Даний урок розширює уявлення дітей про світ живої природи;поглиблює знання про будову рослини та їх класифікацію ; сприяє розвитку мислення, мовлення та уяви дитини; виховує ціннісне ставлення до природи.
Урок № 1 – А клас
Природознавство
ТЕМА. Листяні та хвойні рослини.
МЕТА:
навчальна: закріпити і розширити уявлення про рослини, їхню будову, про приналежність рослин до груп "дерева", "кущі", "трав'янисті рослини"; сформувати поняття "листяні та хвойні рослини"; вчити робити висновки у вигляді правил "спільне..., відмінне...";
розвивальна: розвивати мислення (вміння аналізувати, виокремлювати головне, порівнювати за аналогією, узагальнювати); розвивати мовлення (вміння давати розгорнуту відповідь, відповідати повними реченнями); розвивати уяву;
виховна: виховувати зосередженість, допитливість, спостережливість, самостійність мислення, прагнення знаходити відповідь на поставлене запитання; виховувати ціннісне ставлення до природи, бажання вивчати її, піклуватися про неї.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
1. Розширення уявлень про світ живої природи.
2. Поглиблення знань про класифікацію рослин, про їх будову.
3. Формування поняття "листяні та хвойні рослини".
4. Розвиток мислення, мовлення, уяви учнів.
5. Виховання ціннісного ставлення до природи.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.
ФОРМА УРОКУ: урок - подорож з ІКТ супроводом.
ОБЛАДНАННЯ: ІКТ, мікрофон, картки з диференційованим завданням схема "природа; малюнки берези, горобини, клена, сосни, ялини; малюнки дуба і сосни для порівняння;; картки для роботи в парі; квіточки у дітей. Слова "Листяні", "Хвойні", "Порівняй"; конверт з листом, сигнали екологічного світлофора, гумові черевики, ніж, магнітофон, запальничка.
ПРОГРАМОВІ ВИМОГИ: учень/учениця має уявлення про приналежність рослин і тварин до живої природи; про будову рослин; розрізняє дерева, кущі, трав’янисті рослини; листяні та хвойні рослини.
Хід уроку:
Вчитель: Тож часу ми всі не гаймо,
У мандрівку вирушаймо.
В гості Вас до себе зву.
Хай на сонячній галявині
Буде чутно дитячий сміх
Розгадати тайни лісу
Запрошую до себе всіх».
Я люблю гуляти по лісу. До лісу ходжу кожен день. Цікаво мені все у лісі. Кожен кущик та пеньок. Я веселий Старичок – Лісовичок.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Щоб потрапити до лісу, нам потрібно виконати завдання . Увага!!! Завдання .
Робота в групах: №1,2,3«Знайди зайву рослину»,
Вчитель: - Діти, а де можна зустріти одразу всі ці рослини? Так, дійсно у лісі.
/Діти висловлюють свої думки/.
Слово надається нашим науковцям. /Вони пояснюють значення слова ліс.
Згадайте, а що говорить нам про ліс для вас наука екологія?
Вчитель: - Ліс, слово коротке, а так багато позначає.
Синоптики повідомляють про стан погоди.
Йдемо у похід.
Гра «Екологічний світлофор»
Жовте – обережно!
Зелене – світло, як красиво!
Скаже ліс тобі спасибі!
Слово надається екологам класу.
Учень: Беру гумові черевики.
Учениця: Ніж.
Учениця: Запальничка.
Учень: Магнітофон
Вчитель: - Молодці, ви готові до подорожі.
Знаків лісу багато дуже,
Ти ніколи не забудь.
Хай вони тобі допоможуть
Безпечний вибрати путь!
Запам’ятайте - ці лісові знаки.
Фізкультхвилинка. Мандрівка.
(музична під пісню «Осінь в лісі»)
ІІІ. Вивчення нової теми уроку.
(Слайд картинка лісу, птахів, звучить музика лісу).
Діти ми з вами в лісі, але щоб відкрилася таємниця нашого уроку розгадаємо загадки Лісовичка.
Білий стан голубить сонце.
Мов дівча зеленооке,
Під моїм стоїть віконцем. /Берізка/
І колючок не злічити…
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас. /Ялинка/.
На дошці – слова: ліс, дерева, береза, ялина.
На дошці розміщені слова: ліс, дерева,берізка , ялина.
Вчитель на дошці розміщує слова листяні та хвойні.
Листяні дерева скидають листочки восени, а навесні у них виростає нове молоде листя. Хвойні дерева замість листочків мають зелені голочки (наприклад, ялина, сосна, кипарис). На зиму ці дерева не скидають листочки. Про них говорять вічнозелені, тому що замість одних голок відразу виростають нові, а нам здається, що вони завжди зелені.
Виступ групи дослідників №1
а) Ялинку ми спочатку
Від сосни не відрізняли:
Раз стирчать голочки –
Значить, це ялиночки.
А коли на гілочку ялини
Ми трохи краще подивилися,
Виявилося, що вона
Не така, як сосна.
б) Сніг її не лякає,
І на спеку не зважає.
Зеленіє навіть взимку,
Має з голочок хустинку. /Сосна/.
в) Є у родички ялинки
Неколючі голочки.
Але, на відміну від ялинки,
Обпадають ті голки. /Модрина/.
Фізкультхвилинка «Ялинка»
Ознайомлення з листяними деревами
• Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? (Листяні дерева)
— Що таке листопад?
(Листопад — засіб пристосування рослин до суворих умов зими.)
— Навіщо деревам потрібний листопад?
• Захист дерева від зимової посухи, адже листя випаровує багато вологи.
• Позбавлення дерева від отруйних речовин із землі та повітря.
• Захист тонких і крихких гілок від важкості снігу.
Повідомлення дітей
Береза. Білосніжна береза. Скільки пісень, віршів складено про неї! Часто про неї згадують у казках, загадках, приказках. З берези виробляють фанеру, лижі, меблі, багато сувенірів. А береста? Це ж готовий природний папір! У берези є корисний сік.
Дуб. Потужність і велична краса дуба приваблює всіх. Корені його глибоко йдуть у землю, і тому йому не страшні жодні бурі. За старих часів із дуба виробляли кораблі, а зараз — меблі, паркет, вантажні вагони. Кору застосовують у шкіряній справі, а якщо покласти декілька листків у банку з солоними огірками — вони стануть хрусткими, міцними, смачними.
Клен. Клен — бажаний гість усіх парків і вулиць міст. Його різьблене листя таке гарне під час осіннього листопаду! У клена міцна деревина, її широко застосовують у токарній і столярній справі, в машинобудуванні, а також виготовляють музичні інструменти. У містах клен енергійно засвоює з повітря різні шкідливі речовини. Листя у клена восени червоніє.
Тополя. Тополя відноситься до швидкоростучих дерев. Швидкий ріст продовжується до 40 - 60 років, після чого уповільнюється. Деревина у тополі легка, біла м’яка. Добре використовується і обробляється у технічних цілях, як сировина для паперу, штучного шовку, фанери, меблів.
(Асоціативнимй кущ – користь листяних дерев для людей)
V. Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів
V. Робота з підручником
Робота в групах
6.Творча робота дітей.
( на різнокольоровому папері діти обводять свої долоньки і вирізають їх , склеюють ялинку.)
Молодці діти , яка гарна у нас вийшла ялинка!
Вчитель: - Усі дерева – і хвойні, і листяні – потрібно берегти. Без них наша планета була б мертвою. Не затишно б стало нам усім, не було б такої краси і, звісно, чистого повітря.що ж пора повертатися додому
Фізкультхвилинка «Танці – зігріванці»
VI. Підсумок уроку
— Мозковий штурм
Блицопитування
1) Як правильно назвати лист хвойного дерева?
2) Як називається хвойне дерево, у якого хвоїнки ростуть у парі?
- Що ж нового ми дізналися про дерева?
- Яке завдання було найцікавішим?
2. Рефлексія
Я у захваті від таких розумних учнів і вірю, що ви виростите справжніми друзями природи.
1