Урок з позакласного читання "Людина починається з добра."

Про матеріал
Відкритий урок позакласного читання. Конспект уроку містить відомості про життєвий і творчий шлях педагога, епіграф до уроку, лепбук, папку ширму, ігри, аналіз оповідань, словникову роботу. На уроці використовувалась проектна технологія( діти вивчали прислів'я з даної теми, пісні про добро, інсценізували вірші). Використовувалась презентація на дану тему.
Перегляд файлу

 

«ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА»

 

МЕТА: розширити знання дітей про життя і творчість В.Сухомлинського; формувати  в учнів  уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим; добре ставитися до старших, рідних,  друзів; поважає; береже природу;  збагачувати словник учнів; формувати читацький інтерес; розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша і доповнювати його відповідь у ході бесіди; виховувати інтерес до художньої літератури; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя до близьких людей.

ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна презентація, запис музики Шопен (спокійна музика), «Торбинка  Добра», «Дерево  Добра», дитячі  малюнки, запис пісні  «Даруй добро», емблеми,корони, портрет В. Сухомлинського ,епіграф на плакаті, папка ширма, подарунки для вчителів, костюми для інсценізації вірша,  леп бук, картки до гри «Підбери малюнок до твору», виставка книг В.О.Сухомлинського.

Тип уроку:  узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

      ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

1. Організаційний  класу.

Сьогодні  урок – відкритий  для  всіх!

Багато  гостей!

Тож  вітаємо  їх!

- Добрий день.

-Добрий день.

-Сідайте.

2. Емоційне  налаштування.

Вчитель  на  фоні  музики  Шопен зачитує вірш «Врятує світ краса» (1 слайд)

Врятує світ краса

Завжди так говорили так…

Тепер рятує світ лиш доброта

Бо однієї лиш краси занадто мало,    

Бо стільки всюди зла -      

Людина вже не та.

Тож люди на землі!

Спішіть добро творити,      

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен зміг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

    

ІІ. Мотивація.

1.Презентація вчителем завдань уроку.

Вчитель.   Дуже мудро говорить народ: « Роби добро і воно повернеться до тебе. Будеш робити зло і воно повернеться до тебе.»

Щира усмішка, добре слово і хоча б краплинка тепла мають дуже велику силу. Вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами Василя Олександровича Сухомлинського.  Сьогодні на уроці ми з вами поміркуємо над питанням:

«Чому людина і добро нерозривно пов’язані між собою та повинні йти поруч?»

Діти а чи любите ви подорожувати  та дізнаватись  щось  нове?

(Відповіді  дітей)

 Щоб подорожувати  “стежинкою добра ”треба  взяти з собою. що:

    (відповідь учнів)   (2 слайд)

  •              активність,
  •              уважність,
  •              кмітливість,  
  •              гарний настрій.

Вони  допоможуть вам подорожувати стежинкою добра!

III. Повідомлення теми і мети уроку.

Епіграфом до нашого уроку будуть слова Любові Забашти. (3  слайд)

 

… Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

Тож тема нашого уроку: «Людина починається з добра» (4 слайд)

Вчитель. Готуючись  до уроку, ми з вами виконали проектну роботу.

Зробили  Л Е П Б У К. (5 слайд). Готувалися до цікавої подорожі стежинкою добра. Клас був поділений на групи, всі отримали завдання, збирали матеріали на задану тему.  Після того , як кожна група захистить свій проект, відповідальний команди буде підходити до ЛЕПБУКУ  і буде заповняти кожен свою кишеньку вашими  матеріалами,  завданнями, які ви виконували.                                                                                                                                                                                                                   

 

   Ось ці групи: група «Бібліографи» - відповідальна  Боршош Тетяна ( Бровді Іван, Марушко Іван.), група «Читайлики» -відповідальна  Станинець Марія (Гаврильцьо Михайло, Костак Владислава. ), група «Театральна» - відповідальна  Гарман Вікторія (Павлище Віктор., Марушко Андріана., Онисько Дмитрій.), група «Допитливі» -відповідальна Костак Анастасія  (Костак  Володимир, Матіко  Ангеліна, Сак  Марія,  Костак Максим.).

 Вчитель.  -  Людина народжується на світ, щоб лишити по собі слід вічний. Ці слова належать тому, хто все своє життя віддав дітям. Автор книги “Серце віддаю дітям ” - В.Сухомлинський.

Сьогоднішній урок присвячений його творчості. Кожна його казка, кожне оповідання розповідають про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують в нас бажання захистити слабшого, допомогти старшому.

 А зараз кожна група буде захищати свій проект.

IY .Групова  робота (захист проекту кожною групою)  - 6 слайд.

1.  Група “ БІБЛІОГРАФИ”

 Ми група «БІБЛІОГРАФІВ» нашим  завданням  було  дізнатися  про  життєвий  і  творчий  шлях  Василя  Олександровича  Сухомлинського. Зробили папку ширму в

 яку зібрали інформацію В.Сухомлинського.    D:\РІЗНЕ\ФОТО\моє фото\відкритий урок\20190123_203331.jpg

Отже:

1. Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в бідній сім’ї. Батько працював столяром і теслярем.  Мама працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей. Розповідають, батьки ніколи не карали дітей. Може, тому усі вони вибрали професію педагога.

2. Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби. 

3. Під час Другої світової війни був на фронті. Двічі пережив поранення. Хірурги боялися, що  доведеться ампутувати руку. Перед операцією повідомили про це Василя Олександровича. “Ой ні, руку будь що треба залишити!” “ Ти що, артист?” – запитав старенький хірург. “Ні, я вчитель ”. Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою. Важким було й поранення в груди, але вчитель все одно повернувся до школи.

 4. Василь Сухомлинський   35 років працював вчителем і директором школи.

 Про нього розповідають багато незвичайних випадків. Одного разу, за два тижні до початку навчального року, він захотів познайомитися зі своїм 6 класом. Пройшовся по домівках, але нікого не застав. Василь Сухомлинський пішов за село до річки. Ватага хлопців бавилася “у війну ”. Молодий вчитель одразу приєднався до них.

 5.Уже перебуваючи у лікарні, важкохворий, Василь Сухомлинський не переставав думати про школу. Коли діти з квітами прийшли до нього в палату, він поглянув у вікно, промовив: “Діти йдуть до школи, а я йду із життя …” Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

 

2. Група  “Допитливі. ” (7 слайд )

 Ми  група «ДОПИТЛИВІ»  отримавши  своє  завдання,   порадились і вирішили побудувати свою роботу таким чином:

- зібрати прислів’я, які містять ключові слова “Добро ” і “Доброта ”;

- зшити  з тканини  красивий  мішечок і наповнити його прислів’ями, які ми зібрали, а  мішечку дати назву “Торбинка добра ” . Ось такий в нас мішечок вийшов. І ми хочемо зачитати прислів’я.

Читання прислів’їв з “Торбинки  добра ”.  

  •   Будеш творити добро – щасливим будеш.

 Як ти розумієш це прислів’я?

  •   Від добра добра не шукають.

Вчитель. А це прислів’я як ти розумієш? 

  •   На добро відгукується добро.-

Вчитель.Зміст цього прислів’я  ти як  розумієш?

  •   Добре діло роби сміло.
  •   Хто людям добра бажає,  той i собi має.

Вчитель. А це прислів’я, як ти розумієш?

  •   Раз добром зігріте  серце – вік не прохолоне.

Вчитель. А ти ,як розумієш це прислів’я… зміст його?

.Людина в світ приходить для добра.

  •   Добре серце, як сонечко в небі.
  •   Добре роби, добре й тобі буде.
  •   Усе  добре  переймай, а  зла  уникай.

- Ще ми  досліджували  найдосконалішу істоту – людину, а точніше – її вчинки, поведінку, бажання.

(8 слайд ) Нам треба вияснити, чому людина і добро нерозривно пов’язані між собою і повинні йти поруч, тому  вирішили  створити  «Дерево  добра»,   підібрали слова, які асоціюються і із словом людина,   із словом добро. Тому  вирішили  що  це:

   любов; уважність; чуйність; милосердя; співчуття; піклування; щедрість; дружба; щастя;  взаємодопомога; повага;  взаєморозуміння. ( говорячи ці слова , приліплюють до дерева). (9 слайд)                             D:\РІЗНЕ\ФОТО\наш батюшка\1921477_stock-photo-isolated-diversity-tree-hands.jpg

  Вчитель. Добре.  Від сьогодні у нашому класі буде поряд з нами жити «Дерево добрих справ». Воно допоможе нам планувати  важливі справи.

1. Створення асоціативного куща.

  (10  слайд )  Учні.  Ще  ми  вирішили  дізнатися,  яке значення має  слово «Добро».

І  дізналися, що:

   Добро -  це гарні, корисні справи, які можна зробити на благо людей.

  Добро – все позитивне, хороше, ласкаве, привітне; хороша, добра справа; вчинок, що дає користь, щоб пам’ятати добро.

  Добра людина – людина, яка має м’який характер, що приваблює людей, жаліслива, сердечна.

  •               А  я  знайшла  вірш  Івана  Сварника  « Найкраща  риса», розподілили ролі, підібрали костюми, і ми хочемо його інсценізувати.- (11 слайд)

     Промовив гордий Кипарис:

Із людських рис, для мене прямота – найкраща!

 А липа: - Лишенько! Це глупота.

Людина – хай велика чи мала – пропаща без щедрості й сердечного тепла.

 Озвався Дуб:

- Послухайте мене: твердий характер – ось що головне.

А гнучкість розуму –то риса неможлива?   докинула Ліщина пустотлива.

 Троянда мовила:

- Забули про красу, а я в собі віки її несу!

 Людина мудрі речі наслухала  і тужно так замріяно зітхала:

Мені б тих рис найбільше осягти –

Змогла б я гідно шлях увесь пройти

Який  висновок  з  цього  вірша  ми  можемо  зробити?

Учні. Щоб  людина  гідно  могла  пройти  увесь свій  життєвий  шлях їй  потрібні  всі

ці  риси,   які  належать  цим  деревам.

Вчитель. Сьогодні всі були активні на уроці і заслуговуєте високі бали.

V. Хвилинка відпочинку

Релаксаційна вправа « Квітка доброти» (12 слайд)   D:\РІЗНЕ\ФОТО\наш батюшка\hello_html_6de2a734.jpg

( Звучить класична музика, спокійна)

Вчитель. Добре. А тепер встали всі. Закрили  очі. Протягнули ліву руку, відкрили долоню, і уявіть, що у вас в руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчувають незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте вашу праву  руку і розглядаєте Квітку  Доброти. Придивіться, якого вона кольору. Можливо вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику, яка лине від квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки Доброти і помістіть у себе в сердечку.

Вчитель. А зараз продовжить захищати свій проект театральна група.

3. Група   “Театральна”. (13  слайд)

  Ми  група  “Театральна”  вирішили  випробувати  свої  акторські  здібності,  показавши  уривок  з  твору  Анатолія  Діамарова  «Для  чого  людині  серце».

Автор. У густому-прегустому лісі, де майже ніколи не появлялись люди, жило поміж корінням дерев плем'я дерев'яних чоловічків.  Вони не мали сердець, тому не могли ні любити, ані ненавидіти, не знали, що таке радість чи гнів, злість або співчуття.

Дерев’яний  чоловічок.  А що таке «серце»?

Дівчинка. — Серце? Це те, без чого не може жити людина.

Дерев’яний  чоловічок. Давай мені своє серце!

Дівчинка.— Я не можу віддати тобі своє серце, бо без нього я помру. Але послухай. В нашому місті є один лікар, який збирає серця людей, що померли. І серця оті живуть у нього довго-довго. Про  це  я  читала  в  газеті. Якщо хочеш, зайдемо до нього і ти попросиш у нього серце. Він добрий, він тобі не відмовить.

Дерев’яний  чоловічок.    Дайте  мені  серце!

Лікар. — Серце?.. Гм... А яке ж серце ти хочеш собі вибрати?

Дерев’яний  чоловічок. — Те, що його носять люди.

Лікар. — Люди мають різні серця. Оце серце злої людини. Бачиш, яке воно жовте та  зморщене!

Дерев’яний  чоловічок. Я не хочу цього серця, воно некрасиве!

Лікар.— А ось блискуче, як пластмасова кулька.  Бачиш, яке воно свіже: довго ж стукотіло, ніскільки не зносилося. Це — серце байдужої людини.

Автор. Чоловічок постояв, вагаючись: серце йому дуже сподобалось — воно ж таке блискуче!  А  ще  перед  ним  лежало  дивовижне  серце: похмуре, сіре, важке, наче  висічене  з  твердої  каменюки.

Лікар.  Це серце одного чоловіка, який дбав лише про себе і відвертався від інших людей.

Автор. Врешті лікар дістав  ще одне  серце.

Лікар.   — Оце серце однієї дуже доброї людини. Бачиш, яке воно велике та світле!

Дерев’яний  чоловічок. Я  хочу  мати  таке  серце! 

4. Група  «Читайлики»  (14 слайд)

Нашим завданням було організувати виставку творів В.О.Сухомлинського  « Серце віддаю дітям», «Бути людиною», «Квітка сонця». Наступне завдання було прочитати твори.

( Діти розповідають прочитані твори В. Сухомлинського. Говорять, чого навчились.)

  1. Всебічний аналіз творів.

Учениця. Я прочитала  твір,  який називається «Добре слово.» (розповідає)

-що трапилося з Олею?

-які родичі рятували дівчинку?

-що зробила прабабуся Надія?

-що повернуло дівчинку до життя?

- то в чому велика сила?

-чому вчить нас це оповідання?

Учениця.  А я прочитала твір, який називається « Іменний пиріг».

- чому Ніна не хотіла, щоб її бабуся була за святковим столом?

- чому іменний обід не відбувся?

.- що мама побажала донці в день її народження?

- чи має на вашу думку Ніна світлу душу

. Гра « Підбери малюнок до твору »  В. Сухомлинського.

 

Вчитель. А тепер проведемо гру, яка називається « Підбери малюнок до твору».

 З групи читайлики  хтось один буде читати твір, а з інших груп будете підбирати твір за малюнками до прочитаного твору.

2. Презентація дитячих малюнків.

Ще я намалював малюнок ( показує малюнок)

Гаврильцьо М.Кажуть, що  людина  за своє життя  повинна посадити  дерево, побудувати будинок і виростити дитину.  Своїм  малюнком  я  хочу  закликати  всіх зробити  добрий вчинок, здійснити  чудову  справу – посадити дерево. А  якщо  таку  справу  робити  гуртом, то  посадка дерев перетворюється на справжнє свято.А якщо дитина  посадить  дерево, вона ніколи  не  захоче його зламати.

   Кожен з нас повинен піклуватися  про  природу, любити  її, охороняти, бо   наша  планета  вже благає  допомоги.

Костак Владислава.  Я  уявляю  добро, як  маленького  голуба. Але  це  не  просто  голуб, який  літає  по  дворах, це  дуже  добрий, щирий й  душевний  голуб. Він  немов  ангел, який  служить Богу. Він  дарує  добро, ніколи  не  наносить  шкоди  нікому, тому  що  він мудрий. І  я  хочу, щоб  такий  «голуб  добра»  був  у  кожного  в  оселях, в  школах, а  найголовніше  у  кожного  в  серці.

VІІ. Рефлексія.

Вчитель.  Ну що ж, любі діти. Підходить до завершення наш урок.

  •               Які  почуття  викликав  у  вас  урок?
  •               Скажіть, будь  ласка,  чого  вчать твори Василя  Сухомлинського?

(Дарувати  добро)

(Звучить  пісня  Н.Май «Даруй  добро»)  15 слайд.

Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.

   А  закінчити наш урок  мені хочеться так як і починали – віршем. (16 слайд)

Любі дітки! Відкривайте  серце для добра.

Всім, хто поруч, подаруйте  крихітку тепла ,

Сильні будьте!  Не лякайтесь  боротьби зі злом.

Пам’ятайте: перемога  завжди за добром   . D:\РІЗНЕ\ФОТО\наш батюшка\image001.jpg

VІІІ. Етап оцінювання.

Діти у вас на столах лежать картки для оцінювання. Уважно подивіться на них. У першій колонці, яка називається «Самооцінка», кожна група поставить оцінку собі за свій виступ. У колонці «Взаємооцінка», ви порадьтесь і поставте оцінки іншим групам. А в останній колонці оцінку поставлю я.

ІХ.  Домашнє  завдання

- До наступного  уроку  позакласного  читання  зробити «Книгу  добрих  справ», куди  будете  записувати  добрі  справи, які  зробили  протягом  тижня. Не  забудьте  прикрасити  її  своїми  малюнками.

Х.  Додаткове  завдання « Колективне панно»

  • Добре, коли  людина  залишає  після  себе  добрий  слід. Один  мудрець  помітив: «Людина  прожила  життя  недаремно, якщо  побудувала  будинок, виростила  сад  і  виховала  дитину». Давайте  й  ми  зараз  теж  зробимо  одну  загальну  добру справу.
  • Подивіться  на  цей  малюнок. Чогось  не  вистачає. Вам  потрібно  було  вдома  підготувати  різні  малюнки, наклеїти їх  на  цю  галявину.
  • На цьому наш урок закінчено. Дякуємо за увагу.

 

     D:\РІЗНЕ\ФОТО\наш батюшка\images.jpg 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
23 січня 2019
Переглядів
1741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку