Тема: Звірі, або ссавці
Мета:
Обладнання: робочий зошит, підручник, мультимедійна презентація, ілюстрації звірів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організація класу
1.1. Привітання
Рада я вас всіх вітати
І урок наш розпочати
Настрій – супер, погода – клас
До роботи – все гаразд.
1.2. Знайомство із класом
- Доброго дня, учні! Сьогодні урок природознавства разом із Вами проведу я, звати мене – Олександра Олександрівна.
1.3. Психологічна розминка
- Потріть очка, щоб добре бачили, вушка – щоб добре чули, щічки - щоб порожевіли. Візьміться за руки , усміхніться один одному, поділіться добрим настроєм. Я хочу, щоб кожен відчув себе успішним на уроці. Сідайте будь ласка. Давайте усі разом поринемо у цей дивовижний і чарівний світ природи. Годі нам вже розмовляти, починаймо працювати!
1.4. Хвилинка спостережень
-Отже, діти яка зараз пора року? Які ви знаєте зимні місяці? Який місяць панує за вікном?Що вам відомо про назву цього місяця? Які зміни відбулися у неживій природі? А в живій?Яка температура повітря? Що ви можете сказати про стан неба вранці? Чи спостерігали ви по дорозі до школи опади?
1.5. Робота з календарем природи
II. Перевірка домашнього завдання
2.1. Фронтальна бесіда
1. Яка будова тіла птаха?
2. Як птахи пристосувалися до польоту?
3. Чим живляться птахи?
4. За якими ознаками птахи відрізняються від інших тварин?
5. Яких птахів називають осілими, перелітними, кочовими? Наведіть приклади птахів кожної групи.
6. Яким є значення птахів у природі?
IІІ. Актуалізація опорних знань
3.1. Розгадування кросворду
- Усі, і дорослі, і діти, люблять відкривати таємниці. Але, щоб відкрити нашу таємницю – дізнатися тему сьогоднішнього уроку вам потрібно розгадати кросворд. Я буду читати питання, а ви маєте дати відповіді на них і записати у потрібну колонку.
В хутряному кожушку.
Гострі рожки бе-бе-бе,
Налякаю я тебе. (Коза)
2) По полю гасає, овечок хапає. (Вовк)
3) Ласую малиною
I медком бджолиним. (Ведмідь)
4) У кішки китиці на вухах,
Щоб звуки всі уважно слухать.
Ти не скажеш кішці: «Брись!»
Обережно, бо це — ... (рись).
5) Червонясту шубку має.
По гілках вона стрибає.
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто, оченята.
Хто це? Спробуй відгадати! (Білка)
К |
О |
З |
А |
|||||
В |
О |
В |
К |
|||||
В |
Е |
Д |
М |
І |
Д |
Ь |
||
Р |
И |
С |
Ь |
|||||
Б |
І |
Л |
К |
А |
||||
- Отже, що в нас вийшло? Так, правильно звірі.
3.2. Бесіда
- Давайте усі разом пригадаємо, яких звірів вам доводилося бачити в природі. Подивіться будь ласка на екран і назвіть звірів, яких ви бачите.
- А як саме відбувалися Ваші зустрічі із цими звірами? Можливо, згадаєте цікаві історії, ситуації. Чим вони вас приваблюють? (Відповіді учнів)
IV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні ви познайомитеся із різноманітним світом звірів. Здобудете нові знання про них, їх особливі ознаки та будову тіла. Тема нашого уроку «Звірі, або ссавці».
- А девізом нашого уроку будуть слова, які прочитає …… (Читає один із учнів)
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати!
- Як ви гадаєте, для чого ми вивчаємо звірів? (Щоб більше знати про цих тварин, охороняти корисних, оберігати себе від небезпечних)
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
5.1. Розповідь учителя про світ звірів
- З різноманітними звірами, ви стикаєтеся повсякчас. Це і не дивно, адже цих тварин на нашій планеті дуже багато. Звірі заселяють найрізноманітніші куточки нашої планети. Одні мешкають у воді, інші у воді знаходять поживу, а відпочити виходять на сушу. Наприклад, відома тобі білка більшу частину життя перебуває на деревах. А такі звірі, як коні, верблюди, північні олені живуть на відкритих просторах. Також серед звірів є тварини, які живуть у грунті і майже ніколи не з’являються на його поверхні. Усі звірі вигодовують своє потомство молоком. Але не всі народжують дитинчат. Наприклад, качкодзьоб відкладає яйця. Кенгуру доношує дитинчат в особливій складці на животі — сумці. Майже всі звірі вкриті шерстю, яке захищає тіло від холоду. Наприклад, у китів і дельфінів лише кілька щетинок біля рота. Тільки звірі вигодовують своїх дитинчат молоком. Тому їх ще називають ссавцями.
5.2. Розповідь про живлення звірів
Усі новонароджені малюки звірів живляться молоком матері, проте, подорослішавши, починають харчуватися по-різному.
З-поміж дорослих звірів є рослиноїдні, комахоїдні, хижі та всеїдні тварини.
— Назвіть рослиноїдних звірів. (Олень, кролик, кінь, корова, коза, носоріг, жирафа)
— Назвіть комахоїдних звірів. (Їжак)
— Назвіть хижих звірів. (Ліса, вовк, тхір, гепард, тигр, лев, рись)
— Назвіть всеїдних звірів. (Білка, ведмідь, кабан)
5.3. Робота з підручником
- Які ще особливості мають звірі, ми дізнаємося прочитавши статтю.
- Розгорніть підручник і прочитайте текст на с. 112.
- Чому звірів називають ссавцями?
- Якою ознакою ще звірів відрізняють від інших тварин?
5.4. Ознайомлення з середовищем перебування звірів
-А щоб дізнатися де мешкають різноманітні звірі, давайте дізнаємося прочитавши текст на ст.113.
- Які звірі мешкають у воді?
- Назвіть звірів, які знаходять собі поживу у воді, а відпочивають на суші.
- Назвіть літаючих звірів.
- Що добре розвинене у вовка, лисиці, їжака, зайця, лося, ведмедя?
- Завдяки чому коні, верблюди, північні олені швидше пересуваються по твердому грунту?
5.5. Гра « Хто зайвий?»
1. Їжак, заєць,голуб
2. Вовк, гриф,лисиця
3. Ведмідь, метелик, кажан
4.Окунь , слон , кінь
5.Верблюд, лось морський лев,акула
5.6. Фізкультхвилинка
5.7. Проблемне запитання
- Яке значення звірів у природі?
- Знайдіть ст. 114 і прочитайте.
Отже, звірі – невід’ємна частина природи.
VI. Осмислення, узагальнення, систематизація знань учнів
6.1. Робота в друкованому зошиті
- Розгорніть зошити на сторінці 55, виконайте завдання №1
Вам потрібно підкреслити назви звірів і дати відповідь на питання: Які істотні ознаки звірів? (Взаємоперевірка)
№2. Заповни таблицю
Звірі,які живуть у воді...
Звірі, які живуть на суші, живляться у воді…
Звірі, які літають…
Звірі, які живуть на деревах…
Звірі, які живуть у лісових хащах…
Звірі, які живуть на відкритих просторах…
Звірі, які живуть у грунті…
№3 Дайте відповідь на питання:
Яке значення звірів у природі?
№4 Опиши звірів.
Вовк сірий. Велика тварина. Вовк має собакоподібну складову тіла. Голова видовжена, з великими чорними очима та трикутними вухами. Передні й задні кінцівки у вигляді лап. Хвіст довгий. Хутро різне, в залежності від перебування у місцевості.
Лось звичайний. Дуже велика тварина. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий у вигляді горба. Голова велика, з нависаючою верхньою губою. Шерсть груба, буро-чорна. У самців є величезні роги.
6.3. Бліц-контроль. Кожен учень отримує картку і позначає відповіді на запитання.
Обведи правильні відповіді
1.Яка група тварин вигодовує своїх дитинчат молоком?
а) Птахи
б) Звірі
в) Земноводні
2.Тіло звірів (ссавців) вкрите:
а) лускою
б) пір’ям
в) волоссям
3.Найбільший звір за масою:
а) кит
б) ведмідь
в) вовк
4.Який звір літає?
а) Сова
б) Кажан
в) Орел
5. Назвіть звірів, які живуть на відкритих просторах. У цих звірів на кінцівках є копита.
а) коні, верблюди, північні олені
б) тюлені, моржі
в) вовки, їжаки, білки
6.Найближчими родичами людей є:
а) Птахи
б) Звірі
в) Риби
VIІ. Підсумок уроку
7.2. Рефлексія.
7.2. Прийом «Інтерв’ю»
— Що нового дізналися?
— Що, почуте на уроці, вразило тебе найбільше?
— Про що, ти хотів би розповісти своїм друзям, батькам?
- Пам’ятайте, діти, ми повинні берегти природу, любити її, вивчати і спостерігати. І тоді вона розкриє перед нами свої таємниці.
VІІІ. Домашнє завдання
1. Прочитайте текст підручника с. 112-115, дайте відповіді на запитання.