Розробка уроку з основ здоров'я в 5 класі з використанням інтерактивних методів і форм навчання.
Тема: Почуття і емоції. Вияви почуттів
Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ім. М.В. Остроградського
Відділ природничо-математичних дисциплін
та технологій
Педагогічна практика
Урок основ здоров’я
з використанням інтерактивних методів і форм навчання
Виконала: Остапець Ірина Петрівна,
Кременчуцький район,
Потоківська ЗОШ І-ІІІ ст., ЗНВР,
Вчитель біології та основ здоров’я
Полтава
2017
Урок з елементами тренінгу з основ здоров’я
5 клас
Тема: Почуття і емоції. Вияви почуттів
Мета уроку: розглянути почуття й емоції, способи вияву почуттів, розглянути співпереживання й співчуття як вияв почуттів; розвивати в учнів розуміння необхідності виховання культури почуттів; розвивати вміння учнів пояснювати взаємозв’язок почуттів і здоров’я; виховувати бажання підтримувати позитивний настрій, людяність, гуманізм, доброту.
Очікувані результати: учні мають розрізняти емоції й почуття; пояснювати важливість поваги до почуттів інших; наводити приклади впливу на здоров’я позитивних і негативних емоцій; учні мають протидіяти виявам неповаги у своєму середовищі.
Обладнання: ПК, проектор, картки, малюнки, дзеркальце.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові слова: емоції, почуття, милосердя, співпереживання, співчуття.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
Привітання вчителя
Установка на позитивний настрій
Подивімось на сонце. Воно лагідне і привітне. Давайте простягнемо до нього свої руки, візьмемо по одному промінчику і поселимо їх у свої серця. Тепер ми стали на один промінчик добрішими, чуйнішими, милосерднішими. Тож посміхнімось один одному, адже в кожному з нас тепер живе маленьке сонечко.
Якщо ми будемо виконувати ці правила, наше сонечко завжди усміхатиметься
2. Актуалізація опорних знань
На минулому уроці ми познайомилися з вашими найкращими друзями і зрозуміли, що кожен з вас є доброю людиною, унікальною особистістю, вартої любові, поваги і усього найкращого у житті. Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «унікальність людини».
Приклади відповідей учнів: зовнішність,інтелект, звички, поведінка, характер, здібності.
— Як можна стати командою?
Відповідь учнів: працювати разом – це тобто в команді. Має бути той хто згуртовує людей у команду. Всі мають спільну мету, кожен має намагатися працювати на повну силу.
Учні по черзі називають по одній рисі толерантної людини.
Відповідь учнів: поважає погляди й уподобання інших людей, доброзичлива, культурна, гарний співрозмовник, та що йде на компроміс.
3. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми уроку
Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.
Проблемне запитання.
— Чи можна навчитися керувати своїми емоціями?
4. Етап засвоєння нових знань
Робота з термінами
1. Почуття
Почуття — психічна форма вияву різноманітних потреб людини, відображення її реальної залежності від навколишнього світу.
Почуття мають виражену прив’язку — «об’єкт почуттів», тобто почуття виникають щодо когось (чогось).
— Які бувають почуття?
—Діти називають якомога більше почуттів, а вчитель записує їх на дошці.
Вибір приємних і неприємних почуттів.
Види почуттів |
Приємні: радість; щастя; гордість; любов |
Неприємні: горе; страждання; гнів; сором |
|
|
Почуття формуються довше і зазвичай не зникають миттєво. Можна образитись на друга, що він не зателефонував (емоція), але не перестати любити його (почуття). Учні наводять приклади ситуацій, що пояснюють емоції і почуття
2. Емоції
Емоції — це психологічні реакції людини на вплив навколишнього середовища, тобто це її переживання, у яких виявляється ставлення до навколишнього світу й до себе самої. Це ставлення виявляється в діях.
Будь-яка емоція супроводжується збудженням нервової системи і виділенням у кров певних гормонів.
Людина сприймає навколишнє середовище по-різному, спричиняючи у неї різні відчуття й емоції. Вона не тільки бачить, чує, відчуває запах, дотик, тобто відчуває і сприймає різні явища зовнішнього світу, а й оцінює їх. У нас неоднакове ставлення до подій важливих і байдужих, корисних і шкідливих. Так, погожий сонячний день сприяє підвищенню настрою, а хмарний і дощовий зумовлює його погіршення. Емоції відіграють важливу роль у житті людини: вони виконують функцію оцінки діяльності та її результатів.
На відміну від почуттів, емоції не мають об’єктної прив’язки. Вони виникають не до когось (чогось), а по відношенню до ситуації в цілому. Наприклад, «Мені страшно» — це емоція, а «Я боюся цієї людини» — це почуття.
Виникнення емоцій залежить і від характеру людини. Є люди дуже емоційні, є менш емоційні. Наприклад, прояв емоцій у різних людей на одну й ту саму гумореску різний.
Всю різноманітність емоцій можна розділити на дві категорії: позитивні та негативні. Так, позитивні емоції зумовлюють розширення кровоносних судин, підвищення інтенсивності енергетичного обміну, температури тіла, розумової і фізичної працездатності. Негативні емоції мають протилежний ефект. Проте вони теж можуть стимулювати активність людини, спрямовуючи її на подолання труднощів.
Проявлятися емоції можуть у вигляді емоційних реакцій, станів або стосунків
3. Вияв емоцій та почуттів (демонстрація на слайді)
Вияв емоцій:
• словесний;
• руховий;
• мімічний;
• комплексний.
МУЗИЧНА РУХАНКА
Практична робота.
Радісний Спокійний Здивований Винний Сердитий
5. Узагальнення й закріплення знань
Картка № 1
1. Чи може людина взагалі не відчувати емоцій? Чому?
2. Чи потрібно стримувати всі свої емоції?
3. Чому потрібно вчитися виражати свої почуття?
Картка № 2
1. Чи може людина керувати своїми емоціями?
2. Як емоції впливають на спілкування?
3. Якими бувають почуття? Наведи приклади.
Опис вправи. Учасники розбиваються на пари. У кожній парі одна людина грає роль «скульптора», а другий — «глини». Завдання «скульптора» — виліпити з «глини» скульптуру, що виражає який-небудь емоційний стан. Робиться це шляхом безпосередніх фізичних дій на «глину», без використання слів. Завдання «глини» — бути пластичною, податливою, максимально повно утілити задум «скульптора». Одночасно можуть працювати декілька пар, після закінчення роботи «скульптури», що вийшли, виставляються на загальний огляд, а інші учасники висувають гіпотези про те, що вони виражають. Коли всі гіпотези вислухані, «скульптори» діляться своїм первинним творчим задумом.
Психологічний сенс вправи. Для «скульптора» — це розвиток експресивності і уміння виражати свої емоції і відчуття, а також ефективний спосіб отримання зворотного зв’язку. Для «глини» вправа працює головним чином на розвиток пластики і здатності до емпатії. Для групи в цілому вправа має об’єднуючий ефект.
Обговорення. Як учасники відчували себе в ролі «скульптора», «глини», «відвідувачів виставки».
Мета: виховання моральних почуттів.
Учням демонструють (на екрані) схематичне зображення «РАДІСТЬ» і пропонують обговорити питання:
Мета: познайомити учнів з одним із способів подолання негативного настрою. – Пропоную ще один метод подолання поганого настрою. Надуваючи кульку уявіть, що всі неприємності, які з вами траплялися, ви поміщаєте в кульку. А тепер нам потрібно позбутися негативу, проколовши кульку. Таким чином, можна покращити настрій.
Мета: навчитися знімати скутість обличчя за допомогою усмішки, підтримувати усмішкою, бажати добра навколишнім; створити і підтримувати позитивний емоційний фон; усувати страхи.
Учитель пояснює значення усмішки у житті та самопочутті людини. Напруження м’язів не тільки відображає, а й формує поганий настрій, утому, негативні емоції. Мають бути напруженими тільки ті м’язи, що необхідні, всі інші повинні бути розслабленими. Цілком розслаблена людина стирає всі негативні емоції. Усміхайтеся! За серйозного виразу обличчя напружені 17 м’язів, в усмішці — 7. Фізіологічний сміх — це вібрація й масаж, що знімають напруження. Усмішка покращить настрій вам і навколишнім, для усмішки шукайте приводу, провокуйте усмішку.
Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен учень повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч і, побажавши йому чогось гарного, усміхається. Той у свою чергу посміхається наступному сусідові і т.д.
Учитель цікавиться враженнями школярів від заняття, дякує групі за роботу.
Відповідь на проблемне запитання.
6. Підбиття підсумків уроку
Мета: розвивати здатність до самоаналізу та рефлексії. Узагальнення отриманого досвіду, зворотній зв'язок.
Учасники групи сидять у колі. Ведучий кидає одному з гравців кубик. Ведучий розглядає грані з питаннями. Вибирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю грань іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь- якому іншому гравцеві. 1. Що цікаве відбувалося? 2. Що нового дізналися? 3. Що не сподобалося? 4. Чого навчилися? 5. Як будете застосовувати? 6. Що сподобалося? 7. Що для вас було новим на уроці? 8. Що було вже відомо?
Стати в тісне коло, скласти праві руки одна на одну в центрі, лівою рукою обійняти за плечі сусіда. Стрибаючи на одній нозі, хором сказати: « Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай усім завжди щастить! Будьмо!».
7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Завдання для всього класу.
Опрацювати статтю в підручнику.
Індивідуальні завдання.
1. Як ти керуєш своїми емоціями?
2. Які почуття пов’язані в тебе з різними порами року?