I. Організація початку уроку
1.Привітання
2. Перевірка готовності до уроку
3.Хвилинка синоптика
II.Актуалізація опорних знань
1.Бесіда
III.Повідомлення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Фізкультхвилинка
V.Узагальнення і систематизація знань
1.Робота в зошиті
2.Гра «Чи знаєш ти мешканців моря?"
3.Робота над загадками
4.Робота над прислів'ями та приказками
5.Практична робота
6.Складання асоціативного куща «Чорне море»
7.Робота в парах
8.Хвилинка ерудита
VI. ПІдсумок уроку
Фронтальна бесіда
VII. Домашнє завдання
Тема: Чорне море.
Мета: Продовжити ознайомлювати учнів із водоймами України, розповісти про Чорне море; пояснити господарське значення морів; сприяти формуванню екологічного мислення учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Обладнання: фізична карта Україна, ілюстрації до теми.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Література:
Хід уроку
1.Привітання
Вже пролунав для нас дзвінок,
який покликав на урок.
Я щиро рада вас вітати,
здоров’я й щастя побажати.
І працювати будем гарно,
щоб наш урок пройшов не марно.
Почути хочемо в кінці.
що всі ми просто молодці.
2.Знайомство
- Діти, мене звати Юлія Анатоліївна. І сьогодні я проведу у вас урок Природознавства.
3. Перевірка готовності до уроку.
- Перевірте, чи все необхідне для уроку у вас є. На парті повинні лежати підручник, зошит та пенал.
4. Хвилинка синоптика.
- Діти, скажіть мені, яка зараз пора року?(Весна)
- Який місяць?(Березень)
- Яке число?( 28)
- Діти, подивіться у вікно і скажіть, який стан неба сьогодні?
- Коли ви йшли до школи, чи був вітер на вулиці? А опади?
- А хто знає, якою є температура повітря на вулиці?
1.Бесіда
- Що називають озером? (озером називають водойму, яка виникла в природних западинах на поверхні Землі)
- Пригадайте, які озера є на території України? (Ялпуг, Синевир, Сиваш)
- Найбільшим за площею прісним озером в Україні є ? (Ялпуг)
- Найбільш відоме гірське озеро в Карпатах? (Синевир)
- Найвідоміше солоне озеро? (Сиваш)
- В якій частині України найбільша заболоченість? (В північній)
- До штучних водойм належать ? (Канали, ставки, водосховища)
- Що таке канал? (це штучна річка, яку спрямовують туди, де вона найнеобхідніша тобто «перекидають» з однієї річки в іншу.)
- Яку роль відіграють водойми в житті людини? (їх використовують як водоплавні шляхи; люди ловлять рибу, полюють на водоплавних птиць і тварин із цінним хутром; прісні водойми – джерело питної води.)
— На сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомимося з Чорним морем.
VI. Вивчення нового матеріалу
— Розгляньте карту України. Яким кольором позначені моря?
— Які моря омивають територію України?
— За своїми розмірами Чорне море глибше і більше, ніж Азовське. Його найбільша глибина — 2245 м. Через значну кількість водоростей Чорне море темніше за інші моря. Можливо, тому його назвали Чорним.
2. Розповідь учителя про Чорне море з опорною схемою
Вода на Землі займає 2/3 усієї поверхні. Ці величезні водні простори, якими вкрита Земля, називають океанами. А моря — це відособлена частина океану, що входить у сушу. Морська вода — найпоширеніша речовина на поверхні Землі. Як ви думаєте, чому морська вода солона на смак?
— Чи можна назвати Україну морською державою?
На півдні наша країна омивається Чорним і Азовським морями.
Чорне море більше за розмірами і глибше, ніж Азовське. Глибина Чорного моря у його центральній частині перевищує 2200 м. На території України в нього впадають Дніпро. Південний Буг, Дністер, Дунай, тому у поверхневому шарі вода опріснена. Він густо населений рослинами і тваринами. Тут є багато риби, зокрема водиться хамса, кефаль, ставрида, тунець, осетер. Чорне море називають також морем молюсків. У поверхневих водах багато медуз. На берегах селиться багато птахів: мартинів, пеліканів.
3. Розв’язування проблемної ситуації «Чому вода в морі солона?».
- Поясніть зміст загадки про море: «Чому в морі з питвом біда?». (Вода солона.)
— Море, можна сказати, не просто солоне, воно гірке, солоне нестерпно, огидне на смак. Недарма люди, які зазнають лиха у відкритому морі без запасу прісної води, можуть загинути від спраги, тому що пити морську воду неможливо.
Річки нестримно прагнуть до моря. Всі річки земної кулі біжать до нього довгими звивистими шляхами, вони вливаються в озера з одного боку і випливають з іншого, щоб продовжити свій біг до моря. До моря! До моря! Чому? Тому що рівень морів і океанів завжди нижче рівня суші. І шлях води завжди йде під ухил. Тому всі ріки течуть до моря. Вони течуть до моря і приносять йому дари, накопичені ними за свій довгий шлях і на землі, і під землею. Підземні струмки і ріки, пробиваючи собі дорогу серед гірських порід, розчиняють деякі породи й забирають із собою частинки різних солей. Але ось підземний струмок вирвався на волю, побіг по землі, потрапив у річку і змішав з нею свої води. У водах цих річок теж є солі, бо річка вимиває їх з грунту.
І ось річки примчали до моря, віддали йому свої води. Капельки води залишають морю той маленький обсяг солей, що вони принесли з собою. Крапельок так багато, що неможна порахувати; проробляють вони свій шлях у природі протягом часу, тривалість якого складно з’ясувати, і маленький важок солей однієї краплі врешті-решт стає величезним.
- Ось чому море солоне!
4. Робота з підручником.
5. Фізкультхвилинка.
Раз — підняти руки вгору,
Два нагнутися додолу.
Три, чотири — прямо стати.
Будем знову починати.
Руки в боки, руки так,
Покрутили, як вітряк.
Вище руки підніміть
І до сонця потягніть.
Нахил вліво — раз, два. три
Нахил вправо — раз, два, три.
Нахилились, розігнулись.
Навкруг себе повернулись.
Раз присядьте.
Два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
1.Робота в зошиті.
- Відкрийте свої робочі зошити на ст.
2.Гра «Чи знаєш ти мешканців моря?».
— Послухайте уривок з вірша М. Пригари «Мати й син» і назвіть тварин, про які ідеться в тексті.
Ви про дельфіна
чули чи ні?
Плавав дельфін
у морській глибині.
Знав черепаху,
знав восьминога,
знав, де в підводні
печери дорога.
Мав не одного
під хвилями друга.
Цокав, мов краб,
і сопів, як білуга.
Міг засвистіти,
немов пароплав,
тільки людської
мови не знав.
Пестила сина
дельфіниха-мати,
вчила його
кораблі обганяти.
Вчила в негоду
знаходити путь
там, де шаленії
бурі ревуть.
Каже їй син:
— Отепер я при силі!
Скрізь, куди схочу,
поплину по хвилі.
Краба й медузу
в дорозі спиню,
із черепахою
погомоню.
Тільки ж усяке
бува на віку:
хочу я знати
мову людську!
В морі зустріну
людей ненароком.
«Хто ви? — гукну їм,
не кліпнувши оком.
Де ви живете?
В якій стороні?»
Все порозказують
люди мені!
Мати зітхала:
— Ой, що то за діти!
Хто таке бачив
з людьми гомоніти!
Може, й на спині
їх будеш носить?
Хочеш, напевне,
потрапити в сіть!
Марне перечила
матінка сину.
«Що,— каже,— здумав,
того не покину!
Буду науки
шукати в рідні:
дядечко кит
допоможе мені».
-Діти, тож про, яких морських тварин ви почули і вірші? (Дельфін, черепаха, восьминіг, краб, білуга, медуза.)
3. Робота над загадками.
Вона в морі промишляє,
|
В морі плаваю на дні,
|
4. Робота над прислів'ями та приказками.
• В морі тому води багато, що ніхто її не п’є.
• І море починається з краплі.
• Ложкою моря не вичерпати.
• Хоч море велике, та вода не годиться.
5. Практична робота.
— Розгляньте фізичну карту України.
— Знайдіть моря, що омивають береги України.
— Назвіть їх і покажіть.(Чорне та Азовське моря)
6. Складання асоціативного куща «Чорне море».
7. Робота в парах.
— Поміркуйте! Чому моря потребують охорони?
8. Хвилинка ерудита.
1.Яку воду можна носити в решеті? (Лід.)
2. Яка річка дні стирає? (Дністер.)
3. Які властивості джерельної води? (Вона холодна і чиста.)
4. Як називається місце, де на поверхню землі виходить підземна вода? (Джерело.)
5. Що станеться з білою хусткою, якщо її окунута в Чорне море? (Стане мокрою.)
6. У назві якої річки є цифра п'ять? (Прип'ять)
VI. Підсумок уроку.
— Що вам сподобалося на уроці?
— Що запам’яталося?
— Що таке море?
— Назвіть моря,які омивають береги України.
— Чому моря потребують охорони?
— Які річки впадають у Чорне море?