Урок з основ здоров'я з елементами тренінгу

Про матеріал

Розробка уроку з основ здоров'я в 5 класі з використанням інтерактивних методів і форм навчання.

Тема: Почуття і емоції. Вияви почуттів

Перегляд файлу

Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

ім. М.В. Остроградського

 

 

 

 

Відділ природничо-математичних дисциплін

та технологій

 

 

 

Педагогічна практика

Урок основ здоров’я

 з використанням інтерактивних методів і форм навчання

 

 

 

 

 

 

      Виконала: Остапець Ірина Петрівна,

                                                 Кременчуцький район,

                                                                 Потоківська ЗОШ І-ІІІ ст., ЗНВР,

                                                                          Вчитель біології та основ здоров’я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Полтава

2017

 

Урок з елементами тренінгу з основ здоров’я

 5 клас

Тема: Почуття і емоції. Вияви почуттів

 Мета уроку: розглянути почуття й емоції, способи вияву почуттів, розглянути співпереживання й співчуття як вияв почуттів; розвивати в учнів розуміння необхідності виховання культури почуттів; розвивати вміння учнів пояснювати взаємозв’язок почуттів і здоров’я; виховувати  бажання підтримувати позитивний настрій, людяність, гуманізм, доброту.

 Очікувані результати: учні мають розрізняти емоції й почуття; пояснювати важливість поваги до почуттів інших; наводити приклади впливу на здоров’я позитивних і негативних емоцій; учні мають протидіяти виявам неповаги у своєму середовищі.

Обладнання: ПК, проектор, картки, малюнки, дзеркальце.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові слова: емоції, почуття, милосердя, співпереживання, співчуття.

 

ХІД УРОКУ

1.   Організаційний момент

Привітання вчителя
Установка на позитивний настрій

Подивімось на сонце. Воно лагідне і привітне. Давайте простягнемо до нього свої руки, візьмемо по одному промінчику і поселимо їх у свої серця. Тепер ми стали на один промінчик добрішими, чуйнішими, милосерднішими. Тож посміхнімось один одному, адже в кожному з нас тепер живе маленьке сонечко.

  • Знайомство: «Друзі, кожен з вас у цю хвилину переживає якість почуття. Наприклад, ви можете відчувати радість з приводу того, що почався урок, або цікавість до нової теми.  Для підвищення самооцінки та отримання підтримки кожен назве своє ім’я і те що він вміє добре робити чи любить («я люблю танцювати» або «я вмію робити шпагат». У відповідь усі промовляють: «Ти – молодець! І піднімають вгору великий палець  »
  • Нагадування правил роботи на уроці:

Якщо ми будемо виконувати ці правила, наше сонечко завжди усміхатиметься

2.   Актуалізація опорних знань

  • «Асоціативний кущ». 

На минулому уроці  ми познайомилися з вашими найкращими друзями і зрозуміли, що кожен з вас є доброю людиною, унікальною особистістю, вартої любові, поваги і усього найкращого у житті. Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «унікальність людини».

Приклади відповідей учнів: зовнішність,інтелект, звички, поведінка, характер, здібності.

  • «Вільний мікрофон».

— Як можна стати командою?

Відповідь учнів: працювати разом – це тобто в команді. Має бути той хто згуртовує людей у команду. Всі мають спільну мету, кожен має намагатися працювати на повну силу.

  • Вправа «Ланцюжок».

Учні по черзі називають по одній рисі толерантної людини.

Відповідь учнів: поважає погляди й уподобання інших людей, доброзичлива, культурна, гарний співрозмовник, та що йде на компроміс.

3.   Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми уроку

Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.

Проблемне запитання. 

— Чи можна навчитися керувати своїми емоціями?

4. Етап засвоєння нових знань

Робота з термінами

1.   Почуття

Почуття — психічна форма вияву різноманітних потреб людини, відображення її реальної залежності від навколишнього світу.

Почуття мають виражену прив’язку — «об’єкт почуттів», тобто почуття виникають щодо когось (чогось).

  • Запитання до учнів. Мозковий штурм:

Які бувають почуття?

Діти називають якомога більше почуттів, а вчитель записує їх на дошці.

Вибір приємних і неприємних почуттів.

 

Види почуттів

 

Приємні:

радість;

щастя;

гордість;

любов

Неприємні:

горе;

страждання;

гнів;

сором

 

 

 

 

Почуття формуються довше і зазвичай не зникають миттєво. Можна образитись на друга, що він не зателефонував (емоція), але не перестати любити його (почуття). Учні наводять приклади ситуацій, що пояснюють емоції і почуття

2.   Емоції

Емоції — це психологічні реакції людини на вплив навколишнього середовища, тобто це її переживання, у яких виявляється ставлення до навколишнього світу й до себе самої. Це ставлення виявляється в діях.

Будь-яка емоція супроводжується збудженням нервової системи і виділенням у кров певних гормонів.

Людина сприймає навколишнє середовище по-різному, спричиняючи у неї різні відчуття й емоції. Вона не тільки бачить, чує, відчуває запах, дотик, тобто відчуває і сприймає різні явища зовнішнього світу, а й оцінює їх. У нас неоднакове ставлення до подій важливих і байдужих, корисних і шкідливих. Так, погожий сонячний день сприяє підвищенню настрою, а хмарний і дощовий зумовлює його погіршення. Емоції відіграють важливу роль у житті людини: вони виконують функцію оцінки діяльності та її результатів.

На відміну від почуттів, емоції не мають об’єктної прив’язки. Вони виникають не до когось (чогось), а по відношенню до ситуації в цілому. Наприклад, «Мені страшно» — це емоція, а «Я боюся цієї людини» — це почуття.

Виникнення емоцій залежить і від характеру людини. Є люди дуже емоційні, є менш емоційні. Наприклад, прояв емоцій у різних людей на одну й ту саму гумореску різний.

Всю різноманітність емоцій можна розділити на дві категорії: позитивні та негативні. Так, позитивні емоції зумовлюють розширення кровоносних судин, підвищення інтенсивності енергетичного обміну, температури тіла, розумової і фізичної працездатності. Негативні емоції мають протилежний ефект. Проте вони теж можуть стимулювати активність людини, спрямовуючи її на подолання труднощів.


Проявлятися емоції можуть у вигляді емоційних реакцій, станів або стосунків

3.   Вияв емоцій та почуттів  (демонстрація на слайді)

Вияв емоцій:

    словесний;

    руховий;

    мімічний;

    комплексний.

МУЗИЧНА РУХАНКА

Практична робота.

  1. http://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_6.pngЗавдання: вгадай емоційний стан.
     

http://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_10.pnghttp://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_11.pnghttp://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_8.pnghttp://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_7.png

Радісний                  Спокійний       Здивований          Винний                Сердитий

 

 

5.   Узагальнення й закріплення знань

  • Індивідуальна робота за картками. (Роздавальний матеріал.) 

Картка № 1

1.   Чи може людина взагалі не відчувати емоцій? Чому?

2.   Чи потрібно стримувати всі свої емоції?

3.   Чому потрібно вчитися виражати свої почуття?

Картка № 2

1.   Чи може людина керувати своїми емоціями?

2.   Як емоції впливають на спілкування?

3.   Якими бувають почуття? Наведи приклади.

  • Вправа «Скульптор і глина»

Опис вправи. Учасники розбиваються на пари. У кожній парі одна людина грає роль «скульптора», а другий — «глини». Завдання «скульптора» — виліпити з «глини» скульптуру, що виражає який-небудь емоційний стан. Робиться це шляхом безпосередніх фізичних дій на «глину», без використання слів. Завдання «глини» — бути пластичною, податливою, максимально повно утілити задум «скульптора». Одночасно можуть працювати декілька пар, після закінчення роботи «скульптури», що вийшли, виставляються на загальний огляд, а інші учасники висувають гіпотези про те, що вони виражають. Коли всі гіпотези вислухані, «скульптори» діляться своїм первинним творчим задумом.

Психологічний сенс вправи. Для «скульптора» — це розвиток експресивності і уміння виражати свої емоції і відчуття, а також ефективний спосіб отримання зворотного зв’язку. Для «глини» вправа працює головним чином на розвиток пластики і здатності до емпатії. Для групи в цілому вправа має об’єднуючий ефект.

Обговорення. Як учасники відчували себе в ролі «скульптора», «глини», «відвідувачів виставки».

  • Які якості необхідні для «скульптора», щоб створити вдале творіння?
  • А для «глини»?
  • Чи зрозуміла «глина», що з неї хотіли сліпити?
  • Чим визначалася зрозумілість творчих задумів для глядачів?
  • Ігрова вправа «Доречно чи недоречно?».

Мета: виховання моральних почуттів.

Учням демонструють (на екрані) схематичне зображення «РАДІСТЬ» і пропонують обговорити питання:

  • Чи завжди доречно виявляти радість?
  • За яких обставин цього не слід робити?
    Те саме із зображенням «ЗЛІСТЬ».
  • Вправа «Кулька»

Мета: познайомити учнів з одним із способів подолання негативного настрою. – Пропоную ще один метод подолання поганого настрою. Надуваючи кульку уявіть, що всі неприємності, які з вами траплялися, ви поміщаєте в кульку. А тепер нам потрібно позбутися негативу, проколовши кульку. Таким чином, можна покращити настрій.

  • Вправа «Подаруй усмішку».

Мета: навчитися знімати скутість обличчя за допомогою усмішки, підтримувати усмішкою, бажати добра навколишнім; створити і підтримувати позитивний емоційний фон; усувати страхи.

Учитель пояснює значення усмішки у житті та самопочутті людини. Напруження м’язів не тільки відображає, а й формує поганий настрій, утому, негативні емоції. Мають бути напруженими тільки ті м’язи, що необхідні, всі інші повинні бути розслабленими. Цілком розслаблена людина стирає всі негативні емоції. Усміхайтеся! За серйозного виразу обличчя напружені 17 м’язів, в усмішці — 7. Фізіологічний сміх — це вібрація й масаж, що знімають напруження. Усмішка покращить настрій вам і навколишнім, для усмішки шукайте приводу, провокуйте усмішку. 

Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен учень повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч і, побажавши йому чогось гарного, усміхається. Той у свою чергу посміхається наступному сусідові і т.д.

Учитель цікавиться враженнями школярів від заняття, дякує групі за роботу.

Відповідь на проблемне запитання. 

6.   Підбиття підсумків уроку

  • Підсумок.  Вправа «Кубик».

Мета: розвивати здатність до самоаналізу та рефлексії. Узагальнення отриманого досвіду, зворотній зв'язок.

Учасники групи сидять у колі. Ведучий кидає одному з гравців кубик. Ведучий розглядає грані з питаннями. Вибирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю грань іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь- якому іншому гравцеві. 1. Що цікаве відбувалося? 2. Що нового дізналися? 3. Що не сподобалося? 4. Чого навчилися? 5. Як будете застосовувати? 6. Що сподобалося? 7. Що для вас було новим на уроці? 8. Що було вже відомо?

  • Рефлексія. Прийом «Прощання…»

Стати в тісне коло, скласти праві руки одна на одну в центрі, лівою рукою обійняти за плечі сусіда. Стрибаючи на одній нозі, хором сказати: « Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай усім завжди щастить! Будьмо!».

7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Завдання для всього класу. 

Опрацювати статтю в підручнику.

Індивідуальні завдання. 

1.   Як ти керуєш своїми емоціями?

2.   Які почуття пов’язані в тебе з різними порами року?

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Колисниченко Виктория
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Беркела Олена Вікторівна
    Цікавий урок з використанням інтерактивних методів, спонукає дітей до активної роботи. Обов"язково використаю на своїх уроках вправу "Скульптор та глина". Молодець!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
5186
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку