Тема: Різноманітність тварин.
Тип уроку:
Вивчення нового матеріалу
Мета:
Сприяти закріпленню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; розширити та уточнити знання учнів про різноманітність тварин, їхні суттєві ознаки; вчити наводити приклади і розпізнавати тварин найближчого оточення; формувати вміння порівнювати тварин, групувати їх за способом пересування, середовищем існування; сприяти розвитку спостережливості, мислення дитини, уяви, пам’яті; прищеплювати почуття шанобливого ставлення до тварин.
Необхідне обладнання і матеріали:
Наочні посібники та демонстраційні матеріали: плакати “Тварини України”, “Птахи України”, “Тварини різних широт”, “Комахи”, “Риби”; відеоматеріали, відео – фізкультхвилинка.
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Перевірка фенологічних спостережень
– Яка зараз пора року?
– Назвіть суттєві ознаки осені.
– Чи був вітер, коли ви йшли до школи?
– Чи були сьогодні опади?
Чого ви, діти, очкуєте від сьогоднішнього уроку?
ІІІ Актуалізація опорних знань.
ІV Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ми з вами поговорити про різноманітність тварин.
V Вивчення нового матеріалу
“Асоціативний кущ”
– Хто вам спадає одразу на думку, коли ви чуєте слово “тварини”?
– Зверніть увагу на малюнок. Чи всі тварини однакові?
На Землі дуже багато тварин і немає такого куточка, де б не жили тварини, тому ми говоримо не просто тварини, а Царство тварин. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне. За спільними ознаками вчені об’єднали тварин в групи. за істотними ознаками (за тими, яких немає у інших тварин). А в цьому царстві проживає багато різних видів тварин, які ми ділимо на групи і поговоримо про кожну групу окремо.
Із загадок ви дізнаєтесь про деяких представників цієї групи.
Голос тоненький, а ніс довгенький.
Хто його вб’є, той свою кров проллє. (комар)
Отож, Комахи – невеликі за розмірами тварини. Це найчисленніша група тварин. До неї належать метелики, жуки, мурашки, метелики, бабки, коники, джмелі та багато інших комах. Вони стрибають, бігають, повзають, літають, плавають. Тіло комах складається з голови, грудей, черевця. Комахи мають шість ніг, 2 пари крил, хоча є комахи, які мають всього 1 пару крил, як мухи. У деяких, як у вошей і бліх, крила поступово відмерли за непотрібністю. На голові у комах є вусики, очі та рот. Комахи зустрічаються всюди: в лісі, в полі, водоймах, але вони є й у відкритому морі, і глибоко під землею, у темних печерах і високих горах, на голих скелях і в розпечених пустелях, у районах вічної мерзлоти й у великих містах.
Відгадайте загадки, і ви дізнаєтесь про ще один вид тварин.
1. Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.(Сова)
2. Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю
Шкідників ним убиваю. (дятел)
В гнізда чужі заглядає,
Діток птахам підкидає? (Зозуля)
Розглянемо цих тварин.
Птахи - це тварини, тіло яких вкрите пір'ям, яке добре захищає від холоду, передні кінцівки перетворені в крила, на голові знаходиться дзьоб. Вони поширені скрізь, де є на землі сприятливі умови для їхнього життя.
Вудкою або у сітку.
А коли злякається —
В мулі заховається…(карась)
Фізкультхвилинка
Риби — тварини, тіло яких укрите слизькою лускою. У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шиї у риби немає. Риби можуть пересуватися тільки у воді за допомогою хвоста і плавців. В океанах, морях, річках і ставках живуть риби.
Та як холод настає
Він не їсть тоді, не п’є
І не ходить, не гуляє,
А у лігво залягає. (ведмідь)
В нього зубки, як залізні
Капустину він гризе
Зветься звір на букву «З». (заєць)
Звірі - це тварини, тіло яких покрите шерстю. Своїх дитинчат звірі вигодовують молоком.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
На завершення закріпимо свої знання у грі «Пазли».