Урок з розділу "Виникнення і становлення Русі-України" .Господарство та суспільство слов’ян.

Про матеріал
Розробка уроку з розділу "Виникнення і становлення Русі-України" . Розроблено до підручника "Історія України" Щупак І.Я.
Перегляд файлу

 

Розділ І. Виникнення та становлення Русі-України.

Урок № 1.

Тема. Господарство та суспільство слов’ян.

Мета: показати на карті територію розселення слов’янських племен, які проживали на території Русі-України, охарактеризувати суспільне життя, господарство, заняття, побут і вірування східних слов’ян; визначити вплив природно-географічних умов на господарство та спосіб життя східних слов’ян; розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; математичну компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати любов до своєї рідної землі, бажання вивчати її історію.

 

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: знати територію розселення слов’янських племен на теренах України; вміти показувати на карті територію розселення слов’янських племен на теренах України, характеризувати спосіб життя (господарство, побут, організацію суспільства і влади, світосприйняття) слов’ян, які жили на теренах України; розуміти передумови утворення держави у слов’ян, які жили на теренах України; поняття «Велике розселення слов`ян», «племінний союз», «князь», «дружина».

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, ілюстрації, атласи.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

Вже пролунав шкільний дзвінок,

Покликав всіх нас на урок.

Рівненько стали. Все. Вже час,

Роботу починає клас.

За парти всілися зручненько,

Поклали руки всі гарненько.

Готові? Так.

А настрій як? Клас!

Тож успіх всіх чекає нас!

 

  1.  Актуалізація опорних знань.

Виконати онлайн завдання.

 

https://learningapps.org/qrcode.php?id=ph0g2wpb224

 

 

 

 

 

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з ребусом

 


 C:\Users\User\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\rebus (1).jpeg


  1. Слово вчителя.
  •        Сьогодні ми продовжимо знайомитися з історією наших предків. Зокрема дізнаємося про основні заняття давніх слов’ян, їх вірування, спосіб життя та суспільний устрій.
  •        Пригадайте з курсу історії 6 класу, що вам відомо про слов’ян. Як історія давніх слов’ян пов’язана з теренами України? Під якими іменами вони згадувалися у працях давніх істориків?
  1. Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь вчителя.

Перегляд 3-D сцени «Слов’яни» https://www.mozaweb.com/uk/lexikon.php?cmd=getlist&let=3D&sid=TOR&book_content=&pg=9

2.Робота з відео.

Перегляньте відео «Племінні союзи»

й знайдіть відповіді на подані запитання.

 

 

1.Про які племінні союзи східних слов’ян ви дізналися?

 

2.Віднайдіть в атласі й покажіть на карті об’єднання племен, яких вважають безпосередніми предками українців.(с.16 підручник).

3.Розповідь вчителя.

 

       4.Коментоване читання (с. 14 – 15).

Учні/учениці по черзі читають абзац тексту та одним реченням узагальнюють.

Чому історики вважають уривок з літопису про заснування Києва легендою, а не доведеним фактом?

  1. Робота з історичним джерелом

Рубрика «Свідчать документи» с. 15(підручник).

 

 

 

 

1.Які версії щодо постаті Києва висловлює автор «Повісті минулих літ»?

 

2. На вашу думку, прибічником якої з наведених версій є автор документа? Які докази він наводить на користь своєї думки?

 

  1. Розповідь вчителя.

Фактично єдиним слов’янським джерелом про раннє Середньовіччя є «Повість минулих літ», завершена автором лише на початку XII ст. З цього літопису дізнаємося, що внаслідок Великого розселення слов’ян V—VII ст. на теренах України жили кілька племінних союзів, а саме:

у середній течії Дніпра, між річками Тетеревом і Россю — поляни;

• у межиріччі Случі, Прип’яті, Дніпра, Тетерева — деревляни;

• на Лівобережжі (басейни річок Десна, Сейм, Сула, Ворскла) — сіверяни;

• у басейні Західного Бугу — дуліби (волиняни, бужани);

• у передгір’ях Карпат та Закарпатті — білі хорвати;

• у басейні Південного Бугу — уличі;

• по Дністру — тиверці.

Робота з рубрикою «Варто запам’ятати».

 

  1. Робота з картою.

Рубрика «Діємо:практичні завдання»(с.16).

 

  1. Гімнастика для очей.
  2. Вправа «Вибіркове читання» (с. 17-18 підручника).
  •        Зачитайте ті речення, у яких буде йтися про зображені предмети.

Противопоказания льняного семени | Волшебная Eда.руМед продлит жизнь, если его употреблять ежедневно - Продукты - Питание -  MEN's LIFE E:\Работа\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\1. Виникнення та становлення Русі-України\2. Господарство та суспільство словян\Варіант 2\77a7d4fe1b56d9da593ac4774f6d987b.jpg Казки народів світу: Семибарвний кінь (аудиосказка) - kolobok.ua З 2019 року запроваджуються нові національні стандарти якості деревини,  гармонізовані з європейськими OMG! Конопля - это суперфуд! | FoodFriends Проект «Карпатська бджола»: Євросоюз допоможе зберегти наші медові традиції  - Цибуля ріпчаста - користь і шкода, калорійність. Що таке ліс?” | Відкритий ліс К чему снится поле, подробности, читать онлайн, толкование сна,  предсказание :: Сонник :: Дни.ру

 

 

  •        Проаналізуйте зображення. Опишіть за ними селище та житло давніх слов’ян.

Похожее изображениеПохожее изображениеПохожее изображение

 

 

  1.  Робота в парах.Розгляньте та проаналізуйте схему. У підручнику знайдіть текст, яким можна його описати.( с.17)

 

  1. Заповніть пропуски словами з довідки. Свою думку обґрунтуйте.

Племена у східних слов’ян очолював….. Його влада опиралася на загони добре озброєних, хоробрих воїнів – ….. Спочатку князів обирали для того, щоб очолити ….. Але успішні походи сприяли збагаченню князів і посиленню їх впливу. Тепер вони могли передавати владу у спадок своїм …..

Довідка: 1) князь; 2) дружинників; 3) військо; 4) дітям.

  1. Розповідь вчителя.
  2. Робота в парах.
  •        Ви вже знайомі з віруваннями давніх слов’ян. Зараз ви більш детально їх розглянемо.
  •        Проаналізуйте деякі обряди наших предків та розкажіть про них однокласникам.

Посвята

Посвята триває три етапи – від самого народження і до зрілості. Першим етапом, звісно, є посвята – баба-повитуха перерізає пуповину наконечником стріли для хлопчика, а для дівчинки – ножицями. Наступний етап починається в три роки – хлопчика вперше саджають на коня і водять навколо будинку три рази, а дівчинці дають прядку і веретено.

Саме цією першою ниткою мати перев’язує наречену в день весілля, щоб захистити від лихого ока. У тринадцять років цей вік вважався вдалим для одруження, дітей розводили по будинкам, які відповідають їх статі і там навчали всьому необхідному у дорослому житті. Після цього дівчина одягала спідницю, яка символізувала зрілість, а хлопцеві видавали зброю.

Весілля

Цей обряд відрізняється в залежності від регіону, але основа у всіх одна. Першим ділом були поклони богам, потім необхідно отримати благословення волхва, далі обходили священне дерево кілька разів.

Перед весіллям треба було викрасти наречену, щоб не образити богів її роду. Молодим чоловікам забороняється пити в день весілля, тому що вони від любові вже сп’яніли. 

Поховання людини

Було кілька методів поховання людини. Першим, був обряд спалювання тіла, далі насипався, високий курган. В цей курган складали кілька речей людини, наприклад, для чоловіка це була зброя, кінська упряж та деяку живність, а жінці клали серп, веретено і домашню птицю.

А другий спосіб для тих, хто помер абсолютно неприродно або дивною смертю. Їх выкидали на край болота або ж в кручу, а зверху змушували гілками. Це робилося для того, щоб не заплямувати землю або воду такою людиною. То поховання, яке знають сучасні люди, стало дуже поширене тільки після того, як було прийнято християнство.

  1. Робота зі схемою.
  •        Розгляньте схему «Слов’янські боги» та заповніть пропуски за допомогою підручника с. 19.

 

 

E:\Работа\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\1. Виникнення та становлення Русі-України\2. Господарство та суспільство словян\ддлол.png

  1. Робота в групах .

1.Прочитайте фрагмент із статті на с. 20 та визначте, якими аргументами оперують учені, доводячи фейковість Збруцького ідола. Чи переконали вас ці аргументи?

2. Які дослідження ви запропонували б провести з метою визначення точного часу виготовлення пам’ятки?

16.Рубрика «досліджую і аналізую». Розгляньте хмаринку слів.

Яку інформацію в ній закодовано? Складіть із кожним словом хмаринки речення, що пояснюватиме зміст ключового слова.

 

Вырезка экрана

 

 

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Вправа «Знайди пару».

Скористайтеся QR-кодом та виконайте завдання.

 

https://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs=350x350&chld=L&choe=UTF-8&chl=https%3A%2F%2Flearningapps.org%2Fdisplay%3Fv%3Dpteiiua5321

  1. Підсумки уроку.

Самооцінювання.(с.21)

  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати пар. 2 підручника.
  2. Виконати завдання 3 з рубрики «Досліджую і аналізую».

 

 

Використані джерела:

1.https://vsimpptx.com/lesson/02-velike-rozselennya-slovyan-gospodarstvo-ta-suspilstvo-slovyan

2. «На урок» https://naurok.com.ua/

3. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Хілько Олена
Додано
8 жовтня
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку