Урок з природознавства на тему :"Птахи"

Про матеріал
Конспект уроку допоможе вчителю організувати урок,який буде цікавим та пізнавальним для дітей.
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Тема уроку: Хто такі птахи?

Номер слайду 3

Різноманітність птахів

Номер слайду 4

Пташинe гніздo

Номер слайду 5

Продовжіть речення. Птахи – це тварини, тіло яких …

Номер слайду 6

Ліс

Номер слайду 7

Болото

Номер слайду 8

Водойма

Номер слайду 9

Птахи занесені до Червоної книги України

Номер слайду 10

Пам’ятка друзів пернатих1. До пташок стався бережливо, адже птахи – друзі лісів. 2. Не вбивай пташок, не руйнуй їх гнізда.3. Кожного дня взимку насипай корм птахам у годівничку. 4. Під час гніздування птахів - не кричи і не галасуй у лісі. 5. Якщо знайшов гніздо птахів, зразу ж тихесенько відійди від нього.6. Слухай пісні птахів, милуйся ними, адже птахи – окраса природи.

Перегляд файлу

Конспект уроку з природознавства у 1 класі

Тема. Хто такі птахи? 

Мета. Формувати уявлення учнів про птахів, їх будову та значення для природи  і життя людей; ознайомити із різноманітністю птахів у природі, встановити, які пристосування допомогли їм підкорити різні природні середовища; розвивати увагу та спостережливість учнів у процесі вивчення будови та життя птахів; виховувати бережливе ставлення до птахів у природі.                                                                                                               

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація , картки із зображенням комах, риб, птахів; пір’їни, склянка з водою; конверти  із пазлами, загадки про птахів, підручник (І. Грущинська. Природознавство: Підруч. для 1 кл.- К.: Освіта, 2012)

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення:  урок - мандрівка.

                                                       Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

Продзвенів і стих дзвінок.

Починається урок.

Всі за парти, діти, всілись

І на мене подивились.

- Діти, на який урок запросив нас дзвінок? (На урок природознавства)

II. Хвилинка спостережень.

- Давайте заповнимо наш календар спостережень. Що відбувається зараз у природі?

III. Актуалізація опорних знань.

- Сьогодні  на уроці ми продовжимо мандрувати дивовижним світом живої природи.

- Що належить до живої природи?( Людина, рослини, тварини.)

- Доведіть, що тварини  належать до живої природи? (Вони народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають.)

- А які групи тварин ви вже знаєте? (Комахи, риби.)

Дидактична гра « Об’єднай у групи».

- Об’єднайте зображених тварин у групи,  які  ви вивчали на попередніх уроках?( На дошці: окунь, коник-стрибунець, щука, сонечко, сом, сойка, джміль.)

IV.Використання індивідуального досвіду учнів.  

- Під час гри у вас залишилась одна зайва картка. Чому? (Бо ця тварина немає

6 ніг і її тіло не покрите слизькою лускою.)

- До якої групи  належить ця тварина? ( До птахів.)

- Як називається ця пташка? Де ви з нею зустрічалися? (На шкільному подвір’ї. На початку зими сойки прилітали поласувати горобиною і ми за ними спостерігали.)

 - А ще Сойку називають садівницею. Восени вона заховує у лісах жолуді, але  потім забуває про них. А навесні із жолудів виростають молоді дубки.

- Сьогодні Сойка буде гостею на нашому уроці. Вона принесла для вас багато цікавого.

V. Мотивація навчальної діяльності.

- Сойка запрошує вас на зимову прогулянку.  Послухайте… (Слайд 1. Зима.)

      Повільно падають сніжинки, кружляючи в повітрі. Поступово земля вкривається снігом. Усе навколо в білому вбранні. Тільки стовбури дерев чорніють. Ялинки, як і завжди зелені. Пишаються вони тепер ще білою, сніговою накидкою. Та раптом…(Запис звуків зимуючих птахів: сорока, дятел.)

- Чиї звуки ви почули? (Сороки і дятла.)

- Як можна назвати цих тварин одним словом. Хто це? (Птахи.)

 VI. Повідомлення теми  і мети уроку.                                                                     - То з якою групою тварин ми будемо сьогодні знайомитися? ( « Птахи» )                             - Отже , тема нашого уроку - Хто такі птахи? (Слайд 2.)

Технологія  «Мікрофон»

- Що б ви хотіли дізнатися про птахів?

- Де живуть птахи?

- Чим вони живляться?

- Чому у нас зараз так мало пташок?

- Чим птахи відрізняються від інших тварин?

- Яку користь приносять птахи?

Вчитель. У вас виникло дуже багато запитань. Якщо ви будете уважними,  активними, старанними, то знайдете на них відповіді. А Сойка нам у цьому допоможе.

VII. Сприймання  і  усвідомлення  учнями  нового матеріалу.

1. Ознайомлення з будовою тіла птахів. (Слайд 3. Різноманітність птахів.) 

Вчитель. Сойка  розповіла, що всі її родичі-птахи дуже різні. Серед них є велетенські страуси. Є й крихітки, розміром з метелика, як колібрі. А в Україні найменшою пташкою є золотомушка . Більшість птахів чудово літає. А є й такі, що вміють лише  бігати, як страус, або тільки плавати, як пінгвін. Однак усі вони  належать до птахів, бо мають спільні ознаки.

- Розгляньте цих птахів. Що у них є спільного? (Їх тіло покрите пір’ям.)

 - Для чого пташкам пір’я?(Воно захищає їх від холоду, спеки та різних  ушкоджень.)                                                                                                                         - Те, що тіло птахів вкрите пір’ям - це головна ознака, за якою птахи відрізняються від інших тварин. Їх ще називають пернатими.                                                                                                        

- Що ви ще бачите у птахів? (Крила і хвіст.)

Вчитель. Замість передніх кінцівок у птахів - крила. На крилах  і хвості у них є довгі пір’їни. Завдяки їм птах може літати.

- Чи можна назвати всіх тварин, які вміють літати птахами? (Ні, бо можуть літати комахи і кажани.)

 - Чим ще цікаві птахи?(У них є дзьоб.)                                                                      - Як ви думаєте, для чого потрібний птахам дзьоб? (Захоплювати і подрібнювати їжу, чистити пір’я, будувати  гнізда, годувати пташенят, подавати сигнали.)  

- А ще пташки будують гнізда, відкладають у них яйця, висиджують маленьких пташенят і вигодовують їх. (Слайд 4.)

 

  Технологія «Незакінчене речення»                  

   -Отож, продовжіть речення.(Слайд 5.)

    Птахи – це тварини, тіло яких …(укрите пір'ям.)

2.Пристосування птахів до різних природних середовищ.

Вчитель. Сойці сподобалось, як ви працюєте і вона запрошує вас у мандрівку, щоб ви дізналися, де живуть птахи. А вони мешкають всюди: у лісах, на луках, на болотах, на водоймах. Ми спочатку побуваємо у лісі. (Слайд 6. Ліс.)

Релаксація. Хвилинка відпочинку.

- Закрийте очі  і уявіть, що ви потрапили у весняний  ліс. Послухайте  його звуки. (Запис.)

- Відгадайте загадку. Хто це?

 Вірно людям я служу,

 Їм дерева стережу,

 Дзьоб міцний і гострий маю,

 Шкідників ним здобуваю.(Дятел)

- Що вам відомо про дятла?( Його називають лісовим лікарем. Адже він знищує комах-шкідників дерев.)

Вчитель. А ще у лісі живуть зозуля, синиця, сорока,сова, соловей, іволга. Лісові пташки-невеликі за розміром. Вони швидко літають між  деревами. Своїм різнобарвним пір’ям  добре маскуються у лісі. Живляться вони переважно комахами та їх личинками. Цим і приносять користь деревам. А ще насінням і ягодами.

- Мандруємо із Сойкою на болото.(Слайд 7. Болото.)

- Відгадайте загадку.

 Довгі ноги, довгий ніс,

 По болоті  ходить скрізь.(Журавель)

Вчитель. Крім журавля на болоті можна побачити чаплю і лелеку.

Ці птахи великі за розміром. Вони мають довгі ноги, шию та дзьоб. Це допомагає їм ходити болотами і шукати собі здобич - жаби, ящірки, п’явки. 

-Далі Сойка запрошує нас  на водойми. (Слайд 8. Водойма. )                              Вчитель. На водоймах можна побачити диких гусей, качок, лебедів, чайок.  Цікавим є те, що у цих птахів пальці ніг з’єднані широкими плавальними перетинками. Це допомагає їм добре плавати і триматися на воді. Живляться ці птахи водяними рослинами та комахами, дрібною рибою та жабами.                                                                                                                   Ось і закінчилася наша мандрівка .                                                                                     - А щоб закріпити свої знання,  пограємо гру «Четвертий зайвий».

VIII. Осмислення і застосування набутих знань.

1. Робота з підручником. Гра «Четвертий зайвий».

-  Розгляньте малюнки на нижній частині сторінки 81.                                                                                                                                           - Назвіть  птахів зображених  на першому малюнку? (Качка, чайка, зозуля,   журавель.)  Хто тут зайвий? Чому?

- Де живуть ці птахи? (На водоймах, а зозуля у лісі, зозуля - зайва.)

- Назвіть птахів на другому малюнку?(Дятел, сова, лебідь, рибалочка голуба.)

- Де вони живуть? (У лісі, а лебідь на водоймі, лебідь - зайвий.)

2. «Ми –дослідники». Проведення досліду.

- Чи спостерігали ви, як лебеді, гуси і качки, виходячи з водойми, тріпочуть крильми. З них спадають краплини води. І птахи потім залишаються сухими. Хіба  їх пір’я не намокає у воді? Давайте переконаємося у цьому, проведемо дослід. Пограємось у юних дослідників.

- Візьміть у руки гусячу пір'їну. Яка вона на вагу? (Легка.)

- Опустіть  гусячу пір’їну у склянку з водою. Торкніться пера. Чи стало перо мокрим?  (Ні.)                                                                                                                                  - А тепер опустіть у воду курячу пір’їну. Що ви помітили? (Куряча пір’їна стала мокрою.)                                                                                                                              Вчитель. Лебеді, гуси, качки, коли чистять дзьобом своє пір’я, то одночасно змащують його жиром. Тому пір’я цих птахів не намокає під час плавання. У курки такого жиру немає, тому її пір’я у воді намокає.)

3. Хвилинка відпочинку.

- А зараз Сойка  запрошує вас на таночок.

4. Спостереження за перелітними і зимуючими птахами.                                 - Діти, ви помітили, що зараз у нас є дуже мало пташок. Багато з них полетіли   у теплі краї.

- Як ви думаєте, чому вони полетіли в теплі краї? (Поховалися комахи,замерзли ставки, річки, стало неможливо знайти їжу.)

 - Визначте, а яких  пташок, зображених на дошці, можна побачити взимку?         (1 ряд - визначає  лісових птахів, 2 ряд - птахів боліт, а 3 ряд- птахів водойм.)                                                                                                                                - Поміркуйте, чи можуть птахи водойм зимувати у наших краях?( Ні, бо водойми замерзли, зникла їжа, тому вони полетіли у теплі краї .)

- Чи бачили ви взимку лелеку, журавля і чаплю?(Ні.)

- Назвіть лісових птахів, що зимують у нас.(Дятел,синичка, сорока, сойка, горобець, сова.)  Це зимуючі птахи.

- Чому вони залишилися у нас зимувати? ( Бо можуть знайти собі взимку їжу.)

Вчитель. А ще до нас з північних лісів прилітають снігурі, шишкарі і омелюхи.   Тут вони собі знаходять ягоди шипшини, горобини і калини.                                                                                                                           

- Чи помітили ви, що влітку багато синичок можна побачити в лісі, а взимку вони прилітають в міста і села. Поміркуйте, чому? (Взимку ці птахи з лісів переселяються ближче до людей, чекаючи від них допомоги в холодну й голодну пору.)

 Вчитель.  Всіх  пташок взимку  потрібно  підгодовувати. А як ви це робите? 

   Вчитель. Якщо ви  підгодуєте пташок  взимку, то вони будуть знищувати шкідливих комах  улітку. Цим принесуть велику користь людям і природі.

IX. Закріплення вивченого матеріалу.

 

  1. Практична діяльність. Робота в групах. Гра «Впізнай пташку».    Складання птаха з пазлів.

- Ще одне завдання від Сойки. Їй цікаво, чи все ви зрозуміли про пташок. Спробуйте попрацювати в групах. У вас на партах є конверти. Візьміть їх в руки. У конвертах є пазли. Висипте їх на парту і складіть птаха. Розкажіть про нього в такому порядку:

- Назвіть птаха. Де він живе? Чим живиться? Перелітний чи зимуючий?

2. Хвилинка роздумів.

- Отже, птахи приносять користь. То за що ми можемо подякувати їм?

Учні. Я кажу птахам спасибі за те, що…

 а ) вони поїдають шкідливих комах;

б ) розносять насіння рослин на великі відстані, де з нього виростають нові    рослини;

в ) їх пір’я переливається всіма кольорами веселки, тому вони несуть радість людям;

г ) без пташиного співу і щебету природа була б сумною і непривітною.

3. Охорона птахів.

Вчитель. Але щороку  птахів стає все менше.                                                    Через вирубування лісів , забруднення водойм вони зникають . Тому, птахи потребують охорони. Деякі з них занесені до Червоної книги.  (Слайд 9.)                                                                                                               Лелека чорний, журавель сірий, дрохва, орел-беркут, пугач.  Цих птахів  залишилося дуже мало.

- Що ви можете зробити, щоб зберегти пташок? 

4. Гра «Нагодуй пташок»

 Вчитель. Скоро настане весна, ви підете у ліс чи парк на прогулянку, але я впевнена, що ви не заподієте шкоди пташкам.

 

X. Підсумок уроку.  

   Рефлексія. Зворотний зв'язок «Наші очікування»    

- Про кого ми говорили сьогодні на уроці?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     - Пригадайте, про що ви хотіли дізнатися на уроці, і чи дізналися про це?             - Що вам  сподобалося на уроці?                                                                                  - Про яку пташку ви розкажете  вдома?                                                                            - Яку пташку ви б хотіли  намалювати?                                                                             - Які казки про птахів ви знаєте?

- Дякую вам за роботу. За те, що ви так гарно працювали на уроці, справилися зі всіма завданнями,  дізналися багато нового про птахів.  Сойка зараховує вас до юних орнітологів, маленьких вчених, які вивчають життя птахів. А ще дарує вам, книжечки про пташок.

zip
Додано
27 березня 2019
Переглядів
2130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку