Виховна година
«День зустрічі птахів»
Вчитель початкових класів Шепетівської СЗОШ №2 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням основ економіки і правознавства
Скиба І.В.
2019
Тема: «День зустрічі птахів»
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; громадянської – знати роль і місце птахів у природі; виробляти потребу бережливого ставлення до пернатих; предметних компетентностей – розширити і закріпити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті людин; формувати в учнів початкові навички дослідницької роботи, уточнювати знання учнів про різноманіття перелітних птахів, розвивати вміння знаходити взаємозв’язки у природі, допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу; учити замислюватись над наслідками своїх дій, навчити правил поведінки у природі;виховувати чуйне ставлення до природи, птахів, культуру спілкування, взаємоповагу під час змагання.
– Доброго дня, дорогі діти! Рада вас вітати на святі «День зустрічі птахів». Подивіться один на одного, посміхніться. Візьміться за руки та передайте свій гарний настрій один одному, імпульс добра, радості, щастя, успіху.
- Почалася весна.(слайд весна) Сніг вже зникає на очах, у повітрі гостро запахне вогкою землею. Поле, ліс, пробудяться від зимового сну, але по-справжньому вони оживуть лише тоді, коли з півдня до нас повернуться крилаті мандрівники.
До всього треба дотику душі,
Коріння в землю, крилами у небо,
Красі природи ще нема межі
В її гармонії життя потреба.
Сьогодні з вами ми будемо віддавати шану нашим пернатим друзям – птахам, дізнаємось багато цікавого про них.
Птахи є не тільки прикрасою нашого життя, але й першими помічниками в боротьбі за високий врожай, лісів, полів, садів.
Давайте запитаємо у них, що ж корисного вони роблять для людей.
Виходять діти:
Я - Снігур. Я тут найстарший, тому почну розповідь. Моя батьківщина – північ, на зиму ми всі прилітаємо з півночі до вас. Тут смачними плодами пригощає нас калина, горобина, глід, бузина. Коли ми прилітаємо, це означає, що наближається зима, а коли відлітаємо - незабаром почнеться весна.
Я – Грак. Граки, як тільки похолоднішає, відлітають на південь.
Вони добре кочують, у полі нищать озиму совку, дротяників. Ми, граки, лічити не вміємо, а от агрономи підраховують, що кожен грак за день може знищити 400 шкідників.
Я – Ластівка. Я за літній період з’їдаю до мільйона комарів, цим і приношу користь людям.
Я – Синичка. За день я з’їдаю і приношу своїм пташенятам стільки, скільки важу сама.
Я – Зозуля . Я теж корисний птах. Можу з’їсти за годину до 100 волохатих гусениць, яких не поїдають інші птахи .
Я - сова, зберегла багато зерна, бо знищую різних гризунів. Не менше тисячі щороку.
Повідомлення 1
Всім друзям птахів. Оглянули шпаківні, виготовлені вами. Залишилися задоволені. Дякуємо за турботу. Влітку віддячимо – знищимо всіх шкідників саду.
З привітанням, Шпак.
Повідомлення 2
Учасникам свята «У світі птахів». Вилітаємо з Африки. Терміново повідомте, чи є вже у вас комахи. Якщо немає, ми затримаємось в дорозі.
Ластівки.
Повідомлення 3
Усім школярам СЗОШ № 2. Дуже вдячні за турботу про нас у важкий зимовий час. Ми вилітаємо до себе з доброю згадкою про вас. На повітряних шляхах розповімо про вас птахам, які летять сюди. Дамо їм вашу адресу.
Снігурі.
Смаженим насінням, солоними продуктами та чорним хлібом.
Осілі – незалежно від змін пір року залишаються на одному й тому ж місці.(Горобець, голуб, сорока, дятел,сойка, тетерук, куріпка, сова, синиця.)
Перелітні – щорічно відлітають зі своїх гнізд на зимівлю і знову до них повертаються. (Лелеки, лебеді, дрізд, жайворонок, качка, солов’ї, шпаки, грачі, зозуля.)
Зимуючі гості – прилітають до нас зимувати. (снігурі, зимородки, рибалочки.)
Сова |
Дятел |
Горобець |
Голуб |
Ворона |
Сорока |
– Зозуленя викидає з гнізда яйця або пташенят названих батьків та саме поїдає корм,який вони приносять. Але потім приносить користь. Яку? (Поїдає волохатих гусениць, яких не їдять інші птахи)
- Які птахи прилітають до нас першими?( Шпаки).
-У якого птаха такий міцний хвіст, що підтримує птаха на дереві? (Дятел).
- Коли шпаки прилітають навесні, вони беруться за чищення місць гніздування. Старанно викидають із них сміття та будують нові гнізда. У нове гніздо вони приносять духмяний полин, м’яту та інші рослини,що сильно пахнуть. Навіщо шпаки приносять у гніздо ці рослини? (Щоб відлякувати паразитів).
- Які пташки влаштовують по кілька гнізд на одному дереві? (Граки)
-У назві якого птаха є 40 літер? (Сорока)
Прислів’я (розділити на 2 частини):
- Всяка пташка своє гніздо знає.
- Щастя-вільний птах: де захотів, там і сів.
- Ластівка весну починає, а соловей закінчує.
- Ластівка під дахом-на щастя!
- Слово-не горобець, вилетить-не піймаєш!
- Як багато птиць, не буде гусениць.
А в цей час для глядачів:
Суперфакт (повідомлення учнів)
- Птахи походять від динозаврів, які піднялися вгору понад 150 млн. років тому.
- Лебеді – найбільші серед водоплавних птахів. Вибирають собі пару на все життя, звідси і походить вислів – лебедина вірність.
- Новонароджене пташеня вважає мамою перший об’єкт, що бачить перед собою,тому й пливе за ним . Учений - етнолог Конрад Лоренц назвав це явище імпринтингом.
Перевірка прислів’їв. Команди зачитують по 2 прислів’я.
Учасники команд повинні за 1 хв упізнати та розмалювати птаха(сова, голуб, лебідь) та сказати,які з цих птахів перелітні, а які осілі.
В цей час (слайд) «Це цікаво знати» для глядачів розповідь вчителя:
Слайд « пінгвіни»
ІІІ. Заключна частина