Урок з музичного мистецтва в 6 класі на тему "Ноктюрн"

Про матеріал
На прикладах творів Ф.Шопена та Е.Гріга учні вчаться глибоко емоційно сприймати інструментальну музику, знайомляться з поняттями «ноктюрн», «віртуоз»; інтерпретують непрограмну інструментальну музику; емоційно і виразно виконують пісні.
Перегляд файлу

                          Розділ 3. Жанри камерно-інструментальної музики.

                                         6 клас. 2 семестр. Урок  № 19.

                                              Тема уроку. Ноктюрн.

Мета: на прикладі творів Ф.Шопена та Е.Гріга учити учнів глибоко емоційно сприй-

мати інструментальну музику; дати визначення понять «ноктюрн», «віртуоз»;

-розвивати навички інтерпретації непрограмної інструментальної музики; вміння

відчувати ритм та ансамбль під час колективного виконання пісні, а також емо-

ційно і виразно її виконувати;

-виховувати естетичний смак та співочу культуру під час виконання творів.

Музичний матеріал: «Ноктюрн» Ф.Шопена, «Ноктюрн» для скрипки та фортепіано

Е.Гріга, «Ноктюрн» А.Бабаджаняна, «Мрії збуваються» Л.Бражникової.

Літературний матеріал: вірш « Ноктюрн» С.Твердохліба, фрагмент вірша

Вс. Рождественського «Шопен», вірш «Нічна пісня мандрівника» Й.В.Гете.

Наочні посібники: портрети Ф.Шопена, Е.Гріга, Ж.Санд, репродукції картин

А.Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі», Р.Теміра «Ноктюрн», Дж. Уістлера «Ноктюрн

у синьому та блакитному», словник естетичних емоцій, нотний збірник.

Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

                                                        Хід уроку.

                                                                  А.Рубінштейн: «Шопен – душа фортепіано»

 Учні входять під музичний супровід («Ноктюрн» А.Бабаджаняна),

 учитель роздає учням кольорові нотки.

( слайд 1 )

I. Вступна частина

   1.Організаційний момент. Музичне вітання.

   2.Повідомлення теми, мети, завдань уроку, епіграф.

   3.Актуалізація опорних знань

-Які музичні жанри вам вже відомі?

-Які вокальні твори ви знаєте?

-Яка інструментальна музика вам запамяталась?

-Яку музику називають камерно-інструментальною?

Складання схеми

 

 

 

 

 

 

 

Інструментальна  музика:

       

 

 

4.Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Поміж багатьох камерних жанрів є жанр, який відзначається особливою

наспівністю, відображенням найтонших переживань людини. Саме із  ноктюрном

ми  сьогодні познайомимось – музика, яка звучала на початку уроку.

(учитель обирає двох помічників-«кореспондентів», дає їм завдання – на протязі

уроку записати запитання з теми ,наприкінці уроку поставити їх однокласникам)

II. Основна частина

   1. Сприймання творів мистецтва

( слайд 2 )

Учитель. Розгляньте уважно репродукцію картини А.Куїнджі «Місячна ніч на

Дніпрі» : темні, майже чорні береги, темне дзеркало річки, спокійне небо, і на ньому

величезний зеленуватий місяць; його відображення чарівною доріжкою перетинає

уявну нерухому воду. Дивним спокоєм і тишею віє від цього мальовничого полотна.

Архип Куїнджі жив на межі XIX-XX століть, він був майстром колірних ефектів,

зіставлення кольорів на його картинах вражає,як і поетичне відображення картин

природи.

-А ось ще одна картина – але вже не живописна, а літературна:

На сонні ниви, на левади

Місяць сріблясті ллє каскади,

Сипле брильянтів срібні рої

На схили мальвів і пової.

На ясні ниви, на левади

Леготом ельфів мчать громади.

Ловлять розсипані брильянти,

Сльози тремтючі адаманти,

Линуть зі скарбами на гори

У зачаровані комори…

Учитель. І картину А.Куїнджі , і вірш С.Твердохліба можна визначити як свого роду

ноктюрн. У перекладі це слово означає – нічний. Термін цей зявився у музиці XVIII

століття. Тоді ноктюрнами називали пєси, призначені для виконання на відкритому повітрі нічної пори.

-Бажаючи передати образи, які навіює ніч, композитори створювали ноктюрни –

спокійні мелодійні пєси задумливого характеру.

( слайд 3 )

Музичний словничок. Ноктюрн – невеликий ліричний твір задумливого, мрійли-вого характеру, ніби навіяний нічними настроями.

Учитель. У XIX столітті склався зовсім інший ноктюрн. найбільш відомі ноктюрни Ф.Шопена: мрійливі, поетичні, суворі, скорботні, то бурхливі та пристрасні. Форте-

піанній музиці Ф.Шопена властиві неперевершена мелодійність, щирість і вишука-

ність у передаванні найрізноманітніших настроїв і почуттів. Звернімось до цієї ве-

личної постатті у музичному світі.

( слайд 4 )

Виступ учня із повідомленням (творчість польського композитора Ф.Шопена)

Учитель. Творчий доробок композитора складають фортепіанні твори: концерти,

сонати, полонези, вальси, ноктюрни, скерцо, етюди, прелюдії. Шопен став не тільки

піаністом-віртуозом, а й одним з найвидатніших композиторів. Він казав: «Щасли-

вий той, хто може бути композитором і виконавцем одночасно».

( слайд 5 )

Музичний словничок. Віртуоз – артист-музикант, який досконало володіє                       виконавською технікою свого мистецтва.

Учитель. Ф.Шопен перший зумів надати ноктюрнам особливої художньої доскона-

лості. Його ноктюрни вражають глибиною змісту і різноманітністю настроїв.

У 1830 році Ф.Шопен виїхав до Парижу і вже ніколи не повернувся на Батьківщину.

Місяць зійшов над Парижем і посріблив черепиці.

Ніби хто раптом торкнувся, він пробудився вночі.

Як невідступно в розлуці рідна земля йому сниться!

Сів до німого рояля і запалив дві свічі.

 

Душно в салонах Парижа. Стало нестерпним безсилля-

Він од Вітчизни далеко, а рідний край — у вогні.

Серце дзвінкого рояля враз стрепенулось, мов хвиля,

І покотились акорди в зоряну місячну ніч.

 

( слайд 6 )

   2. Слухання музики

а) Ф.Шопен. Ноктюрн сі мажор – сприймання (без попереднього оголошення назви)

Учитель. Прозвучав Ноктюрн сі мажор Ф.Шопена.

-Який загальний характер твору?

-Які почуття передає музика?

-Який нічний пейзаж ви б намалювали, слухаючи цю музику?

б) Ф.Шопен. Ноктюрн сі мажор – повторне сприймання музичного твору

-Як розвивається мелодія ноктюрна?

-Яке значення акомпанементу?

Учитель. Ноктюрни для фортепіано писали також й інші композитори: Джон Фільд, Ференц Ліст, Петро Чайковський, Віктор Косенко, Валентин Сильвестров та ін.

Ніколо Паганіні створив ноктюрн для струнного квартету, Клод Дебюссі – для

оркестру, Василь Барвінський – для голосу з оркестром (на слова І.Франка)

( слайд 7  )

   3. Робота з епіграфом

Учитель. Шопен змусив фортепіано зазвучати по-новому, збагативши виражальні

засоби музики. Чому видатний російський композитор і піаніст Антон Рубінштейн

називав великого польського музиканта  «душею фортепіано»? (відповіді учнів)

( слайд 8 )

   4. Музичний калейдоскоп

Учитель. Французька письменниця Жорж Санд, близька подруга Шопена, була

відома не лише своїми романами, але й незвичайною зовнішністю. Вона носила

чоловічий одяг і курила люльку. Коли Шопен уперше побачив письменницю, то

промовив: «Яка неприємна жінка! Та чи й жінка загалом?» Однак закохавшись,

прожив із нею багато років.

Виступ учня. У письменниці був песик, з яким вона любила грати. Одного разу під час метушні з собакою жінка сказала: «Якби в мене був талант, я неодмінно написа-

ла б музичний твір на честь цього собаки».

   Бажання  жінки було здійснено , і композитор написав чудовий вальс, який

друзі та учні Шопена, знаючи, кому саме присвячено пєсу, так і називали її:

«Собачий вальс» - сприймання музичного твору.

  5. Сприймання художніх творів

( Виступ учня із повідомленням «Ноктюрн у живописі» )

( слайд 9 )

Учитель. Мистецтво впливає на людину по-різному: музика  відображає дійсність у

художньо-звукових образах, література – словом, живопис зображує дійсність у ві-

зуальних образах. Жанр ноктюрна дає митцю можливість відобразити найтонші переживання людини, показати її внутрішній світ. Саме о нічній порі все навколо

стихає, з’являється можливість усамітнитись і помріяти. Роздивіться уважно репро-

дукції картин Дж.Уістлера «Ноктюрн у синьому та блакитному», Р.Теміра «Нок-

тюрн», Томаса Кінкейда «Ноктюрн» - сприймання творів мистецтва.

-Опишіть словами свої враження від живописних творів.

-Що поєднує всі ці твори?

-Яка саме музика змогла б відбити настрій цих картин? Опишіть її словами.

 ( слайд 10 )

   Учитель. У другій половині XIX століття у норвезькій музиці зявився компози-

тор, який примусив говорити про свою рідну країну весь світ. Він розкрив у музиці духовну міць свого народу, його душу, красу своєї Батьківщини. Це – Едвард Гріг.

Виступ учня із повідомленням ( творчість норвезького композитора Е.Гріга )

Учитель. Музика Е.Гріга глибоко лірична, в ній оспівується природа. Мініатюра –

один з найулюбленіших жанрів Гріга, де відображені його особисті життєві спосте-

реження, враження від навколишнього світу, природи, думки і почуття, думи про

Батьківщину.

-Якщо ви уважно послухаєте «Ноктюрн» Гріга, у вашій уяві постане світла, овіяна

спокоєм природа. Тиша ночі співає в ній. Таємничі самотні зауки; трохи почулися і

тут же замовкли. Чи то серенаду складають хвилі? Чи то зірки шепочуться одна з

одною?  Увесь час змінюються кольори, неясними відблисками ковзають вони в

химерному світлі. Чутно чиєсь обережне шарудіння. Чутно шелест листя; щебет

птиці, яка прокинулася; хлюпотіння води під пориванням вітру…

   6. Е.Гріг. Ноктюрн для скрипки й фортепіаносприймання музичного твору

-Які настрої навіює музика ноктюрна?

-Як темброві фарби скрипки збагачують музичну палітру п’єси?

   7. Робота в групах

( учні обєднуються у 5 груп за кольоровими нотками, отримують завдання на картках )

Завдання для 1 групи - «Музиканти»: Прослухайте «Ноктюрн» Е.Гріга та

проаналізуйте засоби музичної виразності (темп, ритм, динаміка, гармонія

мелодія, тембр) .

Завдання для 2 групи-«Мистецтвознавці»: Порівняйте живописний ноктюрн

Дж.Уістлера та «Ноктюрн» Е.Гріга; опишіть характери та настрої творів.

Завдання для 3 групи - «Художники»: Подумайте, чому художник свій живо-

писний твір назвав словом «Ноктюрн», придумати сюжет для власного живо-

писного ноктюрну.

Завдання для 4 групи - «Літератори»: Прослухати та скласти естетичний

відгук на «Ноктюрн» Е.Гріга (3-4 речення).

Завдання для 5 групи - «Поети»: Уважно й виразно прочитати вірш Й.Гете

«Нічна пісня мандрівника», знайти слова, що характеризують його саме

як поетичний ноктюрн.

 ( повторне сприймання музичного твору )

 ( протягом 4 хвилин учні виконують завдання, працюючи в групах)

 ( учні обирають представників своїх груп для виступів )

Виступи учнів.

III. Вокально-хорова робота

( слайд  11 )

   1.Розспівування.

   2.Продовження розучування пісні «Мрії збуваються» Л.Бражникової

   ( робота над літературним та музичним текстом пісні,  опрацювання кантилени,

   ланцюгового дихання, проспівування голосних та чітка вимова приголосних

   звуків, визначення кульмінації пісні, складання виконавського плану пісні)

IV. Закріплення нових знань

( слайд 12 )

   Гра «Кореспонденти» (декілька учнів на початку уроку отримали завдання –

   скласти запитання своїм однокласникам за матеріалом уроку)

Орієнтовні запитання:

-Що таке ноктюрн?

-До якого виду інструментальної музики відносять жанр ноктюрна?

-Для яких інструментів композитори пишуть ноктюрни?

-Хто з композиторів складав ноктюрни?

-Який настрій має музика ноктюрна?

-Які пейзажі малюють в уяві слухачів образи ноктюрнів, що звучали сьогодні

на уроці?

-Кого називають віртуозом?

-Представником якої національної музичної школи був Едвард Гріг?

-Чому Фредеріка Шопена називають «душею фортепіано»?

-Чому художники інколи називають свої картини ноктюрнами?

-Чим приваблює вас музика ноктюрнів?

V. Підбиття підсумків уроку

( слайд 13 )

   1.Оцінювання роботи учнів на уроці.

   2.Слово вчителя. Іноді слухаєш музику, і складно зосередитись, і раптом у плині

   звуків твою увагу приверне щось таке, що закружляє тебе у вихорі почуттів, і ти

   побачиш сині гори, вологий край хмаринки, відчуєш запах землі. У цей щасливий 

   час ти і музика – свідки народження нового, сильного почуття…

-Чи можете ви погодитись, що йдеться про ноктюрни Ф.Шопена та Е.Гріга?

VI. Домашнє завдання

-Слухати музику Ф.Шопена за власним вибором, висловлювати свої враження.

(Учні виходять із класу під музичний супровід  - «Ноктюрн» А.Бабаджаняна)

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Зезекало Алла
    Дякую за гарну розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Слюсарева Ольга Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
9516
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку