ТЕМА: Комахи
Мета уроку: формувати уявлення учнів про комах; учити називати істотні ознаки комах, будову різних видів комах; продовжити формування навички класифікації тварин за групами; розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до природи.
ТИП УРОКУ: відкриття нових знань
ХІД УРОКУ:
І Організація класу
Добрий день!
На вас чекає гарний день.
Бачу, всі веселі і здорові
До уроку всі готові!
Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.
Поверніться один до одного та побажайте щось від всього серця.
Ми починаємо урок, а на уроці ми…
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
Що б розпочати урок нам потрібні повідомлення синоптиків. Чергові нашого класу допоможуть нам заповнити наш календар погоди. Разом з ними ми відповімо на такі питання:
- Яка пора року?
- Який місяць?
- Яка температура повітря?
- Що ви можете сказати про стан неба?
- Чи є опади? Які?
- Чи є вітер? Визначте його напрямок.
- Чи спостерігали якісь інші явища?
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Давайте з вами пограємо в гру “розповідаємо разом”.
У кого м’ячик той розповідає, що пам’ятає з попереднього уроку і передає його іншому.
1. Словникова робота.
Всі ми знаємо гру дешифрувальшик. Давайте розшифруємо слова та пояснемо їх значення.
(Ссавці, флора,фауна.)
От і чудово тож ми продовжуємо вивчати тварин і сьогодні познайомимось із новими його представниками.
ІІІ Актуалізація опорних знань
Дослідники мої, розгадайте ребус та скажіть про кого йдеться.
Комахи - одні з перших живих істот, які з’явилися на Землі, більше 400 млн років тому. З тих пір вони пережили п’ять масових катаклізмів і виявилися більш живучими, ніж тіранозаври. Учені налічують більше 250 мільйонів різних комах. Майже 170000 видів метеликів, понад 8000 з них поширені в Україні. Найгарнішими, без сумніву, є денні метелики. А чи знаєте ви , що більшисть метеликів - нічні?
- Давайте згадаємо, що нам вже відомо про комах?
У кожного з них по шість ніг. Тіло поділяється на голову, груди й черевце. У декого з них є одна чи дві пари крил. Багато з них відкладає яйця, з них вилуплюються лічинки. Лічинки перетворюються на лялечок, лялечки на дорослих … КОМАХ.
Будова комах
Тіло цих істот покрите своєрідним скелетом, хітиновою оболонкою. Вона ділиться на голову, груди, черевце. Головний орган чуттів – рот, який знаходиться в головній частині. У них є вусики, а деякі види мають навіть хоботок. Очі комах відрізняються від очей інших тварин. Вони короткозорі, хоча відмінно визначають колір і бачать рух. Кінцівки розташовані на грудях і всього у них 6 пар лап. Причому лапки не тільки допомагають їм пересуватися. Ними комахи збирають пилок, полюють і здійснюють стрибки, плавають або відчувають звуки. Черевце характеризується тим, що там знаходяться внутрішні органи. У комах є крила, і більшість видів можуть літати.
Де живуть комахи? Комах можна зустріти практично скрізь, крім морів. Вони люблять селитися на луках, болотах, в горах, лісі та в будинках людей. Розмноження комах За способом розмноження виділяють 2 групи комах: З яйця з’являється личинка, яка вже нагадує дорослу комаху. Личинка спочатку стає лялечкою, а потім перетворюється на дорослу комаху.
Чим харчуються комахи? Залежно від харчування виділяють: рослиноїдних комах Вони вживають в їжу рослини і їх сік, пилок. Наприклад: палочник, цикади, бджоли, тля. хижих комах Вони вживають в їжу інших комах, личинок. До них відносять: богомола, сонечко, жужелицю, бабку. всеїдних комах Вони вживають в їжу рослини, кров, інших комах, залишки життєдіяльності. До них відносять: цвіркуна, комарів, мошок, гедзів, жука гнойовика.
Цікаві факти про комах
У мурашки по відношенню до тіла найбільший мозок серед усіх живих істот.
Комарі особливо люблять пити кров людей, які недавно вживали в їжу банани. Життєдіяльність бабки становить 24 години. Кліщі можуть нічого не їсти 10 років. У коника кров білого кольору. У бджіл по два шлунка: для меду і для їжі.
Тарган може 9 днів жити без голови.
Прийшов час фізкультхвилинки.
Зараз ми пограємо в гру “ уяви себе іншим” або “уяви себе комахою”. Ми розділемося на 3 групи і будемо представляти комах.
Тепер нам треба зайнятися кросвордом, питанням є загадка.
Летить – пищить,
Сяде – мовчить.
Хто його вб’є, -
Свою кров проллє.
(Комар)
* * *
Прилетів комарик
І приніс ліхтарик,
Щоб стежину відшукати,
Та у лісі не блукати.
(Світлячок)
* * *
Ця комашка-розумашка
І працює дуже важко.
В земляну свою хатинку
Тягне довгу соломинку.
(Мурашка)
Хто літає над лужком
Наче вертоліт,
За пальне поп'є нектар
Й знову у політ?
(Бабка)
* * *
Наче птиця, крила має,
Все літає та співає:
- Я медок вам наношу,
Не чіпайте, бо вкушу!
(Бджілка)
* * *
Хоч не олень – роги має,
І не птиця, а літає.
Чорний-чорний, а не крук,
Це малий, моторний ...
(Жук)
* * *
По травичці він стрибає
І сюркоче, і співає,
Заливається, як дзвоник,
Називають його ...
(Коник)
* * *
Прилетіла цокотуха,
Щось торочить понад вухом.
Всім набридла байка ця
Без початку і кінця.
(Муха)
* * *
Навесні барвиста квітка
На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
Враз знялась і полетіла.
(Метелик)
Затишна моя хатинка -
Непомітна павутинка.
Гляньте, скільки ниточок!
А господар - ...(павучок).
Скажіть багато ми вже знаємо про комах? Тож прийшов час вправи “поговоримо”. У кого м’ячик той розповідає те що його вразило або що запам’ятав на сьогоднішньому уроці і передає його іншому.
(Міркування учнів)
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія
— Що вразило тебе найбільше?
— Про що ти хотів би розповісти своїм друзям?
V. Домашнє завдання.