Тема уроку. МАТЕРИКИ ЗЕМЛІ.
Мета уроку: закріпити знання про карту півкуль, ознайомити учнів з поняттям "материки", навчити дітей орієнтуватися на карті, збагачувати словниковий запас дітей, вивчити назви материків і їх місцезнаходження, визначити на якому материку знаходиться наша держава, сформувати уявлення про природні умови, особливості рослинного та тваринного світу материків; розвивати пізнавальний інтерес, уміння самостійно працювати з додатковою літературою, сприяти розвитку пам'яті, удосконалювати вміння спостережливості, розвивати просторові уявлення, розвивати вміння висловлювати свої думки; виховувати любов до природи.
Конспект уроку
природознавства у 4 класі
на тему:
"Материки Землі"
Тема уроку. МАТЕРИКИ ЗЕМЛІ.
Мета уроку: закріпити знання про карту півкуль, ознайомити учнів з поняттям "материки", навчити дітей орієнтуватися на карті, збагачувати словниковий запас дітей, вивчити назви материків і їх місцезнаходження, визначити на якому материку знаходиться наша держава, сформувати уявлення про природні умови, особливості рослинного та тваринного світу материків; розвивати пізнавальний інтерес, уміння самостійно працювати з додатковою літературою, сприяти розвитку пам’яті, удосконалювати вміння спостережливості, розвивати просторові уявлення, розвивати вміння висловлювати свої думки; виховувати любов до природи.
Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, ілюстрації та слайди на тему "Материки Землі", картки само оцінювання, картки для роботи в групах.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Добрий день!
У добрий час радо ми вітаєм вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо.
Добрий день
Добрий день, добрий день, наш веселий клас
Парти наші й столи зачекались нас
Добрий день, добрий день, зошити й книжки
Відкривати цей день будем залюбки
Приспів (2 рази)
Це для вас посміхається сонечко,
І наш клас вам співає пісень.
Загляда до нас казка в віконечко
Добрий день вам, добрий день.
Рада я вітати любі друзі вас,
Хто прийшов сьогодні на урок до нас
Це заняття творче і цікава гра
Всіх берем охоче, починать пора.
Помандруєм разом до материків,
До країв холодних з льоду і снігів,
До країв гарячих, де сонце не сідає
Тож не гаймо часу! Дружно вирушаєм!
– А тепер налаштуємося на урок.
Я – учень.
Я – учениця.
Я ходжу до школи.
Мене навчають вчитися.
Я все розумію.
Я все хочу знати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа "Мікрофон".
– Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок.
(Цікавим, навчальним, казковим, веселим, світлим, загадковим…)
– А ви на уроці якими повинні бути?
(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими…)
– Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він у нас сьогодні дійсно незвичайний. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості.
– А працюватимемо під гаслом:
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будем:
Швидко! Дружно! Вміло!
ІІІ. Фенологічні спостереження.
– Надаємо слово "синоптикам".
Палить жовтень ватру в лісі і у полі.
Рвучко обриває вітер листя кволе.
Стигла кукурудза з диво качанами,
Буряки цукрові ще в землі ланами.
Дні бувають сонячні, та не теплі дуже.
Ліс від мжички сірої темні очі мружить.
Із річок осінніх вранці й вечорами,
Як кудлаті вівці, йдуть і йдуть тумани.
І морозець перший жовтень теж приносить,
І згасають квіти – це вже пізня осінь.
– Сьогодні: стан неба – …; температура – …; вітер – …; опади – … .
ІV. Перевірка засвоєння знань, умінь і навичок учнів.
Картка самооцінювання
1. Перевірка домашнього завдання. 2 бали
2. Вивчення нового матеріалу (робота в зошиті). 3 бали
3. Самооцінка вивченого матеріалу. 3 бали
4. Гра SOS, відгадування загадок. 2 бали
5. Позаурочне поглиблення знань. 1 бал
6. Активність на уроці. 1 бал
1. Зменшене у багато разів зображення всієї земної кулі або її окремих частин, називається:
а) географічна карта;
б) глобус;
в) модель Сонця.
2. Картою півкуль називають::
а) зображення всієї земної кулі;
б) зображення частини глобуса;
в) зображення суші.
3. Що таке глобус?
а) іграшка;
б) модель Землі;
в) м’яч для гри.
4. Великі географічні об’єкти на глобусі:
а) мають певну схожість із справжніми формами поверхні Місяця;
б) мають певну схожість із справжніми формами поверхні Землі;
в) мають повну схожість із справжніми формами поверхні Землі.
5. Яким кольором позначається суша на глобусі і карті?
а) синім та блакитним;
б) жовтим, зеленим та коричневим;
в) сірим.
6. Водні простори на карті позначають:
а) зеленим кольором;
б) коричневим кольором;
в) блакитним кольором.
7. Паралелі і меридіани – це:
а) уявні лінії;
б) реальні лінії на поверхні Землі;
в) паралелі – уявні лінії, а меридіани – реальні.
8. Лінії, проведені зліва направо, називають:
а) меридіанами;
б) паралелями;
в) екватором.
9. Яка умовна лінія розділяє Землю на півкулі Північну і Південну?
а) полюс;
б) меридіан.
в) екватор.
10. Лінії на глобусі, які з’єднують Південний і Північний полюси і проведені згори вниз називають:
а) меридіанами;
б) паралелями;
в) допоміжними екваторами.
11. Що вищі гори, то їх забарвлення:
а) темніше;
б) світліше;
в) жовтіше.
12. Карти, на яких умовно зображується земна поверхня, називаються:
а) фізичними;
б) політичними;
в) картами природних зон.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке материки, скільки їх, де вони розташовані і які на них природні умови, рослинний і тваринний світ. Ми здійснимо уявну подорож материками Землі за допомогою карти. Ви навчитеся показувати материки на карті й описувати їхні природні умови.
Хочем знати
Ми до карти підійдем –
Ну, скажіть, де ми живем?
Хочем знати (3 рази)
На якім материку
Є слони і кенгуру?
Хочем знати (3 рази)
А чому Америк дві?
Де пустелі на Землі?
Хочем знати (3 рази)
Де трава з бананів є?
Кит солону воду п’є?
Хочем знати (3 рази)
Де у липні є зима?
Де зими зовсім нема?
Хочем знати (3 рази)
Зебру хто розмалював?
Бегемотам назву дав?
Хочем знати (3 рази)
– Щоб дати відповідь на запитання, вирушимо у подорож по карті півкуль. Подорожувати будемо на кораблі. Виберемо капітана. Для цього відгадайте загадку.
Уявіть, що ви капітан цього корабля. Скільки років капітану?
– Отже, капітаном буде … .
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь з елементами бесіди та практичної роботи з метою формування уявлення про материки Землі.
1) – Погляньте на фізичну карту півкуль. Прочитайте назви великих ділянок суші, які з усіх сторін оточені водою.
– Скільки є таких ділянок?
На Землі є великі ділянки суші, які з усіх боків оточені водою. Це материки. Усього на Землі 6 материків. Найбільшим материком є Євразія, який складається з двох частин: Європи й Азії. Умовною межею між ними є Уральські гори. Другим за величиною є материк Африка, далі йдуть Південна Америка, Північна Америка, Австралія й Антарктида.
– Якими ознаками відрізняються між собою материки? (Материки відрізняються розмірами, розташуванням на них гір, рівнин, кількістю річок і озер).
На земній поверхні є значно менші, ніж материки, ділянки суші, які також оточені водою з усіх сторін, – це острови.
– Знайдіть на карті півкуль острови. Прочитайте їхні назви. Покажіть їх на настінній карті. (Гренландія – найбільший острів Землі, Тасманія, Мадагаскар, Нова-Гвінея).
Ділянки суші, оточені водою лише з трьох сторін, називають півостровами.
– Знайдіть на карті півкуль півострови. Прочитайте їхні назви. Покажіть їх на настінній карті. (Індостан, Індокитай, Аравійський, Скандинавський).
2) Робота з підручником.
3) Робота в зошиті.
2. Розповідь про історію виникнення материків.
Вчені припускають, що в прадавні часи всі материки становили одне ціле. Це був такий праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали рухатися в різних напрямках. Так утворилися Північна та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.
