Урок з основ здоров'я у 4 класі
Тема: «Гігієна порожнини рота»
Мета: розширити уявлення учнів про групи зубів; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; вчити учнів виконувати правила догляду за зубами; розвивати уявлення учнів про взаємозв'язок стану зубів та роботи травної системи; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я.
Очікувані результати: учні повинні називати засоби догляду за зубами та порожниною роту; вибирати засоби догляду за зубами та ротовою порожниною залежно від стану здоров'я; характеризувати основні вимоги до засобів догляду за зубами та ротовою порожниною;пояснювати необхідність виконання правил особистої гігієни.
Обладнання: житній хліб, лакмусові папірці, плакати, тестові завдання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Про здоров'я суди не по роках, а по зубах. (Народна мудрість)
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будемо дружно присідати
Сонечко розвеселяти.
2.Актуалізація опорних знань.
1. Проблемні запитання
Учитель. Який вигляд мають зуби здорової людини?
— Що слід робити задля здоров'я зубів?
— Як ви вважаєте, чи потрібно взагалі стежити за станом ротової порожнини?
2. Робота за підручником
— Розгляньте малюнки .
— Що означає словосполучення нормальний прикус?
— Який вигляд мають ясна здорової дитини?
— Який вигляд має язик здорової людини?
— Що треба робити, щоб не виникли порушення прикусу?
— Чому не можна гризти ручки й олівці?
— Чому не можна смоктати пальці?
— Чому не можна закушувати губи?
— Чому не можна дихати ротом?
— Чому не можна спиратися щокою на руку?
— Чому не можна спати на одному боці з рукою під щокою?
— Чому не можна горбитися під час сидіння й ходьби?
— Чому дуже важливо для збереження здоров'я стежити за своїми зубами?
— Хто такий стоматолог?
— Скільки разів на рік необхідно відвідувати стоматолога?
— Які правила догляду за ротовою порожниною вам відомі?
— Як потрібно чистити зуби?
— Як потрібно чистити щічну поверхню зубів на верхній щелепі? на нижній щелепі?
— Як потрібно чистити піднебінну та язикову поверхні зубів?
— Як потрібно чистити жувальну поверхню верхніх і нижніх зубів?
— Що треба робити наприкінці чищення? (Робити «підмітальні» рухи по всіх зубах, захоплюючи ясна, спочатку на верхній, потім на нижній щелепі зліва направо.)
— Скільки разів на день треба чистити зуби?
— Коли треба чистити зуби?
— Як дбати про зубну щітку?
— Що використовують для звільнення міжзубних проміжків від залишків їжі?
— Чому треба споліскувати рот після кожного прийому їжі?
— Чим можна скористатися, якщо немає можливості почистити зуби?
3. Фізкультхвилинка.
Вправа на зняття агресивності «Два барани»
Діти по двоє стають один навпроти одного, тулуб нахилено вперед, долонями й лобами упираються один в одного. Задача — протистояти натиску і, не зрушуючи з місця, тиснути на іншого. Хто зрушив — програв.
4. Робота в зошиті.
Тест «Так чи ні?»
Вибери правильну відповідь.
1. Найпоширеніша хвороба зубів називається:
а) карієс;
б) кір.
2. Зуби потрібно чистити:
а) уранці;
б) уранці і ввечері;
в) один раз на тиждень.
3. Зубну щітку після чищення зубів потрібно:
а) промити водою з милом для дезінфекції;
б) нічого з нею не робити.
4. Чи потрібно прополоскати рот після вживання їжі?
а) Ні;
б) так.
5.Вправа « Десятьзаповідейздоров'я ».
Мета вправи: звернутиувагуучнівнаїмвластивізвичкитанеобхідністьздоровогоспособужиття.
Хідвправи
Вчительзапитуєвучнів, щотакезаповідь?
Післячогопропонуєїмпротягом2хвилинскластивласнідесятьзаповідей про догляд за порожниною рота. Післязакінченнятренер пропонуєодномуізучасників назватисвоїзаповіді ізаписатиїхнадошці. Іншіучасникидоповнюютьцейперелік.
Післязакінченняобговоренняучительрадитьучасникамобговоритивсізаповідіу«великомуколі», залишивши10, зякимипогоджуютьсявсіучасники.
Запитаннядляобговорення:
-Зчимможнапорівнятизаповіді?
-Яквирозумієтедавнійлатинськийвислів : « Якщоєсумнів – утримайся!» ?
-Якідумкиутебевиникаликоливислухалисвоїхтоваришів?
6. Руханка.
Всі ви вже стомилися міркуватислухати і зараз ми пограємо в гру „Ти хороший ” (Зараз прикріпимо вам аркуші паперу на спину і ходячи по класу ви кожен напишете своїм друзям щось гарне про них . А потім перечитаємо як ви знаєте своїх товаришів )
(-Перевіряють хто що написав)
Отже можна сказати що кожній людині дуже приємно чути про себе щось хороше, аніж погане і ви про це повинні пам'ятати .
7. Рубрика «Корисне і цікаве».
1. Правильний догляд за зубами.
Найстрашніший ворог зубів — це зубний камінь, який з'являється на зубах як плівка й утворюється із слини і бактерій. Великою небезпекою для ваших зубів є солодощі та солодкі напої. Красиві та здорові зуби залежать тільки від самої людини.
Якщо часто вживати солодкі продукти, то треба після кожного прийому їжі чистити зуби. І в обов'язковому порядку вранці та ввечері.
Запам'ятайте, коли ви чистите зуби, не смикайте різко щітку, ви можете пошкодити ваші ясна!
Якщо ви хочете, щоб у вас були доглянуті здорові зуби, відвідуйте регулярно вашого стоматолога.
Щоб ваші зуби були здоровими, треба не забувати правильно стежити за яснами. Найчастіше ми втрачаємо зуби через хворі ясна. Край ясен починає провисати, тим самим, утворюючи «кишеню», в якій з'являються і розмножуються бактерії. Зуб починає хитатися.
2. Правила чищення зубів.
1. Легкими рухами руки, очистіть щіткою передню поверхню зубів. Нижні зуби чистіть знизу-вверх, а верхні навпаки.
2. У такий самий спосіб чистіть ваші зуби із внутрішнього боку.
3. Очищайте поверхню зубів круговими рухами, постарайтеся потрапити в кожну западинку і щілину. Після цієї процедури сполосніть рот.
4. Щоб очистити зуби в щілинах від зубного каменю, використовуйте спеціальну нитку для зубів. Нитка не повинна рухатися вперед або назад, оскільки таким чином ви можете пошкодити ваші ясна.
Якщо ви будете дотримуватися всіх правил з догляду за зубами, ви ніколи не зіштовхнетеся з проблемами хворих зубів.
3. Рекомендації щодо гігієни порожнини рота.
1. Чистіть зуби два рази на день сертифікованою фторованою зубною пастою. Змінюйте зубну щітку кожні три або чотири місяці, або частіше, якщо щетина зношена. Зношена зубна щітка не буде гарно очищати ваші зуби.
2. Щоденно виконуйте чистку між зубами зубною ниткою. Це допоможе видалити зубний наліт і частки їжі між зубами і по лінії ясен.
3. Дотримуйтесь збалансованої дієти і обмежте «перекуси» між основними прийомами їжі.
4. Відвідуйте свого стоматолога регулярно для огляду ротової порожнини.
5. Антибактеріальне полоскання рота зменшує кількість бактерій і перешкоджає діяльності бактерій у зубному нальоті.
6. Фторидний ополіскувач порожнини рота допомагає зменшити та запобігти карієсу. Клінічні дослідження показали, що використання фторидних ополіскувачів порожнини рота і фторованої зубної пасти може забезпечити додатковий захист від карієсу довше, ніж при використанні тільки фторованої зубної пасти. Не рекомендується використовувати ополіскувач порожнини рота дітьми до шести років, оскільки вони можуть проковтнути рідину. Споживачі завжди повинні перевіряти етикетку виробника на наявність запобіжних заходів і вікових рекомендацій, також слід проконсультуватися зі своїм стоматологом про використання фторидного ополіскувача порожнини рота.
Проконсультуйтеся з вашим стоматологом, які засоби догляду за ротовою порожниною будуть найбільш ефективними для вас.
4.Засоби особистої гігієни для догляду за зубами.
Кращий засіб по догляду за зубами — це зубна паста. Зубні пасти бувають лікувально-профілактичними і гігієнічними. Гігієнічна паста лише допомагає видалити із зубів наліт і залишки їжі. У складі лікувально-профілактичної пасти є Фтор і Кальцій. Медики радять використовувати обидва види паст. Уранці чистити зуби гігієнічною пастою, а увечері — лікувально-профілактичною. Такий спосіб чищення дозволяє не тільки зберегти зуби здоровими, але і запобігти розвитку карієсу й укріпити зубну емаль. Щоб Кальцій і Фтор встигали проникнути в зуби під час чищення, потрібно чистити зуби 6–8 хвилин.
Зубна щітка має відповідати всім сучасним гігієнічним вимогам і бути виключно особистою.
Слід також придбати спеціальну нитку для чищення зубів. Вона допоможе позбутися від залишків їжі, що застрягли між зубами. Таким чином ви перешкодите утворенню зубного каменя.
Після того, як зуби почистили, бажано прополоскати рот зубним еліксиром. У зубному еліксирі містяться різні трав'яні екстракти, що сприяють загоєнню невеликих подряпин в порожнині рота і перешкоджають розповсюдженню
карієсу.
5.Масаж ясен.
Масаж ясен дозволить вам підтримувати їх у здоровому стані, а також позбавитися від кровоточивості, якщо вона є. Після масажу посилюється приплив крові до ясен, слинні залози працюють краще і організм швидше прокидається.
Для масажу вам буде потрібна щітка з м'якою щетиною. Щітки, якими ми чистимо зуби, мають середню жорсткість, вони дуже тверді для масажу ясен і можуть їх пошкодити. Тому придбаємо щітки з м'якою щетиною, миємо її гарячою водою, а потім розминаємо щетину пальцями. Тепер набираємо в рот зубний еліксир, і, утримуючи еліксир у роті, м'якою щіткою погладжуємо ясна із зовнішнього боку. Рухайте щітку поволі 2–3 секунди в кожний бік. Протягом 2–3 хвилин потрібно масажувати ясна вертикальними і горизонтальними рухами.
Можна промасажувати піднебіння і внутрішній бік ясен. Наносимо трохи лікувально-профілактичної пасти на вказівний палець і водимо пальцем по яснах, без сильного натиску. Закінчивши масаж, прополощіть рот теплою водою.
6.Вибілювання зубів у домашніх умовах.
Щоб зуби стали білішими, пийте більше молока — це укріпить емаль зубів. Лимонні кірки можуть трохи вибілити зуби. Найпопулярніший народний засіб — звичайна сода. Умочуєте зубну щітку в соду і чистість зуби. Зуби відразу стануть біліші, але ясна, травмовані грубим тертям соди, хворітимуть. Потім, сода буквально здирає верхній шар емалі. Якщо чистити зуби содою частіше ніж один раз на місяць, можна швидко стоншити зубну емаль. Зросте чутливість емалі, і будь-яке гаряче чи холодне блюдо стане для вас справжніми тортурами.
Дія вибілюючих зубних паст схожа на дію соди — у пастах містяться абразиви і ферменти, що впливають на колір зубів. Не рекомендується користуватися такими пастами довго — адже чутливість емалі поступово зростатиме.
Красива посмішка — це одна зі складових вашого здоров'я й упевненості в собі. Тому не залишайте догляд за зубами на потім. Приділяйте зубам належну увагу, чистість їх уранці й увечері, а також полощіть рот після кожного прийому їжі. Перефразовуючи відому приказку, можна сказати: «Здорові зуби не ті, які добре лікують, а ті, за якими постійно і добре доглядають».
7. Підсумок уроку.
— Коли у вас виріс перший постійний зуб?
— Скільки у вас постійних зубів?
— Чи нормальний у вас прикус?
— Які шкідливі звички негативно впливають на стан зубів і прикус?
— Які правила догляду за зубами ви виконуєте?
— Хто лікує зуби?
— Що ви знаєте про зубну щітку та зубні пасти?
Додатковий матеріал:
Загадки.
Повен хлівець білих овець.
Стоїть погрібець, а в ньому два ряди овець.
(Рот і зуби)
Тридцять два білих брати сидять у темниці, коли темниця відчиняється — брати не виходять.
Як погляну в погрібець — там аж два ряди яєць.
На червоній перекладинці білі курочки сидять.
А в нашого дядька курей грядка та всі білі.
Прислів'я та приказки.
Аби зуби, а хліб буде.
Бережи здоров'я змолоду, а честь під старість.
Бережи одежу знову, а здоров'я змолоду.
Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий.
Бережи честь змолоду, а здоров'я під старість.
Було б здоров'я — все інше наживемо.
В здоровому тілі — здоровий дух.
Весела думка — половина здоров'я.
Веселий сміх — здоров'я.
Вправи-енергізатори, фізкультхвилинки, руханки, динамічні паузи
«М'яч по колу»
Обладнання: м'яч середнього розміру.
Хід вправи: учні стоять. Руки з відкритими долонями на рівні талії. Кидати м'яч один одному хаотично,якомога швидше,але не допускати його падіння.
«Цифри»
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу. Зараз ми
будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою,
а десяточку – «хвостиком».
«Подарунок»
Хід вправи: учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусіду (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учаснику.
«Один до одного»
Хід вправи: учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо. За командою: «Один до одного» змінити пари.
«Світлофор»
Хід вправи: учні рухаються, а ведучий віддає команди,називаючи кольори світлофору. Якщо вчитель каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» - учні продовжують іти і плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправу виконувати швидко.
Психологічна фізкультхвилинка «Морозиво»
Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви. Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом. Брр. Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Закрийте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає. Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтаюють пальчики ніг, зігріваються і відтаюють ступні, зігріваються і відтаюють коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслаблюються. Зігріваються пальчики рук, долоні, кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків, від ліктиків до плечей. Тепло йде по всьому тілу, від живота піднімається до грудей, шиї, голови. Ви розслабилися. Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі.
Віршовані руханки
1.Раз! Два! Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П'ять! Шість! Усі веселі
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
2. Станьмо, діти, чітко в ряд,
Вирушаємо у сад.
Руки вгору піднімаєм,
Ніби яблука зриваєм.
Назбираємо багато
Щоб узимку ласувати.
3. Часу гаяти не варто,
Руки кладемо на парти.
Сонце, діти, вже високо,
Всі вдихаємо глибоко.
Руки разом опускаєм
І глибоко видихаєм.
В другій вправі для дітей
Руки ставим до плечей.
Руки вгору почергово,
Вправу зробимо чудово.
Чітко руки піднімаєм,
Пальці вгорі розтискаєм.
Руки вже за головою,
То ж дивись перед собою.
Виправляємо хребет,
Лікті зводимо вперед.
Мов метелики злітаєм,
Крильця зводим – розправляєм.
Тепер на поясі руки тримати.
Будем вставати та присідати:
Встати – присісти, встати – присісти,
Як перед грою всі футболісти.
4 Розповідати вірш, імітуючи рухи:
Буратіно підтягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторони розвів –
Мабуть ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки стати.
5. Ми берізки і кленці,
В нас тоненькі стовбурці.
Ми в стрункі стаєм рядки,
Випрямляємо гілки.
Ледь зіп'явшись з корінців,
Дістаєм до промінців.
Ми стискаєм їх в огонь
В зелені своїх долонь.
Хилять свіжі вітерці
Вправо-вліво стовбурці.
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиляй вперед-назад.
Веселі віршики.
Хитрий зуб
Ой болить у мене зуб
Бо не хоче їсти суп
Хоче меду
Хоче грушки
Хоче теплої пампушки
А як ще дасте сметани –
Вмить боліти перестане.
(Володимир Ладижець)
Чисті зуби
Хто чистить зуби вранці,
Той поступає мудро!
Хто чистить їх вечорами,
Той поступає мудро!
А захотілося пожувати
Зефір чи бутерброд,
Хто мудрий, той буде полоскати
Після їжі свій рот!
Жени подалі тітку Лінь,
І пам'ятай про зуби весь день!
(Р. Куликова)
Калиушко Людмила Вікторівна
вчитель початкових класів
Ватутінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5
Урок з основ здоров'я у 4 класі
Тема: «Гігієна порожнини рота»
Мета: розширити уявлення учнів про групи зубів; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; вчити учнів виконувати правила догляду за зубами; розвивати уявлення учнів про взаємозв’язок стану зубів та роботи травної системи; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Очікувані результати: учні повинні називати засоби догляду за зубами та порожниною роту; вибирати засоби догляду за зубами та ротовою порожниною залежно від стану здоров’я; характеризувати основні вимоги до засобів догляду за зубами та ротовою порожниною;пояснювати необхідність виконання правил особистої гігієни.
Обладнання: житній хліб, лакмусові папірці, плакати, тестові завдання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Про здоров’я суди не по роках, а по зубах. (Народна мудрість)
Хід уроку
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будемо дружно присідати
Сонечко розвеселяти.
1. Проблемні запитання
Учитель. Який вигляд мають зуби здорової людини?
— Що слід робити задля здоров’я зубів?
— Як ви вважаєте, чи потрібно взагалі стежити за станом ротової порожнини?
2. Робота за підручником
— Розгляньте малюнки .
— Що означає словосполучення нормальний прикус?
— Який вигляд мають ясна здорової дитини?
— Який вигляд має язик здорової людини?
— Що треба робити, щоб не виникли порушення прикусу?
— Чому не можна гризти ручки й олівці?
— Чому не можна смоктати пальці?
— Чому не можна закушувати губи?
— Чому не можна дихати ротом?
— Чому не можна спиратися щокою на руку?
— Чому не можна спати на одному боці з рукою під щокою?
— Чому не можна горбитися під час сидіння й ходьби?
— Чому дуже важливо для збереження здоров’я стежити за своїми зубами?
— Хто такий стоматолог?
— Скільки разів на рік необхідно відвідувати стоматолога?
— Які правила догляду за ротовою порожниною вам відомі?
— Як потрібно чистити зуби?
— Як потрібно чистити щічну поверхню зубів на верхній щелепі? на нижній щелепі?
— Як потрібно чистити піднебінну та язикову поверхні зубів?
— Як потрібно чистити жувальну поверхню верхніх і нижніх зубів?
— Що треба робити наприкінці чищення? (Робити «підмітальні» рухи по всіх зубах, захоплюючи ясна, спочатку на верхній, потім на нижній щелепі зліва направо.)
— Скільки разів на день треба чистити зуби?
— Коли треба чистити зуби?
— Як дбати про зубну щітку?
— Що використовують для звільнення міжзубних проміжків від залишків їжі?
— Чому треба споліскувати рот після кожного прийому їжі?
— Чим можна скористатися, якщо немає можливості почистити зуби?
3. Фізкультхвилинка.
Вправа на зняття агресивності «Два барани»
Діти по двоє стають один навпроти одного, тулуб нахилено вперед, долонями й лобами упираються один в одного. Задача — протистояти натиску і, не зрушуючи з місця, тиснути на іншого. Хто зрушив — програв.
4. Робота в зошиті.
Тест «Так чи ні?»
Вибери правильну відповідь.
1. Найпоширеніша хвороба зубів називається:
а) карієс;
б) кір.
2. Зуби потрібно чистити:
а) уранці;
б) уранці і ввечері;
в) один раз на тиждень.
3. Зубну щітку після чищення зубів потрібно:
а) промити водою з милом для дезінфекції;
б) нічого з нею не робити.
4. Чи потрібно прополоскати рот після вживання їжі?
а) Ні;
б) так.
5. Вправа « Десять заповідей здоров’я ».
Мета вправи: звернути увагу учнів на їм властиві звички та необхідність здорового способу життя.
Хід вправи
Вчитель запитує в учнів, що таке заповідь?
Після чого пропонує їм протягом 2 хвилин скласти власні десять заповідей про догляд за порожниною рота. Після закінчення тренер пропонує одному із учасників назвати свої заповіді і записати їх на дошці. Інші учасники доповнюють цей перелік.
Після закінчення обговорення учитель радить учасникам обговорити всі заповіді у «великому колі», залишивши 10, з якими погоджуються всі учасники.
Запитання для обговорення:
6. Руханка.
Всі ви вже стомилися міркувати слухати і зараз ми пограємо в гру „Ти хороший ” (Зараз прикріпимо вам аркуші паперу на спину і ходячи по класу ви кожен напишете своїм друзям щось гарне про них . А потім перечитаємо як ви знаєте своїх товаришів )
(-Перевіряють хто що написав)
Отже можна сказати що кожній людині дуже приємно чути про себе щось хороше, аніж погане і ви про це повинні пам’ятати .
7. Рубрика «Корисне і цікаве».
1. Правильний догляд за зубами.
Найстрашніший ворог зубів — це зубний камінь, який з’являється на зубах як плівка й утворюється із слини і бактерій. Великою небезпекою для ваших зубів є солодощі та солодкі напої. Красиві та здорові зуби залежать тільки від самої людини.
Якщо часто вживати солодкі продукти, то треба після кожного прийому їжі чистити зуби. І в обов’язковому порядку вранці та ввечері.
Запам’ятайте, коли ви чистите зуби, не смикайте різко щітку, ви можете пошкодити ваші ясна!
Якщо ви хочете, щоб у вас були доглянуті здорові зуби, відвідуйте регулярно вашого стоматолога.
Щоб ваші зуби були здоровими, треба не забувати правильно стежити за яснами. Найчастіше ми втрачаємо зуби через хворі ясна. Край ясен починає провисати, тим самим, утворюючи «кишеню», в якій з’являються і розмножуються бактерії. Зуб починає хитатися.
2. Правила чищення зубів.
1. Легкими рухами руки, очистіть щіткою передню поверхню зубів. Нижні зуби чистіть знизу-вверх, а верхні навпаки.
2. У такий самий спосіб чистіть ваші зуби із внутрішнього боку.
3. Очищайте поверхню зубів круговими рухами, постарайтеся потрапити в кожну западинку і щілину. Після цієї процедури сполосніть рот.
4. Щоб очистити зуби в щілинах від зубного каменю, використовуйте спеціальну нитку для зубів. Нитка не повинна рухатися вперед або назад, оскільки таким чином ви можете пошкодити ваші ясна.
Якщо ви будете дотримуватися всіх правил з догляду за зубами, ви ніколи не зіштовхнетеся з проблемами хворих зубів.
3. Рекомендації щодо гігієни порожнини рота.
1. Чистіть зуби два рази на день сертифікованою фторованою зубною пастою. Змінюйте зубну щітку кожні три або чотири місяці, або частіше, якщо щетина зношена. Зношена зубна щітка не буде гарно очищати ваші зуби.
2. Щоденно виконуйте чистку між зубами зубною ниткою. Це допоможе видалити зубний наліт і частки їжі між зубами і по лінії ясен.
3. Дотримуйтесь збалансованої дієти і обмежте «перекуси» між основними прийомами їжі.
4. Відвідуйте свого стоматолога регулярно для огляду ротової порожнини.
5. Антибактеріальне полоскання рота зменшує кількість бактерій і перешкоджає діяльності бактерій у зубному нальоті.
6. Фторидний ополіскувач порожнини рота допомагає зменшити та запобігти карієсу. Клінічні дослідження показали, що використання фторидних ополіскувачів порожнини рота і фторованої зубної пасти може забезпечити додатковий захист від карієсу довше, ніж при використанні тільки фторованої зубної пасти. Не рекомендується використовувати ополіскувач порожнини рота дітьми до шести років, оскільки вони можуть проковтнути рідину. Споживачі завжди повинні перевіряти етикетку виробника на наявність запобіжних заходів і вікових рекомендацій, також слід проконсультуватися зі своїм стоматологом про використання фторидного ополіскувача порожнини рота.
Проконсультуйтеся з вашим стоматологом, які засоби догляду за ротовою порожниною будуть найбільш ефективними для вас.
Кращий засіб по догляду за зубами — це зубна паста. Зубні пасти бувають лікувально-профілактичними і гігієнічними. Гігієнічна паста лише допомагає видалити із зубів наліт і залишки їжі. У складі лікувально-профілактичної пасти є Фтор і Кальцій. Медики радять використовувати обидва види паст. Уранці чистити зуби гігієнічною пастою, а увечері — лікувально-профілактичною. Такий спосіб чищення дозволяє не тільки зберегти зуби здоровими, але і запобігти розвитку карієсу й укріпити зубну емаль. Щоб Кальцій і Фтор встигали проникнути в зуби під час чищення, потрібно чистити зуби 6–8 хвилин.
Зубна щітка має відповідати всім сучасним гігієнічним вимогам і бути виключно особистою.
Слід також придбати спеціальну нитку для чищення зубів. Вона допоможе позбутися від залишків їжі, що застрягли між зубами. Таким чином ви перешкодите утворенню зубного каменя.
Після того, як зуби почистили, бажано прополоскати рот зубним еліксиром. У зубному еліксирі містяться різні трав’яні екстракти, що сприяють загоєнню невеликих подряпин в порожнині рота і перешкоджають розповсюдженню
карієсу.
Масаж ясен дозволить вам підтримувати їх у здоровому стані, а також позбавитися від кровоточивості, якщо вона є. Після масажу посилюється приплив крові до ясен, слинні залози працюють краще і організм швидше прокидається.
Для масажу вам буде потрібна щітка з м’якою щетиною. Щітки, якими ми чистимо зуби, мають середню жорсткість, вони дуже тверді для масажу ясен і можуть їх пошкодити. Тому придбаємо щітки з м’якою щетиною, миємо її гарячою водою, а потім розминаємо щетину пальцями. Тепер набираємо в рот зубний еліксир, і, утримуючи еліксир у роті, м’якою щіткою погладжуємо ясна із зовнішнього боку. Рухайте щітку поволі 2–3 секунди в кожний бік. Протягом 2–3 хвилин потрібно масажувати ясна вертикальними і горизонтальними рухами.
Можна промасажувати піднебіння і внутрішній бік ясен. Наносимо трохи лікувально-профілактичної пасти на вказівний палець і водимо пальцем по яснах, без сильного натиску. Закінчивши масаж, прополощіть рот теплою водою.
Щоб зуби стали білішими, пийте більше молока — це укріпить емаль зубів. Лимонні кірки можуть трохи вибілити зуби. Найпопулярніший народний засіб — звичайна сода. Умочуєте зубну щітку в соду і чистість зуби. Зуби відразу стануть біліші, але ясна, травмовані грубим тертям соди, хворітимуть. Потім, сода буквально здирає верхній шар емалі. Якщо чистити зуби содою частіше ніж один раз на місяць, можна швидко стоншити зубну емаль. Зросте чутливість емалі, і будь-яке гаряче чи холодне блюдо стане для вас справжніми тортурами.
Дія вибілюючих зубних паст схожа на дію соди — у пастах містяться абразиви і ферменти, що впливають на колір зубів. Не рекомендується користуватися такими пастами довго — адже чутливість емалі поступово зростатиме.
Красива посмішка — це одна зі складових вашого здоров’я й упевненості в собі. Тому не залишайте догляд за зубами на потім. Приділяйте зубам належну увагу, чистість їх уранці й увечері, а також полощіть рот після кожного прийому їжі. Перефразовуючи відому приказку, можна сказати: «Здорові зуби не ті, які добре лікують, а ті, за якими постійно і добре доглядають».
7. Підсумок уроку.
— Коли у вас виріс перший постійний зуб?
— Скільки у вас постійних зубів?
— Чи нормальний у вас прикус?
— Які шкідливі звички негативно впливають на стан зубів і прикус?
— Які правила догляду за зубами ви виконуєте?
— Хто лікує зуби?
— Що ви знаєте про зубну щітку та зубні пасти?
Додатковий матеріал:
Загадки.
Повен хлівець білих овець.
Стоїть погрібець, а в ньому два ряди овець.
(Рот і зуби)
Тридцять два білих брати сидять у темниці, коли темниця відчиняється — брати не виходять.
Як погляну в погрібець — там аж два ряди яєць.
На червоній перекладинці білі курочки сидять.
А в нашого дядька курей грядка та всі білі.
Прислів'я та приказки.
Аби зуби, а хліб буде.
Бережи здоров'я змолоду, а честь під старість.
Бережи одежу знову, а здоров'я змолоду.
Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий.
Бережи честь змолоду, а здоров'я під старість.
Було б здоров'я — все інше наживемо.
В здоровому тілі — здоровий дух.
Весела думка — половина здоров'я.
Веселий сміх — здоров'я.
Вправи-енергізатори, фізкультхвилинки, руханки, динамічні паузи
«М'яч по колу»
Обладнання: м’яч середнього розміру.
Хід вправи: учні стоять. Руки з відкритими долонями на рівні талії. Кидати м’яч один одному хаотично,якомога швидше,але не допускати його падіння.
«Цифри»
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу. Зараз ми
будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою,
а десяточку – «хвостиком».
«Подарунок»
Хід вправи: учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусіду (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учаснику.
«Один до одного»
Хід вправи: учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо. За командою: «Один до одного» змінити пари.
«Світлофор»
Хід вправи: учні рухаються, а ведучий віддає команди,називаючи кольори світлофору. Якщо вчитель каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» - учні продовжують іти і плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправу виконувати швидко.
Психологічна фізкультхвилинка «Морозиво»
Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви. Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом. Брр. Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Закрийте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає. Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтаюють пальчики ніг, зігріваються і відтаюють ступні, зігріваються і відтаюють коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслаблюються. Зігріваються пальчики рук, долоні, кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків, від ліктиків до плечей. Тепло йде по всьому тілу, від живота піднімається до грудей, шиї, голови. Ви розслабилися. Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі.
Віршовані руханки
1.Раз! Два! Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Усі веселі
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
2. Станьмо, діти, чітко в ряд,
Вирушаємо у сад.
Руки вгору піднімаєм,
Ніби яблука зриваєм.
Назбираємо багато
Щоб узимку ласувати.
3. Часу гаяти не варто,
Руки кладемо на парти.
Сонце, діти, вже високо,
Всі вдихаємо глибоко.
Руки разом опускаєм
І глибоко видихаєм.
В другій вправі для дітей
Руки ставим до плечей.
Руки вгору почергово,
Вправу зробимо чудово.
Чітко руки піднімаєм,
Пальці вгорі розтискаєм.
Руки вже за головою,
То ж дивись перед собою.
Виправляємо хребет,
Лікті зводимо вперед.
Мов метелики злітаєм,
Крильця зводим – розправляєм.
Тепер на поясі руки тримати.
Будем вставати та присідати:
Встати – присісти, встати – присісти,
Як перед грою всі футболісти.
4 Розповідати вірш, імітуючи рухи:
Буратіно підтягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторони розвів –
Мабуть ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки стати.
5. Ми берізки і кленці,
В нас тоненькі стовбурці.
Ми в стрункі стаєм рядки,
Випрямляємо гілки.
Ледь зіп’явшись з корінців,
Дістаєм до промінців.
Ми стискаєм їх в огонь
В зелені своїх долонь.
Хилять свіжі вітерці
Вправо-вліво стовбурці.
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиляй вперед-назад.
Веселі віршики.
Хитрий зуб
Ой болить у мене зуб
Бо не хоче їсти суп
Хоче меду
Хоче грушки
Хоче теплої пампушки
А як ще дасте сметани –
Вмить боліти перестане.
(Володимир Ладижець)
Чисті зуби
Хто чистить зуби вранці,
Той поступає мудро!
Хто чистить їх вечорами,
Той поступає мудро!
А захотілося пожувати
Зефір чи бутерброд,
Хто мудрий, той буде полоскати
Після їжі свій рот!
Жени подалі тітку Лінь,
І пам'ятай про зуби весь день!
(Р. Куликова)