Ознайомити з результатами проектної діяльності учнів класу батьків, вчителів з теми «Захисти ялинку»; розвивати спостережливість, критичне мислення, вміння робити висновки, розвивати навички усного мовлення; вчити працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; виховувати дбайливе ставлення до природи, екологічну культуру.
Мета. Ознайомити з результатами проектної діяльності учнів класу батьків, вчителів з теми «Захисти ялинку»; розвивати спостережливість, критичне мислення, вміння робити висновки, розвивати навички усного мовлення; вчити працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; виховувати дбайливе ставлення до природи, екологічну культуру.
Проблемне питання проекту: «Як захистити зелених красунь від бездумного знищення?»
Обладнання. Тематична виставка книг, дитячих журналів, енциклопедій, дитячі роботи, комп'ютер, штучна ялинка, аудіозапис музики Моцарта, зразок виконання ялинки з гофрованого паперу, заготовки листівок.
Асистенти проекту: батьки учнів, бібліотекар, працівники лісгоспу.
Хід заходу
I. Організаційний момент.
— У нас сьогодні незвичайний день — учні нашого класу презентують проект «Захисти ялинку». Ви старанно до нього готувалися і з хвилюванням чекали.
II. Оголошення теми уроку.
— Сьогодні ми почуємо відповіді на ті питання,
що нас хвилювали під час підготовки проекту, підведемо підсумки вашої дослідницької роботи, зробимо чудові новорічні листівки. Чи цікавою буде наша зустріч? Це залежить від вашої активності, уважності, творчості.
III. Актуалізація опорних знань.
— А як виникла ідея нашого проекту? Давайте пригадаємо! І у цьому допоможе казка!
1. Перегляд інсценізації.
Вистава «Збережи ялинку»
Лисичка. А ти, Котику, вмієш відгадувати загадки?
Котик. Найкраще від усіх!
Лисичка. Добре! Спробуй відгадай!
Дорога біла стелиться,
І краю їй нема.
Сніжок мете. Метелиця.
Прийшла до нас ... (Зима)
Котик. Таце... це...
Лисичка. Ех ти, хвалько! Діти, допомагайте!
Візерунки на вікні він намалював мені,
Я по вулиці гуляю, він за ніс мене щипає.
Хто впізнає невидимку, того, хто поруч ходить взимку?
( Мороз)
Танцювали зайчики у гайку,
На сніжку біленькому, на сніжку.
Вибивали лапками гопака,
Хоч мела хурделиця, ще й яка.
Гарно побігайчики — стриб та скік —
Зустрічали зайчики... (Новий рік)
Котик. Ой! Лишенько! Ой! Ой! Ой!
Лисичка. Та що трапилося?
Котик. Ми зовсім забули, що скоро Новий рік!
Лисичка. Я так люблю це свято! Подарунки, вогники, ялинка! Але у нас немає ялинки!
Котик. У лісі є така красуня — ялинка. Ходімо швидше до лісу! Зрубаємо і принесемо її додому.
Лисичка.
Ми до лісу підемо
І ялинку там знайдемо.
Виберемо зелену, пишну,
Та й додому принесемо!
— Бери, Котику, сокиру та швидше йдемо до лісу!
(Виходять на галявину).
Котик. Яка краса! Зрубаймо ось цю! (Котик хоче зрубати ялинку, та на галявину вискакує Зайчик).
Зайчик. Стійте! Не рубайте!
Лисичка. Чому не можна рубати? Нам дуже потрібна ялинка на свято! Ми її прикрасимо вогниками, іграшками, цукерками. Діти до нас на свято завітають.
Котик. Та без ялинки ніякого Нового року не буде. Ми ж зрубаємо тільки одну ялиночку!
Зайчик. Ой! Ой! (Плаче). Не можна її рубати!
Лисичка. Що ж нам робити? Що ми скажемо нашим друзям, які чекають на ялинку? І як Новий рік ми тепер зустрінемо?
Зайчик. Дітки, допоможіть! Захистіть ялинку!
IV. Мотивація навчальної діяльності.
V. Звіт учнів про хід виконаної справи.
Інформація про ялинку.
— Ми добре підготувалися, зібрали різноманітний матеріат. Інформацію знайшли в енциклопедіях. дитячих журналах, книжках. Деякі з них представлено на виставці. Багато корисної інформації прочитати в шкільній бібліотеці. На основ цих пошуків ми створили відеогазету, з якою хочемо вас ознайомити.
Відеогазета «Лісова красуня»
1-й учень. (Слайд 1).
З давніх-давен оспівують у легендах, піснях, казках красу ялинки. Найбільш поширена в Україні вона в Карпатах, де висота її сягає до 50метрів.
Хвойні ростуть і на півночі, і в південних степах, де їх посадили українські лісівники. Високі ялини на Чернігівщині під палючим сонцем стали крислатими, приземкуватими. Але ялинка не втратила своєї привабливості й краси.
2-й учень.
Давньослов'янська назва ялинки означає «колюча», її листки-хвошки живуть на дереві 5—7 років, а самій ялинці, щоб вирости, потрібно не менше ніж 12 років. В Україні є ялинки довгожителі, їхній вік 500 років.
А ось цікавий факт. Найстарше дерево-рекорд-смен, яке живе на нашій планеті, має вік 9 950 років. Це ялинка, яка росте в горах Швеції'. Там знайшли ще групу ялин (20 дерев) віком понад 8000 років.
3-й учень. (Слайд 2).
Хвойні ліси — легені планети. Один гектар ялинового лісу забезпечує річну потребу людини в кисні та дає понад 2500 тонн вологи. А скільки користі від хвойного повітря, яке не дає змогу поширюватися хвороботворним мікробам!
Хвоя, гілки і шишки ялинки мають певну кормову цінність. З ялини бджоли збирають пилок. Хвоя виділяє медяну росу, з якої бджолина сім'я за один день може зібрати до 4 кг меду
4-й учень. (Слайд З—відео «Життя тварин». Слайд 4).
Ялинка підгодовує і звірів, і пташок.
З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк, фанеру для літакобудування й інше. А з хвої, крім того, виготовляють вітамін С.
5-й учень. (Слайди 5 і 6).
Ми побували на екскурсії в лісгоспі м. Прилук. Скільки цікавого нам розповіли! На території Прилуцького району поширені два види ялинки: колюча та сиза. Щоб мати ялинові ліси, працівники лісового господарства вирощують із зерняток малюки-саджанці, за ними добре доглядають, а потім саджають з них ліс. І щоб захистити, зберегти ялинові ліси від вирубування, спеціально вирощують новорічні ялинки для жителів нашого міста, кожного року 8000—10000 дерев. Але, друзі, замисліться, скільки ялиночок гине щороку?! Тисячі! А для чого? Щоб лісова красуня декілька днів прикрашала наш дім на свято, а потім викинути її на сміття?!
6-й учень. Звідки ж пішла традиція прикрашати домівки ялинками?
На Русі новий рік розпочинався з 1 вересня. Російський цар Петро І видав наказ про зміну дати нового року — з 1 вересня на 1 січня 1700 року та про прикрашання ялиновими гілками і ялинками вулиць і домівок. Цей звичай він побачив у Німеччині. Хоча ще раніше у Німеччині на Новий рік не рубали ялинові деревця, а навпаки саджали їх у свято.
7-й учень. Не дивно, що краса ялинки полонила серця людей. Без неї не обходиться і сучасний Новий рік. Але багато людей не замислюється, скільки коштуватиме природі щорічне вирубування лісової красуні. Тому ми закликаємо захистити ялинку і поміркувати, як прикрасити наші оселі святково, щоб дарувати лісовій красуні життя.
8-й учень.
Вчитель. (Слайд 7).
Розгляньте слайди, які допоможуть вам пофантазувати на тему «Яка може бути новорічна ялинка».
2. Презентація індивідуальних проектів учнів.
— Всі учні доклали багато зусиль. Перед вами
Творча майстерня» — малюнки «Чарівна ялинка». Діти, крім роботи, проведеної в групах, працювали індивідуально, творчо, залучаючи до цього і своїх
батьків. (Презентація дитячих робіт: ялинка з пластика, новорічні ікебани, ялинка з пасочок з-під сирка «Растішка», десерт — желе-ялинка, власні віршітощо).
Хвилинка релаксації.
ще трішки сумна. Вона, мабуть, засумувала за пухким сніжком, біленькими сніжинками, матінкою-зимою.
(Показ слайдів зимових пейзажів під музичний супровід).
VI. Виготовлення новорічної листівки.
1. Робота за технологічною карткою та алгоритмом.
I етап. Попередньо на кожному аркуші ми розмістимо текст листівки із заготівок.
Любі друзі!
Вітаю всіх із Новим роком!
Бажаю веселих свят і здійснення мрій.
Я звертаюся до вас із проханням:
«Збережіть красу нашої землі, не рубайте ялиночки, залиште нас у рідному лісі! А ми з нетерпінням чекатимемо вас у гості».
Ваша Ялиночка
II етап. Обведіть шаблон ялинки. Намітьте місце для святкових кульок.
Обтягніть папером, наприклад червоним, не загострений кінець олівця.
V етап. Налийте в посудину клей ПВА і вмочіть обтягнутий кінчик паперу.
VI етап. Притисніть олівець на місце кружечка — це буде святкова кулька.
VII етап. Потім приклейте зелені квадрати—ялинку — якомога тісніше.
Він символізує життя, урочистість. Тому підходить для урочистих подій.
Жовтий — теплий колір, що символізує життя, радість.
Білий — символ чистоти і невинності.
2. Самостійна робота в групах, поточний інструктаж.
(За картками ТБ на уроках трудового навчання).
Працюємо в групах. Пам'ятаймо про повагу до кожного члена групи, вміння домовлятися. (Звучить музика Моцарта).
VII. Підсумок уроку.
(Представники кожної групи демонструють сво роботу).