– На Землі багато куточків, які так і манять до себе. Пустеля Сахара і діючі вулкани, льодовики і коралові острови – все це так хочеться побачити. І це можливо! Треба тільки мати під рукою карту і трішки фантазії.
3. Розповідь з елементами бесіди та з використанням ілюстрацій і карти з метою формування уявлення про розташування, природні умови, рослинний і тваринний світ материків.
а) Євразія.
1) – Знайдіть на карті півкуль материк Євразія. У якій півкулі він знаходиться? (Євразія майже повністю знаходиться в східній півкулі).
Пригадайте, які теплові пояси виокремлюють на Землі. Де вони розташовані?
– За допомогою карти півкуль визначте, у яких теплових поясах розташована Євразія. (Євразія знаходиться в межах усіх теплових поясів. Її центральна частина лежить у помірному поясі, північна частина – у холодному, а південна – у жаркому).
Оскільки Євразія лежить у межах різних теплових поясів, то її природні умови дуже різноманітні.
У межах холодного поясу на півночі Євразії знаходиться тундра. Холодний пояс Землі отримує дуже мало тепла, тому що сонячні промені падають на його поверхню косо. Зима в тундрі триває 8-9 місяців. Морози сягають до -50°С. Літо коротке й холодне. За коротке літо ґрунт не встигає розмерзнутися і на глибині 50 см від поверхні знаходиться вічна мерзлота. Рослинний світ тундри дуже бідний, адже рослинам не вистачає тепла для росту й розвитку. У тундрі ростуть рослини, які добре пристосувалися до таких суворих кліматичних умов. Слово "тундра" походить із фінської мови й означає "безліса, гола рівнина". І це насправді так. У тундрі ростуть переважно кущі й трав’янисті рослини: осоки, мохи, лишайники. Лише місцями можна побачити невисокі дерева: карликову березу, полярну вербу, сосну, яка стелиться по землі. З тварин у тундрі живуть переважно рослиноїдні тварини (північний олень, куріпка біла), а також хижаки (песець, полярна сова). Улітку в тундру прилітають водоплавні птахи (дикі качки, гуси, лебеді), які селяться на болотах і озерах.
На південь від тундри в помірному поясі Євразії знаходиться тайга – хвойні ліси.
– Які ви знаєте хвойні рослини?
У тайзі ростуть такі хвойні дерева: сосна сибірська кедрова, ялина, модрина, ялиця. У хвойних лісах живуть бурі ведмеді, білки, рисі, вовки, глухарі, шишкарі, дятли.
Мандруємо далі на південь Євразії. Тут значно тепліше й випадає багато опадів. На зміну хвойним лісам приходять мішані та листяні ліси. У мішаних лісах ростуть і хвойні, і листяні дерева.
– Які ви знаєте листяні дерева?
Південніше лісів простягаються великі території, укриті трав’янистими рослинами, – це степи. На зміну їм приходять пустелі.
У пустелях улітку дуже жарко (до +50°С) і випадає мало опадів. Тут ростуть лише рослини, які пристосувалися до таких умов: вони мають дуже довге коріння та дрібні листки, а в деяких рослин листки перетворилися на колючки. Це саксаул (дерево з дуже дрібними листками й розгалуженим корінням), верблюжа колючка, піщана осока. Живуть у пустелях верблюди, кулани, ховрахи, ящірки, змії, черепахи.
Отже, у помірному поясі Євразії з півночі на південь розташовані тундра, тайга, мішані та листяні ліси, степи й пустелі.
– Пригадайте природні умови жаркого поясу. Чим вони зумовлені?
У жаркому поясі сонячні промені падають на земну поверхню прямовисно протягом усього року. Тут завжди тепло, тому в тій частині Євразії, що розташована в жаркому поясі, найбагатший і найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. Тут ростуть вологі тропічні ліси, у яких живуть індійські слони, носороги, крокодили, макаки, змії.
2) Читання статті підручника с.96-97.
– Який материк найбільший?
– З яких двох частин він складається?
– Які теплові пояси є на території цього материка?
– Що знаходиться на півночі Євразії?
– Які тварини живуть на цьому континенті?
Фізкультхвилинка
Що зарядка корисна усім,
Це відомо старшим і малим
Ми писали й пальчики малі
Розім’яти треба нам хутчій.
Приспів
Ручки-ніжки розгинаєм,
І голівки нахиляєм
Вліво-вправо, вліво-вправо,
Знову й знову.
Руки ми підносим вгору,
Нахиляємось додолу
Все прекрасно і чудово
І зразково.
Щоб хвороби не чіпали нас,
На носочки підніматись час
Випрямляєм шию і хребет,
Лікті наші зводимо вперед.
Приспів
Пострибали весело гуртом,
Присідали ми також разом.
Біг на місці веселить усіх
Ці хвилини – радість для малих.
Приспів
б) Африка.
1) Ось ми й завершили знайомство з природою Євразії.
– А зараз помандруємо на другий за величиною материк Землі. Назвіть його й покажіть на карті. (Африка).
– Користуючись картою, визначте, у якому тепловому поясі знаходиться Африка.
Майже вся територія Африки знаходиться в жаркому поясі. Тут протягом усього року тепло, проте кількість опадів на різних територіях випадає різна. Це зумовило різноманітність природи Африки. Є тут і пустелі, де випадає дуже мало опадів; і степи, що називаються саванами, у яких періоди дощів змінюються періодами посухи; і вологі тропічні ліси, де випадає багато опадів.
Безкраї простори африканських саван укриті високою травою та поодинокими деревами. Тут живуть африканські слони, зебри, буйволи, носороги, жирафи, антилопи, леви, гепарди, леопарди, гієни.
У заростях тропічних лісів живуть горили та шимпанзе, сірі папуги, африканські страуси й багато комах.
2) Читання статті підручника с.97.
Гра "Так чи ні"
– Рослини і тварини пристосувалися до умов життя в пустинях, тропічних лісах, саванах. (Так)
– Савани вкриті кущами. (Ні)
– Тут живуть слони африканські, зебри, буйволи. (Так)
– У хвойних лісах зустрічаються людиноподібні мавпи – шимпанзе і горили. (Ні)
– В Африці багато птахів. (Ні)
– Найменший птах – страус африканський. (Ні)
– Найбільший птах – страус африканський. (Так)
в) Південна Америка.
1) Тепер помандруємо на материк, який знаходиться на півдні західної півкулі.
– Знайдіть і покажіть на карті цей материк.
– Користуючись картою, визначте, у яких теплових поясах знаходиться Південна Америка.
Південна Америка розташована в жаркому та помірному поясах. Тут, як і в Африці, вологі тропічні ліси, савани та пустелі. У Південній Африці живуть мурахоїди, панцерники, мавпи, пуми, ягуари, лінивці, нутрії, морські свинки, папуги ари, колібрі, страуси нанду, великі змії, різнобарвні метелики.
Південна Америка є батьківщиною картоплі, помідорів, перцю. Тут вирощують какао (шоколадне дерево).
2) Читання статті підручника с.97-98.
– Де розташована Південна Америка?
– Які тварини водяться в Південній Америці?
– Батьківщиною яких овочів є Південна Америка?
4. Розповідь про місцезнаходження нашої країни.
а) – Як ми вже знаємо, найбільшим материком є Євразія. Складається він з двох частин Європи ат Азії. Саме на європейській частині Євразії знаходиться наша країна. Україна розташована в центрально-східній частині Європи.
а) – То на якому материку знаходиться наша країна? (Євразія)
– В якій частині Євразії вона розміщується? (Європі)
Учні показують на карті місцезнаходження нашої країни.
VІІ. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.
1. Фронтальна бесіда.
– Що таке материк?
– Скільки материків є на Землі?
– Назвіть і покажіть їх на карті.
– Що таке острови? півострови?
– Який материк найбільший?
– З яких частин він складається?
– Який материк є батьківщиною шоколадного дерева?
– На якому материку знаходиться наша країна?
2. Гра "Відгадайте мене".
– Там дивні рослини,
Там міднії гори.
А річка тече,
Широченна, як море. (Південна Америка)
– Яка це річка?
– Чи насправді так, чи може сон це,
Наче казка, неповторний дивний світ.
Цей материк – улюблениця сонця
Де бував чудовий лікар Айболить. (Африка)
– Я – найбільший материк, що складаюсь з двох частин. (Євразія)
– Я – материк, що знаходиться в східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. (Африка)
3. Робота в групах за картками.
Сигнал "SOS!". Заблукалі кораблі не можуть потрапити до своїх материків. Просять вашої допомоги.
Омивається Середземним морем на півночі. |
|
Зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. |
Найбільший за розмірами материк. |
Омивається Північним Льодовитим океаном.
|
|
Холодний пояс. |
Жаркий пояс. |
|
|
Другий за розмірами материк. |
|
Омивається Тихим океаном. |
|
Найменший материк. |
Знаходиться у Східній півкулі. |
На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни. |
|
Лінивець, мурахоїд. |
Цей материк схожий на трикутник. |
Омивається всіма океанами. |
|
Найбільший материк на Землі. |
Цей материк – "безлюдний континент". |
Знаходиться найглибше озеро світу. |
|
Олені, ведмеді, вовки. |
Є тільки холодний пояс. |
4. Гра "В гостях у боцмана".
– На який із материків нам потрібно взяти такі речі? (Парасольку, валянки, літак, пляшку з водою, панаму) (показую ці речі).
5. Учні нашого класу поглиблюють знання з природознавства в позаурочний час. Вони – учасники Міжнародного конкурсу "Колосок", читачі журналу "Колосок", газети "Колосочок".
Вони підготували цікаві розповіді про рослини, що прибули до нас з різних материків.
VІІІ. Підсумок уроку.
– Куди ми подорожували сьогодні на уроці?
– Якою природа материків?
На партах дітей є три вирази обличчя. Завдання дітей вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.
Мені було цікаво, я дізнався багато нового, я все зрозумів.
Мені було нецікаво, нічого нового я не дізнався.
В мене виникли запитання по даній темі.
Ось і завершилась і урок, і гра
Ми вернулись в клас свій, бо дзвінку пора
Вдячна, любі учні, що в мандрівці цій
Всі були старанні. Просто молодці!
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю в підручнику на с. 95-98. Дати відповіді на запитання після тексту. Підготувати розповідь про тварину чи рослину одного з материків.
В нас учасниками свята
Є сьогодні дошкільнята.
Цей народ дуже цікавий,
І до всього має справи.
Тож ми вирішили в класі
Подарунки їм зробити:
Про звірят з материків
Пазли-загадки вручити.
"Природознавство в нас"
Ми покидаєм межі класу – і на урок якраз
Материки на карті скажуть, що зачекались нас
Тісно притулена до Європи Азія назавжди
Наша Європа у Товстому кличе дітей сюди
Приспів
Природознавство в нас – дуже цікавий час
Материки вивчає дружно нині четвертий клас
Карта і глобус в нас – швидко спливає час
Материки вивчає дружно нині четвертий клас
В Африці спека сходить сонце і кожен день в зеніт
Люди в пустелях на верблюдах свій відкривають світ
Тут і жирафи, й антилопи і крокодилів тьма
Саме сюди від нас з Європи птахів жене зима
Приспів
Нам до Австралії далеко і до Америк теж
А в Антарктиді всім нелегко – холод не має меж
Приспів
В нас сьогодні в класі гості побували
І материками з нами мандрували
Тож на добру згадку про цікавий час
Ви прийміть папужку райдужну від нас
Хай для вас ця пташка стане птахом щастя
І усе задумане неодмінно вдасться!
Додаток 1
Додаток 2
Омивається Середземним морем на півночі. |
|
Зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. |
Найбільший за розмірами материк. |
Омивається Північним Льодовитим океаном. |
|
Холодний пояс. |
Жаркий пояс. |
|
|
Другий за розмірами материк. |
|
Омивається Тихим океаном. |
|
Найменший материк. |
Знаходиться у Східній півкулі. |
На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни. |
|
Лінивець, мурахоїд. |
Цей материк схожий на трикутник. |
Омивається всіма океанами. |
|
Найбільший материк на Землі. |
Цей материк – "безлюдний континент". |
Знаходиться найглибше озеро світу. |
|
Олені, ведмеді, вовки. |
Є тільки холодний пояс. |