Трибухівська ЗОШ I-III ст.
Урок з образотворчого мистецтва
у 3 класі на тему:
«Кружляє листопад.
Створення «осіннього килимка» на аркуші паперу»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Василик Г.Г.
Тема. Кружляє листопад. Споріднені кольори, гармонія споріднених кольорів. Кольорові відтінки, нюанси. Створення “осіннього килимка” на аркуші паперу.
Мета. Вчити дітей робити відбитки з готових природних матеріалів (листя), визначати особливості будови листків різних порід дерев, досягти врівноваженості композиції шляхом співрозмірного розташування елементів на площині;
розвивати кольорові відчуття ока, образне мислення, формувати естетичні почуття, уміння бачити красу й гармонію навколишнього світу;
виховувати акуратність під час роботи з фарбами, любов до природи рідного краю.
Обладнання для вчителя: таблиці, зразки дитячих робіт із зображенням відбитків готових природних форм, листочки різних порід дерев, репродукції картин художників І. Левітана “Золота осінь”, В. Полєнова “Осінь”, І. Остроухова ”Золота осінь”.
Обладнання для учнів: альбом, пензлики, стаканчик з водою, акварельні фарби, листочки різних порід дерев.
Використання класної дошки:
права сторона – таблиці, зразки дитячих робіт;
ліва сторона вільна для використання під час пояснення навчального матеріалу.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку .
- Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
І виконувати те,
Про що зараз мова йде.
Слайд 2. «Розсипані слова».
знати, навчати, Добре, того, хто, хоче, все.
(Добре того навчати, хто хоче все знати.)
- Для роботи вам сьогодні потрібно мати альбом, акварельні фарби, пензлик, стакан для води та різні листочки. Уважно подивіться чи все це є у вас на партах.
II. Актуалізація опорних знань.
« Мозковий штурм».
— Діти, яка зараз пора року за вікном?
— Чи любите ви осінь?
— Які ви знаєте осінні місяці?
— Назвіть ознаки осені?
— Якого кольору небо восени?
Слайд 3 - фотографії із зображенням осені.
— Осінь – дивовижна пора змін та перетворень. Жовтень розфарбовує дерева у найрізноманітніші відтінки жовтого та червоного кольорів. Поглянеш навколо – і неодмінно замилуєшся художником-жовтнем. Ось якими словами поетеса Наталя Забіла описала осінь.
Подивись: на видноколі
Мов змінилися ліси.
Хто це їх у жовтий колір
Так барвисто покрасив?
Ось край річки, жовті клени
І берези золоті,
Лиш ялиночки зелені
Залишились в самоті.
І пишаються дерева
Золотим своїм вбранням.
Це якийсь маляр, напевне.
Догодити хоче нам.
Декламування фрагмента вірша М. Познанської "Всьому свій час".
— Що робиться з листям на деревах?
— Як опадає листя? Підкиньте вгору декілька листочків і поспостерігайте за їх падінням. Учні виконують запропонував учитель.
Слайд 4 - фотографія з листям на землі
Більше й більше листя з кленів
Облітає з кожним днем!
По траві, іще зеленій,
Між дерев в саду ідем.
Йдем по місту золотому,
Мов по килиму м'якому,
Що на весь послався сад,—
Здрастуй, місяць листопад!
III. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні на уроці ми з вами створимо «осінній килимок» на аркуші паперу - композицію «Кружляє листопад».
- Працювати будемо за таким планом. (Слайд 5.)
1. Сприймання творів мистецтва. Гра «Мікрофон».
2.Перегляд листків. Гра «Гілка листочок загубила».
3. Демонстрація послідовності створення композиції.
4. Практична робота в групах.
5. Виставка робіт.
6. Складання шарад.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Гра “Мікрофон”.
- А чи подобається вам кольорове листя?
- Чи любите ви його збирати? Чому?
- Що з ним можна зробити?
Сприймання творів мистецтва.
- Як і поети, художники теж люблять осінь і часто зображають її. Як називається малюнок на якому ми бачимо краєвид?
-Розгляньте репродукції картин І. Левітана, І. Остроухова, що називаються “Золота осінь” та В. Полєнова “Осінь”.
Слайд 6 - репродукція картини В. Полєнова «Осінь» .
— Перед нами постає дивовижний куточок природи. Художник майстерно передає тремтіння повітря, насиченого золотом барв і лагідним теплом. Осіння природа щедра на барви: їх так багато, що, здається, вони наповнюють весь простір. Створений Полєновим пейзаж поетичний, життєрадісний. Тут повною мірою виявилася тонка спостережливість художника.
Слайд 7- репродукція картини І. Остроухова "Золота осінь".
