Розділ 3. Жанри камерно-інструментальної музики.
6 клас. 2 семестр. Урок № 19.
Тема уроку. Ноктюрн.
Мета: на прикладі творів Ф.Шопена та Е.Гріга учити учнів глибоко емоційно сприй-
мати інструментальну музику; дати визначення понять «ноктюрн», «віртуоз»;
-розвивати навички інтерпретації непрограмної інструментальної музики; вміння
відчувати ритм та ансамбль під час колективного виконання пісні, а також емо-
ційно і виразно її виконувати;
-виховувати естетичний смак та співочу культуру під час виконання творів.
Музичний матеріал: «Ноктюрн» Ф.Шопена, «Ноктюрн» для скрипки та фортепіано
Е.Гріга, «Ноктюрн» А.Бабаджаняна, «Мрії збуваються» Л.Бражникової.
Літературний матеріал: вірш « Ноктюрн» С.Твердохліба, фрагмент вірша
Вс. Рождественського «Шопен», вірш «Нічна пісня мандрівника» Й.В.Гете.
Наочні посібники: портрети Ф.Шопена, Е.Гріга, Ж.Санд, репродукції картин
А.Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі», Р.Теміра «Ноктюрн», Дж. Уістлера «Ноктюрн
у синьому та блакитному», словник естетичних емоцій, нотний збірник.
Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку.
А.Рубінштейн: «Шопен – душа фортепіано»
Учні входять під музичний супровід («Ноктюрн» А.Бабаджаняна),
учитель роздає учням кольорові нотки.
( слайд 1 )
I. Вступна частина
1.Організаційний момент. Музичне вітання.
2.Повідомлення теми, мети, завдань уроку, епіграф.
3.Актуалізація опорних знань
-Які музичні жанри вам вже відомі?
-Які вокальні твори ви знаєте?
-Яка інструментальна музика вам запам’яталась?
-Яку музику називають камерно-інструментальною?
Складання схеми
Інструментальна музика:
4.Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Поміж багатьох камерних жанрів є жанр, який відзначається особливою
наспівністю, відображенням найтонших переживань людини. Саме із ноктюрном
ми сьогодні познайомимось – музика, яка звучала на початку уроку.
(учитель обирає двох помічників-«кореспондентів», дає їм завдання – на протязі
уроку записати запитання з теми ,наприкінці уроку поставити їх однокласникам)
II. Основна частина
1. Сприймання творів мистецтва
( слайд 2 )
Учитель. Розгляньте уважно репродукцію картини А.Куїнджі «Місячна ніч на
Дніпрі» : темні, майже чорні береги, темне дзеркало річки, спокійне небо, і на ньому
величезний зеленуватий місяць; його відображення чарівною доріжкою перетинає
уявну нерухому воду. Дивним спокоєм і тишею віє від цього мальовничого полотна.
Архип Куїнджі жив на межі XIX-XX століть, він був майстром колірних ефектів,
зіставлення кольорів на його картинах вражає,як і поетичне відображення картин
природи.
-А ось ще одна картина – але вже не живописна, а літературна:
На сонні ниви, на левади
Місяць сріблясті ллє каскади,
Сипле брильянтів срібні рої
На схили мальвів і пової.
На ясні ниви, на левади
Леготом ельфів мчать громади.
Ловлять розсипані брильянти,
Сльози тремтючі адаманти,
Линуть зі скарбами на гори
У зачаровані комори…
Учитель. І картину А.Куїнджі , і вірш С.Твердохліба можна визначити як свого роду
ноктюрн. У перекладі це слово означає – нічний. Термін цей з’явився у музиці XVIII
століття. Тоді ноктюрнами називали п’єси, призначені для виконання на відкритому повітрі нічної пори.
-Бажаючи передати образи, які навіює ніч, композитори створювали ноктюрни –
спокійні мелодійні п’єси задумливого характеру.
( слайд 3 )
Музичний словничок. Ноктюрн – невеликий ліричний твір задумливого, мрійли-вого характеру, ніби навіяний нічними настроями.
Учитель. У XIX столітті склався зовсім інший ноктюрн. найбільш відомі ноктюрни Ф.Шопена: мрійливі, поетичні, суворі, скорботні, то бурхливі та пристрасні. Форте-
піанній музиці Ф.Шопена властиві неперевершена мелодійність, щирість і вишука-
ність у передаванні найрізноманітніших настроїв і почуттів. Звернімось до цієї ве-
личної постатті у музичному світі.
