На уроці використані інтерактивні методи навчання: презентація творчих проектів учнів, практичні роботи, дослідження, робота в групах, рольові ігри, бліц-турнір, вправа «Мікрофон». Дані вправи розвивають пізнавальні здібності учнів.
КВНЗ КОР «Богуславський гуманітарний коледж
імені І.С. Нечуя-Левицького»
Конспект уроку
з природознавства
Мета проведення: Розвиток пізнавальних здібностей на уроках природознавства.
Підготувала: спеціаліст вищої
кваліфікаційної категорії,
викладач-методист
Кушка Ніна Харитонівна
На уроці використані інтерактивні методи навчання: презентація творчих проектів учнів, практичні роботи, дослідження, робота в групах, рольові ігри, бліц-турнір, вправа «Мікрофон».
Тема: Гриби. Гриби їстівні та отруйні.
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та життєдіяльності шапкових грибів; розширити знання про їх різноманітність, роль у природі та житті людини, правила збирання грибів; сформувати вміння розрізняти отруйні та їстівні гриби, надавати першу допомогу в разі отруєння грибами; виховувати любов та бережне ставлення до природи.
Обладнання: комп'ютер, презентації учнів, таблиці «Шапкові гриби», «їстівні та отруйні гриби», колекції та муляжі грибів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок-казка.
ХІД УРОКУ
До уроку приготуйтесь,
На роботу налаштуйтесь,
Будемо гриби вивчати
Й нові знання здобувати.
Вправа «Очікування»
На стікерах у вигляді грибочків учні пишуть свої очікування від уроку і прикріплюють біля «кошика грибника».
Учитель. Не за горами, не за ярами, а за широкими полями розкинулося чарівне королівство, у яке ми з вами завітаємо.
У ліс завітаю я знову
На тиху сердечну розмову,
Де пахне достигла суниця
І сонцем пропалена глиця!
Я чую зозулі кування,
Берізок тремтливе зітхання,
Тонкі білокорі сестриці
Сплели свої віти в косиці.
Так, діти, це королівство має назву Його величність Ліс. У ньому є багато дерев, кущів і трав. Тут легко дихається, бо повітря прохолодне, цілюще й духмяне.
І в цьому королівстві багато чудес: золотополі, стрункі й вічнозелені красуні-сосни, білокорі берізки, задумливі та серйозні дуби, красені клени...
Влітку й узимку, навесні й восени пройдіться, діти, лісом. Прислухайтеся до шелесту листя, до голосу гілок і відчуйте себе невід’ємною частинкою цього королівства. Це те, чого так не вистачає нам сьогодні.
А ще в лісовому королівстві є окреме царство, і назва йому — Царство Гриби.
Хочете побувати в ньому? Тоді нам необхідна перепустка. А щоб її отримати, треба виконати завдання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
У незвичайному Царстві Грибів, яке розташувалося біля людини, живе величезна видова кількість мешканців. Приваблює своєю яскравою зовнішністю червоний мухомор, горді й величаві білі гриби, тендітні опеньки, ніжні сироїжки. Всі вони належать до шапкових грибів.
Те, що ми звикли називати грибом, насправді є плодовим тілом гриба. Це частина грибниці, що виробляє спори й повністю сформувалася перед появою гриба на поверхні (Будова гриба)
Презентація творчих проектів школярів про шапкові гриби
Учень. А чи є в цьому царстві цар?
Учитель. Звичайно, як і в кожному царстві, тут є цар — Білий гриб. І є його піддані: сироїжки, лисички, підосичники, маслюки, мухомори... А ось і вони.
Боровик
Я — гриб-боровик,
Маскуватися звик.
Мусиш ліс обійти,
Щоб мене знайти.
А кому знайти удається,
Знай, тому всміхнулось щастя,
Бо смачнішого нема
Між грибами усіма.
І красивий, і м’ясистий,
Ще й статечний, ніби пан,
З Києва мене туристи
Возять аж за океан.
Хто не вміє нас шукати,
Тим адресу можу дати:
Ми і в лісі, й на галяві,
Корінь білий, верх смаглявий.
Печериця
По-нашому, я — печериця,
А по-французьки — шампіньйон.
Хоч худенька, блідолиця,
Але витримую фасон.
Засмажите мене в сметані,
Й куди тому боровику!
Мене шукайте на світанні
У лісі, в полі, у садку.
Сироїжка
Я — сироїжка, біла ніжка,
У різний колір чепурюсь.
Така тендітна, така я ніжна,
У руки візьмеш — і кришусь.
Хоча кришусь, хоча тендітна,
А, кажуть, дуже апетитна.
Хто куштував хоч раз мене,
Побачить в лісі — не мине.
Лисички
Ми — лисички, жовті личка,
Ростом зовсім невеличкі,
Не червиві, дуже чисті, ,
Не ховаємося в листі.
Хто на слід наш натрапляє,
Повен кошик назбирає.
Ростемо ж не поодинці,
Нас шукайте у низинці.
Підберезник
Я — підберезник, гриб-чудесник,
Люблю я дух березняка.
Хто покуштує, не пожалкує,
Не гірший від боровика.
І головастий, і м’ясистий,
Та я не хвастаюсь, що пан,
Возили і мене туристи
На літаку за океан.
Підосичник
Я — грибів гриб. Я — підосичник,
Найбільший в лісі симпатичник.
До мене не ідуть — біжать,
Покласти в кошика спішать.
А шапка в мене, глянь, яка, —
Як у гриба-боровика.
Лише з різницею тією,
Що верх червоний у моєї.
Удався вродою і зростом,
Груздь проти мене — карлик просто.
І навіть на боровика
Дивитись мушу звисока.
Практична робота з метою формування вміння розрізняти їстівні й отруйні гриби.
Дати характеристику цим грибам. Назвати представників.
Учитель. Кожне царство має свої закони. Якщо їх не дотримувати, то мешканці царства хворітимуть і навіть можуть загинути.
Пам'ятка грибника
Пам’ятайте! Отруїтись можна і їстівними грибами. Навіть тривале кип’ятіння не знищує отруйних речовин, що знаходяться у грибах.
Висновок. Збирати можна лише добре відомі гриби під наглядом дорослих.
Гра «На прийомі у лікаря»
Учитель. А ще в нашому царстві є чудовий лікар Неболійкін, до якого можна звернутися по допомогу.
Іванко. Лікарю! У мене біль у шлунку, блювота, пронос, холодний піт.
Лікар. Зараз огляну.
Іванко. І голова вже болить, і чомусь спати захотілося.
Лікар. Почекай, почекай.
Іванко. А мені зовсім погано, здається, я можу знепритомніти.
Л і к а р. А що ти їв?
Іванко. Суп із грибами.
Лікар. Я зараз тобі промию шлунок слабким розчином калій перманганату, щоб викликати блювоту, потім, із метою швидшого виведення отрути, дам випити багато холодної підсоленої води або чаю — і в ліжко, бо рухи сприяють усмоктуванню в кров отрути. А до рук прикладу грілку. І негайно викличу машину «Швидкої допомоги», щоб відвезла тебе до лікарні для більш ретельного огляду й лікування.
Учитель. А поки Іванка оглядають та лікують, ми відгадаємо загадки.
Фізкультхвилинка.
Обговоріть народну мудрість
Прислів'я та скоромовки про гриби
♦ Серед запропонованих грибів знайдіть зайвий і поясніть свій вибір.
Кросворд «Гриби»
|
|
|
1 |
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
И |
|
|
|
|
|
|
|
Висновок. Їстівні й отруйні гриби треба розрізняти.
Бесіда з елементами розповіді з метою формування бережливого ставлення до грибів.
Мухомор і мух заморить,
Бо отруту в собі творить.
Гриб отруйний, а краса —
Це природи чудеса:
Рівна ніжка біла-біла,
Обідком спідничка сіла.
Хто насипав білі крапки
На червону гарну шапку?
Та ногою не зламайте,
Краще просто обминайте:
Мухомор тварин лікує,
Звірів від хвороб рятує.
Висновок. Знищувати гриби в лісі не можна.
ІV. Узагальнення й систематизація знань
♦ Чи справдилися ваші очікування? (Коли справдилися — гриби перекочували до кошика.)
У казки щасливий кінець. Наш Іванко одужав, і тепер він хоче дізнатися про гриби ще більше й завжди буде дотримуватися правил збирання і приготування грибів.
На уроці я дізнався(лася) про...
Опрацювати матеріал за підручником, скласти кросворд про гриби «Спільна літера “К” в кінці слова».