— А тепер погляньте, як чудово намалював осінь художник Ілля Остроухов. Він назвав свою картину "Золота осінь". Ви бачите в парку старі, але гарні дерева. Дві сороки прилетіли на галявину, радіють теплому дню. Могутні крони дерев позолотила осінь. Відчувається теплий осінній день. Яка гарна й багата рідна природа, скільки чарівної краси в осінніх барвах!
Слайд 8- репродукція картини І. Левітана «Золота осінь».
Бесіда за картиною І. Левітана «Золота осінь».
-Картину "Золота осінь" намалював художник Левітан. Це був справжній співець природи. Сумлінно вивчаючи її, він зумів показати красу рідного краю, передати переживання і настрій, тому його картини викликають у людини найкращі душевні поривання.
— Розгляньте уважно картину і поміркуйте, про що вона. (Діти одну-дві хвилини мовчки розглядають картину).
— Яка трава восени?
— Яке листя на деревах?
— Чи всі дерева одягають золоте вбрання?
— Яке небо на картині?
— Якою здається вода в річці?
— Яке восени сонце? (Художник показав, що сонце освітлює верхівки дерев. Але воно вже не гріє).
— Що видно на високому березі вдалині? (Широкі лани).
— Що найбільше сподобалося вам у цій картині?
— Чому осінь називають "золотою", "багатою", "щедрою"?
— Чи можна назвати золотою пізню осінь?
Декламування вірша І. Блажкевича "Кленові листочки".
Осінь, осінь... Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з кленів листя.
Діти ці листки збирають,
У книжки їх закладають.
З них плетуть вінки барвисті:
Червонясті, золотисті.
Розглядання листочків з різних дерев.
— Листя яких дерев ви бачите перед собою?
(Берези, клена, вишні, каштана, дуба, липи, верби тощо.)
— Як ви визначили, з якого дерева ці листочки? (За їх формою.)
Слайд 9-Демонстрація композиції «Листки на осінньому килимку».
— Правильно, адже листочки різних дерев не схожі один на одного. У каштана — п'ять окремих пелюсток, що кріпляться в одній точці до
черешка; кожна пелюстка нагадує подовжений овал із загостренням на кінці.
У клена — листок суцільний, по краях має форму три-, чотириголових башточок.
Листочки берези подібні до маленьких сердечок із зубчастими краями.
Листя дуба нагадує маленькі деревця.
— Як ви гадаєте, чи схожа права сторона листка на ліву? (Так.)
— Це явище називають симетрією. Симетрія - це таке розташування двох частин фігури щодо осі, при якому одна є дзеркальним відбитком іншої.
— А що спільного у листя всіх дерев? Що має кожен листочок, незважаючи на розмаїття форм? (Черешок, великі і дрібні прожилки, тканина листка).
Вчитель демонструє таблицю з різноманітними формами листя дерев.
Дидактична гра "Який листочок загубила гілочка " .
Учитель демонструє слайд 10 із зображенням гілок різних дерев і звертається до учнів із запитанням: "Який листочок загубила ця гілочка" Діти знаходять у своїй колекції відповідні листочки і демонструють їх.
Фізкультхвилинка.
Ознайомлення з алгоритмом виконання роботи.
-Послідовність виконання композиції така:
підберіть листочки з чіткими прожилками. Нижній бік листка покрийте фарбами теплих кольорів (жовтим, червоним, оранжевим). Потім прикладіть до чистого аркуша паперу, злегка притисніть рукою. На папері залишиться відбиток. У такий спосіб можна створити візерунки, орнаменти, пейзажі, навіть якийсь образ. Окремі дрібні деталі, якщо потрібно, домалюйте.
Словникова робота.
Репродукція — відтворення художнього оригіналу поліграфічним або
фотографічним способом.
Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем учителя).
V. Практична діяльність учнів.
Учні працюють самостійно, учитель за потреби допомагає, виправляє недоліки, стежить за поставою дітей під час малювання.
VI. Аналіз кращих робіт, оцінювання.
-Усі справилися із цим завданням. А зараз виберемо найкращі малюнки для виставки.
VII. Підсумок уроку.
Складання шарад.
Слайд 11. Шаради.
Орієнтовні відповіді:
Перший склад слова «велосипед», перший — слова «ремінь» і другий — слова «пісенька».(Ве-ре-сень).
Перший склад слова «жовтий», третій — слова «велетень». (Жов-тень).
Перший склад слова «листя», другий - слова «літо» і третій - слова «снігопад».(Лис -то – пад).
Бесіда.
- Що ми робили на уроці?
- Про що нове дізналися?
- Репродукції картин яких художників ви побачили?
- Чи сподобався вам урок?
Література
1.Любарська Л.М. Образотворче мистецтво: Підруч. для 3 кл. - К.: Форум, 2003.
2.Початкова освіта. – 2012.- №1.
3.Трач С.К. Уроки образотворчого мистецтва. 3 кл. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004.