Урок природознавства "Значення і охорона ґрунтів. Чому ґрунт потребує охорони?"

Про матеріал
Урок- дослідження з природознавства за структурою креативного уроку дозволяє закріпити знання про склад ґрунту; ознайомити учнів зі значенням грунту у природі і житті людини; сформувати знання про негативний вплив природних чинників та господарської діяльності на грунт; привернути увагу дітей до важливості вирішення проблеми охорони грунту; розвивати навички дослідницької роботи, логічне мислення, спостережливість, вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки, зв’язне мовлення, уяву, пам’ять, пізнавальний інтерес; формувати ключові компетентності: комунікативну, інформаційну, навчально-пізнавальну; виховувати екологічне мислення. Використано прийоми розвитку критичного мислення: "Ромашка Блума", "Фішбоун", " Кластер" та стратегію "Шість каплюхів"
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

КРИВОРІЗЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТ.№55

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з

 природознавства у 3 класі

на тему:

«Значення і охорона ґрунтів.

 Чому ґрунт потребує охорони?»

 

 

 

Конспект підготувала Старікова Наталя Анатоліївна вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, «старший вчитель». 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   

                                                 

                                                       2019-2020н.р.

Урок № 20  Клас 3-А    Дата проведення: 22.11.2019 

Тема: Значення і охорона ґрунтів. Чому ґрунт потребує охорони?

Мета:     закріпити знання про  склад ґрунту; ознайомити учнів зі значенням грунту у природі і житті людини; сформувати знання про негативний вплив природних чинників та господарської діяльності на грунт; привернути увагу дітей до важливості вирішення проблеми охорони грунту; розвивати навички дослідницької роботи, логічне мислення, спостережливість, вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки, зв’язне мовлення, уяву, пам’ять,   пізнавальний інтерес; формувати ключові компетентності: комунікативну, інформаційну, навчально-пізнавальну; виховувати екологічне мислення.

Тип уроку:  комбінований

Форма проведення:   урок – дослідження.

Методико – дидактичне забезпечення уроку: презентація «Значення і охорона ґрунтів. Чому ґрунт потребує охорони», картки-завдання для роботи в групах,   ілюстративний матеріал , Гільберг Т.Г. Природознавство: підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл./Т.Г.  Гільберг, Т.В. Сак. – К: Генеза, 2013, Жаркова І. Природознавство. Робочий зошит для 3 класу / І. Жаркова, Л. Мечник. – Вид. 2-ге, переробл. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2018

 

Хід уроку

І. Організація класу. Психологічна підготовка учнів до сприйняття матеріалу.

Друзі мої, я вітаю всіх вас!

Добрий день, наші любі гості!
Цікавий урок на порі-
То ж будьте уважними, прошу.
Діти сідають. 

А девізом нашого уроку стануть слова:

«Горішок знань міцний – це знає кожен.

Та нам – не відступить!

Його нам розколоти допоможе

Бажання все на світі знать!»

На сьогоднішньому уроці ми будемо повторювати вивчене, взнавати нове,  досліджувати,  творчо працювати і, звичайно, відпочивати.

ІІ. Підсумок спостережень за погодою.

   Вправа «Синоптична лабораторія»

- Діти, запрошую вас в синоптичну лабораторію .(Відео «Осінь П.І. Чайковський»)

- Яка пора року? Це чудова, але сумна пора року.   

-А які осінні місяці ви знаєте? Який зараз місяць ?

Осінь, осінь, листопад,

Жовте листя стелить сад,

За моря в краї далекі

Відлетіли вже лелеки.

Хмари небо затягли,

Вітер віє з-за гори,

Ходить осінь листопадом,

Жовте листя стелить садом.

-А звідки походить назва цього місяця?

- Назвіть сьогоднішню дату.

- Яка температура повітря? Як інакше ще можна сказати?

- Який стан неба?

- Чи були опади?

- Чи є вітер?

- Як змінюється погода восени?

- Які народні прикмети пов’язані з цим місяцем?

(Діти обирають умовні позначки та створюють на дошці календар погоди на сьогодні. Черговий синоптик інформує про прикмети погоди сьогоднішнього дня.)

ІІІ.  Перевірка домашнього завдання.

  1. Вправа «Природничий бій»  з використанням прийому «Ромашка Блума»
  • Діти, запрошую вас на природничий бій. Змагатимуться будуть хлопці та дівчата. По черзі один представник команди буде відривати пелюстку, формулювати питання, представник іншої команди відповідатиме. Питання треба ставити з теми «Грунт» певного типу. По три питання від кожної команди. 

Варіанти питань.

  • Прості(знаннєві) запитання:
    •  Що таке грунт?
    •  Що таке перегній?
    • З чого складається грунт?
  • Уточнюючі запитання:
  • Якщо я правильно зрозуміла, грунт частина живої природи?
  • Я можу помилитися, але, до складу грунту входять пісок, вода, перегній, частинки гірських порід, глина?
  • Чи правильно я зрозумів, що родючість грунту залежить від кількості перегною в ньому?
  • Чи правильно я зрозумів, що в утворення грунту приймають участь всі живі організми та нежива природа?
  • Інтерпретаційні запитання:
  • Чого більше у пухкому грунті?
  • Чого більше у світлому грунті?
  • Чому темний грунт родючіший?
  • Творчі запитання:
  • Що буде, якщо  в грунті мало перегною?
  • Яким був би грунт, якщо в ньому багато глини? 
  • Оціночні запитання:
  • Яка основна властивість грунту?
  • Яка користь від черв’яків?
  •  Яким буде грунт, якщо в нього внести надмірну кількість мінеральні добрива?
  • Практичні запитання:
  • Чи потрібні сірому та світло-жовтому грунту мінеральні добрива?
  • Що  потрібно грунту, щоб краще утримувати воду та розчинні  в ній речовини?
  •  Як  довго утворюється грунт?
  1. Тестування з теми «Грунт»

1. Ґрунт належить до… .

А живої природи

Б неживої природи

В  тіл, створених руками людини

   2.В утворенні ґрунту відіграють важливу роль … .

А  усі живі організми

Б тільки дощові черв'яки і кроти

В тільки рослини

  1. З ҆єднай частини  правильних тверджень

   У родючому                                       ґрунті  багато                        

 

повітря

 

У пухкому                                          

ґрунті багато                               

води

 

У вологому                                      

ґрунті багато                      

перегною

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

  • Минулого уроку ми почали складати «Кластер» з ключовим словом «Грунт». Розглянули лише дві ланки, які характеризують це поняття: склад та утворення. Залишилося з’ясувати про значення грунтів для природи та чи потребує грунт охорони , якщо да, то якої.
  •  

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя з елементами бесіди з використанням презентації.

-  Споконвіку поклонялася людина землі, а точніше – грунту. Землю називають матінкою годувальницею, їй народ присвятив багато легенд і билин, її оспівував у поемах і піснях. Грунт є основним багатством людини. Земля годує людину, одягає, дає притулок. Грунт можна назвати шкірою Землі. Це щонайтонша жива плівка. На грунті розташовуються сотні мільйонів гектарів лісів, величезні масиви трав, степів, сільськогосподарських культур. Це – те, без чого неможливе життя тварин і людини.

Як ви думаєте, що руйнує грунт? Сильні вітри і зливи руйнують верхній найбільш родючий шар ґрунту.

Пригадайте, як утворюються яри?

Схили горбів розмивають струмки, які утворюються після літніх злив або танення снігу навесні. Вода, стікаючи в яри,змиває з поля ґрунт.

Щоб на полях не утворювалися яри, похилі місця орють упоперек

Щоб яри не збільшувалися, по їх краям садять дерева й кущі, які корінням скріплюють землю  й запобігають  руйнуванню  схилів.

Щоб запобігти руйнуванню ґрунтів, проводять затримання і накопичення на полях снігу. Це сприяє збільшенню запасів вологи в ґрунті й  утепленню зимуючих рослин.

Значну шкоду  ґрунтам завдає діяльність людини:

  •              Зведення будинків
  •    Вирубування лісів,парків і скверів
  •    Надмірне випасання худоби

Найбільше забруднюють  ґрунти ТРАНСПОРТ, ЗАВОДИ І ФАБРИКИ. Тому вздовж автомобільних і залізничних доріг, навколо великих заводів і фабрик

не можна випасати худобу і збирати гриби та ягоди,  заготовляти лікарські рослини, вирощувати сільськогосподарську продукцію.

Недаремно народ склав приказку: “ На второваній стежині і трава не росте ”.

Надмірне відвідування людьми  лісів, полів і луків призводить до ущільнення  і погіршення ґрунту.

Фізхвилинка

  1. Робота з підручником ст.55-59. Стратегія «Шість капелюхів»
  • Діти, ви володієте вже певною інформацією, знаннями, вмієте працювати з підручником.   Пропоную розділитися на шість груп та дослідити проблему охорони грунту з різних сторін.
  •  Діти у білих капелюхах  розкажуть нам, що вони знають про значення грунту для природи і оформлять свою роботу у вигляді « Простий кластер». 
  • Діти у червоних капелюхах переглянуть статтю підручника на ст. 55-57 та  дослідять проблему «Що руйнує грунт?», розкажуть нам про причини та наслідки руйнування грунтів? Використають прийом «Фішбоун».
  • Діти у чорних капелюхах з’ясують чи завдає шкоди грунту  людина, використавши мал. 43 ст. 58  підручника .
  • Діти у жовтих капелюхах спробують віднайти позитивні  дії людей, щодо  збереження грунту, також використавши мал. 53 ст. 58 та статтю ст.57.
  • Учні у зелених капелюхах  спробують розробити пропозиції щодо можливих заходів із захисту грунту на шкільному подвір’ї. Використайте статтю підручника ст. 57-59.
  • Ну а дітлахи у синіх капелюхах  нададуть нам цікаві факти про грунт та зроблять висновки. Використайте матеріал ст.57, 59,55.

На виконання роботи кожна група отримує 7 хвилин, на захист по  хвилини

3.Презентація робіт кожної групи. Можливі варіанти захисту.

Білий капелюх.

— А що таке ґрунт? Чи гірська це порода?
— Ні-ні! На породі ніщо не росте!
А ґрунт дуже цінним створила природа
І це на планеті — руно золоте!

— А чому це так? І відмінність у чому?
— В ґрунтах речовини поживні всі є,
Волога й повітря у ґрунті м’якому.
І кожна рослинка вживає своє.

— А хто, крім рослин у ґрунтах проживає?
— Це гарна домівка тваринкам дрібним!
Черв’як там і мишка, і кріт хатку має,
Личинки й жуки також селяться в нім!

Н.Красоткіна “ Планета Земля”

 «Простий кластер»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: Без грунту не буде життя на планеті Земля

 

Червоний капелюх

Прийом «Фішбоун»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: Господарська діяльність людини наносить більше шкоди грунту, ніж природні чинники.

Чорний капелюх

Наша команда  дуже обурена та занепокоїна, бо землю, тобто грунт треба рятувати. Проаналізувавши,   дійшли висновку, що діяльність людини завдає шкоди грунту: забруднюює або і зовсім його руйнує. Грунт кричить: «Рятуйте!»

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:Діяльність людини причиняє велику шкоду грунту: забруднює та руйнує його. Грунт потребує охорони та захисту.

Жовтий капелюх

А наша команда теж розглянула діяльність людини, але з іншого боку. Не все вже так погано.Позитивне ставлення людей щодо збереження грунту.

Використання електромобілів, велосипедів, бо бензин забруднює грунт

Як людина піклується про грунт

Затримування та накопичення снігу на полях.

Добування корисних копалин закритим способом , знімати родючий грунт, відновлювати ландшафт після  видобутку відкритим способом.

Похилі місця орати упоперек, запобігати утворенню ярів, круті схили не орають.

вирощувати   дощових черв’яків почали у спеціальних розплідниках і вносити в грунт для підвищення врожайності.

Не розплювати багаття на грунтовій поверхні

Заводи роблять добрива

Насаджують дерева на місце зрубаних, що є засобом відновлення грунту

Не давити черв’яків під час дощу, бо вони приймають участь у відновленні грунту.

Будують сміттєпереробні заводи, не залишати сміття та речі на грунті.

Не  користуватися отрутохімікатами проти шкідників на грунті

Насадження дерев по краях ярів, щоб вони не збільшувалися.

Не спалювати опале листя, тому що воно відновлює грунт

Використовувати багаторазову упаковку, багаторазовий посуд.

Для відновлення грунту висівають лікарські рослини.

Споруджувати будинки на неродючому або малородючому грунті

Висновок: Людина може не тільки зберегти грунт, а й сприяти його відновленню.

Зелений капелюх

 Наша команда намагалася приймати рішення як дорослі. Як зберегти та відновити грунт на шкільному подвір’ї.

  1. Не згрібати і не спалювати листя, перегниваючи, воно є добривом для грунту, місцем розмноження мікроорганізмів, які приймають участь в утворення грунту.
  2. Не викопувати зайвих ям.
  3. Не залишати сміття ( скло, консервні банки, пластиковий посуд, пляшки, поліетиленові пакети) у грунті.
  4. Не залишати особисті речі( старі м’ячі, кеди, іграшки) на території шкільного подвір’я.
  5. Робити клумби, вирощувати квіти, обробляти землю.
  6. Надмірно не бігати по газонах, грунту, це призводить до ущільнення грунту. Як кажуть «Краще один раз землю спушити, ніж два рази полити»
  7. Затримувати сніг на газонах.
  8. Не давити черв’яків після дощу, бо вони сприяють утворенню грунту.

Якщо так будемо робити, то грунт на нашому подвір’ї буде здоровим!

 

Синій капелюх

  • Наша команда віднайшла такі цікаві факти:

Грунт населений величезною кількістю мікроорганізмів ( бактерії, водорості, гриби тощо ). Окрім них, у грунті мешкають черв’яки, кліщі, жуки, мурашки, кроти, ховрахи, хом’яки, бабаки та ін. Дрібні тварини - жуки, хробаки, кроти, миші – розпушують грунт, у результаті чого він звільняється від вуглекислого газу і збагачується киснем.

Особливо слід відзначити роль грибів у житті лісового грунту. Те, що лежить у нас у кошику, - лише їх плодові тіла, що з’явилися на поверхні, щоб розсіяти свої спори для розмноження. Головне життя грибів відбувається в землі – там тонкі нитки грибниці виконують величезну роботу. Вони переробляють лісову підстилку, що складається з листя, гілок, шишок та інших рослинних залишків. 

Отже, для утворення родючого шару грунту потрібні листопад, мікроскопічні організми, тваринні грунти. Разом вони утворюють речовину – перегній.

Процес створення грунтів дуже повільний і складний. Так, щоб створити шар грунту завтовшки 2-3 см, природі необхідно від 200 до 1000 років ( якщо їй ніхто не заважає). Тобто грунт створюється впродовж тисячоліть, а зруйнуватися може дуже швидко.

Руйнують грунт як природні чинники (вода, вітер) так і діяльність людини (вирубка лісів, будівництво доріг, будинків, видобуток корисних копалин, надмірне використання отрутохімікатів та добрив .

Для того щоб запобігти руйнуванню грунтів, необхідно насаджувати лісові смуги, правильно розорювати грунт на схилах, проводити затримку снігу, помірно використовувати добрива та хімікати.

  

Висновок.  Грунт потребує охорони та захисту. Охорона грунтів – це завдання всього людства.

VІ. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів.

  1. Закріплення вивченого. Робота у зошиті. Робота парами.
  2. Робота над прислів’ями. Вправа «Твоя думка»

Поле працю любить.

Людина живить землю, земля - людину.
3.  Читання кроссенсу «Повітря», «Вода», «Корисні копалини», «Грунт»

VII. Підсумок. Рефлексія 

  1. Бесіда

- Чи потрібний грунт людям?
(Без грунту не стало б продуктів харчування . Недарма кажуть, що грунт дорожчий від золота. Без золота люди жили б, а без грунту - ні.)

Пам’ятайте! Землю гріх ображати, бо вона наша мати – годувальниця.

  1. Вправа «Інтерв'ю»
  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Було цікаво дізнатися…
  • Я виконував завдання…
  • Я зрозумів, що…
  • Я навчився…
  • Я зміг…
  • Мене здивувало…
  • Урок дав мені для життя…
  • Мені захотілося…
  • Більше за все мені сподобалося…
  1. Домашнє завдання

Ст. 55-59 переказ, зош. ст.

Закінчився наш урок.

Працювали добре, друзі,

Тож відпочиньте по заслузі!

Спасибі всім хто працював,

Активним був, відповідав.

Та тим хто в гості завітав.

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сосніна Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
5739
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку