Предметний урок-дослідження, метою якого є ознайомлення учнів з властивостями води, формування уявлення про зміни стану води, розширення уявлення про взаємозв'язки води з іншими обєктами природи.
Урок природознавства у 1 класі
Тема: Вода. Властивості води.
Тип уроку: предметний урок-дослідження
Підготувала: вчитель початкових класів
Погребняк Інна Валеріївна
Тема:Вода. Властивості води.
Мета уроку:ознайомити учнів з властивостями води, формувати уявлення про зміни стану води; розширити уявлення про взаємозв’язки води з іншими об’єктами природи; виховувати бережливе ставлення до води.
Очікувані результати: учні зможуть називати властивості води, пояснювати досліди, які проводять, робити висновки; учні зрозуміють значення води для живої природи, необхідність економії та охорони водних ресурсів.
Обладнання та матеріали: прозорі склянки, посудина з водою, чайник з гарячою водою, шматочки льоду, кольорові олівці, фрагменти малюнків, комп’ютер, слайди зі звуками різних джерел води, уривок мультфільму «Вода», сигнальні картки.
Тип уроку:засвоєння нових знань; предметний урок дослідження.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
- Доброго дня, шановні гості. Діти, який у нас урок? З чого він починається? Із спостережень.
1.Вправа «Мобільний синоптик».
Чергові : сьогодні день тижня – четвер, 28 листопада, стан неба -похмуро, опади- іній , погода стала прохолодною, порівняно з початком листопада.
ІІ.Оголошення теми і мети уроку.
Урок сьогодні, друзі,- незвичайний,
Тому берімось до завдань негайно.
Щоб ви знання міцні сьогодні мали,
Гості казкові до вас завітали.
З ними – чарівні брати і сестрички,
Всі загадкові, хоча й невеличкі.
Візьміть собі у кулачок
хороший настрій на урок!
1. Створення проблемної ситуації.
А урок я хочу розпочати з казки.
В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи улетіли. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.
Мене п᾿ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така? Нам доведеться довести, що вода справжній скарб на планеті Земля.
ІІІ. Знайомство з задачами уроку.
1.Перегляд відеоролика.
- А допоможуть нам в цьому казкові гості. Подивіться відеорепортаж.
Відеоролик «Водознайко і Крапусь», раптом припиняєтья.
2. Рольова гра «Репортер».
- Репортер – вибачте, вибачте за технічні неполадки!
- Ви здогадались? Я репортер.
Виступ філологів.
«Репортер» походить від французького слова «повідомляти», я працівник газети «Червоний гірник», хочу познайомити вас із гостями – Водознайком і Крапусем і розповісти про воду.
А ось вони і завітали до нас.
Водознайко і Крапусь:
- Доброго дня вам любі, діти!
Ми хочемо вас познайомити з прекрасною частиною неживої природи – водою! Вода – це справжнє диво!
3. Ролик «Вода».
Репортер: А я вам розкажу, що наші учні на канікулах побували у Кривому Розі. Там є чарівні місця- це злиття двох річок Інгульця та Саксагані. А на нашому ставку я спостерігав за білими лебедями. Вода для них є домівкою!
Вода зустрічається на всій планеті Земля.
А дослідити ми зможемо за допомогою дослідів у підручнику.
4.Робота з підручником. (Дослідницька робота).
ВОДОЗНАЙКО:
Я вам допоможу більше дізнатися про воду:
Дослід1: Водознайко наливає воду в склянку.
Висновок: вода – прозора, не має смаку, запаху.
Крапусь підносить дітям склянку з водою, дає понюхати, спробувати на смак.
Дослід2: Водознайко і Крапусь наливають воду у різні за формою предмети.
Перелийте воду з однієї посудини в іншу. Чому вам так швидко і легко вдалося це зробити? (Вода текуча)
Висновок: вода не має форми, вона текуча.
Дослід3:Водознайко насипає у воду сіль, цукор, розмішує, дає спробувати.
Висновок: вода може розчиняти деякі речовини.
- Коли ви смакуєте солодку воду? Вранці п᾿єте чай, каву, кампот, сік.
-Де ви зустрічали у природі солону воду?
- У морі.
Крапусь пропонує вам ще один секрет води.
- Ти, вода-водице!
Моя маленька сестриця!
Стань, вода – водице,
Не простою – а зеленою!
Ти, вода – водице,
Прозорая сестрице!
Стань, вода-водице,
Не простою, а синьою!
Ти, вода –водице,
Подруго прекрасна!
Стань, вода-водице,
Не простою, а червоною!
Наливає краплинки фарби, розмішує – колір змінюється. Що відбулося?
Висновок: вода може розчиняти фарбу.
Властивості води: немає смаку, запаху, безбарвна, немає форми.
А ще вона може перетворюватися, як справжня добра Чаклунка.
У якому стані ви бачите воду?
- У рідкому.
На партах лежать тарілочки, які накриті серветками, доторкніться до них руками, що ви відчуваєте?
- Холод. Що це? Лід. Нехай ваші шматочки льоду полежать до кінця уроку.
А Водознайко перекладе у склянку крижинки - чи змінилася форму льоду?
- Ні .Чому? Бо вона тверда.
Дослід 4. Чайник з гарячою водою. Наливаю воду у склянку- що ви бачите над нею? Пар. А коли ви його бачите? Коли п᾿єте чай.
А навіщо п᾿ють чай з ромашкою, липою, малиною? Для лікування, але крім чаю можна додавати у гарячу воду і масла різних трав і дихати ними, лікуючи простудні захворювання. Це називається аромотерапією.
Виступ філологів.
«Аромотерапія» – це стародавнє використання ефірних олій, рослин та інших ароматних речовин для укріплення фізичного та психічного здоров'я та для косметичного догляду за тілом.
Вода може передавати запах.
Висновок: вода перетворюється на пар – має газоподібний стан.
Вода буває в трьох станах:
Рідкому
Твердому
Газоподібному
Ви добре попрацювали. А зараз відпочинемо.
ІV.ФІЗХВИЛИНКА «Похмура хмарка»
V.Закріплення вивченого матеріалу.
А чи добре ви запам᾿ятали стан води? Репортер візьме у вас інтерв᾿ю, тобто відповіді.
1.Вправа «Мікрофон».
Текло, текло, та й лягло під скло. (вода,лід.)
Що росте догори коренем? (бурулька)
Взимку горою, а літом водою? (сніг)
Мене просять і чекають, а як покажуся – утікають. (дощ)
Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (град)
Без очей, а сльози ллє.(роса)
Молодці, вмієте розгадувати загадки, а чи вмієте бачити відгадки на малюнках.
2.Робота в парах.
У вас на партах розрізаний на частини малюнок. Крапусь спеціально ускладнює завдання, щоб ви скоріше мудрішали. Кожна пара складе малюнок, назве, що вийшло та який це стан води. ( Діти всі називають результат.) сніг, крига, вода, пар,айсберг…
3.Творча робота.
4.Фізхвилинка для очей «ДОЩИК».
5. Проблемне питання.
А як ви гадаєте, чи потрібно берегти воду?
Чому? Вода може вся витекти.
Як можна зберігати воду? Пропоную гру з сигнальними картками.
6.Гра „Можна-не можна”.
( можна, не можна).
Чи можна викидати в річку сміття?
Чи можна розчищати джерела?
Чи можна розчищати від склянок, камінців ставок?
Чи можна будувати криниці?
Чи можна купатися в забрудненій воді?
А Водознайко і Крапусь приготували ще один сюрприз для вас.
7.Гра «Чорний ящик»
Водознайко і Крапусь заносять ящик.
Різні предмети: спробуйте відгадати що це за предмети, не дивлячись на них: вода, лід, пар.
VІ. Рефлексія
1.Вправа «Що у мене в кулаці?»
VІІ. Підсумок уроку.