Урок з природознавства для учнів 5 класу на тему: " Планети. Відмінності між планетами"

Про матеріал
Тема уроку: ПЛАНЕТИ. ВІДМІННОСТІ МІЖ ПЛАНЕТАМИ Мета уроку: • Навчальна: розглянути основні характеристики й особливості планет Сонячної системи; сформувати знання про відмінності між планетами, розміри планет , природу їхнього обертання , уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними , взаємне розміщення тіл, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ; • Розвивальна: розвивати в учнів уявлення про навколишній світ, бажання самостійно опановувати невідоме, пополяризувати астрономічні знання, формувати науковий світогляд; вчитись працювати в групі; • Виховна: виховувати цікавість до навколишнього світу , відповідальне ставлення до своєї планети.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Мета уроку: Навчальна: розглянути основні характеристики й особливості планет Сонячної системи; сформувати знання про відмінності між планетами, розміри планет , природу їхнього обертання , уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними , взаємне розміщення тіл, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ; Розвивальна: розвивати в учнів уявлення про навколишній світ, бажання самостійно опановувати невідоме, пополяризувати астрономічні знання, формувати науковий світогляд; вчитись працювати в групі; Виховна: виховувати цікавість до навколишнього світу , відповідальне ставлення до своєї планети.

Номер слайду 3

ЗАГАДКИ:   Вчений, що зірки вивчає, добре їх порядок знає. Всесвіт без меж – не сон, знає все це... 2. Роздивитися мікроб допоможе мікроскоп, а вивчати зорі щоб, треба мати...

Номер слайду 4

Гра «Вилучіть зайве» Прочитайте слова та вилучіть зайве. Поясніть свою відповідь. Всесвіт, Земля, Сонце, корисні копалини, комети, метеорити, астероїди.

Номер слайду 5

На нашому уроці ми дізнаємося: Скільки планет входить до Сонячної системи? Що таке планета? Планети земної групи. Планети - гіганти.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Планети - це небесні тіла, що не випромінюють світла і тепла. За розмірами вони неоднакові і розташовані на різній відстані від Сонця Планети – це великі кулеподібні небесні тіла, що рухаються навколо Сонця на різних відстанях по певних орбітах

Номер слайду 8

У Сонячній системі 8 планет, бо з 2008 року Плутона відносять до карликових планет поясу Койпера. Ось перелік планет у порядку зростання відстані до сонця: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

Номер слайду 9

Щоб краще порядок планет запам'ятати, треба правило таке знати: Маючи великі здібності малий Юрко співає українські наспіви (Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун)

Номер слайду 10

Орбіта - шлях, по якому планета рухається навколо Сонця. Кожна планета рухається по своїй орбіті Як рухаються планети у Сонячній системі?

Номер слайду 11

Групи планет Планети земної групи Меркурій,Земля, Венера, Марс Планети гіганти Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун

Номер слайду 12

Планети земної групи

Номер слайду 13

Меркурій

Номер слайду 14

Планета отримала свою назву в честь римського бога торгівлі – Меркурія

Номер слайду 15

Венера

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Планета отримала свою назву в честь богині краси – Венери

Номер слайду 18

Земля

Номер слайду 19

Марс

Номер слайду 20

Поверхня Марса

Номер слайду 21

Марса назвали в честь римського бога війни – за свій червоний колір, який нагадує колір крові

Номер слайду 22

Планети-гіганти

Номер слайду 23

Юпітер

Номер слайду 24

Планета має 16 супутників Іо Європа Ганімед Каллісто

Номер слайду 25

Планету назвали в честь найголовнішого римського бога – Юпітера

Номер слайду 26

Сатурн

Номер слайду 27

Титан

Номер слайду 28

Планету назвали в честь римського бога землеробства

Номер слайду 29

Уран

Номер слайду 30

Планета отримала свою назву в честь грецького бога неба Урана

Номер слайду 31

Нептун

Номер слайду 32

Головні супутники – Тритон і Нереїда. Тритон

Номер слайду 33

Планета Нептун носить ім’я римського бога морів

Номер слайду 34

Вікторина “Планети” На якій планеті існує життя? Яка планета підперезана ремінцем? Планета, яка обертається навколо Сонця «лежачи на боці» Планета, яка отримала ім’я бога війни? Найшвидша з-поміж планет Скільки планет утворюють Сонячну систему? У які групи можна об’єднати всі планети? До якої групи належить Плутон? Найбільша планета . Перша планета від Сонця . Остання планета від Сонця . Планета, на якій, як і на Землі відбувається зміна пір року .

Номер слайду 35

Вправа «Деформований текст» Розшифруйте назви планет та небесних тіл: 1. САРМ ; 2. УПНЕНТ; 3. ЕНАВЕР; 4. ЦОСЕНЕ; 5. ОЯЗР.

Номер слайду 36

Гра «Третій зайвий» У запропонованих ланцюжках знайдіть зайве слово і поясніть причину, за якої його необхідно виключити. Сонце – Юпітер – Сатурн Меркурій – Фобос – Венера Сатурн – Юпітер – Місяць Демос – Фобос – Місяць – Сонце

Номер слайду 37

РЕФЛЕКСІЯ «СВІТЛОФОР»

Номер слайду 38

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати параграф 18 та виконати завдання в друкованому робочому зошиті на сторінці 30-31. Творче завдання: написати твір-фантазію «Подорож на планету…». У творі обов’язково має бути дійсна характеристика планети.

Номер слайду 39

Дякую за увагу!

Перегляд файлу

                                                Урок №  25                                Дата: 03.12.2021

                                                                                                Клас: 5-А

Тема уроку:  ПЛАНЕТИ. ВІДМІННОСТІ МІЖ ПЛАНЕТАМИ

Мета уроку:

  • Навчальна: розглянути основні характеристики й особливості планет Сонячної системи; сформувати знання про відмінності  між планетами, розміри планет , природу їхнього обертання , уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними , взаємне розміщення тіл, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ;
  • Розвивальна: розвивати в учнів уявлення про навколишній світ, бажання самостійно опановувати невідоме, пополяризувати астрономічні знання, формувати науковий світогляд; вчитись працювати в групі;
  • Виховна: виховувати цікавість до навколишнього світу , відповідальне ставлення до своєї планети.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття і терміни: Сонячна система, планети, орбіта, планети земної групи, планети - гіганти.

Обладнання: мультимедійне обладнання, презентація, підручник природознавство, робочий зошит.

Очікувані результати: учні відкривають для себе нові астрономічні поняття, дізнаються цікаве про походження назв планет, знатимуть відмінності  між планетами, про поділ планет на групи, усвідомлять унікальність Землі.

 

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Вчитель: Добрий день! Сьогодні у нас відкритий урок і до нас завітали гості . Черговий, будь-ласка, назвіть відсутніх на уроці.

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

На минулому уроці ми з вами  здійснили уявну подорож Всесвітом, і, напевно, хтось із вас хотів би, щоб ця подорож була реальною. Сьогодні на уроці ми  будемо продовжувати мандрувати в космічній  загадковій країні, що зветься Всесвітом. Більш докладно познайомимось з планетами та  їх складом.  

Давайте спробуємо відгадати загадки:

1. Вчений, що зірки вивчає, добре їх порядок знає.

    Всесвіт без меж – не сон, знає все це...(астроном)

            Отже, сьогодні ми з вами будемо астрономами. А що мають астрономи,     відгадайте.

2. Роздивитися мікроб допоможе мікроскоп, а вивчати зорі щоб, треба мати...(телескоп)

- Пригадайте будь ласка  як називається весь навколишній світ нескінчений в просторі і часі?   (Всесвіт)

- З яких зоряних світів складається Всесвіт? (галактик)

- Як називається наука, що вивчає небесні тіла і явища? (астрономія)

- Назвіть першого космонавта Землі ( Гагарін)

- Назвіть першого українського космонавта ( Каденюк)

                                    Гра «Вилучіть зайве»

Прочитайте слова та вилучіть зайве. Поясніть свою відповідь.

Всесвіт, Земля, Сонце, корисні копалин, комети, метеорити, астероїди.

  1.                    ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

Отже, діти тема нашого уроку «Планети. Відмінності між планетами». На нашому уроці ми дізнаємося:

  • Скільки планет входить до Сонячної системи?
  • Що таке планета?
  • Планети земної групи.
  • Планети - гіганти.

 

  1.                     ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
    1. Розповідь вчителя.

    До складу Сонячної системи входить Сонце, планети, їх супутники, астероїди , комети, міжпланетний газ. Ця система входить до складу величезної зоряної системи - Галактики .

Планети – це великі кулеподібні  тверді небесні тіла, що рухаються навколо Сонця на різних відстанях по певних орбітах. Вони  не випромінюють світла і тепла, мають різні розміри.

У Сонячній системі 8 планет, бо з 2008 року Плутона відносять до карликових планет поясу Койпера. Ось перелік планет у порядку зростання відстані до сонця: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

Щоб вам, діти, було краще порядок планет запам'ятати, треба  правило таке знати:

Маючи великі здібності малий Юрко співає українські наспіви

(Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун)

А як  же рухаються планети у Сонячній системі?

Вони рухаються по орбіті -  це шлях, по якому планета рухається навколо Сонця. Кожна планета рухається по своїй орбіті.

 2. Випереджальне завдання учнів (інформаційне повідомлення учнів у супроводі  презентації).

        Діти, ви отримали випереджальне завдання підготувати коротку інформацію про планети Сонячної системи.  Отож, зараз ми вас послухаємо.

До планет внутрішньої (земної) групи належить  Меркурій, Венера, Земля та Марс.

 

 

МЕРКУРІЙ

Меркурій найближча планета до Сонця. Відстань між ними становить 57 млн. км. Це найшвидша планета. Вона обертається навколо Сонця 88 днів. Меркурій можна назвати кам'яною пустелею. Життя на цій планеті не існує. Супутників вона не має.

На Меркурії нема атмосфери і води. На сонячному боці – дуже гаряче, а на протилежному – холодно.

Планета отримала свою назву в честь римського бога торгівлі – Меркурія.

ВЕНЕРА

Венера - друга від Сонця планета, найяскравіша планета Сонячної системи, її ще називають “ранковою зіркою”.

Її відстань до Сонця дорівнює 108 млн. км.

Про те, що у Венери є атмосфера, стало відомо у 1761 p., відкриття належало М.В.Ломоносову. Венера схожа на Землю, за розмірами вона майже така сама. Вона оточена товстим шаром хмар, але її атмосфера складається з вуглекислого газу і сірчаної кислоти. Під хмарами стоїть сильна спека.

Свою назву вона  отримала в честь богині краси – Венери.

ЗЕМЛЯ

Земля – третя планета Сонячної системи, її відстань від Сонця близько 150 млн. км. Вона обертається навколо Сонця за 365 діб 5 годин 48 хвилин і 46 секунд. Її називають блакитною планетою, тому що вона єдина планета, на якій ростуть рослини, живуть тварини і люди. Супутник нашої планети – Місяць.

Період обертання планети навколо своєї осі 23 год 56 хв. Обертання навколо своєї осі викликає зміну дня і ночі, а нахил осі і обертання навколо Сонця — зміну пір року.

Назва Земля походить від первісного кореня, який несе в собі значення “низький”.

 

МАРС

Марс – четверта й остання планета, що входить до земної групи планет. Відстань між Марсом та Сонцем близько 228 млн. км. На Марсі також спостерігається зміна пір року, тривалість яких майже вдвічі більша.

Це планета з розрідженою атмосферою. На Марсі є метеоритні кратери як на Місяці, вулкани, долини та пустелі, подібні до земних. Тут розташована гора Олімп, найвища відома гора в Сонячній Системі та Долина Маринера, найбільший каньйон. Поверхність планети складається з великої кількості заліза, яке окислюються і дає червоний колір, через що її іноді називають Червоною планетою.  Марс — невелика планета, більша ніж Плутон і Меркурій, але трохи більша, ніж половина розміру Землі.

Планету назвали в честь римського бога війни  Марса– за свій червоний колір, який нагадує колір крові.

У планети є два супутники, Фобос (гр. «Страх») і Деймос («Жах»), які були названі на честь двох синів Ареса і Афродіти .

Вчитель. До планет зовнішньої групи - Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, їх ще називають планети-гіганти.

ЮПІТЕР

Юпітер – п'ята планета від Сонця, найбільша в Сонячній системі. Склад Юпітера робить його схожим  на склад Сонця. Юпітер – самосвітне небесне тіло.

Уся видима поверхня Юпітера - щільні хмари, розташовані на висоті близько 1000 км над "поверхнею", де газоподібний стан змінюється на рідкий і утворює численні шари жовто-коричневих, червоних і блакитнуватих відтінків.

На відміну від кілець Сатурна, кільця Юпітера темні і, імовірно, складаються з дуже невеликих твердих часток метеорної природи.

Планету назвали в честь найголовнішого римського бога – Юпітера.

 

 

САТУРН

Сатурн — шоста за віддаленістю від Сонця і друга за розмірами планета Сонячної системи. Сатурн є величезною кулею, що швидко обертається навколо своєї осі. Візитною карткою Сатурна є його знамениті кільця, що оперізують планету навколо екватора і  складаються з льоду і камінців. Крім них, навколо Сатурна обертаються 19 супутників. На сьогодні Сатурн — «рекордсмен» за кількістю супутників: їх 60. Найбільший з них — Титан, за розмірами перевищує планету Меркурій.

Маса у 95 разів більша за масу Землі, магнітне поле потужніше в тисячу разів. Вважається, що Сатурн має невелике ядро з силікатів і заліза, покрите льодом і глибоким шаром рідкого водню.

Планету назвали в честь римського бога землеробства

УРАН

Уран — сьома від Сонця велика планета Сонячної системи, належить до планет-гігантів. Один оберт навколо Сонця Уран здійснює за 84 земних років. Період власного обертання Урана складає приблизно 17 годин. Це єдина планета, що обертається, ніби лежачи на боці. Уран має 27 супутників. Крім того, в нього є 11 вузьких кілець. Сам Уран зеленкуватого кольору. Складається з маленького кам’яного ядра і газів, які заморожені

Планета отримала свою назву в честь грецького бога неба Урана.

НЕПТУН

Нептун – восьма планета Сонячної системи. Має 5 дуже темних кілець. Але  на вигляд – це одна з найдивовижніших планет, бо вона незвичайного блакитно-синього кольору, який нагадує блиск води. Температура на поверхні Нептуна – мінус 200 градусів. На планеті лютують найсильніші бурі на всій Сонячній системі. У Нептуна 8 супутників. Головні супутники – Тритон і Нереїда. Наприкінці минулого сторіччя вчені виявили навколо планети систему тонких кілець — два широких і два вузьких.

Планета Нептун носить ім’я римського бога морів.

 

  1. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
    1. Робота з підручником.
    2. Робота в групах.

 А зараз , діти, давайте закріпимо отримані знання, а заодно і трішки відпочинемо. Для цього давайте об’єднаємося в групи, та користуючись матеріалом підручника, який знаходиться на сторінці  67-69 та інформацією , яку ви почули від своїх однокласників , складемо пазли.

  1.  Вікторина “Планети”
  1. На якій планеті існує життя? (Земля)
  2. Яка планета підперезана ремінцем? ( Сатурн)
  3. Планета, яка обертається навколо Сонця «лежачи на боці» (Уран)
  4. Планета, яка отримала ім’я бога війни? (Марс)
  5. Найшвидша з-поміж планет (Меркурій, швидкість 48 км/год)
  6. Скільки планет утворюють Сонячну систему? (8)
  7.  У які групи можна об’єднати всі планети?(внутрішньої земної і зовнішньої (планети-гіганти)
  8.  До якої групи належить Плутон?(не належить до жодної)
  9.  Найбільша планета (Юпітер)
  10.  Перша планета від Сонця (Меркурій)
  11.  Остання планета від Сонця (Нептун)
  12. Планета, на якій, як і на Землі відбувається зміна пір року (Марс)
    1. Вправа  «Деформований текст»

Розшифруйте назви планет та небесних тіл:

  1. САРМ (Марс);
  2. УПНЕНТ (Нептун)
  3. ЕНАВЕР (Венера)
  4. ЦОСЕНЕ (Сонце)
  5. ОЯЗР (Зоря).

Гра «Третій зайвий»

У запропонованих ланцюжках знайдіть зайве слово і поясніть причину, за якої його необхідно виключити.

Сонце – Юпітер – Сатурн (Сонце)

Меркурій – Фобос – Венера (Фобос – супутник Марса)

Сатурн – Юпітер – Місяць (Місяць)

Демос – Фобос – Місяць – Сонце (Сонце)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

 А зараз  давайте підведемо підсумок уроку:

  • Що нового та цікавого ви дізналися?
  • Що вас найбільше вразило?


 Рефлексія «Світлофор».

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Опрацювати параграф  18  та виконати завдання в друкованому робочому зошиті на сторінці 30-31.

Творче завдання: написати твір-фантазію «Подорож на планету…». У творі обов’язково  має бути дійсна характеристика планети.

 

VIII. ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.

zip
Додано
11 травня 2022
Переглядів
793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку