Урок з правознавства 9 клас за темою"Конституційні права та свободи людини і громадянина."

Про матеріал
Урок з правознавства в 9 класі за темою"Конституційні права та свободи людини і громадянина" розроблений до підручника «Основи правознавства» авт. Наровлянський О.Д. Матеріал уроку представлений конспектом,електронними презентаціями, завданнями для роботи в парах та групах.
Перегляд файлу

Тема уроку №3: Конституційні права та свободи людини і громадянина.

Мета і задачі уроку:

Навчальні: ознайомити з основними правами та свободами людини і громадянина, розкрити юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина, конституційні обов’язки громадян України;

Розвиваючи: розвивати вміння коментувати окремі статті II розділу Конституції України, пояснювати юридичний зміст окремих конституційних прав та свобод людини і громадяни, описувати конституційні обов’язки громадян України, аналізувати правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина;

Виховні: сприяти усвідомленню уявлення про необхідність реалізації громадянином конституційних прав і свобод і виконання обов’язків.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок із використанням мультимедійних технологій.

Обладнання:Конституція України, підручник «Основи правознавства» авт. Наровлянський О.Д,мультимедійне обладнання, електронні презентації, завдання для роботи в парах та групах.

Перебіг уроку

Епіграф «Знання ваших прав – ваша сила»

(Василь Стус.)

I.Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. «Юридичний футбол»

Орієнтовні терміни і поняття: громадянство, громадянин, правовий статус особи, апатрид, біпатрид, іноземець тощо.

2. « Дерево знань» (учням достатнього рівня). Порівняння понять: НПА та органи які регулюють питання громадянства України.

3. Відповідь на питання «Чому розділ ІІ Конституції України має назву «Права,свободи та обов’язки людини і громадянина» (учням середнього рівня )

Очікувані відповіді: Розділ II Конституції України має назву «Права, свободи та обов’язки…» тому, що права, свободи та обов’язки громадян, іноземців, апатридів неоднакові. Громадяни України мають більш прав та свобод тому, що їх правовий зв’язок із державою тісніший, ніж у інших, але і обов’язків у громадян України теж більше.

4. Розв’язання правових задач.

1) Фронтальна перевірка;

 1.  Особа без громадянства, що проживає на території України протягом 10 років, має власне фермерське господарство і дружина якого — громадянка України, подала клопотання про прийняття до громадянства України.

2.  Громадянин Росії проживає в Україні протягом семи років, володіє невеличкою фірмою, знає українську мову, законів України не порушував.

3.  Особа без громадянства, що прожила в Україні три роки, працює в будівельній фірмі, володіє українською мовою, законів України не порушувала, подала клопотання про прийняття до громадянства України.

4. Дитина  знайдена на порозі пологового будинку одного з українських міст, батьки дитини невідомі.

5.  Дитина яка народилась у Росії, батьки її померли, і родичі, які є громадянами України, всиновили її?

6.  Дитина, що постійно проживає у Польщі з батьками, один з яких є громадянином України?

2) Розв’язання задач у парах, складених учнями високого рівня.

III . Вивчення нового матеріалу.

Учитель: Епіграфом до сьогоднішнього уроку я взяла вислів Василя Стуса «Знання ваших прав – ваша сила».

1. Постановка  учителем проблемного питання : Чи можлива повна реалізація прав і свобод людиною і громадянином без виконання обов’язків?

3. Повідомлення учителем теми, мети та задач уроку.

4. Класифікація прав і свобод людини та громадянина.

1) Електронна презентація з поясненнями учителя.

Громадянські (особисті) права – можливості людей, що характеризують їхнє фізичне та біологічне існування, задоволення матеріальних, духовних та деяких інших потреб.

Політичні права – можливості людини і громадянина брати участь у громадському та державному житті, вносити пропозиції про поліпшення роботи державних органів, їхніх службових осіб та об’єднань громадян, критикувати вади в роботі, безпосередньо брати участь у різних громадських об’єднаннях.

Економічні права – можливості людини і громадянина, що характеризують участь у виробництві матеріальних благ.

Соціальні права – можливості людини і громадянина із забезпечення належних соціальних умов життя.

Екологічні права – права людини і громадянина на безпечне екологічне середовище.

Культурні права – можливості доступу людини і громадянина до духовних цінностей свого народу (нації) та всього людства.

2)Робота учнів в парах.

Працюючи з текстом ІІ розділу  Конституції України, розподіліть статті згідно з даною класифікацією (примірник таблиці демонструється в електронному варіанті)

Очікувані відповіді:

Громадянські (особисті)права

Політичні права

Соціально-економічні

права

Екологічні права

Культурні

права

Право на життя

Ст.15,34,36,39,40

Ст.41-50,53

Ст.50

Ст.54

 

3) Використовуючи метод «Коло ідей» дайте відповідь на питання: Чому права і свободи людини  закріплені в Конституції України і називаються основними?

Очікувані відповіді: Перелік  конституційних прав і свобод не є вичерпним, інші права, які ми реалізуємо в житті (права дітей, учнів, споживачів тощо), містяться у відповідних законах.

5. Які основні обов’язки громадян закріплені Конституцією України.

1) Пояснення учителя.

Обов’язокоб’єктивно обумовлена вимога держави до людини діяти чітко визначеним у законі чином або утримуватися від здійснення певних дій.

Конституційні права, свободи та обов’язки, що їх несе громадянин  перед державою, перед іншими громадянами, в поєднанні з конституційними принципами й гарантіями становлять конституційний статус особистості в Україні.

2) Метод «Ажурна пилка»

А) Опрацювання статей Конституції  кожною групою.

1 гр. – ст.51; 2 гр. – ст.53,68; 3 гр. – ст.66; 4 гр. – ст.67; 5 гр. – ст.65,68; 6 гр. – ст.66.

Б) Як ви можете назвати ці обов’язки;

В) Поясніть зміст ваших статей іншим групам;

Г) Поясніть зміст статей, що вам пояснили інші групи;

Д) Заповніть відповідний розділ наданої таблиці ( таблиця заповнюється представником кожної групи на дошці):

Очікувані відповіді:

Класифікація обов’язків.

Назва статей

Приклад статей

Фізичні

Ст.51.

Особисті

Ст.68,53.

Культурні

Ст.66.

Економічні

Ст.67.

Політичні

Ст.65,68.

Екологічні

Ст.66.

 

6. Як реалізувати та захистити права і свободи.

1) Пояснення учителя.

Водночас із прийняттям Конституції України був створений механізм її реалізації, зокрема й щодо практичного втілення передбачених прав, свобод та обов’язків.

Правовий механізм – сукупність різних гарантій і дій, відповідний процес, завдяки якому громадяни, що мають певне право, свободу чи обов’язки, досягають цілей, інтересів, благ, передбачених нормами Конституції.

Механізм реалізації прав, свобод і обов’язків передусім складається з гарантій їх забезпечення. Гарантії – це такі зобов’язання держави, які сприяють здійсненню прав і свобод людини, забезпечують її охорону.

Першочерговим напрямком реалізації прав і свобод є необхідність навчати громадян захищати свої права. Саме тому Конституція України надає право будь-якими , не забороненими законом, засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань, а ст.57 гарантує право знати свої права і обов’язки, вважає нечинними закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права та обов’язки громадян, але не доведені до відома населення. Функції захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні покладаються на:

1)адвокатуру;

2)органи прокуратури;

3)суду;

4)СБУ;

5)органи внутрішніх справ;

6)недержавні правозахисні органи.

Відповідно до ст.102 Конституції України Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальній цілісності, додержання Конституції, прав і свобод людини і громадянина, а згідно зі ст.116 Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина. Громадський контроль покладається та може здійснюватися політичними партіями, масовими демократичними об’єднаннями, засобами масової інформації, органами місцевого самоврядування.

2) Демонстрація електронної презентації  «Міжнародно – правововий механізм захисту прав і свобод людини».

7. Розв’язання проблемного питання.

Очікувані відповіді: Основні права громадян нерозривно пов’язані з їхніми обов’язками. Щоб людина могла успішно реалізувати свої права, отримувати від суспільства певні матеріальні й духовні блага, вона повинна виконувати покладені на неї обов’язки, віддавати суспільству свою працю, свої зусилля, піклуватися про державні та громадські справи.

IV. Підсумки  уроку.

  1. Рефлексія.

1). Що нового ви дізналися на уроці?

2). Чи корисний для вас  цей матеріал?

3). Де ви зможете використати отримані знання?

2. Узагальнення.

1) Чи важливе виконання людиною і громадянином своїх конституційних обов’язків?

2) Як вони пов’язані з реалізацією прав і свобод самої особи чи інших осіб?

3. Домашнє завдання.

§11, питання на  стор.89 за підручником.

Високий рівень:завд.9-10 стор.89-90.

Достатній рівень: Уявіть, що в Конституції України містяться не права і обов’язки громадян, а тільки права. Спрогнозуйте можливі наслідки.

Середній рівень: пит.4-6 стор.89

Індивідуальне завдання 2-3 учням: 1)підготувати презентацію з поясненнями «Звернення громадян»

4. Оцінювання знань учнів.

 

 

1

 

doc
Додано
19 січня 2020
Переглядів
1680
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку