Урок природознавства "Материки Землі"

Про матеріал

Тема уроку. МАТЕРИКИ ЗЕМЛІ.

Мета уроку: закріпити знання про карту півкуль, ознайомити учнів з поняттям "материки", навчити дітей орієнтуватися на карті, збагачувати словниковий запас дітей, вивчити назви материків і їх місцезнаходження, визначити на якому материку знаходиться наша держава, сформувати уявлення про природні умови, особливості рослинного та тваринного світу материків; розвивати пізнавальний інтерес, уміння самостійно працювати з додатковою літературою, сприяти розвитку пам'яті, удосконалювати вміння спостережливості, розвивати просторові уявлення, розвивати вміння висловлювати свої думки; виховувати любов до природи.

Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку

природознавства у 4 класі

на тему:

"Материки Землі"


Тема уроку. МАТЕРИКИ ЗЕМЛІ.

Мета уроку: закріпити знання про карту півкуль, ознайомити учнів з поняттям "материки", навчити дітей орієнтуватися на карті, збагачувати словниковий запас дітей, вивчити назви материків і їх місцезнаходження, визначити на якому материку знаходиться наша держава, сформувати уявлення про природні умови, особливості рослинного та тваринного світу материків; розвивати пізнавальний інтерес, уміння самостійно працювати з додатковою літературою, сприяти розвитку пам’яті, удосконалювати вміння спостережливості, розвивати просторові уявлення, розвивати вміння висловлювати свої думки; виховувати любов до природи. 

Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, ілюстрації та слайди на тему "Материки Землі", картки само оцінювання, картки для роботи в групах.

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина.

Добрий день!

У добрий час радо ми вітаєм вас!

З миром зустрічаємо,

Щастя вам бажаємо.

Добрий день

Добрий день, добрий день, наш веселий клас

Парти наші й столи зачекались нас

Добрий день, добрий день, зошити й книжки

Відкривати цей день будем залюбки

Приспів (2 рази)

Це для вас посміхається сонечко,

І наш клас вам співає пісень.

Загляда до нас казка в віконечко

Добрий день вам, добрий день.

 

  Рада я вітати любі друзі вас,

Хто прийшов сьогодні на урок до нас

Це заняття творче і цікава гра

Всіх берем охоче, починать пора.

Помандруєм разом до материків,

До країв холодних з льоду і снігів,

До країв гарячих, де сонце не сідає

Тож не гаймо часу! Дружно вирушаєм!

 

– А тепер налаштуємося на урок.

Я – учень.

Я – учениця.

Я ходжу до школи.

Мене навчають вчитися.

Я все розумію.

Я все хочу знати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа "Мікрофон".

– Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок.

(Цікавим, навчальним, казковим, веселим, світлим, загадковим…)

– А ви на уроці якими повинні бути?

(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими…)

– Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він у нас сьогодні дійсно незвичайний. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості.

– А працюватимемо під гаслом:

Щоб робота в нас кипіла,

Працювати будем:

Швидко! Дружно! Вміло!

 

ІІІ. Фенологічні спостереження.

– Надаємо слово "синоптикам".

Палить жовтень ватру в лісі і у полі.

Рвучко обриває вітер листя кволе.

Стигла кукурудза з диво качанами,

Буряки цукрові ще в землі ланами.

Дні бувають сонячні, та не теплі дуже.

Ліс від мжички сірої темні очі мружить.

Із річок осінніх вранці й вечорами,

Як кудлаті вівці, йдуть і йдуть тумани.

І морозець перший жовтень теж приносить,

І згасають квіти – це вже пізня осінь.

– Сьогодні: стан неба – …; температура – …; вітер – …; опади – … .

 

ІV. Перевірка засвоєння знань, умінь і навичок учнів.

Картка самооцінювання

1. Перевірка домашнього завдання.     2 бали

2. Вивчення нового матеріалу (робота в зошиті).   3 бали

3. Самооцінка вивченого матеріалу.     3 бали

4. Гра SOS, відгадування загадок.     2 бали

5. Позаурочне поглиблення знань.     1 бал

6. Активність на уроці.       1 бал

1. Зменшене у багато разів зображення всієї земної кулі або її окремих частин, називається:

а) географічна карта;

б) глобус;

в) модель Сонця.

2. Картою півкуль називають::

а) зображення всієї земної кулі;

б) зображення частини глобуса;

в) зображення суші.

3. Що таке глобус?

а) іграшка;

б) модель Землі;

в) м’яч для гри.

4. Великі географічні об’єкти на глобусі:

а) мають певну схожість із справжніми формами поверхні Місяця;

б) мають певну схожість із справжніми формами поверхні Землі;

в) мають повну схожість із справжніми формами поверхні Землі.

5. Яким кольором позначається суша на глобусі і карті?

а) синім та блакитним;

б) жовтим, зеленим та коричневим;

в) сірим.

6. Водні простори на карті позначають:

а) зеленим кольором;

б) коричневим кольором;

в) блакитним кольором.

7. Паралелі і меридіани – це:

а) уявні лінії;

б) реальні лінії на поверхні Землі;

в) паралелі – уявні лінії, а меридіани – реальні.

8. Лінії, проведені зліва направо, називають:

а) меридіанами;

б) паралелями;

в) екватором.

9. Яка умовна лінія розділяє Землю на півкулі Північну і Південну?

а) полюс;

б) меридіан.

в) екватор.

10. Лінії на глобусі, які з’єднують Південний і Північний полюси і проведені згори вниз називають:

а) меридіанами;

б) паралелями;

в) допоміжними екваторами.

11. Що вищі гори, то їх забарвлення:

а) темніше;

б) світліше;

в) жовтіше.

12. Карти, на яких умовно зображується земна поверхня, називаються:

а) фізичними;

б) політичними;

в) картами природних зон.

 

V. Повідомлення теми і мети уроку.

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке материки, скільки їх, де вони розташовані і які на них природні умови, рослинний і тваринний світ. Ми здійснимо уявну подорож материками Землі за допомогою карти. Ви навчитеся показувати материки на карті й описувати їхні природні умови.

Хочем знати

Ми до карти підійдем –

Ну, скажіть, де ми живем?

Хочем знати (3 рази)

На якім материку

Є слони і кенгуру?

Хочем знати (3 рази)

 

А чому Америк дві?

Де пустелі на Землі?

Хочем знати (3 рази)

Де трава з бананів є?

Кит солону воду п’є?

Хочем знати (3 рази)

 

Де у липні є зима?

Де зими зовсім нема?

Хочем знати (3 рази)

Зебру хто розмалював?

Бегемотам назву дав?

Хочем знати (3 рази)

– Щоб дати відповідь на запитання, вирушимо у подорож по карті півкуль. Подорожувати будемо на кораблі. Виберемо капітана. Для цього відгадайте загадку.

Уявіть, що ви капітан цього корабля. Скільки років капітану?

– Отже, капітаном буде … .

 

VІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь з елементами бесіди та практичної роботи з метою формування уявлення про материки Землі.

1) – Погляньте на фізичну карту півкуль. Прочитайте назви великих ділянок суші, які з усіх сторін оточені водою.

– Скільки є таких ділянок?

На Землі є великі ділянки суші, які з усіх боків оточені водою. Це материки. Усього на Землі 6 материків. Найбільшим материком є Євразія, який складається з двох частин: Європи й Азії. Умовною межею між ними є Уральські гори. Другим за величиною є материк Африка, далі йдуть Південна Америка, Північна Америка, Австралія й Антарктида.

– Якими ознаками відрізняються між собою материки? (Материки відрізняються розмірами, розташуванням на них гір, рівнин, кількістю річок і озер).

На земній поверхні є значно менші, ніж материки, ділянки суші, які також оточені водою з усіх сторін, – це острови.

– Знайдіть на карті півкуль острови. Прочитайте їхні назви. Покажіть їх на настінній карті. (Гренландія – найбільший острів Землі, Тасманія, Мадагаскар, Нова-Гвінея).

Ділянки суші, оточені водою лише з трьох сторін, називають півостровами.

– Знайдіть на карті півкуль півострови. Прочитайте їхні назви. Покажіть їх на настінній карті. (Індостан, Індокитай, Аравійський, Скандинавський).

2) Робота з підручником.

3) Робота в зошиті.

2. Розповідь про історію виникнення материків.

Вчені припускають, що в прадавні часи всі материки становили одне ціле. Це був такий праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали рухатися в різних напрямках. Так утворилися Північна та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.

– На Землі багато куточків, які так і манять до себе. Пустеля Сахара і діючі вулкани, льодовики і коралові острови – все це так хочеться побачити. І це можливо! Треба тільки мати під рукою карту і трішки фантазії.

3. Розповідь з елементами бесіди та з використанням ілюстрацій і карти з метою формування уявлення про розташування, природні умови, рослинний і тваринний світ материків.

а) Євразія.

1) – Знайдіть на карті півкуль материк Євразія. У якій півкулі він знаходиться? (Євразія майже повністю знаходиться в східній півкулі).

Пригадайте, які теплові пояси виокремлюють на Землі. Де вони розташовані?

– За допомогою карти півкуль визначте, у яких теплових поясах розташована Євразія. (Євразія знаходиться в межах усіх теплових поясів. Її центральна частина лежить у помірному поясі, північна частина – у холодному, а південна – у жаркому).

Оскільки Євразія лежить у межах різних теплових поясів, то її природні умови дуже різноманітні.

У межах холодного поясу на півночі Євразії знаходиться тундра. Холодний пояс Землі отримує дуже мало тепла, тому що сонячні промені падають на його поверхню косо. Зима в тундрі триває 8-9 місяців. Морози сягають до -50°С. Літо коротке й холодне. За коротке літо ґрунт не встигає розмерзнутися і на глибині 50 см від поверхні знаходиться вічна мерзлота. Рослинний світ тундри дуже бідний, адже рослинам не вистачає тепла для росту й розвитку. У тундрі ростуть рослини, які добре пристосувалися до таких суворих кліматичних умов. Слово "тундра" походить із фінської мови й означає "безліса, гола рівнина". І це насправді так. У тундрі ростуть переважно кущі й трав’янисті рослини: осоки, мохи, лишайники. Лише місцями можна побачити невисокі дерева: карликову березу, полярну вербу, сосну, яка стелиться по землі. З тварин у тундрі живуть переважно рослиноїдні тварини (північний олень, куріпка біла), а також хижаки (песець, полярна сова). Улітку в тундру прилітають водоплавні птахи (дикі качки, гуси, лебеді), які селяться на болотах і озерах.

На південь від тундри в помірному поясі Євразії знаходиться тайга – хвойні ліси.

– Які ви знаєте хвойні рослини?

У тайзі ростуть такі хвойні дерева: сосна сибірська кедрова, ялина, модрина, ялиця. У хвойних лісах живуть бурі ведмеді, білки, рисі, вовки, глухарі, шишкарі, дятли.

Мандруємо далі на південь Євразії. Тут значно тепліше й випадає багато опадів. На зміну хвойним лісам приходять мішані та листяні ліси. У мішаних лісах ростуть і хвойні, і листяні дерева.

– Які ви знаєте листяні дерева?

Південніше лісів простягаються великі території, укриті трав’янистими рослинами, – це степи. На зміну їм приходять пустелі.

У пустелях улітку дуже жарко (до +50°С) і випадає мало опадів. Тут ростуть лише рослини, які пристосувалися до таких умов: вони мають дуже довге коріння та дрібні листки, а в деяких рослин листки перетворилися на колючки. Це саксаул (дерево з дуже дрібними листками й розгалуженим корінням), верблюжа колючка, піщана осока. Живуть у пустелях верблюди, кулани, ховрахи, ящірки, змії, черепахи.

Отже, у помірному поясі Євразії з півночі на південь розташовані тундра, тайга, мішані та листяні ліси, степи й пустелі.

– Пригадайте природні умови жаркого поясу. Чим вони зумовлені?

У жаркому поясі сонячні промені падають на земну поверхню прямовисно протягом усього року. Тут завжди тепло, тому в тій частині Євразії, що розташована в жаркому поясі, найбагатший і найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. Тут ростуть вологі тропічні ліси, у яких живуть індійські слони, носороги, крокодили, макаки, змії.

2) Читання статті підручника с.96-97.

– Який материк найбільший?

– З яких двох частин він складається?

– Які теплові пояси є на території цього материка?

– Що знаходиться на півночі Євразії?

– Які тварини живуть на цьому континенті?

Фізкультхвилинка

Що зарядка корисна усім,

Це відомо старшим і малим

Ми писали й пальчики малі

Розім’яти треба нам хутчій.

Приспів

Ручки-ніжки розгинаєм,

І голівки нахиляєм

Вліво-вправо, вліво-вправо,

Знову й знову.

Руки ми підносим вгору,

Нахиляємось додолу

Все прекрасно і чудово

І зразково.

 

Щоб хвороби не чіпали нас,

На носочки підніматись час

Випрямляєм шию і хребет,

Лікті наші зводимо вперед.

Приспів

 

Пострибали весело гуртом,

Присідали ми також разом.

Біг на місці веселить усіх

Ці хвилини – радість для малих.

Приспів

б) Африка. 

1) Ось ми й завершили знайомство з природою Євразії.

– А зараз помандруємо на другий за величиною материк Землі. Назвіть його й покажіть на карті. (Африка).

– Користуючись картою, визначте, у якому тепловому поясі знаходиться Африка.

Майже вся територія Африки знаходиться в жаркому поясі. Тут протягом усього року тепло, проте кількість опадів на різних територіях випадає різна. Це зумовило різноманітність природи Африки. Є тут і пустелі, де випадає дуже мало опадів; і степи, що називаються саванами, у яких періоди дощів змінюються періодами посухи; і вологі тропічні ліси, де випадає багато опадів.

Безкраї простори африканських саван укриті високою травою та поодинокими деревами. Тут живуть африканські слони, зебри, буйволи, носороги, жирафи, антилопи, леви, гепарди, леопарди, гієни.

У заростях тропічних лісів живуть горили та шимпанзе, сірі папуги, африканські страуси й багато комах.

2) Читання статті підручника с.97.

Гра "Так чи ні"

– Рослини і тварини пристосувалися до умов життя в пустинях, тропічних лісах, саванах. (Так)

– Савани вкриті кущами. (Ні)

– Тут живуть слони африканські, зебри, буйволи. (Так)

– У хвойних лісах зустрічаються людиноподібні мавпи – шимпанзе і горили. (Ні)

– В Африці багато птахів. (Ні)

– Найменший птах – страус африканський. (Ні)

– Найбільший птах – страус африканський. (Так)

в) Південна Америка. 

1) Тепер помандруємо на материк, який знаходиться на півдні західної півкулі.

– Знайдіть і покажіть на карті цей материк.

– Користуючись картою, визначте, у яких теплових поясах знаходиться Південна Америка.

Південна Америка розташована в жаркому та помірному поясах. Тут, як і в Африці, вологі тропічні ліси, савани та пустелі. У Південній Африці живуть мурахоїди, панцерники, мавпи, пуми, ягуари, лінивці, нутрії, морські свинки, папуги ари, колібрі, страуси нанду, великі змії, різнобарвні метелики.

Південна Америка є батьківщиною картоплі, помідорів, перцю. Тут вирощують какао (шоколадне дерево).

2) Читання статті підручника с.97-98.

– Де розташована Південна Америка?

– Які тварини водяться в Південній Америці?

– Батьківщиною яких овочів є Південна Америка?

4. Розповідь про місцезнаходження нашої країни.

а) – Як ми вже знаємо, найбільшим материком є Євразія. Складається він з двох частин Європи ат Азії. Саме на європейській частині Євразії знаходиться наша країна. Україна розташована в центрально-східній частині Європи.

а) – То на якому материку знаходиться наша країна? (Євразія)

– В якій частині Євразії вона розміщується? (Європі)

Учні показують на карті місцезнаходження нашої країни.

 

VІІ. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.

1. Фронтальна бесіда.

– Що таке материк?

– Скільки материків є на Землі?

– Назвіть і покажіть їх на карті.

– Що таке острови? півострови?

– Який материк найбільший?

– З яких частин він складається?

– Який материк є батьківщиною шоколадного дерева?

– На якому материку знаходиться наша країна?

2. Гра "Відгадайте мене".

 Там дивні рослини,

Там міднії гори.

А річка тече,

Широченна, як море. (Південна Америка)

 Яка це річка?

 Чи насправді так, чи може сон це,

Наче казка, неповторний дивний світ.

Цей материк – улюблениця сонця

Де бував чудовий лікар Айболить. (Африка)

 Я – найбільший материк, що складаюсь з двох частин. (Євразія)

 Я – материк, що знаходиться в східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. (Африка)

3. Робота в групах за картками.

Сигнал "SOS!". Заблукалі кораблі не можуть потрапити до своїх материків. Просять вашої допомоги.

Омивається Середземним морем на півночі.

Африка

Зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи.

Найбільший за розмірами материк.

Омивається Північним Льодовитим океаном.

 

Холодний пояс.

Жаркий пояс.

 

Другий за розмірами материк.

 

 

Омивається Тихим океаном.

южн америка

Найменший материк.

Знаходиться у Східній півкулі.

На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни.

Лінивець, мурахоїд.

Цей материк схожий на трикутник.

 


 

Омивається всіма океанами.

евразия

Найбільший материк на Землі.

Цей материк – "безлюдний континент".

Знаходиться найглибше озеро світу.

Олені, ведмеді, вовки.

Є тільки холодний пояс.

4. Гра "В гостях у боцмана".

– На який із материків нам потрібно взяти такі речі? (Парасольку, валянки, літак, пляшку з водою, панаму) (показую ці речі).

5. Учні нашого класу поглиблюють знання з природознавства в позаурочний час. Вони – учасники Міжнародного конкурсу "Колосок", читачі журналу "Колосок", газети "Колосочок".

Вони підготували цікаві розповіді про рослини, що прибули до нас з різних материків.

 

VІІІ. Підсумок уроку.

– Куди ми подорожували сьогодні на уроці?

– Якою природа материків?

На партах дітей є три вирази обличчя. Завдання дітей вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.

http://ljplus.ru/img4/i/g/igor_zheved/Smil.png Мені було цікаво, я дізнався багато нового, я все зрозумів.

11949864601483835659smiley103.svg.med.png Мені було нецікаво, нічого нового я не дізнався.

Smiley Angry.png В мене виникли запитання по даній темі.

 

  Ось і завершилась і урок, і гра

Ми вернулись в клас свій, бо дзвінку пора

Вдячна, любі учні, що в мандрівці цій

Всі були старанні. Просто молодці!

 

ІХ. Домашнє завдання.

Опрацювати статтю в підручнику на с. 95-98. Дати відповіді на запитання після тексту. Підготувати розповідь про тварину чи рослину одного з материків.

 

В нас учасниками свята

Є сьогодні дошкільнята.

Цей народ дуже цікавий,

І до всього має справи.

Тож ми вирішили в класі

Подарунки їм зробити:

Про звірят з материків

Пазли-загадки вручити.

 

"Природознавство в нас"

 

Ми покидаєм межі класу – і на урок якраз

Материки на карті скажуть, що зачекались нас

Тісно притулена до Європи Азія назавжди

Наша Європа у Товстому кличе дітей сюди

Приспів

Природознавство в нас – дуже цікавий час

Материки вивчає дружно нині четвертий клас

Карта і глобус в нас – швидко спливає час

Материки вивчає дружно нині четвертий клас

 

В Африці спека сходить сонце і кожен день в зеніт

Люди в пустелях на верблюдах свій відкривають світ

Тут і жирафи, й антилопи і крокодилів тьма

Саме сюди від нас з Європи птахів жене зима

Приспів

 

Нам до Австралії далеко і до Америк теж

А в Антарктиді всім нелегко – холод не має меж

Приспів

 

 В нас сьогодні в класі гості побували

І материками з нами мандрували

Тож на добру згадку про цікавий час

Ви прийміть папужку райдужну від нас

Хай для вас ця пташка стане птахом щастя

І усе задумане неодмінно вдасться!


Додаток 1



Додаток 2

Омивається Середземним морем на півночі.

Африка

Зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи.

Найбільший за розмірами материк.

 

Омивається Північним Льодовитим океаном.

Холодний пояс.

 

Жаркий пояс.

 

Другий за розмірами материк.

 

 

 

Омивається Тихим океаном.

южн америка

Найменший материк.

Знаходиться у Східній півкулі.

 

На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни.

Лінивець, мурахоїд.

 

Цей материк схожий на трикутник.

 

 

 

 

Омивається всіма океанами.

евразия

Найбільший материк на Землі.

 

Цей материк – "безлюдний континент".

Знаходиться найглибше озеро світу.

 

Олені, ведмеді, вовки.

Є тільки холодний пояс.

 

docx
Додано
1 липня 2018
Переглядів
2052
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку