Урок з природознавства на тему "Гриби"

Про матеріал

На уроці використані інтерактивні методи навчання: презентація творчих проектів учнів, практичні роботи, дослідження, робота в групах, рольові ігри, бліц-турнір, вправа «Мікрофон». Дані вправи розвивають пізнавальні здібності учнів.

Перегляд файлу

КВНЗ КОР «Богуславський гуманітарний коледж

імені І.С. Нечуя-Левицького»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з природознавства

 

 

Мета проведення: Розвиток пізнавальних здібностей на уроках природознавства.

 

Підготувала:  спеціаліст вищої

кваліфікаційної категорії,

 викладач-методист

Кушка Ніна Харитонівна

 

На уроці використані інтерактивні методи навчання: презентація творчих проектів учнів, практичні роботи, дослідження, робота в групах, рольові ігри, бліц-турнір, вправа «Мікрофон».


Тема: Гриби. Гриби їстівні та отруйні.

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та життєдіяльності шапкових грибів; розширити знання про їх різноманітність, роль у природі та житті людини, правила збирання грибів; сформувати вміння розрізняти отруйні та їстівні гриби, надавати першу допомогу в разі отруєння грибами; виховувати любов та бережне ставлення до природи.

Обладнання: комп'ютер, презентації учнів, таблиці «Шапкові гриби», «їстівні та отруйні гриби», колекції та муляжі грибів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок-казка.

ХІД УРОКУ

  1.    Організаційний момент

До уроку приготуйтесь,

На роботу налаштуйтесь,

Будемо гриби вивчати

Й нові знання здобувати.

Вправа «Очікування»

На стікерах у вигляді грибочків учні пишуть свої очікування від уроку і прикріплюють біля «кошика грибника».

  1.   Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

 

Учитель. Не за горами, не за ярами, а за широкими полями розкинулося чарівне королівство, у яке ми з вами завітаємо.

У ліс завітаю я знову

На тиху сердечну розмову,

Де пахне достигла суниця

І сонцем пропалена глиця!

Я чую зозулі кування,

Берізок тремтливе зітхання,

Тонкі білокорі сестриці

Сплели свої віти в косиці.

Так, діти, це королівство має назву Його величність Ліс. У ньому є багато дерев, кущів і трав. Тут легко дихається, бо повітря прохолодне, цілюще й духмяне.

І в цьому королівстві багато чудес: золотополі, стрункі й вічнозелені красуні-сосни, білокорі берізки, задумливі та серйозні дуби, красені клени...

Влітку й узимку, навесні й восени пройдіться, діти, лісом. Прислухайтеся до шелесту листя, до голосу гілок і відчуйте себе невід’ємною частинкою цього королівства. Це те, чого так не вистачає нам сьогодні.

А ще в лісовому королівстві є окреме царство, і назва йому — Царство Гриби.

Хочете побувати в ньому? Тоді нам необхідна перепустка. А щоб її отримати, треба виконати завдання.

  1. Одна ніжка, одна шапка, а голови нема. (Гриб)
  2. Під осикою росте він, листям прикривається, та його знайти не важко, хоч він і ховається. (Підосичник)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

У незвичайному Царстві Грибів, яке розташувалося біля людини, живе величезна видова кількість мешканців. Приваблює своєю яскравою зовнішністю червоний мухомор, горді й величаві білі гриби, тендітні опеньки, ніжні сироїжки. Всі вони належать до шапкових грибів.

Те, що ми звикли називати грибом, насправді є плодовим тілом гриба. Це частина грибниці, що виробляє спори й повністю сформувалася перед появою гриба на поверхні (Будова гриба)

 

Презентація творчих проектів школярів про шапкові гриби

Рольова гра

Учень. А чи є в цьому царстві цар?

Учитель. Звичайно, як і в кожному царстві, тут є цар — Білий гриб. І є його піддані: сироїжки, лисички, підосичники, маслюки, мухомори... А ось і вони.


Боровик

Я — гриб-боровик,

Маскуватися звик.

Мусиш ліс обійти,

Щоб мене знайти.

А кому знайти удається,

Знай, тому всміхнулось щастя,

Бо смачнішого нема

Між грибами усіма.

І красивий, і м’ясистий,

Ще й статечний, ніби пан,

З Києва мене туристи

Возять аж за океан.

Хто не вміє нас шукати,

Тим адресу можу дати:

Ми і в лісі, й на галяві,

Корінь білий, верх смаглявий.

 

Печериця

По-нашому, я — печериця,

А по-французьки — шампіньйон.

Хоч худенька, блідолиця,

Але витримую фасон.

Засмажите мене в сметані,

Й куди тому боровику!

Мене шукайте на світанні

У лісі, в полі, у садку.

Сироїжка

Я — сироїжка, біла ніжка,

У різний колір чепурюсь.

Така тендітна, така я ніжна,

У руки візьмеш — і кришусь.

Хоча кришусь, хоча тендітна,

А, кажуть, дуже апетитна.

Хто куштував хоч раз мене,

Побачить в лісі — не мине.


Лисички

Ми — лисички, жовті личка,

Ростом зовсім невеличкі,

Не червиві, дуже чисті, ,

Не ховаємося в листі.

Хто на слід наш натрапляє,

Повен кошик назбирає.

Ростемо ж не поодинці,

Нас шукайте у низинці.

Підберезник

Я — підберезник, гриб-чудесник,

Люблю я дух березняка.

Хто покуштує, не пожалкує,

Не гірший від боровика.

І головастий, і м’ясистий,

Та я не хвастаюсь, що пан,

Возили і мене туристи

На літаку за океан.


Підосичник


Я — грибів гриб. Я — підосичник,

Найбільший в лісі симпатичник.

До мене не ідуть — біжать,

Покласти в кошика спішать.

А шапка в мене, глянь, яка, —

Як у гриба-боровика.

Лише з різницею тією,

Що верх червоний у моєї.

Удався вродою і зростом,

Груздь проти мене — карлик просто.

І навіть на боровика

Дивитись мушу звисока.


 

 

Практична робота з метою формування вміння розрізняти їстівні й отруйні гриби.

  •   Знайдіть на мал. 99 підручника жовчний гриб. Знайдіть гриб у колекції. Розгляньте його. Знайдіть і прочитайте у тексті на с. 124 підручника ознаки несправжнього білого гриба.
  •   Порівняйте білий гриб і жовчний гриб (несправжній білий гриб). За якими ознаками можна розрізнити ці гриби? (У жовчного гриба шапинка бруднувато-біла, ніжка з булавоподібним потовщенням біля землі жовтувато-червона, з темно-червоною сіткою. Нижня сторона шапинки не біла чи жовтувата як у боровика, а рожева чи навіть червона. Якщо розрізати шапинку білого гриба вона не змінить свого кольору, навіть коли її сушать. Жовчний гриб спочатку почервоніє, потім посиніє.)
  •   Знайдіть на мал. 99 підручника й у колекції несправжні опеньки. Розгляньте їх. Знайдіть і прочитайте у тексті на с. 124 підручника ознаки несправжнього опенька.
  •   Порівняйте опеньки і несправжні опеньки. За якими ознаками можна розрізнити ці гриби? (Отруйні опеньки, на відміну від їстівних, не мають не своїй ніжці білого кільця. В несправжніх опеньок колір шапинок жовто-зелений, а у справжніх опеньокжовто-коричневий. В отруйних опеньок жовтуватий м’якуш з неприємним запахом, а в справжніх — білий з приємним запахом.)

 

Робота в групах

  1.         група — їстівні гриби.
  2.         група — отруйні гриби.

Дати характеристику цим грибам. Назвати представників.

Складання пам'ятки грибника

Учитель. Кожне царство має свої закони. Якщо їх не дотримувати, то мешканці царства хворітимуть і навіть можуть загинути.

Пам'ятка грибника

  1. Збирайте лише ті гриби, про які впевнені, що вони їстівні.
  2. Обов’язково вивчіть ознаки отруйних грибів.
  3. Збирайте добре розвинені, непошкоджені, не перестиглі плодові тіла.
  4. Гриби слід збирати в повітропроникні кошики, але в жодному разі не в поліетиленові пакети, оцинкований чи алюмінієвий посуд.
  5. Плодові тіла краще зрізати або легенько викручувати із землі, щоб не пошкодити грибницю.
  6. Не кладіть до кошика різні види грибів, майте для цього випадку кілька пакетиків.
  7. Не збирайте гриби біля автомобільних доріг, на отруєному хімічними речовинами місці.
  8. Не збирайте гриби, які вам здаються непотрібними — ними лікуються дикі звірі.
  9. Шапки старих, пошкоджених грибів можна поламати на шматки та розкласти спороносним шаром донизу. Так ви підвищите врожайність лісових дарів, бо спори, потрапивши в ґрунт, дають життя новим грибам.
  10. Принесені додому гриби не залишайте на другий день, а обробіть відразу ж.

Чи усі їстівні гриби можна збирати? (Не можна збирати старі гриби, є також ті, які ростуть біля доріг, промислових підприємств.) Чому? (У цих грибах накопичуються отруйні речовини.)

Пам’ятайте! Отруїтись можна і їстівними грибами. Навіть тривале кип’ятіння не знищує отруйних речовин, що знаходяться у грибах.

Висновок. Збирати можна лише добре відомі гриби під наглядом дорослих.

 

Гра «На прийомі у лікаря»

Учитель. А ще в нашому царстві є чудовий лікар Неболійкін, до якого можна звернутися по допомогу.

Іванко. Лікарю! У мене біль у шлунку, блювота, пронос, холодний піт.

Лікар. Зараз огляну.

Іванко. І голова вже болить, і чомусь спати захотілося.

Лікар. Почекай, почекай.

Іванко. А мені зовсім погано, здається, я можу знепритомніти.

Л і к а р. А що ти їв?

Іванко. Суп із грибами.

Лікар. Я зараз тобі промию шлунок слабким розчином калій перманганату, щоб викликати блювоту, потім, із метою швидшого виведення отрути, дам випити багато холодної підсоленої води або чаю — і в ліжко, бо рухи сприяють усмоктуванню в кров отрути. А до рук прикладу грілку. І негайно викличу машину «Швидкої допомоги», щоб відвезла тебе до лікарні для більш ретельного огляду й лікування.

Загадки про гриби

Учитель. А поки Іванка оглядають та лікують, ми відгадаємо загадки.

  1. Я — маленький грибок, вискочив на пеньок, жовту шапочку піднімаю, тонку ніжку ледь згинаю. (Опеньок)
  2.     Під березою родився, під березою живу, ти мене відшукай і до кошика ховай. (Підберезник)
  3. Не дивися на красу, що на шапці я ношу, бо вона, червоно-біла, вже багато зла зробила. (Мухомор)
  4. Гарна шапка, товста ніжка, сам чорненький, як та кішка, ти мене пошукай, а ну, хто я, відгадай. (Боровик)
  5. Нога така жовтувата, а шапочка — слизькувата, я такий собі грибок, ну, звичайно ж... (маслючок).
  6. У кого голова на ніжці ? (У гриба)
  7. Люблять нас усі ловити у ставку, а як букву «Г» додати, будуть нас збирати у ліску. (Риби- гриби)

Фізкультхвилинка.

Обговоріть народну мудрість

  1. Осінь бідна на гриби, то зима буде багата на сніг і морози.
  2. Багато горіхів на ліщині, а грибів мало — чекай сніжної та холодної зими.
  3. Опеньки з’явилися — літо скінчилося.
  4. Колоситься жито — починають з’являтися білі гриби.
  5. Полетів пух з осики — йди за підосичниками.

Прислів'я та скоромовки про гриби

  1. Як не гриб, то не лізь у козуб.
  2. Великий гриб у руки беруть, та не всякий у кошик кладуть.
  3. Чим отруйніший гриб, тим красивіша його шапка.
  4. У лісі, у бору я грибочків наберу.

Гра «Знайди зайве»

♦ Серед запропонованих грибів знайдіть зайвий і поясніть свій вибір.

  1. Білий гриб, маслюк, мухомор, опеньок. (Мухомор, бо він єдиний отруйний серед перелічених грибів)
  2. Мухомор, бліда поганка, лисички, несправжні опеньки. (Лисички, бо це їстівні гриби)

Кросворд «Гриби»

 

 

 

 

1

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

И

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.     Найотруйніший гриб.
  2.     Інша назва білого гриба.
  3.     Взаємовигідне співжиття міцелію гриба з коренями дерев.
  4.     Гриб, який любить рости під березами.
  5.     Гриб, назва якого схожа з назвою хитрої тварини.

 

Висновок. Їстівні й отруйні гриби треба розрізняти.

 

Бесіда з елементами розповіді з метою формування бережливого ставлення до грибів.

  •       Чи можна збивати у лісі їстівні гриби, які не хочете брати? Чому?
  • Їстівні гриби полюбляють їсти не тільки люди, а й тварини. Пригадайте, які тварини їдять гриби. Їдять гриби лосі, олені, кабани, миші, борсуки. Білки - нанизують гриби на сучки, гілки дерев і сушать їх. Були випадки, коли в дуплі білки знаходили до 2 тис. засушених грибів. Поїдають гриби птахи, молюски, комахи.
  •       Чи можна знищувати, топтати у лісі отруйні гриби?
  •       Послухайте вірш І. Осадченко «МУХОМОР» і зробіть висновок.

Мухомор і мух заморить,

Бо отруту в собі творить.

Гриб отруйний, а краса —

Це природи чудеса:

Рівна ніжка біла-біла,

Обідком спідничка сіла.

Хто насипав білі крапки

На червону гарну шапку?

Та ногою не зламайте,

Краще просто обминайте:

Мухомор тварин лікує,

Звірів від хвороб рятує.

  •    Про що розповідається у вірші? (Про мухомор.) Чому не можна його знищувати? (Ним лікуються тварини.) Від отрути мухоморів гинуть мухи та інші комахи. Діє їх отрута й на людину. Проте для деяких тварини (лосів, сорок) мухомори не отрута, а ліки.
  •   Пригадайте, яке ще значення гриби відіграють у природі. (Гриби сприяють утворенню ґрунту, руйнуванню відмерлих решток рослин і тварин, тісно співіснують з деревами.)

Висновок. Знищувати гриби в лісі не можна.

 

ІV. Узагальнення й систематизація знань

Бліцтурнір

  1.                Наука про гриби. (Мікологія)
  2.                Який гриб називають царем грибів? (Білий)
  3.                Який гриб найотруйніший? (Бліда поганка)
  4.                Який отруйний гриб найкрасивіший? (Мухомор)
  5.                Який гриб літо закінчує? (Білий груздь)
  6.                У назві якого гриба є натяк на те, що його можна їсти сирим? (Сироїжка)
  7.                Які птахи їдять гриби? (Глухарі)
  8.                Щодо будови шапочки знизу гриби поділяють на... (пластинчасті та трубчасті).
  9.                Основна частина гриба. (Грибниця)
  10.           Штучно розводять у приміщеннях такі гриби: ... (печериці, шампіньйони).

Зворотний зв'язок

♦ Чи справдилися ваші очікування? (Коли справдилисягриби перекочували до кошика.)

У казки щасливий кінець. Наш Іванко одужав, і тепер він хоче дізнатися про гриби ще більше й завжди буде дотримуватися правил збирання і приготування грибів.

  1.            Підсумок уроку. Домашнє завдання

Вправа «Мікрофон»

На уроці я дізнався(лася) про...

Опрацювати матеріал за підручником, скласти кросворд про гриби «Спільна літера “К” в кінці слова».

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
20 лютого
Переглядів
652
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку