Урок з природознавства для учнів 4 класу

Про матеріал

головним завданням уроку є ознайомити учнів з процесом заростання озера і перетворення його у болото; збагатити уявлення про рослинний і тваринний світ боліт; вказати значення болота для людини; уяву; виховувати любов до природи. До даного уроку підібраний відповідний наочний матеріл, використано різноманітні форми роботи.

Перегляд файлу

Тема.  Болото - природне угруповання

Мета: ознайомити з процесом заростання озера і перетворення його у болото; збагатити уявлення про рослинний і тваринний світ боліт; вказати значення болота для людини; уяву; виховувати любов до природи.

Обладнання: картки із завданнями,  словничок нових термінів, ілюстрації болота, рослин і тварин, які там живуть.

Тип уроку: комбінований.

Використана література:

 Плани-конспекти уроків/ Н.В.Діптан, А.А. Назаренко, Л.П. Хитяєва – Х. : Видавництво «Ранок», 2005. – 320с.

«Я і Україна»: Підручник для 4 класу./ Т.М Байбара,Н.М. Бібік. – К.: Форум, 2004. – 176с.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

1. Привітання.

2. Хвилинка спостережень.

- Яка зараз пора року?  ( Весна)

- Який місяць за календарем? ( За календарем місяць квітень)

- Яка сьогодні дата? ( Сьогодні 18 квітня)

- Яка температура повітря? ( Зараз небо ( сірого та голубого) кольору)

- Який стан неба? ( Зараз на небі нема ( є ) хмари)

- Які опади випадають?

- Який вітер дме на вулиці? ( Коли ми йшли до школи вітер був( слабкий, сильний, безвітряно).

- Які особливі явища в природі ви сьогодні побачили зранку?

- Опишіть сьогоднішній день. ( Учні описують сьогоднішній день).

 

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

- Учні, а що ви вивчали на попередньому уроці? (   Водойми – природне угруповання) 

 

  1.  Індивідуальна письмова перевірка.  (учня)

Робота на картках

Зразок картки

                                        Картка

1. Запишіть назви прісних  водойм Закарпатської області.

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

2. Які з живих організмів у водоймі є виробниками, споживачами і перетворювачами? Запишіть їх назви у три стовпчики: ряска, плавунець, молюски, бактерії, елодея, нутрія, латаття, осока, щука.

Виробники

Споживачі

Перетворювачі

осока

молюски

бактерії

латаття

плавунець

 

ряска

щука

 

елодея

нутрія

 

 

3. Доповни  приклад ланцюга живлення, що існує у водоймі.

1) Рогіз    _________ → жаба →_______ ;

2) Водорості → ________ → _________;

3) Трава →_________→___________.

 

(1. рогіз комар жаба вуж

2. водорості карась щука

3.. трава зелений коник вуж)

 

4.Допиши речення

   1)  Примушує залишати восени прісні водойми водоплавних  птахів….

     _________________________________________________

   2)  Водойми потрібно охороняти , тому що…     

     _________________________________________________

 

2.Фронтальне усне опитування.

  • Які обєкти в природі називають водоймами? (Водо́йма — безстічний поверхневий водний об'єкт.)

   - Які рослини живуть у прісній водоймі? ( стрілолист, ситник, осока,очерет,рогіз, ряска)

  • Які тварини живуть у прісній водоймі? ( водомірка, риби, карась, лящ, щука, сом, видри, хохулі, жаби, тритони,  водяні вужі)
  • Яке значення у водоймі відіграють бактерії? ( Бактерії перетворюють залишки живих організмів на мінеральні солі – поживні речовини для рослин)
  •  Які тварини очищають водойму від залишків рослин і тварин? ( червоні личинки комарів, маленькі рачки – водяні ослики та річкові раки живляться залишками рослин і тварин і тим самим вони очищають водойми)
  • Які живі організми пристосувалися до життя у водоймі?(……….) 
  • Наведіть приклади.
  • Чому водойму називають природнім угрупованням?( тому що у водоймах є організми виробники,споживачі і перетворювачі. Вони разом живуть на певній території )

3. Аналіз відповідей учнів, виставлення оцінок.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

– Відгадайте загадку.

 1. Не ставок і не ріка,

Мох росте і осока.

Там земля – неначе тісто.

Що воно за дивне місце? (Болото)

2. Не вода,і не суша,

на човні не перепливеш

і ногами не підеш? ( Болото)

  • Як ви розумієте термін « Болото»?
  •  Де в природі утворюються болота?
  •  Які рослини зустрічаються на болоті?
  •  Які тварини там живуть?

 

VІ. Оголошення  теми і завдань уроку.

Отже,  сьогодні на уроці ми ознайомимося із тим, як утворюється болото, хто  населяє його , які рослини там ростуть.  А темою уроку є « Болото - природне угруповання».

V.  Ознайомлення з новим матеріалом.

  1. Розповідь
  • Будь -  яке природне угруповання розвивається і змінюється. Велике значення у процесі зміни наземних угруповань належать рослинам, але їх діяльність невіддільна від діяльності решти живих організмів угруповання, і тому воно завжди живе і змінюється як єдине ціле.
  • Зміна відбувається в певних напрямках, а тривалість існування різних природних угруповань дуже різна. Прикладом зміни можуть бути заростання прісної водойми  з якої утворюються болота.

Звичайно, озера чи ставки, як і люди, народжуються, старіють і вмирають.

 Але їх життєвий шлях незрівнянно довший від людського.  І може тривати тисячі років.

У молодому озері вода чиста і прозора. Але  проходить час і на дні відкладається дрібнозелений мул. Він утворюється з решток рослин, які через нестачу кисню і бактерій не встигають  перетворюватися на поживні речовини і нагромаджуються на дні. У прибережній зоні теж нагромаджуються  рештки водяної рослинності. Водойма поступово міліє. Прибережна водяна рослинність поширюється до центра водойми. Озеро потроху перетворюється в болото.

Заросле болото нагадує зелену луку. Води не багато,але ходити по ньому небезпечно! Досить ступити на цю «луку» людині чи великій тварині, щоб потрапити у вязке багно, з якого вибратися дуже важко.

Риби і рослини, які  жили і розмножувалися  у  відкритих ділянках водойм поступово зникають. Багато рослин і тварин замінюються іншими видами, краще пристосованими до умов болота.

  Озеро, починаючи від берегів повільно міліє. Рослини розростаються не тільки по дну, а я по поверхні води. Їхнє коріння щільно переплітається, утворюючи ніби плаваючий килим. На ньому селяться вологолюбні трав’янисті рослини:

1. утворюються зарості рогіз

2. очерет  

3. Осока, пухівка

4. чорниця 

5. журавлина 

6.  Мох сфагнум   

 Мох сфагнум вбирає воду розгалуженими стеблами, які вкриті дрібними лускоподібними листками. Листя сфагнуму здатне вбирати в себе воду як губка. Мох сфагнум швидко росте верхівкою, а нижня частина рослини, яка занурена у воду, поступово відмирає втримуючи в собі воду. Оскільки в болотній воді мало кисню , а сфагнум виділяє кислоти, які вбирають бактерії,  то відмерлі його частини не перегнивають. Вони осідають на дні боліт протягом  сотні і навіть десятки тисяч років,пресуються і утворюють торф.  Його шари інколи сягають десятки метрів завтовшки.  Але швидкість відкладання торфу незначна: за 10 років виникає шар товщиною не більше 1 см. ( Розповідь супроводжується показом ).

7. Комахоїдна рослина – росичка

На болоті росте цікава рослина-комахоїд  - росичка. Варто лише торкнутися хоч до однієї її ворсинки, то спрацьовує природна  пастка. Жертва потрапляє в слизький слиз, а сусідні ворсинки ніби за командою дружно хапають її і топлять в слизькій речовині.

8. Для багатьох рослин прісних водойм, які кріпляться коренями до дна немає сприятливих умов на болотах. Тому рослинний світ бідніший на болотах.

 На болотах літає багато комарів і мошок . Відомо, що чистота озер і боліт залежить від комарів.  

Комахи є кормом для :

 1. жаб  

2. для комахоїдних болотних птахів: курочки болотної  

3. куликів

На болотах гніздяться :

1.  Чапля  

2.  журавель сірий 

 

Живе на болотах хижий птах. Він полює на водяних птахів.

1. Лунь болотний

Селяться на болотах і звірі:

1. щур водяний   

2. ондатра

3. нутрія

 

На болотах зосереджені великі запаси води. З них бере початок багато річок. Болота є природними фільтрами для води. Вони очищають їх від отруйних речовин і хвороботворних організмів. На болотах росте багато лікарських рослин, водяться рідкісні птахи. Осушення великої кількості боліт зашкоджує природі.

Причинами перетворення озера на болото є: обміління озера внаслідок накопичення частинок, які приносять річки і струмки, та решток рослин і тварин; заростання озера рослинами.

Болота очищають воду від отруйних речовин, хвороботворних мікробів. Болота – це природні фільтра для води. Болота багаті лікарськими рослинами,водяться рідкісні птахи.

 

 

Фізкультхвилинка.

 Вчитель                                                                                              Учні

Трава низенька-низенька.                                Роблять присідання.

Дерева високі-високі.                                       Піднімають руки вгору.

Вітер дерева колише-гойдає.                           Обертаються.

То направо, то наліво нахиляє.                        Нахиляються вправо, вліво.

То вгору, то назад.                                            Потягуються вгору, назад.

То вниз нагинає.                                               Нахиляється вперед.

Птахи летять-відлітають.                                 Махають руками-«крильми».

А учні тихенько за парти сідають.                  Сідають за партии

 

VІ. Осмислення учнями знань.

1.Робота з підручником.

- Учні, відкрийте свої підручники на с.159-160.

- Всі знайшли?

- Зараз ми з вами на таблиці розглянемо етапи утворення болота і прочитаємо статтю -  « Болото – природне угруповання».

 а)  Аналіз малюнка  « Етапи перетворення озера на болото»

Болота виникають при заростанні озер. Спочатку на дні озера відкладаються мул, пісок, рештки рослин. Озеро поступово міліє. Підводна рослинність змінюється надводною, вологолюбною, що вкриває всю його поверхню. Коли ці рослини відмирають, їхні рештки відкладаються на дні. З часом вони нагромаджуються, ущільнюються і перетворюються на торф. Так на місці озера з’являється болото. 

б) Опрацювання статті  « Болото – природне угруповання»

Зараз ми з вами прочитаємо  статтю.

Вид читання « Ланцюжком»

в)Бесіда за прочитаним текстом.

- Що таке болото? ( Болото - це  природне угруповання)

- Де в природі утворюються болота? ( на місці озера)

- Як озеро перетворюється  на болото? (У молодому озері вода чиста і прозора. Але  проходить час і на дні відкладається дрібнозелений мул. Він утворюється з решток рослин, які через нестачу кисню і бактерій не встигають  перетворюватися на поживні речовини і нагромаджуються на дні. Водойма поступово міліє. Озеро потроху перетворюється в болото)

  - Які рослини ростуть на болоті? (очерет, осока, пухівка, журавлина)

 

- Які особливості має мох сфагнум? ( Листя сфагнуму здатне вбирати в себе воду як губка. Мох сфагнум швидко росте верхівкою, а нижня частина рослини, яка занурена у воду, поступово відмирає втримуючи в собі воду. В болотній воді мало кисню , а сфагнум виділяє кислоти, які вбирають бактерії, то відмерлі його частини не перегнивають. Вони осідають на дні боліт пресуються і утворюють торф. )

 - Які тварини живуть на болоті? (  курочка болотна, кулик, чапля руда,        журавель сірий)

  -Як утворюється торф?  ( В болотній воді мало кисню , а сфагнум виділяє кислоти, які вбирають бактерії, то відмерлі його частини не перегнивають. Вони осідають на дні боліт пресуються і утворюють торф. )

-  Що росте на болотах? ( лікарські рослини)

 

  1. Робота в зошитах з друкованою основою (с. 56-57)
  • Зараз ми попрацюємо із зошитами. Відкриваємо їх на сторінці 56.

 

Перше завдання - дай відповіді на запитання і запиши.

1. Які мікроорганізми не живуть у болотному грунті? ( бактерії)

2. Найпоширеніша рослина боліт.  ( Мох сфагнум) 

3. Рослина – комахоїд.  ( Росичка)

4. Яка корисна копалина утворюється в болотах? ( Торф) 

5. Болотний хижий птах.  ( Лунь болотний) 

Друге завдання – побудуй два ланцюги живлення , які склалися  на болоті.

1. ______________________________________________________  

2. ______________________________________________________ 

 

( 1. Очерет → мошок → жаба→вуж→ чапля

  2.  комахи → кулик → лунь болотний)

 

Третє завдання – запиши назви звірів, які водяться на болотах: 

 

урочка болотна, кулик, чапля руда, журавель сірий,  щур водяний   ,  ондатра,нутрія.)

 

 VІІ.  Узагальнення та систематизація знань.

 

  1. Узагальнююча бесіда
  • Що таке болото? (Болото – це надмірно зволожена ділянки земної поверхні.)

  - Як озеро перетворюється на болото? (У молодому озері вода чиста і   прозора. Але  проходить час і на дні відкладається дрібнозелений мул. Він  утворюється з решток рослин, які через нестачу кисню і бактерій не  встигають  перетворюватися на поживні речовини і нагромаджуються на дні. Водойма поступово міліє. Озеро потроху перетворюється в болото)

 

  • Назвіть рослини, що ростуть на болоті? (очерет, осока, пухівка, журавлина)
  •  Яка корисна копалина болота? (Торф)
  • Які особливості має мох сфагнум?
  • Назвіть тварини, які живуть на болоті? ( курочка болотна, кулик…..)
  • Чому у болотному грунті  не має бактерій? ( у болотному грунті бактерії не живуть через те, що в ньому багато вологи і мало кисню)
  •  Чому болото називають природним угрупованням? Доведіть свою думку. ( болото є природнім угрупованням ,тому що на болоті є організми – виробники - це різноманітна рослинність; організми – виробники – це тваринний світ болота, також є організми- перетворювачі -  це мікроорганізми )

    - Яке значення боліт  у житті людини?

( Багато річок беруть початок саме з болота. У болоті є джерела, що живлять майбутню річку. Болото є фільтром для води. Воно очищає воду від отруйних речовин і мікробів. На болоті росте безліч лікарських рослин. Болота осушують для того, щоб видобувати торф. Після осушення часто міліють річки, зникає вода у криницях. Тому осушування не завжди є корисним)

 

 

2. Складання ланцюгів живлення, що існують на болоті.  ( 5-6 ланцюгів живлення )

1) Личинки —► комарі —> Жаби —► чаплі

2) комахи → кулик → лунь болотний)

3) Журавлина —► курочка болотна —►лунь болотний

4) чорниця —► комар —► жаба—► журавель

5)комар —► росичка —►кулик

 

VІІІ. Підсумок уроку

  • Яку тему ви вивчали на уроці? ( «Болото – природне угруповання»)
  • Що вам найбільше запам’яталося? ( Які рослини, тварини живуть на болоті, як утворюється болото…….)
  • Що вас здивувало? Про що хотіли б дізнатися більше?
  • Що з почутого ви вже знали? Що – почули нового?
  •  

2. Аналіз роботи учнів на уроці.

ІХ. Домашнє завдання

  • На домашню роботу вивчити статтю « Болото - природне  угруповання» на сторінці 159-160. Вміти  відповідати на запитання.
  • Творче завдання:  підготувати з додаткової літератури розповідь про одну з рідкісних рослин або тварин болота.

 

 

 

1

 

doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
7570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку