1
Вчитель: Мозгова О.М., ШЗШ № 12, м. Шостка
Тема: Олександр Довженко. Зачарована Десна (Уривки).
Мета: ознайомити учнів з найважливішими фактами біографії О. Довженка, життєвим та творчим шляхом; з уривками його кіноповісті «Зачарована Десна»; вчити виразно і вдумливо читати найяскравіші фрагменти твору; вчити визначати стан дійових осіб твору, відповідно до цього інтонувати діалог; знаходити в тексті описи вражень хлопчика про довкілля; виховувати оптимізм; життєрадісність, любов до батьків, природи рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Використання інтерактивних технологій: вправа формування швидкості реакції на слово, вправа «Перекотиполе», вправа «Сенкан», вправа «Буктрейлер», вправа «Кроссенс».
Інтеграція: трудове навчання, музичне мистецтво.
Обладнання: портрет О. Довженка, проектор, мультимедійна презентація.
Хід уроку
Добрий день! Добрий день, річки і поля!
Добрий день! Добрий день, матінко Земля!
Добрий день! Добрий день, сонце золоте!
Добрий день! Добрий день, всім, хто в класі є!
2.Слайд3 Перевірка домашнього завдання.
Вчитель. Щоб перевірити виконання домашнього завдання,
Звернемося до тестових запитань.
У всіх на парті лежать тестові завдання, швиденько дайте відповіді на них, обведіть правильні відповіді. (1 хв)
а) Всеволод Нестайко;
б) Олесь Донченко;
в) Олександр Олесь.
2. Якої пори року відбуваються події в уривку твору «На лісовій галявині»?
а) Восени;
б) влітку;
в) взимку.
3. Як ішла Улянка лісом?
а) Через річку;
б)навпростець;
в) через галявину.
4. Чому дівчинка обійшла старого ясеня?
а) Там було гніздо шершнів;
б) там був рівчачок;
в) не любила це дерево.
5. Чому Сула здавалася заспаною?
а) Тому, що був вечір;
б) тому що був день;
в) тому, що було ще рано.
6. Кого дівчинка побачила уві сні?
а) Рідного брата;
б) дивного дідуся;
в) тата.
7. Хто вийшов з лісової гущавини?
а) Лось;
б) олень;
в) вовк.
Вчитель. А зараз увага – підпишіть тести, і залиште їх на партах для перевірки після уроку.
2.Вправи формування швидкості реакції на слово.
Вчитель. Слайд 4 Гра « Знайдіть зайве слово»
Слайд 4 W Дніпро, Шостка, Рось, Десна, Псел, Карпати.
Слайд 4 W Сіють, збирають, фарбують, висаджують, косять, пашуть.
Слайд 4 W Режисер, письменник, митець, літератор, майстер слова, прозаїк.
Вчитель. Всі ці останні слова, які залищилися, пов’язані з видатною людиною, митця з великої літери, талановитого письменника, режисера - Олександра Довженка … Слайд 5 (портрет на слайді)
Вчитель. Помандруємо разом з ним в один з найпрекрасніших куточків української землі, у край, де несе свої води Десна. Ця річка- це притока Дніпра. Де ми можемо використати знання, отримані на уроці? (Наскрізні уміння).
Вчитель. Ім’я Олександра Довженка знане і шановане не тільки в Україні, а й у всьому світі, бо, як справжній геній, він належить всьому людству.
Давайте поглянемо на схематичну річечку життя митця і наповнимо її. Слайд 6
Слайд 6 W (Коли і де народився Олександр Довженко?)
Учень 1. … Серед чудової поліської природи, на Чернігівщині, на околиці селища Сосниця, що зветься В’юнище, у багатодітній сім’ї селян-хліборобів Довженків 10 вересня 1894 року народився ще один хлопчик – Олександр. Дітей в родині було 14, але вони рано померли, в живих залишилися тільки Сашко та його сестра Поліна. Родина була незаможна і неграмотна, грамотним в родині був лише дід Сашка.
Слайд 7 (Де навчався і працював Довженко?)
