Урок - з фізики у 7 класі |
Вчитель- дефектолог вищої категорії Діхтяр О.О.
|
Тема: Чорні метали.
Мета: Дати учням поняття про чорні метали та їх загальні властивості: блиск, ковкість, плавкість, теплопровідність та електропровідність.
Вчити класифікувати метали: чорні, кольорові, благородні та радіоактивні.
Формувати та розвивати в учнів позитивні мотиви навчально-пізнавальної (позитивної) діяльності, творчої ініціативи й активності.
Виховувати в учнів старанність, відповідальність, охайність, самостійність, працездатність, уважність, бажання активно працювати на уроці.
Тип уроку: Урок загального розгляду теми.
Обладнання: Зразки чорних металів, магніт, презентація «Чорні метали і їх застосування»
Хід уроку
І. Загальнокорекційний етап.
1. Вітання вчителя з учнями.
(Обов'язково звертаю увагу на присутніх гостей і від їх активності на уроці залежатиме успіх оцінки в кінці).
2.Рапорт чергового учня про присутність учнів класу.
3.Черговий учень на дошці записує покази термометра, що знаходиться на вулиці
ІІ. Основний етап
1. Повідомлення вчителем теми, мети та завдань уроку.
- Діти, сьогодні на уроці фізики ми й далі будемо продовжу
вати знайомство з металами, та їх властивостями, а також використанням.
Тільки спочатку ми повторимо домашнє завдання.
2. Проводжу перевірку домашнього завдання.
- Назвіть 3 агрегатні стани речовини.
- До якого агрегатного стану відносяться метали?
- Де (з власного досвіду) використовуються метали?
- Який метал дійсно ми можемо назвати незвичайним, адже він рідкий? (Ртуть, учні показують його місце в таблиці Менделєєва).
- Назвіть загальні властивості металів (пластичність, ковкість, твердість, м'якість, електропровідність, теплопровідність, всі метали можна розплавити тільки при різних 1: плавлення).
- На які 4 групи поділяються метали?
(Чорні, кольорові, благородні та радіоактивні).
- Які метали відносяться до чорних, кольорових, благородних та радіоактивних?
(Учні пояснюють).
3. Далі проводжу виховний момент.
- Діти, а чи знаєте ви який метал з усіх, що ви мені назвали
є найдешевший?
І його є здавалося б найбільше в природі. (Діти відповідають).
- Можливо хтось із вас скаже, по якій ціні в даний час приймають на пунктах металобрухт заліза?
-Так, на сьогодні ця ціна складає 4 грн. 50 коп. за 1 кг.
Уявіть скільки людей працює над створенням чорних металів, які дуже потрібні нам як в побуті, так і в різних галузях промисловості.
Не так давно такі діти як ви, учні багатьох шкіл створювали тимурівські команди і дійсно з великим ентузіазмом збирали металобурхт, з якого переплавлялись чорні метали, які були набагато дешевшими для нашої держави.
На превеликий жаль зараз учні металобрухт не здають, але є випадки, коли від села до села обрізають електролінії по яких проходить електричний струм, а це по незнанню призводить до трагічних випадків.
4. Так ось потихеньку ми з вами підійшли до нової теми уроку.
Дослідним шляхом ми можемо легко встановити, що не всі метали
притягуються магнітом.
Для цього ми проведемо дослід : беремо кілька предметів з чорних і кольорових металів.
а) Наблизивши магніт ми помітимо, що деякі із зразків притягуються, а інші залишаються нерухомими.
Отже магнітом притягуються лише чорні метали.
б) Перевіряємо на досліді інші властивості чорних металів: беремо залізну проволку, стальну пружину, та чавунну деталь. Зігнувши залізну проволку побачимо, що після припинення дії сили вона набуде нової форми і буде в новому стані.
Така властивість називається пластичністю.
Під дією сили легко також змінити форму стальної пружини, але після припинення дії сили, вона набуде первісної форми. Ця властивість називається пружністю.
Учні розглядають таблицю пластичності, пружності та крихкості чавуну, коли вдарити по всіх зразках молотком.
Отже чорні метали можуть бути і крихкими.
Також чорні метали змінюють свій об'єм при нагріванні та охолодженні. (Демонструю слайди ), тобто при нагріванні розширюються, а при охолодженні - стискуються.
Фізкультхвилинка
Пропоную дітям дещо відпочити і проводжу вправи на зміцнення опорно-рухового апарату. (Руки то є магніт, стіл то є магніт, ноги то є магніт).
5. Учні працюють самостійно кілька хвилин з підручником.
III. Заключний етап.
1. Проводжу бесіду на повторення матеріалу.
Гра на уважність і кмітливість "Склади правильно слова".
Правильно відгадавши загадки, ви прочитаєте слово, яке характеризує один з чорних металів
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Сформульоване поняття певної теорії (закон).
2. Один з чорних металів (сталь).
З. Срібно-білий метал (олово).