Урок з природознавства на тему: "Атлантичний океан."

Про матеріал

Особливості природи Атлантичного океану ,його географічне положення.Тваринний та рослинний світ Атлантичного океану.Значення Атлантичного океану для людини.

Перегляд файлу

Тема: Атлантичний океан.Seychelles.jpg

Мета: формувати в учнів уявлення про особливості природи Атлантичного океану;удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати,узагальнювати,робити висновки;розвивати кмітливість, спостережливість ,мислення;виховувати любов до природи, потребу у пізнанні нового матеріалу.

Обладнання: таблиці, фізична карта півкуль, ілюстрації, презентації.

                                                        Хід уроку

1.Організаційний момент:

Продзвенів уже дзвінок

Всіх покликав на урок.

До уроку приготуйтесь,

На роботу налаштуйтесь.

Будемо активно працювати

й  нові знання про Атлантичний океан здобувати.

2. Хвилинка спостережень.

3.Перевірка  домашнього  завдання:

а)Бесіда.

У яких півкулях розташований Тихий океан? Береги яких материків він омиває? Покажіть на фізичній карті.

- Які  факти доводять, що Тихий океан є найглибшим і найбільшим на Землі?

  яких  теплових  поясах він  простягається ?

-Як залежить температура і солоність поверхневих вод океану від його розташування на Землі?

- Чому Тихий океан є найбільш неспокійним океаном на планеті?

- Які рослини ростуть в океані?

- Які тварини мешкають у Тихому океані?

- Які особливості тваринного світу Тихого океану?

- Як людина використовує багатства Тихого океану?

-Чому океан потребує охорони?

б).Гра « Впізнай за описом тварину  Тихого океану».

1.Одна з найбільших риб Тихого океану.Має багато дрібних зубів,трикутний хвіст.(Китова акула.)

2.Що за морська плоска риба у якої очі розташовані на одному боці?(Камбала.)

3.Симпатичний цей моллюск на вид,  має велику голову й вісім ніг.(Восьминіг.)

4.Що за камчатський плавунець десять ніг має,велетенськими клешнями усіх лякає?(Камчатський краб.)

5.Плоска риба велетенська має роги й довгий хвіст та й плавці як крила?(Скат манта.)

6.Він найбільший в світі звір. Його домівка – океан із спини в нього б’є фонтан.(Синій кит.)

7.Головоногий він молюск. Десяток ніг , присоски плюс .Велетенський екземпляр, а зовуть його…(кальмар.)

8.Цей котик не мурчить, не шипить і не ричить. В океані ловить рибу,а на березі відпочиває.(Морський котик.)

9.Що за лев замість лап має ласти ,в океані плаває, пірнає, ловить рибу, а на березі відпочиває?(Морський лев.)

4.Актуалізація опорних знань, повідомлення теми, мети уроку.

- Пригадайте  який океан є другим за розмірами?

Тема нашого уроку –«Атлантичний океан».

1.Вивчення нового матеріалу.

2.Практична робота з фізичною картаю півкуль, розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про площу Атлантичного океану і його положення на земній кулі.

 Розгляньте фізичну карту півкуль.Знайдіть на карті Атлантичний океан (вчитель

показує на карті).Атлантичний океан –другий за площею на планеті.За формою він найбільш витянутий океан.

 Ще з прадавніх часів люди почали освоювати  Атлантичний океан.Назву йому дали стародавні греки. Вони назвали його ім’ям міфічного титана Атланта, який ,за легендами ,стояв на краю землі і тримав на плечах небозвід.

Атлантичний океан не такий глибокий як Тихий. За глибиною займає друге місце серед океанів.Його найбільша глибина  біля східного узбережжя Північної Америки- жолоб Пуерто-Рико(8742м)(вчитель показує на карті).

 Погляньте на фізичну карту півкуль.У яких півкулях розташований Атлантичний океан?(Він розташований у всіх півкулях Землі.)

Береги яких материків омиває океан?(Він омиває: на заході-Північну й Південну Америки ,на сході- Євразію й Африку, на півдні-Антарктиду.

-Більшість морів Атлантичного океану знаходяться на його сході.Серед них-Чорне, Азовське ,Середземне.(показ на карті.)

 Біля Північної Америки є море, яке не має берегів.У ньому росте велика кількість бурих водоростей- саргасових ,тому й назвали його Саргасовим морем.(показую на карті.)

 З якими океанами межує Атлантичний океан?(на півночі межує з Північним Льодовитим океаном,на південному заході- з Тихим ,на південному сході- з Індійським.(показна карті.)

-Більшість островів Атлантичного океану розташовано біля суходолу.

Один з найбільших островів –Великобританія.

3.Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про температуру і солоність вод Атлантичного океану.

-У яких теплових поясах розташований Атлантичний океан?(в усіх теплових поясах.)

-Атлантичний океан досить теплий і солоний.Його центральна частина розташована в жаркому тепловому поясі ,а крайні північ і південь – у холодних. Отже, більша частина Атлантичного океану розташована в жаркому та помірному теплових поясах. На північ і південь від центральних областей вода в океані стає холоднішою і менш солоною.

В Атлантичному океані рухається найтепліша й одна з найпотужніших морських течій планети - Гольфстрім. Вона переносить води у 80 разів більше, ніж усі річки земної кулі.

Середні  температури поверхневих вод в Атлантичному океані значно нижчі ніж у Тихому. Це зумовлено впливом холодних вод, що надходять з Північного Льо- довитого океану та Атлантиди.

У помірних поясах в Атлантичному океані трапляється  багато айсбергів та плавучої криги. Айсберги сповзають  на півночі з острова  Гренландія, а на півдні -з Антарктиди.

Над океаном часто дмуть вітри. Найбільшої сили вони досягають  у помірному тепловому поясі південної частини Атлантичного океану.

4. Розповідь  з елементами бесіди з метою формування уявлення про рослинний і тваринний світ Атлантичного океану.

Поміркуйте чи різноманітний рослинний і тваринний світ Атлантичного океану? Чому?

-Розташування Атлантичного океану в усіх поясах  Землі  зумовлює

різноманітність рослинного і тваринного світу.

Проте, порівняно з Тихим океаном, за кількістю видів жива природа Атлантичного океану бідніша.Це зумовлено більш прохолодними умовами  для життя живих організмів.

Рослинний і тваринний світ в Атлантичному океані багатший біля узбережжя материків та у поверхневих водах. Особливо багата жива природа у помірних

-Які рослини ростуть в океані?(Водорості.)

 Розгляньте на ілюстраціях тварин які живуть у Атлантичному океані прочитайте їх назви. На які групи можна поділити цих тварин?

-У теплих водах Атлантичного океану живуть корали.

Мешканцями  Атлантичного океану є риби.Біля екватора у теплих водах водяться летючі риби.

 Прочитайте у підручнику текст про летючу рибу. Завдяки  яким особливостям будови тіла ця риба здатна здійснювати політ над водою?(Завдяки подібній на торпеду формі тіла риба може набирати достатню швидкість під водою, щоб потім вирватися на поверхню і піднятися в повітря. За допомогою великих схожих на крила плавників вона може планерувати  на досить великі відстані.)

Це цікаво знати. Дальність польоту літаючих риб становить близько 50 метрів зі швидкістю 16 км/год.Однак використовуючи потоки повітря над водою ці дивовижні риби здатні збільшувати його до 400 метрів!

 У теплих водах океану живуть хижі бара куди й акули.

Баракуда велика-одна з найбільш небезпечних хижих риб. Іноді може навіть нападати на людей, які купаються. Зовні дещо нагадує щуку. Сягає довжини до 3 метрів. Живиться рибою ,кальмарами.

Акула біла-одна з найбільших хижих риб на Землі. Може виростати до 6 метрів у довжину і мати вагу до 2250 кг. Вона полює на морських звірів, риб , черепах. Це найнебезпечніша для людини вид акул, адже саме їй приписують більшість нападів на людей.

Найсприятливіші умови для життя багатьох риб склалися у північній частині океану,де змішуються теплі і холодні води . Тут мешкають тріска, оселедець ,морський окунь, скумбрія, мойва.

У теплих водах океану водяться морські черепахи.

Велика  зелена  морська  черепаха  може  досягати  ваги 200-400 кг і виростати до 140 см.Черепахи можуть мати забарвлення від оливкового до золотисто-коричневого ,навіть чорного .У цих граційних плавців велика голова, сильні кінцівки , ласти , які неможливо втягнути в гладенький панцир ,точно так само як і   величезну голову.Улюбленим місцем для проживання зелених черепах є прибережні води. Дорослі черепахи живляться морськими водоростями молоді-молюсками і медузами.

Тварини для виведення потомства долають величезні відстані океаном ,повертаючись до місця ,де вони народилися. На безлюдному піщаному березі самка риє яму і відкладає в неї яйця ,зазвичай від 100 до 200 штук.Вилупившись з яєць ,малюки тримають свій шлях до води.

-Людський промисел призвів до значного скорочення чисельності морських черепах по всьому світу. Полювання та торгівля ними заборонена в більшості країн світу.Однак браконьєри і сьогодні знищують тварин через велику кулінарну цінність м’яса та яєць. Цінується також панцир зеленої черепахи з якого роблять всілякі сувеніри.

Багато черепах гине потрапляючи у риболовні сітки через скорочення зручних місць для розмноження. Забруднення океанів також впливає на чисельність цих тварин.

 Мешкають в океані молюски-устриці ,кальмари, ракоподібні- краби, омари ,креветки.

Розгляньте зображення омара.Вони водяться вздовж Атлантичного узбережжя Північної Америки.Ці великі морські десятиногі раки подібні до річкових раків ,але мають більші клешні,їх виловлюють заради смачного м’яса.

У північній і південній частинах океану мешкають звірі.

Розгляньте зображення кашалота. Кашалот – це найбільший представник серед зубатих китів. Може досягати 20 м довжини і важити 50 т. У цього кита величезна прямокутна голова. Живе великими групами, які налічують декілька сотень і навіть тисячу  особин. Живиться кашалот головоногими моллюсками, рибою. Кашалот вважається дуже небеспечною твариною. Відомі випадки, коли розлючені кашалоти топили китобійні судна.

Людина здавна полювала на кашалотів. Через забруднення океану та хижацьке полювання людини кількість цих тварин зменшилась.

Іноді на дитинчат кашалотів нападають косатки. Косатки – це найбільші хижі дельфіни. У них чорно-біле забарвлення тіла. Бувають вони завдовжки 6-7 м              , при масі  до 5 т. Живляться переважно рибою головоногими молюсками,нападають   і на морських звірів.

-У помірних та теплих водах Атлантичного океану водяться дельфіни, зокрема афаліна звичайна.Ці тварини тримаються невеликими групами (до 6-8 осіб).Довжина їх тіла може сягати до 3,9м ,вага-до 400 кг.Живляться дельфіни рибою.Ці дуже розумні і товариські тварини спілкуються між собою за допомогою звуків, допомагають один одному.

Щороку тисячі дельфінів тонуть, заплутавшись в риболовецьких сітках. Іноді цілі родини дельфінів викидаються на берег. Чому ж таке відбувається? Через роботу сучасних приладів на кораблях дельфіни втрачають здатність орієнтуватися у воді й потрапляють на сушу.Дельфін, який потрапив на суходіл,просить інших дельфінів про допомогу, тому на березі разом з ним опиняються його родичі.Дуже рідко вдається врятувати кого-небудь із них.

-На півдні  Атлантичного океану біля берегів Південної Америки зустрічаються південно-американські морські котики. Розгляньте зображення цих тварин.Забарлення їх тіла коричневе ,чорне ,сіре або жовтувато-сіре ;волосяний покрив з ніжним і щільним пухом. Ці вухаті тюлені розмножуються та відпочивають на суші ,утворюючи великі групи-колонії.Живляться морські котики рибою,головоногими молюсками,іноді ракоподібними.Здатні пірнати за рибою на глибину до 1400 метрів.

На півдні Атлантичного океану,біля берегів Південної Америки зустрічаються також південні морські леви.Розгляньте зображення цих тварин.Верхня сторона їх тіла темно-коричнева, а нижняя забарвлена в жовтувато-коричневий колір. Грива трохи світліша за шкіру.

У північних морях Атлантичного океану поблизу берегів зустрічається найбільша у світі медуза ціанея.Її називають ще лев’ячою гривою.Колір тіла медузи може бути різним- від оранжевого до рожевого і фіолетового.Тіло медузи у діаметрі може сягати 2 м, а чисельні щупальці витягуються до 20 м і більше.Ціанея- хижак.У її довгих щупальцях міститься отрута.Навіть викинута на берег, ця медуза є небезпечною для людини, оскільки довго зберігає здатність жалити.

5.Роботаз підручником ,розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про використання багатств Атлантичного океану людьми.

-Люди з давніх-давен використовують багатства Атлантичного океану.Прочитайте це упідручнику.

-Обговоріть в групах, яке значення Атлантичного океану в житті людини.

-Які тваринні ресурси використовує людина?(Атлантичний океан дає 1/5 світового вилову риби(оселедець,хек, сардина,тріска, морський окунь,тунець.)і морепродуктів(крабів,креветок,устриць,кальмарів).

В океані виловлюють також ракоподібних(лангустів,омарів),полюють на китів і тюленів.

-Які корисні копалини добувають в Атлантичному океані?(За допомогою бурових платформ з океанського дна добувають газ і нафту.У прибережних водах Канади,Великої Британії видобувають кам’яне вугілля,а біля південно-західних берегів Африки-алмази.З води добувають кухонну сіль.

Як людина використовує енергію океанічної води? (Біля узбережжя ФранціЇ, Канади, Норвегії працюють електростанці, які використовують енергію морських хвиль.)                                                                                                                         –Яке значення Атлантичного океану в забезпечнні транспортного зв’язку між континентами?

-Через Атлантичний океан пролягають найважливіші морські шляхи. Вони сполучають країни Європи й Африки з Америкою. 2/3 усіх портів світу знаходяться на берегах Атлантичного океану.Серед  найбільших портів світу на узбережжі океану знаходиться й  український порт –Одеса.

На берегах океану розташовано 70 країн з населенням понад 1,5 млрд людей.Поміркуйте! Як впливає господарська діяльність на  природу океану?

-Господарська діяльність людини в Атлантичному океані спричинила значне забруднення його вод. Найбільш забруднені морські шляхи, якими транспортують нафту. Нафтові плями вкривають водну поверхню і спричинюють  загибель рослин і тварин.

Надмірний вилов риби і морських звірів призвели до значного скорочення їх чисельності.Природа Атлантичного океану потребує міжнародного захисту.

6.Музична фізкультхвилинка.

7.Закріплення знань,умінь і навичок.

8.Робота в зошитах з друкованою основою.

-Покажіть на фізичній карті півкуль Атлантичний океан.

-Вкажіть «зайвий» організм в кожному рядку.Поясніть свій вибір.

258px-Barracuda_laban.jpgзавантаження (2).jpgimages.jpg72363864.jpg

  • Баракуда,акула,кит,летюча риба.
  • Саргасові водорості, морські черепахи,креветки,кальмари.5053248823_df15d4e691_b.jpgcherepaha-02.jpg1421079112_krevetka.jpegкальмар1.jpg

9.Підсумок уроку:

- Які рослини ви запам’ятали Атлантичного океану?

- Які тварини мешкають у Атлантичному океані?

- Чому клімат Атлантичного океану такий різноманітний?

- Яке значення океану для людини?

10.Домашнє завдання:параграф 19 в підручнику; в зошиті завдання №4.

docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
2726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку