Тема уроку: Здоров’я – найдорожчий скарб. Сім’я – осередок збереження і зміцнення здоров’я
Мета уроку: закріпити уявлення учнів про те, що найбільше багатство людини – це здоров’я, а сім’я – осередок збереження і зміцнення здоров’я; викликати бажання займатися спортом; спонукати дітей до виконання обов’язків щодо старших і молодших членів своєї родини; виховувати дбайливе ставлення до здоров’я своєї сім’ї.
Тип уроку: урок – мандрівка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Емоційний настрій уроку.
Учитель: Діти, сьогодні ми розпочинаємо наш урок, як і годиться, із привітання.
Посміхніться один одному, щоб нам було приємно спілкуватися. Діти, зараз у нас незвичайний урок з Основ здоров’я. Ми з вами зручно всядемося в потяг – експрес і відправимося в мандрівку країною. Перед нами 3 дороги. По кожній з них може їхати наш потяг.
Покажіть номер обраної дороги і поясніть чому саме її обрали.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Прочитайте тему уроку --------------- - найдорожчий скарб.
Як ви думаєте, яке слово тут пропущене?
Учитель: Діти, ви здогадались, що ми сьогодні здійснимо подорож в країну здоров’я. З нами подорожуватиме лікар Айболить.
( До класу заходить лікар Айболить)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Лікар Айболить: Доброго дня, любі друзі! Сьогодні ми помандруємо в країну Здоров’я, щоб більше дізнатися про те, що ж таке здоров’я та як його необхідно зберігати.
Адже із народження більшість людей отримують здоров’я і зокрема здорове тіло. Але з часом ми втрачаємо його. Переважно – через недбале ставлення до свого організму.
Учитель: Діти, а що, на вашу думку, означає слово здоров’я? (Найбільше багатство людини дароване їй природою. Це результат систематичної і наполегливої праці).
А яку людину можна назвати здоровою? (Бадьору, веселу, життєрадісну, кмітливу, уважну).
Лікар Айболить: Діти, підніміть руку, хто жодного разу в житті не хворів? (Діти відповідають).
На жаль таких серед вас немає. За своє недовге життя ви встигли перехворіти. А дехто навіть встиг «нагородити» себе хронічними, тобто постійними, хворобами. А чи можна надалі уникати захворювань? (Так. Це можливо). Всідайтесь зручніше і наш потяг – експрес відправляється.
(Звучить магнітофонний запис руху потягу)
Учитель: Наближаємось до станції «Здоров’ятко».
Самостійно прочитайте статтю підручника с.38-39
Учитель: Наближаємось до станції «Історична».
Здоров’я – це право дане нам від народження. І це право, як і багато інших прав людини, захищене державою. Це права прописані в конвенції ООН «Про права дитини».
Ще з часів Київської Русі наші предки цінували здоров’я, загартованість, спритність. Вершиною національного фізичного виховання, самовдосконалення сили і духу була епоха Запорізької Січі. Запорізькі козаки багато часу проводили на свіжому повітрі, працювали фізично, вели рухливий спосіб життя, мали повноцінне харчування. Жили серед природи, яка позитивно впливала на духовність, фізичне і психологічне здоров’я.
Лікар Айболить: Про здоров’я турбувалися не лише українці, але й усі люди і в усі часи. Так давньогрецький філософ Сократ сказав: «Здоров’я – не все, але все без здоров’я – нічого!»
Як ви розумієте слова філософа?
(Діти відповідають)
Учитель: Здоров’я, як і щастя, кожний розуміє по-своєму. У Статуті Всесвітньої організації охорони здоров’я говориться, що здоров’я – «це стан повного фізичного, духовного й соціального благополуччя, а не тільки відсутності хвороб і фізичних дефектів».
Діти, як ви розумієте ці слова?
(Учні відповідають)
Учитель: Ми продовжуємо подорож. Приготувалися. Поїхали!
(Звучить запис руху потягу).
Учитель: Наступна зупинка «Спортивна»
Здоров’я потребує турботи протягом усього життя людини. Тому з раннього дитинства треба загартовувати свій організм спортом, заняттями фізкультури, обтиратися мокрим рушником, обливатися водою.
Для підвищення сил організму велике значення має безпечне й корисне використання природних факторів, таких як: сонце, повітря, вода, дари природи.
Лікар Айболить: Кожен день по розпорядку
Робим дружно ми зарядку.
Для здоров’я вона – плюс.
Намотай собі на вус!
Фізичну зарядку ви робите щоранку якщо не вдома, то в школі. А зараз я пропоную вам усім піднятися і трішечки зміцнити своє здоров’я.
Ф і з к у л ь т х в и л и н к а
Учитель: З завданням справились. Подорожуємо далі.
(Звучить запис руху потягу)
Учитель: Наступна зупинка «Сімейна»
Учитель: Часто можна почути такий вислів « Здоров’я починається в сім’ї»
Дитина у сім’ї – велика радість і щастя . Ось як про це говоритьТетяна Бойченко.(вчитель читає вірш с. 39)
- Як ви розумієте «розбруньковується рід»?
- Прочитати - Чому радіють в сім’ї , коли народжується донька?
- Назвіть хто належить до сім’ї .
Ви всі на урок Київщинознавства робили родинні дерева, а як ви в них розібралися зараз ми перевіримо.
-Дивимось на слайд і відповідаємо Так –Ні
Зараз ми знову попрацюємо з підручником і дізнаємось, як же в сім’ї піклуються про дітей.
ІV. Закріплення
Слайди Якими виростуть діти в таких сім’ях?
Творча робота в групах (скласти розсипані прислів’я і пояснити одне з них)
Можливо ви ще знаєте прислів’я і приказки про здоров’я .
Я пропоную попрацювати в зошиті в парах с.11,№3 (колективно розшифрувати)
Зупинка «Вітамінна»
Лікар Айболить: Слово вітаміни походить від латинського слова «віта» - життя. Вітаміни потрібні всім, а дитячому організму - особливо.Вони потрапляють в організм людини з їжею. А з якою їжею?
Харчуватися потрібно правильно. Їжу треба намагатися приймати в один і той самий час. Треба більше вживати овочів та фруктів, каш, риб та молочних страв.
Учитель: Поспішаємо далі. Нас чекають на зупинці «Задачна».
Так – так ми будемо розв’язувати задачі , але не арифметичні , а моральні.
Учитель: З давніх-давен у народних піснях, казках, легендах, прислів’ях народ оспівував, возвеличував дужу, здорову, сильну людину.
А які ви знаєте прислів’я, афоризми, загадки про здоров’я?
Було б здоров’я, а щастя знайдеться.
Здоров’я за гроші не купиш.
Здоров’я – це найцінніше, що є в людині.
Губити здоров’я – обкрадати себе.
Ми цінуємо здоров’я, коли втрачаємо його.
Здорові батьки – запорука здоров’я дітей.
Живи як треба і лікаря не треба.
Бути здоровим і мудрим – два блага у житті.
(Діти загадують і відгадують загадки)
(Здоров’я і хвороби )
Усі здорові люди люблять життя
Генріх Гейне
Здоров’я набагато більше залежить від наших звичок і харчування, ніж від лікарського мистецтва
Джон Леббок
Зі всіх тілесних рухів сміх – найздоровіший
Іван Павлов
Треба підтримувати міцність тіла, щоб зберегти міцність духу
Віктор Гюго
Учитель: Наша подорож наближається до кінця. Настав час попрощатися з лікарем Айболитом і подякувати за подорож.
Лікар Айболить: Друзі! Пам’ятайте, що найбільше багатство людини – це здоров’я. Зміцнюйте і бережіть своє здоров’я та здоров’я інших
Учитель: А зараз я вам роздам «перлини здоров’я» (вирізані із паперу кружечки), а ви напишіть вдома, що потрібно робити, щоб бути здоровим. Із цих перлин ми створимо ланцюжок здоров’я, який прикріпимо на стіну в класі, щоб він нагадував, що потрібно робити, щоб бути здоровим.
(Діти записують: займатися спортом, їсти корисну їжу, вчасно лягати спати, мити руки перед їдою, чистити зуби, дотримуватися режиму дня, загартовуватися, не переїдати, їсти тільки добре помиті овочі і фрукти, не курити, любити людей, робити добро…)
Учитель: Здоров’я бережіть, доки малі.
Впевнено крокуйте по рідній землі.
Хай кожен з вас в житті запам’ятає.
Що без здоров’я щастя не буває.
V. Підсумок уроку
Учитель: Діти пам’ятайте, що здоров’я нації складається зі здоров’я кожної окремої людини. Тож давайте збережемо своє здоров’я, щоб у майбутньому зберегти життя української нації!
І наостанок хочу подарувати вам 10 заповітних правил довголіття. Французькі вчені вивчили рекомендації довгожителів різних народів і склали ці правила. Користуйтеся ними, будьте здорові, будьте щасливі і живіть дуже довго. Пам’ятайте, що життя людині дається лише раз.
V. Домашнє завдання
Розповісти батькам про значення здоров’я в житті людини.
Намалювати малюнки «Що мені допомагає зростати здоровим».
Виконати завдання в зошиті с.11
1