Урок з природознавства "Листяні та хвойні рослини", 1 клас

Про матеріал

Даний урок розширює уявлення дітей про світ живої природи;поглиблює знання про будову рослини та їх класифікацію ; сприяє розвитку мислення, мовлення та уяви дитини; виховує ціннісне ставлення до природи.

Перегляд файлу

 

Урок №                                         1 – А клас

Природознавство

ТЕМА.  Листяні та хвойні рослини.

МЕТА:

навчальна: закріпити і розширити уявлення про рослини, їхню будову, про приналежність рослин до груп "дерева", "кущі", "трав'янисті рослини"; сформувати поняття "листяні та хвойні рослини"; вчити робити висновки у вигляді правил "спільне..., відмінне...";

розвивальна: розвивати мислення (вміння аналізувати, виокремлювати головне, порівнювати за аналогією, узагальнювати); розвивати мовлення (вміння давати розгорнуту відповідь, відповідати повними реченнями); розвивати уяву;

виховна: виховувати зосередженість, допитливість, спостережливість, самостійність мислення, прагнення знаходити відповідь на поставлене запитання; виховувати ціннісне ставлення до природи, бажання вивчати її, піклуватися про неї.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

1. Розширення уявлень про світ живої природи.

2. Поглиблення знань про класифікацію рослин, про їх будову.

3.  Формування поняття "листяні та хвойні рослини".

4. Розвиток мислення, мовлення, уяви учнів.

5. Виховання ціннісного ставлення до природи.

ТИП УРОКУ:  засвоєння нових знань.

ФОРМА УРОКУ: урок - подорож з ІКТ супроводом.

ОБЛАДНАННЯ: ІКТ, мікрофон, картки з диференційованим завданням схема "природа;  малюнки берези, горобини, клена, сосни, ялини; малюнки дуба і сосни для порівняння;; картки для роботи в парі; квіточки у дітей. Слова "Листяні", "Хвойні", "Порівняй"; конверт з листом, сигнали екологічного світлофора, гумові черевики, ніж, магнітофон, запальничка.

ПРОГРАМОВІ ВИМОГИ: учень/учениця має уявлення про приналежність рослин і тварин до живої природи; про будову рослин; розрізняє дерева, кущі, трав’янисті рослини; листяні та хвойні рослини.

 

Хід уроку:

  1. Організація класу до уроку.
    Діти, дзвоник продзвенів, заходимо в клас і утворюємо коло нашої родини. Складіть долоньки ось так, сильно – сильно потріть, відчуйте тепло в них, візьміться за руки і передайте тепло своїх сердечок один одному, а посмішку гостям нашого уроку. Проходьте і присаджуйтеся на свої місця.
    2. Психологічне налаштування (метод зацікавлення)
    Дорогенькі мої, на «Посвяті в першокласники» я обіцяла дарувати вам подарунки – не цукерки, не іграшки, а нові знання.
    З якими почуттями ви отримуєте подарунки?(Радості, гарного настрою, задоволення)
    Я бажаю, щоб з такими почуттями радості, задоволення ви отримали нові знання на сьогоднішньому уроці.

Вчитель:      Тож часу ми всі не гаймо,

                      У мандрівку вирушаймо.

  • А що це  за надзвичайний лист у мене на столі? Від кого він?
  • Давайте зачитаємо.
  •  «Знаю ліс, його люблю,

 В гості Вас до себе зву.

Хай на сонячній галявині

Буде чутно  дитячий сміх

Розгадати  тайни лісу

Запрошую до себе всіх».

Я люблю гуляти по лісу. До лісу ходжу кожен день. Цікаво мені все у лісі. Кожен кущик та пеньок. Я веселий Старичок – Лісовичок.

  • Ну, що діти, приймемо запрошення.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Щоб потрапити до лісу, нам потрібно виконати завдання . Увага!!! Завдання .

  Робота в групах: №1,2,3«Знайди зайву рослину»,

Вчитель:         -  Діти, а де можна зустріти одразу  всі ці рослини? Так, дійсно у лісі.

  • Що таке ліс?

/Діти висловлюють свої думки/.

  •  Але найточніше тлумачення слова можна знайти в тлумачному словнику.

Слово надається нашим науковцям. /Вони  пояснюють  значення слова ліс.

  • Ліс – це ділянка землі, що заросла деревами і кущами?

Згадайте, а  що говорить нам про ліс для вас наука екологія?

  • Ліс – це краса, свіже повітря,  дерева, кущі, квіти,  житло та їжа  для тварин, ягоди, гриби, горіхи. (на дошщці – асоціативний кущ)

Вчитель:        - Ліс, слово коротке, а так багато позначає.

  • Лісовик радить нам перш ніж вирушати, прослухати прогноз  бюро погоди.

Синоптики повідомляють про стан погоди.

  • Яка зараз пора року?
  • Яке число і місяць?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи були опади протягом дня?

Йдемо у похід.

Гра «Екологічний світлофор»

  • Що ми візьмемо з собою у похід? Діти, екологи  будуть вам пропонувати різні предмети, а ви покажете, що треба брати показуємо зелене світло, а те що не треба брати показуємо червоне світло.
  • Червоне – природі лихо,

Жовте – обережно!

Зелене – світло, як красиво!

Скаже ліс тобі спасибі!

Слово надається екологам класу.

 Учень:                Беру гумові черевики.

  •  Я зібрався  на березі озера збирати мушлі. /Зелене світло/

Учениця:               Ніж.

  •  Я хочу здирати кору берези, щоб розпалити багаття./Червоне світло/

Учениця:              Запальничка.

  •  Коли втомлюся, то перепочину біля багаття. /Червоне світло/.

Учень:                     Магнітофон

  •  Я збирався послухати нові записи-хіти./Червоне світло/.(Знаки – правила і знаки заборони)

Вчитель:         -     Молодці, ви готові до подорожі.      

                                   Знаків лісу багато дуже,

                                    Ти ніколи не забудь.

                                   Хай вони тобі допоможуть

                                  Безпечний вибрати путь!

  Запам’ятайте - ці  лісові знаки.     

Фізкультхвилинка. Мандрівка.

                                  (музична під пісню «Осінь в лісі»)

ІІІ. Вивчення нової теми уроку.

(Слайд  картинка лісу,  птахів, звучить музика лісу).

Діти ми з вами в лісі, але щоб відкрилася таємниця нашого уроку розгадаємо загадки Лісовичка.

  • Узимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени жовтий. /Ліс/.
  • Взимку спить, а влітку шумить. /Дерево/.
  • Їм волосся миють роси,

Білий стан голубить сонце.

Мов дівча зеленооке,

Під моїм стоїть віконцем.           /Берізка/

  • В неї гарні, пишні віти,

І колючок не злічити…

Не байдужа до прикрас,

На свята спішить до нас. /Ялинка/.

На дошці – слова: ліс, дерева, береза, ялина.

На дошці розміщені слова: ліс, дерева,берізка , ялина.

  • Як взаємопов'язані ці слова? (У лісі ростуть дерева. Ялина і береза – це дерева.)
  • А в чому їх різниця?
  • Сьогодні ми поговоримо про те, якими бувають дерева, дізнаємося, як їх класифікують.
  1. Ознайомлення з поняттям «хвойні та листяні дерева»

 

  • Діти, погляньте на екран.
  •  Усі дерева можна розподілити на дві групи: хвойні та листяні.

Вчитель на дошці розміщує слова листяні та хвойні.

  • Листяні дерева на гілочках мають плоскі зелені листочки, великі, як долонька у людини (наприклад, дуб, береза, тополя, акація, яблуня та ін.).

   Листяні дерева скидають листочки восени, а навесні у них виростає нове молоде листя. Хвойні дерева замість листочків мають зелені голочки (наприклад, ялина, сосна, кипарис). На зиму ці дерева не скидають листочки. Про них говорять вічнозелені, тому що замість одних голок відразу виростають нові, а нам здається, що вони завжди зелені.

  • Ознайомлення з хвойними деревами.
  • Які хвойні дерева вам відомі?

                 Виступ групи  дослідників №1

             а)         Ялинку ми спочатку

 Від сосни не відрізняли:

 Раз стирчать голочки –

                          Значить, це ялиночки.

                                                             А коли на гілочку ялини

                                                             Ми трохи краще подивилися,

                                                              Виявилося, що вона

                                                              Не така, як сосна.

  • Ялинковий ліс називається ялинником. У дерева гостра верхівка, донизу крона розширюється. Любить вологу. Хвоїнки колючі, одиночні. Крона густа, дає сильну тінь. Живе ялина 300-500 років. Із деревини ялини виготовляють папір, штучний шовк.

               б)             Сніг її не лякає,

                                І на спеку не зважає.

                                Зеленіє навіть взимку,

                                Має з голочок хустинку. /Сосна/.

  • Сосновий ліс називається бором. Сосна любить світло. Хвоїнки ростуть у парі. Сосна росте на будь-якому ґрунті. У сосновому лісі цілюще повітря. Деревина є хорошим будівельним матеріалом.          

              в)                    Є у родички ялинки

                                     Неколючі голочки.

                                     Але, на відміну від ялинки,

                                     Обпадають ті голки.       /Модрина/.

  • Восени золоті хвоїнки модрини, як листя, падають на землю. Звідси і виникла російська назва дерева «лиственница». Хвоїнки зібрані в пучки  по 20-60 штук. Світолюбна. Деревина не гніє.
  • Ялиця (пихта) і кедр – теж хвойні дерева.
  • Доповнення вчителя «Користь хвойних дерев людям»

Фізкультхвилинка «Ялинка»

 Ознайомлення з листяними деревами

 

• Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? (Листяні дерева)

 

— Що таке листопад? 

(Листопад — засіб пристосування рослин до суворих умов зими.)

— Навіщо деревам потрібний листопад?

Захист дерева від зимової посухи, адже листя випаровує багато вологи.

• Позбавлення дерева від отруйних речовин із землі та повітря.

• Захист тонких і крихких гілок від важкості снігу.

 

 Повідомлення  дітей

 Береза. Білосніжна береза. Скільки пісень, віршів складено про неї! Часто про неї згадують у казках, загадках, приказках. З берези виробляють фанеру, лижі, меблі, багато сувенірів. А береста? Це ж готовий природний папір! У берези є корисний сік.

Дуб. Потужність і велична краса дуба приваблює всіх. Корені його глибоко йдуть у землю, і тому йому не страшні жодні бурі. За старих часів із дуба виробляли кораблі, а зараз — меблі, паркет, вантажні вагони. Кору застосовують у шкіряній справі, а якщо покласти декілька листків у банку з солоними огірками — вони стануть хрусткими, міцними, смачними.

Клен. Клен — бажаний гість усіх парків і вулиць міст. Його різьблене листя таке гарне під час осіннього листопаду! У клена міцна деревина, її широко застосовують у токарній і столярній справі, в машинобудуванні, а також виготовляють музичні інструменти. У містах клен енергійно засвоює з повітря різні шкідливі речовини. Листя у клена восени червоніє.

 

Тополя. Тополя відноситься до швидкоростучих дерев. Швидкий ріст продовжується до 40 - 60 років, після чого уповільнюється. Деревина у тополі легка, біла м’яка. Добре використовується і обробляється у технічних цілях, як сировина для паперу, штучного шовку, фанери, меблів.

 (Асоціативнимй кущ – користь листяних дерев для людей)

 

V. Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів

V. Робота з підручником

Робота в групах

  1. Група -  «Вчимося розрізняти хвойні та листяні дерева» (створення хвоїнок сосни та ялинки за допомогою солоного тіста)
  2. Група - «Які дерева заблукали?»(із розсипаних букв складають назви дерев і вклеюють їх до таблиці «Листяні та хвойні дерва»)
  3. Група -  «З’єднай хвойні та листяні дерева»

 

 

6.Творча робота дітей.

  • А у якого дерева скоро буде свято ? Так у красуні ялинки . Лісовичок разом із лісовими мешканцями просить допомогти вберегти ялинки , щоб їх не рубали. Діти , ми можемо допомогти , що можемо порадити .
  • Придбати штучну ялинку ,
  • посадити маленьку ялинку у в відерце, а після свят висадити у грунт,
  • можна виготовити самостійно.
  • Давайте ми виготовимо свою ялинку  , щоб зберегти лісову красуню.

( на різнокольоровому папері діти обводять свої долоньки і вирізають їх , склеюють  ялинку.)

 

Молодці діти , яка гарна у нас вийшла ялинка!

  • Я впевнена, що Старичок-Лісовичок задоволений тим, що ми справжні друзі природи. Поруч з вами живе щасливе деревце. І у нашому лісі живеться деревам добре.

Вчитель:         - Усі дерева – і хвойні, і листяні – потрібно  берегти. Без них наша планета  була б мертвою. Не затишно б стало нам усім, не було  б такої краси і, звісно, чистого повітря.що ж пора повертатися додому

Фізкультхвилинка «Танці – зігріванці»

VI. Підсумок уроку

 Мозковий штурм

Блицопитування

1) Як правильно назвати лист хвойного дерева?

2) Як називається хвойне дерево, у якого хвоїнки ростуть у парі?
- Що ж нового ми дізналися про дерева?
- Яке завдання було найцікавішим?

2. Рефлексія
Я у захваті від таких розумних учнів і вірю, що ви виростите справжніми друзями природи.

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Волощук Лариса
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
2368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку