Урок № 43 11 клас
Тема: «Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів»
Мета:
освітня: розглянути особливості взаємодії організмів в агроценозах, з'ясувати структуру, особливості функціонування та шляхи підвищення продуктивності агроценозів;
розвивальна: розвивати вміння аналізувати отриману інформацію щодо взаємодії штучнихта природних екосистем;
виховна: виховувати розуміння єдності всіх видів живих організмів у природі.
Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.
Базові поняття і терміни: агроценози, агроекологія, альтернативне землеробство.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Вправа «Вірю – не вірю»
Пригадайте! Що таке штучні екосистеми?
У світі масово вирощують лише 90 видів рослин, а основну масу рослинних харчових продуктів дають не більш ніж 20 видів, 14 з них належать до двох родин - злакових і бобових. До хлібних злакових людства належать лише 7 культур. Це пшениця, рис, кукурудза, жито, а також ячмінь, овес і просо, що й утворюють переважну більшість агроекосистем. А чим агроекосистеми відрізняються від природних екосистем?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
АГРОЕКОСИСТЕМИ (агроценози) - це штучні екосистеми, створені людиною для отримання сільськогосподарської продукції( поля, штучні пасовища, городи, сади, виноградники, ягідники, квітники, лісопаркові смуги).
За оцінками науковців усі агроценози займають близько 10 % поверхні суші і дають людству 90% харчової енергії.
Структура агроценозу. Агроценозам притаманні ті самі ознаки, що й природним екосистемам. До їх складу входять певні види рослин або тварин, що визначають вид агроценозу, вони мають певний тип взаємодії між організмами, що їх утворюють. Такі штучні екосистеми містять ті самі складники, що й природні: продуценти, наприклад, жито й бур'яни, консументи, поміж яких комахи, гризуни, а також редуценти - гриби та бактерії (рис. 150). Людина є обов'язковою ланкою харчового ланцюга в будь-якому агроценозі. Вона створює цей агроценоз, забезпечує його високу продуктивність, а потім збирає та використовує врожай.
Агроекологія - розділ екології, що вивчає взаємини організмів з чинниками довкілля у процесі сільськогосподарського виробництва. Найважливіше завдання цього розділу - розроблення методів, які забезпечили б високу продуктивність угідь та отримання екологічно чистої продукції з найменшими затратами енергії.
Основними екологічними проблемами сучасного землеробства (самостійна робота з матеріалом підручника)
Основою сучасного землеробства мають стати закони екології та екологічно обґрунтовані заходи:
фітомеліорація, сівозміна, застосування сидератів (зелених добрив).
Сьогодні в світі впроваджують кілька напрямів альтернативного землеробства: органічне землеробство, біодинамічне землеробство, біоінтенсивне міні-землеробство, малозатратне стале землеробство, екологічне землеробство, пермакультура. Все більше застосовують контурне землеробство (формування полів відповідно до контурів певного типу ґрунтів), адаптивне рослинництво (управління ростом і розвитком культурних рослин на основі інформації про стан рослин у кожний даний момент), органічне землеробство (з повною відмовою від мінеральних добрив, отрутохімікатів). Застосування закритих або краплинних зрошувальних систем.
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Завдання на порівняння
Порівняйте за допомогою таблиці в робочому зошиті природні екосистеми та агроекосистеми. Сформулюйте висновок про їхню стійкість у часі.
Ознака |
Природні екосистеми |
Агроекосистеми |
Тип екосистем (за стійкістю) |
|
|
Причини виникнення |
|
|
Видове біорізноманіття |
|
|
Кругообіг речовин |
|
|
Трофічні ланцюги й мережі |
|
|
Ступінь біопродуктивності |
|
|
Саморегуляція |
|
|
Джерело енергії |
|
|
Кругообіг речовин і потік енергії |
|
|
Панівна форма добору |
|
|
ІV. Інструктаж домашнього завдання