Конспект уроку з образотворчого мистецтва
Тема: Декоративні вироби з берести
Навчальна мета: Сформувати асоціативно – образне бачення учнів відносно виробів ДПМ. Вчити художньо-технічним засобам і прийомам обробки берести. Інтерпритувати, передавати свої враження в об’ємній роботі.
Розвиваюча мета: Розвивати асоціативно-образне мислення, відчуття гармонії, художньо-естетичний смак, розуміння учнями зв’язків образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва, з природним і культурним середовищем життєдіяльності людини.
Виховна мета: Виховувати духовні моральні цінності у сфері ДПМ; виховання в учнів інтересів, смаків, потреб у творчості, національно-патріотичної свідомості та активної життєвої позиції.
Тип уроку: практичний.
Навчальні завдання уроку:
Міжпредметні зв’язки: Музика, біологія, трудове навчання.
Обладнання:
1.Наочні посібники (вироби ДПМ з берести)
2. Технічні засоби (випалювач, шило, ножиці, ноутбук)
3. Художні матеріали (береста, щебінь, камінь бісер, фарби, пензель, клей).
Хід уроку
І Організація початку уроку (1-2 хв)
Ласкаво просимо наш дім!
Він, знаю, до вподоби всім.
Незвичний дім, лиш уяви:
У ньому дах – легкі хмарки,
А стіни із живих ялин,
Що дістають до цих хмарин.
Готуй же берест в рюкзачок
Й заходь до нас в «березнячок».
ІІ Вступна бесіда:
(Хтось стукає в двері)
Вчитель: Здається, хтось запізнився на наше заняття!
Дивно, нікого немає. Це ви бешкетуєте?
Ах, ось ти де! Доброго дня, Буратіно! Так би і сказав, що хочеш о нас на урок! Сідай, будь ласка, на вільне місце!
О, в тебе нова сорочка. Цікаво, з якого вона матеріалу. Не знаєш?
Актуалізація опорних знань учнів
Вчитель: Можливо, вам , діти, відомо, що це за матеріал? На тканину ніби не схоже! (відповідають – це з берести!)
Вчитель: А що можна ще виготовити берести?
Діти і вчитель: картини, ювелірні вироби, панно, кашпо, рамки, декоративні підставки, берестяні грамоти з історичними відомостями.
ІІІ Повідомлення теми уроку
Мотивація навчальної діяльності учнів
Березова кора (берест) має білий із чорними прожилками колір, вона тонша за соснову, щільніша, гнучкіша і міцніша. Її можна розшаровувати на найтонші шари, обробляти за допомогою ножиць, склеювати.
Вироби з берести не бояться вологи, його напівпрозорі біло-рожеві плівочки чудово поєднуються у виробах з іншим матеріалами.
Робота з берестом займала чільне місце в народній творчості Київської Русі. Збереглися вироби, які були в Х-ХVІІ століттях. Широко використовувався берест у північних зонах Росії: Сибіру, Якутії, Приамур’ї. З нього робили човни – берестянки, будівлі ( щоб ізолювати помешкання від води), колиски. Віяла, трафарети для рукоділля, корзини і посуд. Навіть каструлі для приготування їжі. (Така берестяна каструля, заповнена водою і поставлена над вуглинами не горить).
Слугував берест і декоративним матеріалом для обклеювання різноманітних виробів з дерева. Він піддавався тисненню, на ньому випалювались різноманітні візерунки й орнаменти, робились об’ємні накладки для оздоблення меблів.
У Китаї і Кореї й донині створюють величезні панно, використовуючи різні шари бересту, пір’я птахів, засушені трави, мохи і лишайники.
ЗАГОТОВЛЯТИ берест найкраще весною, використовуючи для цього звичайний ніж.
ІV Вивчення нового матеріалу
Берест видобувають таким чином:
А) гострим ножем надрізаємо верхній шар кори;
Б) розпарюємо його над паром, щоб знищити хвороботворні бактерії та комахи;
В) прасуємо цей шматок берести;
Г) кладемо під прес, якщо відразу не використовуємо.
Вчитель: Погляньте, будь ласка на берестяні вироби народних майстрів. Чи складними здаються роботи?
Якщо ви проявите свою уяву, фантазію і терпіння, то ваші витвори займуть достойне місце поруч з цими роботами.
V Практична робота .
Нагадуання правил техніки безпеки.
VI Заключний етап уроку
Повідомлення домашнього завдання.