Даний матеріал дає змогу перевірити, як учні вивчили правила дорожнього руху, познайомити дітей з групами дорожніх знаків. Сприяє розвитку усного мовлення, розвиває творче мислення, збагатить словниковий запас учнів. Дасть можливість виховувати дисциплінованість, свідоме ставлення до обов'язків пішоходів, бажання краще знати правила та суворо їх дотримуватись
Урок з основ здоров’я в 4 класі
«Дорожні знаки. Групи дорожніх знаків»
Мета: Перевірити, як учні вивчили правила дорожнього руху, познайомити з групами дорожніх знаків. Розвивати усне мовлення, творче мислення, збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати дисциплінованість, свідоме ставлення до обов’язків пішоходів, бажання краще знати правила та суворо їх дотримуватись.
Обладнання: Посібники, «Чарівне лото», картки, дорожні знаки, мультфільм про правила дорожнього руху,зошити.
Хід уроку
1. Вступна частина.
1. Повторення правил уроку.
Діти називають правила, якими будуть користуватися на уроці:
- Чітко відповідай.
- Піднімай руку для відповіді.
- Слухай відповіді товаришів.
- Будь уважним.
- Будь чемним.
- Поважай оточуючих
- Будь дисциплінованим.
2. Очікування.
( Діти на макетах автомобілів записують, що вони чекають від цього уроку і озвучуючи прикріплюють їх на дошці в «гаражі».)
3. Вступне слово вчителя.
Зберегти життя і здоров’я людей на нашій чудовій планеті – найважливіше завдання багатьох служб: медиків, педагогів, працівників дорожньої інспекції, пожежних тощо.
Вивчення та чітке дотримання правил вуличного руху – основне завдання всіх учасників руху: водіїв, пішоходів, пасажирів.
Я хочу побажати, щоб ніхто з вас, ваших рідних, близьких ніколи не був учасником дорожньо-транспортних пригод. Щороку в світі від дорожньо-транспортних пригод гине понад 250 тисяч людей. За рік в Україні гине понад 5 тисяч людей, а понад 30 тисяч – отримують травми.
Щоб упередити дорожньо-транспортні пригоди, небезпеку для здоров’я і життя, треба дуже добре знати ці Правила і застосовувати їх.
4. Зворотній зв’язок.
( Сценка з Незнайком)
( Діти відповідають і співають пісню «Веселий світлофор» музика Надії Вересоконної, слова Володимира Кленца).
Виходить Світлофор.
-Добрий день, друзі! Я ваш добрий друг Світлофор. Ви не дивіться, що я такий малий, я вже досить старий і дуже багато знаю. Більше ста років я допомагаю людям переходити вулицю. Сьогодні мені дуже хотілось зустрітися з вами і дізнатися, що ви знаєте про правила вулиць і доріг, і коли з’явилися вперше правила дорожнього руху.
1 учень. Ще в січні 1638 року Петро 1 видав наказ про правила дорожнього руху. Ці правила обмежували швидкість їзди. Було введено правосторонній рух.
2 учень. Тільки в 1891 році в Україні, а саме в Одесі, з’явився автомобіль.
3 учень. У 1940 році були прийняті типові правила дорожнього руху. Вони змінювалися, доповнювалися, удосконалювалися.
4 учень. Виходячи з вимог міжнародних правил, враховуючи передовий досвід, 1 січня 2002 року були введенні нові « Правила дорожнього руху України». Вони обов’язкові для всіх учасників руху.
Світлофор. Добре, бачу, це ви добре знаєте. А чому, скажіть, мене називають світлофором?
5 учень. Від грецького слова «форос» - носій світла.
Гра на увагу «Червоний, жовтий, зелений».
Світлофор. Давайте пограємо з вами в гру.
Червоний – тиша.
Жовтий – плещемо в долоні.
Зелений – крокуємо.
11 Основна частина.
1. Вчитель. Влітку ви відпочивали в таборах, у родичів, знаходилися разом з дорослими, які відповідали за вас. 1 вересня ви знову прийшли до школи. І тепер щодня ви переходите багато доріг самостійно. Не випадково, саме у вересні, щорічно проводиться місячник «Увага! Діти на дорозі!», тому на цьому уроці з основ здоров’я ми будемо вивчати дорожні знаки. Тема нашого уроку «Дорожні знаки. Групи дорожніх знаків.».
2. Цікавою інформацією з нами поділяться діти, які досліджували цю проблему.
Ліза. Розкопуючи руїни давніх храмів і палаців, на стінах печер і на скелях вчені часто знаходили дивні знаки-малюнки. Вивчаючи їх, встановили, що ці малюнки означають слова, склади, звуки. Приміром, зображення людини могло означати слово «людина», «воїн», ноги – дієслово «йти», птаха – «літати». Саме так писали колись наші давні предки, бо літер ще не винайшли, а малюнки були зрозумілі кожному.
Давно вже більшість народів світу користуються літерами для письма. Але й малюнки-слова не зникли безслідно. Збереглися вони й на дорожніх знаках. Знаки-малюнки або символи набагато зручніші, ніж знаки-написи. Мов на світі більше трьох тисяч – спробуй вивчити всі! Якщо у кожній країні на шляхах будуть тільки писані правила, то їх зможуть прочитати лише місцеві жителі. Крім того, з автомобіля, який мчить на великій швидкості, прочитати запис майже неможливо. А от знаки-малюнки помітні здалеку і зрозумілі всім. Отже, ведеться не зовсім звичайна розмова. Під час неї всі мовчать, але розуміють одне одного, тому що і водії, і пішоходи бачать мову дороги. Ця мова виражена у формі знаків.
Сергій. Коли по вулицях почали їздити трамваї, автомобілі, тролейбуси, автобуси, вулицям потрібно було дати мову. На цій дорожній мові з водіями та пішоходами розмовляють вулиці всіх країн світу.
Уляна. Коли людина вчиться читати, їй показують букви, з букв складаються слова, а зі слів – речення. У дорожньої мови також є букви – знаки. Але їх не потрібно складати в слова. Один знак, одна дорожня буква означає цілу фразу – дорожній сигнал.
( Виходять дівчатка – дорожні знаки)
Ось вона азбука,-
Треба всю знать,-
Вздовж тротуару,
Глянь, знаки висять.
Азбуку міста
Завчи до ладу,
Щоб не потрапити
Раптом в біду.
Всім знайомий знак дорожній,
Він стоїть не просто так.
Будьте всі ви обережні,
Поважайте кожен знак.
Ми дорожні знаки,
Нас потрібно знати
Водіям і пішоходам,
І хто їздить, і хто ходить,
І дорослим, і малим –
Знаки треба знати всім.
3. Робота в групах.
Вчитель. Сьогодні ми познайомимося і запам’ятаємо всі групи дорожніх знаків і таблички. На уроці ми всі будемо дослідниками. Для цього ми повинні розділитися на 6 груп:
1 група – попереджувальні знаки.(с.109-110)
2 група – заборонні знаки.(с.110-111)
3 група – наказові знаки.(с.111)
4 група – інформаційно-вказівні знаки.(с.112)
5 група – знаки сервісу.(с.113-114)
6 група – таблички.(с.114)
Діти, ви повинні ретельно дослідити свою групу знаків, виготовити концептуальну карту і познайомити інших.
- розподіл по групах;
- робота в групах;
- виготовлення концептуальних карт (опорних схем);
- захист.
Вчитель. Давайте ж, діти, підведемо підсумок, які бувають групи знаків?
Відповіді дітей:
4. Робота в парах.
Вчитель. Ми вивчили групи знаків, а тепер спробуємо запам’ятати самі дорожні знаки. Пограємо в парах в гру « Чарівне лото». Один учень показує картку зі знаком , інший – відповідає, якщо відповідь вірна – забирає картку собі. Перемагає той учень, у якого більше карток.
5. Фізкультхвилинка.
А тепер у нас розминка,
А тепер фізкультхвилинка.
Встали рівно біля парт,
Починаємо наш старт.
( діти під ритмічну, жваву, веселу музику виконують танцювальні вправи)
6. Робота в зошиті.
Вчитель. Зараз ми перевіримо як ви запам’ятали дорожні знаки.
( зошит з основ здоров’я с.48-49, с.51)
7. Робота в парах з деформованими прислів’ями.
Вчитель. Український народ розумний, кмітливий, веселий, тому на всі випадки життя він склав багато прислів’їв та приказок. Не оминув він і правил дорожнього руху. Спробуйте зібрати ці прислів’я до купи.
Як віз зламається, був під возом і на возі.
Як ідеш, дивись під ноги, хоч а як навпростець, то увечері.
Грошей не знайдеш,
Хто часто в дорозі, чумак розуму набирається.
Як поїдеш в об’їзд, то будеш та не буде вороття.
на обід,
Тихше їдеш - так носа не наб’єш.
Буде каяття, далі будеш.
Вчитель. До чого закликають нас ці прислів’я?
8. Сцена з Незнайком.
- Незнайко, чи цікаво тобі було на уроці?
- Цікаво, я дізнався Багато нового.
- Який висновок зробив для себе?
- Всім потрібно добре знати правила дорожнього руху і чітко їх дотримуватись. Ось тільки не можу розгадати кросворд. Може ви мені допоможете?
9. Розгадування кросворду.
По вертикалі:
1. В нашім краї новина
Облетіла всіх вона:
Знову рейки прокладають,
Будем їздити в … ( трамваї).
2. Наче птах летить стрілою
І везе мене з собою
У комфортному салоні.
Ще й мотор у нього є,
Що життя йому дає. (автобус)
3. Вам я загадку задам:
Любить все робити сам –
Сам він викине вантаж,
Сам заїде у гараж. (самоскид)
4. Один із найстарших родичів сучасних видів громадського транспорту. (омнібус)
5. Металевий кінь у полі пасеться –
Де проїде – земля ореться. (трактор)
По горизонталі:
1. Як одним словом назвати засоби перевезення пасажирів і вантажу. (транспорт)
10. Перегляд мультфільму.
Вчитель. Молодці! Гарно справилися з усіма завданнями. Добре попрацювали на уроці. Ось вам нагорода.
111 Заключна частина.
1. Зворотній зв’язок.
- Чи здійснилися ваші очікування? Якщо ваші очікування здійснилися – виводьте свій автомобіль на дорогу. ( діти автомобілі з гаража виводять на дорогу).
- Щасливої дороги вам, дорогі діти!
2. Ритуал прощання. Побажання дітей друзям і гостям.
Вчитель. Я бажаю вам бути всім здоровими, щасливими, завжди дотримуватись правил дорожнього руху, бути чемними пішоходами та пасажирами. В подарунок вам ось ця пам’ятка, яку ви вклеїте в свій щоденник.
ПАМ’ЯТКА
1. Ходити тротуарами і пішохідними доріжками, дотримуючись правої сторони.
2. Узбіччям ходити тільки тоді, коли немає іншого безпечнішого шляху. При цьому йти тільки назустріч руху транспорту і в світлу пору доби.
3. Перед тим як починати перехід дороги, зупинись і приготуйся до переходу.
4. Перетинати проїзну частину за позначеними пішохідними переходами. Суворо виконувати сигнали світлофора і регулювальника.
5. При відсутності в зоні видимості переходу чи перехрестя, переходити дорогу тільки під прямим кутом на дільниці, де вона добре проглядається з обох сторін.
6. Іти, а не бігти через дорогу.
7. Бути вихованим, культурним. Виконувати всі обов’язки пасажирів.
КЗШ №94
Пэлих Т.Л.