( слайд 4 )
Виступ учня із повідомленням (творчість польського композитора Ф.Шопена)
Учитель. Творчий доробок композитора складають фортепіанні твори: концерти,
сонати, полонези, вальси, ноктюрни, скерцо, етюди, прелюдії. Шопен став не тільки
піаністом-віртуозом, а й одним з найвидатніших композиторів. Він казав: «Щасли-
вий той, хто може бути композитором і виконавцем одночасно».
( слайд 5 )
Музичний словничок. Віртуоз – артист-музикант, який досконало володіє виконавською технікою свого мистецтва.
Учитель. Ф.Шопен перший зумів надати ноктюрнам особливої художньої доскона-
лості. Його ноктюрни вражають глибиною змісту і різноманітністю настроїв.
У 1830 році Ф.Шопен виїхав до Парижу і вже ніколи не повернувся на Батьківщину.
Місяць зійшов над Парижем і посріблив черепиці.
Ніби хто раптом торкнувся, він пробудився вночі.
Як невідступно в розлуці рідна земля йому сниться!
Сів до німого рояля і запалив дві свічі.
Душно в салонах Парижа. Стало нестерпним безсилля-
Він од Вітчизни далеко, а рідний край — у вогні.
Серце дзвінкого рояля враз стрепенулось, мов хвиля,
І покотились акорди в зоряну місячну ніч.
( слайд 6 )
2. Слухання музики
а) Ф.Шопен. Ноктюрн сі мажор – сприймання (без попереднього оголошення назви)
Учитель. Прозвучав Ноктюрн сі мажор Ф.Шопена.
-Який загальний характер твору?
-Які почуття передає музика?
-Який нічний пейзаж ви б намалювали, слухаючи цю музику?
б) Ф.Шопен. Ноктюрн сі мажор – повторне сприймання музичного твору
-Як розвивається мелодія ноктюрна?
-Яке значення акомпанементу?
Учитель. Ноктюрни для фортепіано писали також й інші композитори: Джон Фільд, Ференц Ліст, Петро Чайковський, Віктор Косенко, Валентин Сильвестров та ін.
Ніколо Паганіні створив ноктюрн для струнного квартету, Клод Дебюссі – для
оркестру, Василь Барвінський – для голосу з оркестром (на слова І.Франка)
( слайд 7 )
3. Робота з епіграфом
Учитель. Шопен змусив фортепіано зазвучати по-новому, збагативши виражальні
засоби музики. Чому видатний російський композитор і піаніст Антон Рубінштейн
називав великого польського музиканта «душею фортепіано»? (відповіді учнів)
( слайд 8 )
4. Музичний калейдоскоп
Учитель. Французька письменниця Жорж Санд, близька подруга Шопена, була
відома не лише своїми романами, але й незвичайною зовнішністю. Вона носила
чоловічий одяг і курила люльку. Коли Шопен уперше побачив письменницю, то
промовив: «Яка неприємна жінка! Та чи й жінка загалом?» Однак закохавшись,
прожив із нею багато років.
Виступ учня. У письменниці був песик, з яким вона любила грати. Одного разу під час метушні з собакою жінка сказала: «Якби в мене був талант, я неодмінно написа-
ла б музичний твір на честь цього собаки».
Бажання жінки було здійснено , і композитор написав чудовий вальс, який
друзі та учні Шопена, знаючи, кому саме присвячено п’єсу, так і називали її:
«Собачий вальс» - сприймання музичного твору.
5. Сприймання художніх творів
( Виступ учня із повідомленням «Ноктюрн у живописі» )
( слайд 9 )
Учитель. Мистецтво впливає на людину по-різному: музика відображає дійсність у
художньо-звукових образах, література – словом, живопис зображує дійсність у ві-
зуальних образах. Жанр ноктюрна дає митцю можливість відобразити найтонші переживання людини, показати її внутрішній світ. Саме о нічній порі все навколо
стихає, з’являється можливість усамітнитись і помріяти. Роздивіться уважно репро-
дукції картин Дж.Уістлера «Ноктюрн у синьому та блакитному», Р.Теміра «Нок-
тюрн», Томаса Кінкейда «Ноктюрн» - сприймання творів мистецтва.
-Опишіть словами свої враження від живописних творів.
-Що поєднує всі ці твори?
-Яка саме музика змогла б відбити настрій цих картин? Опишіть її словами.
( слайд 10 )
Учитель. У другій половині XIX століття у норвезькій музиці з’явився компози-
тор, який примусив говорити про свою рідну країну весь світ. Він розкрив у музиці духовну міць свого народу, його душу, красу своєї Батьківщини. Це – Едвард Гріг.
Виступ учня із повідомленням ( творчість норвезького композитора Е.Гріга )
Учитель. Музика Е.Гріга глибоко лірична, в ній оспівується природа. Мініатюра –
один з найулюбленіших жанрів Гріга, де відображені його особисті життєві спосте-
реження, враження від навколишнього світу, природи, думки і почуття, думи про
Батьківщину.
-Якщо ви уважно послухаєте «Ноктюрн» Гріга, у вашій уяві постане світла, овіяна
спокоєм природа. Тиша ночі співає в ній. Таємничі самотні зауки; трохи почулися і
тут же замовкли. Чи то серенаду складають хвилі? Чи то зірки шепочуться одна з
одною? Увесь час змінюються кольори, неясними відблисками ковзають вони в
химерному світлі. Чутно чиєсь обережне шарудіння. Чутно шелест листя; щебет
птиці, яка прокинулася; хлюпотіння води під пориванням вітру…
6. Е.Гріг. Ноктюрн для скрипки й фортепіано – сприймання музичного твору
-Які настрої навіює музика ноктюрна?
-Як темброві фарби скрипки збагачують музичну палітру п’єси?
7. Робота в групах
( учні об’єднуються у 5 груп за кольоровими нотками, отримують завдання на картках )
Завдання для 1 групи - «Музиканти»: Прослухайте «Ноктюрн» Е.Гріга та
проаналізуйте засоби музичної виразності (темп, ритм, динаміка, гармонія
мелодія, тембр) .
Завдання для 2 групи-«Мистецтвознавці»: Порівняйте живописний ноктюрн
Дж.Уістлера та «Ноктюрн» Е.Гріга; опишіть характери та настрої творів.
Завдання для 3 групи - «Художники»: Подумайте, чому художник свій живо-
писний твір назвав словом «Ноктюрн», придумати сюжет для власного живо-
писного ноктюрну.
Завдання для 4 групи - «Літератори»: Прослухати та скласти естетичний
відгук на «Ноктюрн» Е.Гріга (3-4 речення).
Завдання для 5 групи - «Поети»: Уважно й виразно прочитати вірш Й.Гете
«Нічна пісня мандрівника», знайти слова, що характеризують його саме
як поетичний ноктюрн.
( повторне сприймання музичного твору )
( протягом 4 хвилин учні виконують завдання, працюючи в групах)
( учні обирають представників своїх груп для виступів )
Виступи учнів.
III. Вокально-хорова робота
( слайд 11 )
1.Розспівування.
2.Продовження розучування пісні «Мрії збуваються» Л.Бражникової
( робота над літературним та музичним текстом пісні, опрацювання кантилени,
ланцюгового дихання, проспівування голосних та чітка вимова приголосних
звуків, визначення кульмінації пісні, складання виконавського плану пісні)
IV. Закріплення нових знань
( слайд 12 )
Гра «Кореспонденти» (декілька учнів на початку уроку отримали завдання –
скласти запитання своїм однокласникам за матеріалом уроку)
Орієнтовні запитання:
-Що таке ноктюрн?
-До якого виду інструментальної музики відносять жанр ноктюрна?
-Для яких інструментів композитори пишуть ноктюрни?
-Хто з композиторів складав ноктюрни?
-Який настрій має музика ноктюрна?
-Які пейзажі малюють в уяві слухачів образи ноктюрнів, що звучали сьогодні
на уроці?
-Кого називають віртуозом?
-Представником якої національної музичної школи був Едвард Гріг?
-Чому Фредеріка Шопена називають «душею фортепіано»?
-Чому художники інколи називають свої картини ноктюрнами?
-Чим приваблює вас музика ноктюрнів?
V. Підбиття підсумків уроку
( слайд 13 )
1.Оцінювання роботи учнів на уроці.
2.Слово вчителя. Іноді слухаєш музику, і складно зосередитись, і раптом у плині
звуків твою увагу приверне щось таке, що закружляє тебе у вихорі почуттів, і ти
побачиш сині гори, вологий край хмаринки, відчуєш запах землі. У цей щасливий
час ти і музика – свідки народження нового, сильного почуття…
-Чи можете ви погодитись, що йдеться про ноктюрни Ф.Шопена та Е.Гріга?
VI. Домашнє завдання
-Слухати музику Ф.Шопена за власним вибором, висловлювати свої враження.
(Учні виходять із класу під музичний супровід - «Ноктюрн» А.Бабаджаняна)
1