Учень2 .З раннього дитинства Сашко вирішив бути грамотною людиною, спочатку навчався в Слайд 7 W Сосницькій початковій, а потім у вищій школі. Вступив до Слайд 7 W Глухівського учительського інституту, навчався в Києві на економіста Слайд 7 W в комерційному інституті. Навчання йому давалося легко — він був скрізь відмінником. Працював і Слайд 7 W вчителем, і економістом, і дипломатом, і Слайд 7 W кінорежисером. Маленький човник його життя завжди плавав у бурхливих водах. Під час Другої світової війни з 1942 по 1943 рік О. Довженко Слайд 7 W солдат-фронтовик, військовий кореспондрент.
Слайд 8 (Творча спадщина О. Довженка)
Учень 3. Олександр Петрович Довженко – митець художнього слова, який міг майстерно писати кіноповісті і кіносценарії. Його твори сповнені любов’ю до України, патріотизмом, ненавистю до ворогів-загарбників і прагненням свободи для Батьківщини. Його творча спадщина має велику цінність не тільки як взірець літературного слова, а й як історичний документ очевидця. Найвідоміші з них: «Щоденник», «Земля», «Україна в огні, «Зачарована Десна».
Слайд 9 (Останні миті життя)
Вчитель. У 1956 році 25 листопада під час зйомок фільму «Зачарована Десна» зупинилося серце видатного генія кінематографії.
Вирішальним для характеру творчості майбутнього режисера стала любов до природи, яка визріла ще в дитинстві: мальовнича, «зачарована» Десна, весняна повінь, коли тихоплинна річка виходить з берегів, косовиця на запашних луках, зоряне небо над чарівницею – рікою, духмяне цвітіння садів і ланів, рідна хата. III.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота за підручником:
- читання біографічної статті про письменника.
Вчитель. А зараз ми помандруємо разом в один з найпрекрасніших куточків української землі, у край, де несе свої води Десна.
Краєзнавчий матеріал. Поетеса нашого міста Євгенія Гончаренко дуже багато написала оповідань, казок, віршів для дітей. Москаленко Ілона знайшла чудовий вірш «Тумани».
Послухайте. ». Слайд 14
Олександр Довженко народився на березі цієї річки і з величезною любов’ю описав її у своїй кіноповісті «Зачарована Десна». Слайд 12
Кіноповість – це жанр мистецтва, що поєднує ознаки кіно та повісті й призначений для читання й екранізації.
2.Вправа Буктрейлер - (book — книга, англ. trailer — тягач, причіп) — короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.
Вчитель. –Хто головний цієї повісті зараз ви побачите. Слайд 13
Настав день, коли хлопчик прийшов до школи.
Вчитель. –Як тебе звати?
Фізкультхвилинка
Встали дружно і побігли (імітація бігу)
Ми по стежці над Десною, (руками імітують хвилі)
Обступають нас дерева (руки вгору)
І хитають головою. (руки вліво, вправо)
Сонце з-за Десни встає (присіли і тихенько підіймаються)
Промінчик кожному дає… (машуть руками вгорі)
IV. Опрацювання уривка кіноповісті «Зачарована Десна» (с.103-106)
Читання діалогу учнями з вчителем. (Парна робота вчитель-учні)
Волок – мотузок, за допомогою якого перетягують копиці сіна або колодок з одного місця в друге.
Рядно – вид простирадла або покривала з ряднини.
Висип – смуга нанесеного водою піску.
Невіглас – неосвічена, незнаюча людина; неук.
3.Читання тексту учнями за диктором Слайд 16 (фото з фільму)
Слайд 16 W (читання за диктором)
4. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
Вчитель.- Куди збирався маленький хлопчик?
5.Творча робота. Сенкан. Відгадай перше слово. Слайд 11
______________.
Зачарована, повноводна.
Вабить, хвилює, шумить.
Щемливі спогади про дитинство.
Довженко.
Перевірка: Слайд 11 W Десна
6. Робота за ілюстрацією
Вчитель.- Розгляньте ілюстрацію і скажіть, який настрій Сашка передав художник?
V. Творча робота в групах. (парна робота вчитель-учні) Слайд 17
Вчитель-Сьогодні ми складемо свій кінофільм, фільм за нашим уроком. У кожної з груп на парті є готові замальовки природи місцевості і герої кіноповісті, з них ви повинні зробити аплікації і заповнити кіноплівку, у місцях, які незаповнені. Час пішов…
VI. Підсумок уроку. Кроссенс, за складеним кінофільмом.
-Чи сподобався вам урок?
-Що вам запам’яталося?
VII. Д/з. Читати першу частину оповідання, відповідати на питання.
Слайд 18 ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ НА УРОЦІ!