Урок природознавства у 4 класі на тему "Україна на планеті Земля. Кордони України. Практична робота: визначення кордонів України"

Про матеріал

Хочу поділитися розробкою уроку з природознавства, яку готувала на відкритий урок. До урокі можна використати презентацію "Синоптичні спостереження".

Перегляд файлу

Тема. Україна на планеті Земля.  Кордони України. Практична робота: визначення кордонів України.
Мета уроку: формувати уявлення учнів про розташування України на карті півкуль, глобусі, фізичній карті; вчити практично працювати  з картою, читати її; визначати кордони; уміння досліджувати, аналізувати, робити висновки, уміння співпрацювати у команді; виховувати любов до своєї Батьківщини, дбайливе ставлення до природи.  
Тип уроку : вивчення нового матеріалу  
(з елементами критичного мислення)  
Методи і прийоми : передбачення; «Хочемо дізнатися – дізналися»,  
«Мозковий штурм».  
Обладнання: Підручник для 4 кл.; карта півкуль, фізична карта півкуль, глобуси, мультимедійний проектор, екран, атласи України. 
 

Х І Д  У Р О К У 
І. Синоптичні спостереження  
 

Вчитель.                                     Пов’яли пишні квіти,  
                                                     Затих осінній сад.  
                                                    Туманом ліг на квіти  
                                                    Холодний листопад.

- Ось цими ліричними рядками хочеться попрощатися з осінню.

  • Які цікавинки про осінні місяці ви знаєте?  
    (Вересень: відчиняє двері осені, красне літо проводжає, золоту осінь зустрічає; іноді його називають «ревун» (олені в цей період дуже ревуть); «зарев» (жовтіє листя).

Жовтень: буяння жовтогарячих барв; «листопадник» (масово опадає листя); «хмурень» (багато похмурих днів); «грязник» (ґрунт розкисає від дощів); «зазимник» (перші заморозки).  
Листопад: зимі заспів, бо їй ворота відчиняє, «напівзимник» (сильніші морози); «падолист».  
- Отже, восени відбуваються зміни в природі. Давайте заповнимо наші «Календарі спостережень за природою»

  • Сьогодні  28 листопада, стан неба___________, температура повітря___, сила вітру ____, опади _____ , інші явища_______. 
    - Назвіть швидко і коротко основні зміни в живій і неживій природі восени. 
    Зима ось-ось прилине,  
    В снігах засне земля  
    І пісня хуртовини  
    Над нею загуде.

- Через два дні на планеті запанує зима… Сказала і задумалась : «А чи правильно я висловилась?» (Цей вислів – хибний. На всій планеті зима одночасно настати не може.)  
- А де взагалі ніколи не настане зима? ( На екваторі)  
- А які  ви  знаєте  перші ознаки зими? ….

Продовжуйте спостерігати за змінами в природі взимку. Свої спостереження записуйте у зошит. 

ІІ. Актуалізація опорних знань  
(На екрані змінюються пейзажі планети Земля)  
Вчитель. На краю Всесвіту, серед просторів і світів, є дивовижна планета. Вона зовсім крихітна, але така прекрасна.  Іншої такої немає. Якщо поглянути на планету з космосу, вона видається перлиною, що світиться в темному просторі. А придивитися ближче – помітно високі гори, забілені снігами, смарагдову зелень рівнин, блакиті річок, глибокі ущелини, червоні піски пустель, неозору синь Світового океану – все це створює портрет нашого дому, що зветься планета Земля.  

- А яку форму має наша планета?  
(Вчитель бере в руки два білі круги – дві уявні півкулі)  
- Чи можна вважати це моделлю нашої Землі ? Чому?  
- Чому цих кругів два ? (Західна і східна півкулі)  
- А чи тільки на західну і східну ділиться земна куля? (Ще на північну і південну).  
- Що ділить земну кулю на північну і південну півкулі?  
- Що таке екватор? ( Це уявна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів.) 

  • Хто бажає провести екватор на півкулях, два учні?
    (Два учні проводять екватор на півкулях)  
    - То тепер це вже справжня модель Землі?  
    - Чого не вистачає? (Обрисів суші і води)  
    - Я точно знаю, що всі діти люблять складати пазли. Пропоную двом учням, які вміють складати пазли і добре знають фізичну карту півкуль, виконати цікаве завдання: з пазлів відтворити західну і східну півкулі.  
    - А в житті одному дуже важко, тому пропоную вибрати собі друга- помічника.  
    (4 учні працюють в парах біля дошки – складають карту півкуль) 

 
- А нас очікує не менш цікавий бліц-турнір :  
1. Скільки океанів є на планеті Земля?  (4)
2. Назвіть їх.  (Тихий, Атлантичний, Індійський, Північно-Льодовитий.)
3. Який океан найглибший?  (Тихий.)
4. Назвіть материки.  (6: Африка, Євразія, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида.)
5. Який материк найменший?  (Австралія.)
6. Який материк найбільший? (Євразія.)
7. Який материк не має річок?  (Антарктида.)
8. На якому материку постійно не живуть люди?  (Антарктида.)
9. Який материк найбільше заселений?  (Євразія.)
10. Які раси людей живуть на землі? ( Чорна, жовта і біла раси.)  
11. Скільки є полюсів?  (2: північний і південний.)
 

Перевірка роботи: складання пазлів 

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності  
1. Повідомлення теми і мети уроку  
- Ви маєте міцні знання про планету Земля. А що хотіли б ще нового дізнатися на сьогоднішньому уроці?  
(Учні висловлюють свої очікування від уроку : щось дізнатися, чомусь навчитися, перевірити відомі знання, в чомусь переконатися) півкуль, на глобусі, фізичній карті світу.  
- А чи можете сказати, де ваше місце на планеті ?  
(Учні намагаються відшукати своє місце від будинку, вулиці, школи, міста, області, держави, материка, півкулі)  
 

  • Сьогодні ми розпочнемо вивчати новий розділ «Наша Батьківщина – Україна»  …. (тема, мета)


ІV. Сприймання та первинне усвідомлення навчального матеріалу  
Знаходження місця України на планеті. 
1. Практична робота ( в парах)  
- Розгорніть підручник і знайдіть фізичну карту півкуль. Знайдіть східну півкулю, Євразію, Європу, Україну.  
(Створюється проблемна ситуація: України на карті немає)  
- То може, й місця Україні немає на планеті?  
- На якій іншій моделі Землі можна знайти Україну ?  
- Спробуємо знайти Україну на глобусі. 

2. Робота в групах.  
Учні об’єднуються у три групи. Кожна група отримує глобус і прапорці, якими позначать Україну на глобусі.  
Міркують так : знаходимо північну півкулю, Євразію, Європу як частину Євразії, Україну.  
Ситуація успіху : знайдено розташування держави Україна на планеті. 

V. Поглиблення нових знань  
1. Формування уявлень про розташування України на фізичній карті 
(На мультимедійному проекторі змінюються слайди пейзажів України)  
 

Вчитель. Там, де тополі шумлять в унісон з мелодією вітру,

                 де грає хвилями могутній Дніпро,

                 де синіє чисте небо і сміється колосся пшениці,

                 розкинулась неозора, ясноока моя Батьківщина.  
Україна моя! Як мені передати  
Весь свій захват від тебе,  
Від твоєї краси ?  
Як тобі, моя ненько, моя люба сказати,  
Що така ти чудова : краєвиди усі,  
Це степи, що не мають ні початку, ні краю…  
Україна – це дрімучі ліси, величні гори, синьооке Полісся, квітучі сади нашої Кіровоградщини, і врешті-решт, це ми з вами.  
 

- А що ви знаєте про Україну ?  
- З чого для вас починається Україна ? (З рідного дому)  
- А для іноземців ? (З кордону)  
- Що ж таке кордон ? ( Це уявна лінія, межа, яка відділяє одну країну від іншої.) 
- Я правильно зрозуміла, кордон відділяє нас від Америки, Японії ?  
(Тільки від тих держав, що є сусідами.) 
2. Учитель показує на карті кордони України.
3. Практична робота  
- Скористайтесь атласом, покажіть кордон України і дослідіть, з якими державами межує Україна.  
(Взаємоперевірка в парах)  
4. Робота з фізичною картою.

(На магнітній дошці з’являється фізична карта України.)  
- Назвіть держави, з якими межує Україна на півночі (сході, півдні, заході)  
(По мірі знаходження держав-сусідів на магнітну дошку учні прикріплюють  
відповідні пазли)  
- Чому розірваний кордон на півдні України ?(Чорне і Азовське моря.)  
Там проходить морський кордон. 
5. Робота з підручником.

  •  Давайте ознайомимося , що підготував нам підручник.


6. Робота з контурними картами  
- Обведіть кордон України, напишіть назви держав-сусідів.  
- З якою країною кордон найдовший? (найкоротший) 
7. Робота із зошитом – самостійно.


ІV. Узагальнення та систематизація вивченого  
Гра «Так чи ні» Зміст: учні в групах швидко дають однозначні відповіді: Україна розташована в східній півкулі.   (Так.)
Україна має спільний кордон з трьома державами.   (Ні.)
Три моря омивають нашу державу.   (Ні.)
На півдні України має морські кордони.   (Так.)
Північний сусід України – Білорусія.   (Так.)
Південний сусід – Африка.   (Ні.)
Чорне море омиває південь України.   (Так.)
Україна знаходиться в Азії.  (Ні.)
 

V. Домашнє завдання.

1. Прочитайте статтю підручника; у зошиті  розгадати кросворд.
2. Потренуйтесь показувати кордон і називати держави-сусіди України.  
3. Для допитливих: знайдіть таку цікаву інформацію про Україну, яка б здивувала всіх. 

VІ. Підсумки уроку.

  1. Рефлексія  
    - Я сьогодні отримала велику радість від роботи з вами, адже ви такі допитливі, кмітливі, розумні. Про це свідчать ваші відповіді.  
    - Пригадайте, чого ви очікували на початку уроку ?  
    - Справдилися ваші сподівання ?  
    - Що дізналися нового ?  
    - Як оцінюєте свою роботу на уроці ?  
    - Від чого отримали задоволення?  
    - Коли вас переповнювала гордість?  
    - А мене особливо, коли я відчуваю, що ми – українці, маленькі зернини цього широкого лану – України. Я бажаю вам і собі завжди про це пам’ятати!  
  2. Оцінювання.
    3. Звучить пісня «Моя Україна».  
    - Давайте візьмемося за руки, покажемо нашу єдність і утворимо «живий» кордон нашої рідної держави.
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
1374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку