Урок з позакласного читання «Пошукова експедиція «Тарасовими шляхами».

Про матеріал
Проєктна робота - це один із шляхів формування компетентностей, якими мають оволодіти молодші школярі в НУШ. Учні, в ході проєктної діяльності, шляхом самостійного пошуку матеріалів в різних джерелах, поглиблюють свої знання про життя і творчість Т.Г. Шевченка.
Перегляд файлу

   Літературне читання

Тема. Позакласне читання «Пошукова експедиція «Тарасовими шляхами».

Мета. Збагатити, узагальнити, систематизувати  знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Шевченка,  ознайомити з музичними творами, що покладені  на слова Кобзаря. Розвивати життєві компетентності, пов’язані з умінням працювати в команді, навички  творчої, пошукової роботи,  вміння вільно висловлювати свої думки, творчі здібності дітей. Вмотивувати учнів до вивчення творів Т.Г.Шевченка, виховувати гордість за видатного українця, прагнення бути справжніми українцями.

Обладнання: фотографії Т.Г.Шевченка, маршрутні листи, ілюстрації картин Кобзаря, ілюстрації до біографії митця, виставка книжок, малюнки учнів, мультимедійна дошка.

Форма проведення: урок-проект.

Тип проекту: інформаційно-пошуковий, груповий.

Об’єкт досліджень: життя і творчість Т.Г.Шевченка.

Методи дослідження: пошук і аналіз матеріалу в бібліотеці та Інтернеті.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

- У кожного народу є людина, що є його гордістю. Для нас, українців, – це Т.Г.Шевченко. Ця людина прославила Україну на весь світ. А що ви знаєте про геніального українця, про його творчість? Для того, щоб дати змістовну відповідь на це запитання, ви об’єдналися в групи, а потім відправились в пошукову експедицію «Тарасовими шляхами». Експедиція проходила за такими маршрутами:

  • Сторінками життя
  • Тарасові слова
  • Талант художника                                                      
  • Народні символи в творах Кобзаря
  • Шевченкові пісні линуть навкруги
  • Шануймо поета уклінно 

Ви ознайомите один одного з вашими знахідками, презентуєте свій матеріал.

 ІІІ. Робота по темі уроку.

1. Презентація І групи. Маршрутний лист «Сторінками життя».

1.1. Навесні, 9 березня 1814 року, в сім’ї Катерини і Григорія Шевченків народився хлопчик - Тарас. Народився він в с. Моринці, але дитячі роки його пройшли в с. Кирилівка. (Показ малюнка хати родини Шевченків).

Але недовго зігрівало материнське тепло малого Тараса. В 9 років Тарас залишився без матері, а в 11 помирає батько, він залишається сиротою. (Мультимедійна дошка. Кадри із кінофільму «Тарас Шевченко - Заповiт»).

1.2. Важким було сирітське життя хлопчика.

Декламування вірша  Т.Шевченка  «Тяжко-важко в світі жити».

1.3. Ім’я Тарас означає непідкорений, бунтівник, безстрашний. Таким хлопчик і був: непосидючим, невгамовним. Тарас не мав грошей на навчання, але мав дуже-дуже велике бажання. Він сам пробивав собі дорогу до науки. Читати і писати почав навчатися у дяка. 

 Декламування вірша Т.Шевченка «Доля».

1.4.  З раннього дитинства  Тарас любив малювати. Малював він крейдою або вуглинкою. Сестра Катерина прийшла якось з панщини і не впізнала своєї хати: вона була розмальована візерунками.

Згодом, Шевченкові пощастило - його талант до малювання помітили видатні люди. Вони викупили його у пана. В 24 роки він став вільною людиною. Шевченко пішов вчитися до Академії мистецтв.

1.5. Тарас Григорович писав вірші, в яких виступав проти панів, царя. Він бачив, як важко жилося простому народу.

Декламування вірша Т.Шевченка «Думи, мої думи…»                                 

 За це царський уряд відправив його у солдати і у заслання на 10 років. Здоров’я  його було підірвано і 10 березня 1861року українського генія не стало.  (Мультимедійна дошка. Кадри з фільму «Тарасовими шляхами»).

1.6.  Інтерактивна гра «Літературне доміно». Складання  речень із трьох слів.

 (Шевченко народився у Моринцях. У Моринцях жили батьки. Батьки були бідні. Бідний був Тарас. Тарас мріяв малювати. Малював він гарно. Гарно писав вірші. Вірші писав про природу і т.д.)

2. Презентація ІІ групи. Маршрутний лист  «Тарасові слова».

 2.1. Шевченко писав вірші, поеми і підписував їх  зрозумілим для людей словом – Кобзар. Що ж означає це слово? Колись у давнину, по Україні ходили старі люди. Вони співали пісні про важке життя людей, про  козаків. Співаючи, вони грали на старовинному музичному інструменті – кобзі. Від назви цього інструмента їх і назвали кобзарями.

  Декламування уривка з вірша  Т.Шевченко  «Перебендя». 

  2. 2. Перший «Кобзар» Т.Г.Шевченка був зовсім невеликим. У ньому було надруковано 8 поезій. Але це був тільки початок. Поет написав понад 240 творів. Декламування учнями (власний вибір) віршів Т.Г.Шевченка.

  2.3. Творча майстерня. Презентація вірша Т.Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий» за допомогою малюнків учнів. 

  2.4. Літературні пошуки. Вікторина «Згадай і доповни …». Продовжити рядки із віршів Т.Шевченка, що вчили діти раніше.

3. Презентація ІІІ групи. Маршрутний лист «Талант художника».

  3.1.  У малого Тараса була мрія. Він хотів навчитися малювати. Хлопчик вчився малювати самостійно, перемальовував малюнки, картини, малював все, що бачив. Але малював чорним олівцем, бо на інші не було грошей.  Декламування вірша Т.Шевченка  «Давно те діялось».                             

   3.2.  Але пізніше, коли він навчався в Академії мистецтва, то стає майстром і в роботі з акварельними фарбами. Шевченко одержує за свої картини золоту та срібні медалі. Нам він залишив близько 1200 робіт. (Мультимедійна дошка. Віртуальна екскурсія в картинну галерею Т. Шевченка).

  3.3. Конкурс «Кращий художник класу».  Малювання олівцем за 1хв  хати родини  Шевченків учнями.  

4.  Презентація ІV групи. Маршрутний лист «Народні символи в творах Кобзаря».

4.1. Вставте пропущені слова в прислів’я. Робота в парах.

Без   …       і     …   …      України.

Т.Г.Шевченко любив Україну, він не уявляв її без верби і калини.

Коли поет їхав на заслання, то він підібрав вербову палицю, а вже потім посадив цю гілочку в казахській пустелі. Виросло велике дерево, яке люди назвали вербою Тараса. А потім ще 200 дерев виростив поет із її гілочок. Вербовий гай нагадував йому рідну Україну. А щоб поливати свій гай – викопав криницю. (Декламування уривків  віршів, де згадується  верба).

4.2. Особливо Тарас Григорович любив калину. В творах своїх 965 раз згадує поет калину. (Декламування уривків  віршів, де згадується  калина).

4.3. Поетична студія. Порахувати скільки разів згадується калина. Читання вчителем уривка з вірша Т.Шевченка «На вічну пам'ять  Котляревському».

5. Презентація V групи. Маршрутний лист  «Шевченкові пісні линуть навкруги».

5.1. Чимало композиторів зверталося до шевченківської поезії. Багато віршів покладено на музику. У кожного твору своя історія.

Вірш «Зоре моя вечірняя» Т.Шевченко написав перебуваючи у в’язниці у чужому краї. Це розмова поета з вечірньою зіркою. Він просить зірку розповісти про чарівну красу України. (Мультимедійна дошка. Відеозапис пісні).

5.2. Твір «Тече вода з під явора» було написано за місяць до смерті. Т.Шевченко сподівався, що навесні він поїде на Україну і там він вилікується. Спів пісні учнями класу.

6. Презентація VI групи. Маршрутний лист  «Шануймо поета уклінно».

6.1. Бібліотечна хвилинка. Розгляд виставки книг.   

Всього 47 років прожив Тарас Шевченко, але він залишив нашому народові багато віршів, картин. І народ  шанує Тараса Шевченка. Збірник «Кобзар» читають і знають в усьому світі. Про Кобзаря написано багато книг.

6.2.  Театральна студія. Інсценування «Розмова малого Тараса з матір’ю».  (За О.Іваненко).

 6.3. Туристичний екскурс «Навколо світу». Його ім’ям названо вулиці, площі, села, залізничні станції, навчальні заклади. Побудовано пам’ятники в багатьох країнах. (Мультимедійна дошка Перегляд фотографій).

 6.4. Для вас Т.Шевченко теж залишив заповіт. Відгадування кросворду.

ч

а

р

ь

с

е

т

 

 

 

 

 

 

 

у

ь

о

ц

ф

о

й

 

 

 

 

 

 

 

ж

м

є

р

д

д

а

 

 

 

 

 

 

 

о

м

у

т

г

о

р

 

 

 

 

 

 

 

ф

і

н

щ

о

н

у

 

 

 

 

 

 

 

я

з

а

у

в

е

ц

 

 

 

 

 

 

 

а

ч

у

л

с

н

ю

 

 

 

 

 

 

 

й

т

е

с

ь

с

ж

 

 

 

 

 

 

 

 (Чужому научайтесь, й свого не цурайтесь).

6.5. Творча майстерня. Вставити слова. Робота в групах.

         Вірш  Т.М.Волинчук    «Тарасове життя»

Тарас Шевченко народився  …,

Коли земля під снігом спала в дрімоті.

Сім’я  …  в Тарасика була:

Батьки, брати ще й сестри чарівні.    (Навесні, великою)

 

Хлоп’я хотіло дуже  … в школі.

Розумним був, допитливим і здібним,

Але грошей в родині не було,

Тому він пас  …   .                                (Вчитись, «ягнята за селом» )

 

Хлопчина рано залишився  …  :

Померла мама, і батько вслід пішов за нею.

Сам  … собі Тарас  на хліб,

Терпів знущання від панів.                 (Сиротою, заробляв)    

 

Одежі не було, взуття,

Але  … тягнулося хлоп’я .

Сам вивчився Тарас читати і  … ,

Але понад усе - хотів він  ….  .           (До знань, писати, малювати)

 

…  було Шевченкове життя:

Був кріпаком, солдатом  у неволі.

По тюрмах  … він сидів,

За те, що  … сильно полюбив.            (Важким, довго, Україну )

 

Любив  … природу українську,

Село, що потопало в бідноті,

Народ, що важко-тяжко …,

Але за працю цю нічого він не мав!   (Тарас, працював )

 

Про це писав Шевченко у віршах,

Картини  …  він про життя.

Прожив Шевченко мало на землі:

Згасав як свічка, бо … .      (Малював, хворів)

 

…  Кобзар ще дуже молодим.

Прожив лише він – 47.

Але весь світ … йому,

За силу слова, віру й боротьбу.       (Помер, вклоняється )

 

Він був і є художником великим,

Поетом, що навіки в цілім світі,

…   рідну Україну,

Шлях до свободи … !             (Прославив, показав) 

 

IV. Рефлексія.  Інтерактивна гра «Мозковий штурм»:

Псевдонім Шевченка ( Кобзар).

В яку пору року і коли  народився Кобзар? (Навесні 9 березня 1814року).

В якому селі пройшло дитинство?  (Кирилівці).

Що означало ім’я Тарас?  (Бунтівник).

Чому ім’я Катерина йому було дорогим?  (Так звали маму і сестру).

Яка була мрія у малого Тараса?  (Стати художником).

Скільки робіт було написано художником Т.Шевченком? (Близько 1200) .

Як називався перший збірник віршів?  (Кобзар).

Хто такі кобзарі?  (Сліпі дідусі, що ходили від села до села і грали на кобзі, розповідаючи про долю України).

Скільки творів написав поет? (Понад 240).

Скільки років прожив Т.Г.Шевченко?  (47 років).

Де він похований  наш великий українець? (У Каневі).

 

docx
Додано
30 січня 2021
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку