уроку: Симфонічна музика.
Навчальна мета: закріпити і узагальнити знання, вміння, навички, отримані на уроках з творчості В. Моцарта; ознайомити учнів із поняттям «симфонія»; розширити уявлення учнів про музичні жанри, значення взаємодії різних видів мистецтва; навчити обґрунтовувати власне розуміння специфіки змісту творів музичного мистецтва.
Розвивальна мета: розвивати вміння учнів висловлювати враження від творів музичного мистецтва, аналізувати їх; розвивати музичний слух, пам'ять; розвивати здатність дітей працювати в групі.
Виховна мета: виховувати інтерес до творчості Моцарта, до симфонічної музики; виховувати естетичні смаки учнів; створити умови щодо виховання любові до прекрасного, зацікавленості музикою.
Очікувані результати: після уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований.
Технології: елементи художньо-педагогічних технологій : ігрові художньо-педагогічні технології, інтегративні художньо-педагогічні технології.
Методико-дидактичне забезпечення уроку: Підручник «Музичне мистецтво» для 5 класу (Л.Аристова), магнітофон , нотна хрестоматія, музичні інструменти (фортепіано, баян); картки із зображенням інструментів симфонічного оркестру.
Музичний матеріал: В.А.Моцарт. Симфонія №40 (1 частина); Моцарт. Рондо в турецькому стилі; І.Кириліна. Пісня «Зелене слоненя».
Літературний матеріал: Підручник «Музичне мистецтво» для 5 класу (Л.Аристова), казка Г.Циферова «Таємниця запічного цвіркуна», вірш М.Світанкової «Під музику дощу та симфонію Моцарта»
Візуальний матеріал: портрети композиторів В.Моцарта, І.Кириліної, зображення музичних інструментів симфонічного оркестру, таблиці «Будова симфонії», «Музичні характеристики»
Структура уроку.
Структурні компоненти |
Методи і прийоми |
Час |
Організаційний |
Музичне вітання |
1 хвилина |
Актуалізація опорних знань |
Бесіда |
3 хвилини |
Мотивація навчальної діяльності |
Ігрова ситуація |
2 хвилини |
Оголошення теми та очікувані результати |
Пошукова ситуація |
1 хвилина |
Вивчення нового матеріалу |
Використання елементів художньо- педагогічних технологій: пластична інсценізація, групова робота.
|
27 хвилин |
Закріплення нових знань |
Сенкан до слова симфонія |
5 хвилин |
Підбиття підсумків |
Гра «Так чи ні» |
2 хвилини |
Оцінювання |
|
1 хвилина |
Рефлексія |
Метод «Мікрофон» |
2 хвилини |
Домашнє завдання |
Прочитати казку Г.Циферова «Таємниця запічного цвіркуна» (підручник, с.110). Розучити пісню «Зелене слоненя»
|
1 хвилина |
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Мета етапу: сприяти актуалізації раніше засвоєних знань, умінь учнів методом бесіди
Музичне вітання
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Звучить музика В.А. Моцарта «Симфония№40»).
Вчитель. У виконанні симфонічного оркестру звучить божественна чарівна музика . Це до нас звертається крізь століття Моцарт. « Вічне сонячне сяйво в музиці - ім’я тобі Моцарт», - так виразно говорять про цього композитора. Є й інший вислів - якщо про якусь людину хочуть сказати, що у нього є талант або великі здібності, то говорять: «Геніальний як Моцарт!». Музика цього композитора, який жив у ХVIII столітті, продовжує прикрашати й наше з вами життя.
Сучасники називали Моцарта «богом музики». На жаль, прожив він дуже мало, однак фантастично багато встиг створити цей геній за тридцять п’ять років.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання теми і завдань уроку.
Мета етапу:
Вчитель. Отже сьогодні ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного. А допоможе нам у цьому музика Моцарта. Ми дізнаємося, який жанр став для Моцарта найголовнішим, познайомимося з найвідомішим його твором – Симфонією №40.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Мета етапу: створити умови щодо підготовки учнів для засвоєння нового матеріалу методом пошукової ситуації.
Вчитель. Минулого уроку ви отримали випереджальне домашнє завдання. Група «Біографи Моцарта» повинні були підготувати повідомлення про біографію Моцарта, а група «Прихильники творчості Моцарта» - про творчу спадщину великого композитора.
Повідомлення учнів
Гра «Жанрова різноманітність»
Вчитель. Моцарт прожив всього 35 років. За своє коротке життя він залишив величезну музичну спадщину, ним написано більше 600 творів різних жанрів.
Ваше завдання - визначити, до якого жанру відноситься той, чи інший музичний твір.
1.Сімфонія
2.Опера
3.Соната
Кожна команда одночасно піднімає картку з цифрою правильної відповіді.
(Час на обдумування 10 секунд).
1. До якого жанру належить «Чарівна флейта»! (2)
2. Кількість творів цього жанру у Моцарта близько 50! (1)
4. Кількість творів цього жанру у Моцарта 20! (2)
5. Жанр для одного або двох інструментів! (3)
Слухання та аналіз симфонії №40 В.Моцарта
Вчитель. ми з вами у концертному залі. На сцені симфонічний оркестр. Виходить диригент, вітається із першою скрипкою, музикантами, кланяється слухачам. Піднімає руки і….
Вчитель читає вірш «ПІД МУЗИКУ ДОЩУ І СИМФОНІЮ МОЦАРТА»
Мальви Світанкової)
Під Моцарта стається диво:
Коли під дощ попали очі...
Ліхтарики висвічують сяйливі,
Літати... а літати хочеш?...
І тепло... під дощем, як тепло...
Купаючись в священних водах...
Мід Моцарта душі ледь терпко,
У ритмах музики - природа.
Під Моцарта душа злітає....
Під куполом. Як легко знов...
І крила з легкістю вростають,
Вселяючи в симфонію Любов.
(Звучить 1 частина симфонії №40 В.Моцарта.)
Вчитель. Ми прослухали першу частину симфонії №40 В.Моцарта.
-Що ви побачили в цій музиці, про що вона розповіла?
-Що ви уявили собі, слухаючи цей твір?
-Підберіть слова-характеристики, щоб розповісти про цю музику.
(слайд «Музичні характеристики».) (відповіді дітей)
тривожна |
схвильована |
пульсуюча |
святкова |
радісна |
щира |
душевна |
поривчаста |
лірична |
мрійлива |
жартівлива |
спокійна |
піднесена |
наспівна |
ритмічна |
Вчитель. Симфонія краще за інші види музики здатна передати картину суперечливих почуттів. Симфонія населена різними героями – мелодіями чи темами. Ці теми не просто випливають одна з одної, а взаємодіють і конфліктують.
Робота з поняттями
Симфонія (співзвуччя) – це чотиричастинний цикл для симфонічного оркестру, який розповідає про людину та її життя.
Перша частина симфонії зазвичай складається з таких розділів: експозиція, розробка, реприза, кода.
(слайд зі схемою першої частини симфонії)
Експозиція починається з головної теми. Перші ж такти симфонії занурюють слухача в атмосферу тривоги і замішання. На тлі пульсуючого акомпанементу виникають схвильовано - наполегливі скарги – питання перших скрипок. Співучий відгук духових інструментів ще більше відтіняє покірність та страждання.
Побічна тема схожа на граціозний танок. Вона така ж щира, людяна, тепла як і головна.
Після експозиції настає розробка – найнапруженіший розділ симфонії. Мелодія скрипок раптом різким ривком здіймається увись. Вона сильна, поривчаста, провіщає боротьбу. Але занадто мало сил у людини. Вона знову покірно схиляє голову.
У репризі теми повторюються, але звучать все сумніше з кожним разом.
Музика коди сповнена сумом і замріяністю. В ній смуток і цілий шквал пристрастей.
Вчитель. Чому так зростає інтерес до творчості Моцарта і чи будуть слухати люди його твори через 100 років? (відповіді дітей)
V. Музична пауза (фізхвилинка).
VI. Вокально- хорова робота
Вчитель. Познайомимося з дитячою піснею Ірини Кириліної «Зелене слоненя»
VII. Підсумок уроку.
Мета етапу:
Вчитель.
Гра «Так чи ні»
Скласти Сенкан (п’ятиряддя) до слова симфонія (на слайді)
Тема (іменник)
|
симфонія |
Опис (2 прикметники)
|
чотиричастинна, хвилююча |
Дія (3 дієслова)
|
Звучить, виконується, записується. |
Фраза (Речення)
|
Симфонія краще за інші види музики здатна передати картину суперечливих почуттів. |
Синонім до першого слова
|
співзвуччя |
VIIІ. Оцінювання .
ІХ. Рефлексія.
Мета етапу:
вираз почуттів, що виникли в учнів протягом уроку.
Учитель починає речення,а учні його закінчують.
Сьогодні я дізнався ...
Було цікаво ...
Було важко ...
Мене здивувало ...
Мені захотілося ...
Х. Домашнє завдання
Вчитель. Сьогодні ви показали, що можете бути справжніми цінителями та шанувальниками музики Моцарта.
Музика цього композитора звучить і чіпає серця слухачів понад 200 років.
Унікальна дитина, яка народилася в Австрії, спочатку здивувала рідних, потім імператорів, а потім весь світ.
Популярність і талант не принесли йому багате життя. Великий композитор помер у злиднях. Зате Моцарт - національний бренд Австрії. Його ім'ям названі готелі, квіти, цукерки, м'які меблі, світильники. Музика Моцарта не старіє. Мелодії досі на слуху, а в рейтингу дзвінків для мобільних телефонів вони навіть становлять конкуренцію сучасним хітам. Крім того, вчені рекомендують грати Моцарта маленьким дітям, щоб вони краще розвивалися і коровам, щоб вони давали більше молока.
Моцарт - великий композитор і національне надбання Австрії.
Любіть!
Слухайте!
І захоплюйтеся музикою Моцарта !!!
Урок закінчено! Всього доброго!
(Вихід дітей із класу - під звучання пісні І.Кириліної « Зелене слоненя».)
1