Урок з теми: "Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери"

Про матеріал
Розробка уроку з біології в 11 класі з теми:"Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери" за новою програмою. Містить програмовий матеріал, основні етапи уроку та завдання для роботи учнів.
Перегляд файлу

                       Урок № 45                                11клас

Тема: «Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери»

Мета: освітня: розглянути особливості біологічного кругообігу речовин у біосфері;

розвивальна: розвивати логічне і критичне мислення, пам’ять, навички самоосвіти; формувати навички уміння узагальнювати інформацію і робити висновки;  

виховна: виховувати розуміння єдності всіх видів живих організмів у природі.

Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.

Базові поняття і терміни: біогеохімічні цикли.

Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Вправа «Вірю – не вірю»

1. Біосфера – це сукупність усіх рослин і тварин на планеті Земля.

2. Біосфера – це оболонка Землі, склад, структура і енергетика якої визначається минулою і сучасною діяльністю живих організмів.

3. Біосфера включає всю літосферу, верхні шари гідросфери і нижні шари атмосфери.

4. Цілісну концепцію про біосферу розробив Жан Батист Ламарк

5. Біокосна речовина - це біосферна речовина, яка є синтезом   роботи живої речовини і неживої природи.

6. Опале листя і павутиння – це біогенна речовина

7. Біомаса рослин у багато разів перевищує біомасу тварин

8. Людина – частина біомаси біосфери.

9. Вапняк – це косна (нежива)  речовина

10. Жива речовина в біосфері виконує виключно концентраційну функцію.

11. Живі організми самостійно формують для себе середовища життя

12. Фактором, що обмежує життя у верхніх шарах атмосфери, є ультрафіолетове випромінювання

В останні століття з'явився новий чинник, що збільшує кількість вільних хімічних елементів, переважно газів і металів, на земній поверхні. Людина.

В. І. Вернадський

Чи згодні ви з цим висловом? Чому?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Як відомо, продуценти засвоюють енергію Сонця й залучають її в біогеохімічні цикли через процес фотосинтезу, який здійснюється переважно організмами, що мають хлорофіл. Процеси фотосинтезу тривають уже понад 1,5 млрд років і, здавалось, хімічні елементи, що беруть участь у цих процесах, повинні були б уже давно вичерпатись. Однак цього, як ви знаєте, не відбувається. Насправді всі потрібні для підтримання життя речовини не вичерпуються завдяки здійсненню постійного колообігу.

У природі існує два типи колообігу елементів: великий (геологічний) і малий (біологічний). Великий колообіг полягає в тому, що гірські породи руйнуються й вивітрюються в результаті ерозії, а утворені продукти за допомогою води й вітру зносяться у Світовий океан. Унаслідок цього утворюються морські нашарування, що згодом повертаються на суходіл, і процес починається знову. Малий колообіг, який є частиною великого, відбувається на рівні екосистем.

БІОГЕОХІМІЧНИЙ ЦИКЛ (біогеоцикли) - це перетворення і переміщення хімічного елемента, що відбуваються за сумісної дії біотичних та абіотичних компонентів біосфери. Поняття «біогеохімічних циклів» увів у науку В. І. Вернадський у 1910 р. Рушійними силами цих циклів є потік енергії Сонця і частково енергія геологічних процесів, що відбуваються на планеті.

Колообіг речовин - це обмін речовинами між абіотичною та біотичною частинами екосистеми. У біосфері постійно триває колообіг води , Карбону, Оксигену, Нітрогену й інших хімічних елементів, що входять до складу організмів.

                               Біогеохімічний цикл води

https://history.vn.ua/pidruchniki/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image232.jpg

Складіть оповідання «Подорож води в біосфері», використовуючи цю схему.

Самостійна робота учнів з матеріалом підручника із заповненням таблиці:

За допомогою таблиці схарактеризуйте ключові біогеохімічні цикли біосфери. Визначте подібність й відмінності між ними.

Назва

Цикл Карбону

Цикл Нітрогену

Цикл Фосфору

Цикл Сульфуру

Основне депо

 

 

 

 

Основна доступна форма

 

 

 

 

Резервний фонд

 

 

 

 

Процеси біотичного перетворення

 

 

 

 

Процеси абіотичного перетворення

 

 

 

 

Ступінь саморегуляції

 

 


 

 

 

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

  1. Перевірка таблиці про біогеохімічні цикли біосфери
  2. Бесіда за питаннями:

1. Що таке біогеохімічні цикли?

2. Назвіть два типи біогеохімічних циклів.

3. Наведіть приклади ключових біогеоциклів.

4. Назвіть причини порушень біогеоциклів.

 5. Яка основна особливість біогеоциклів Карбону й Нітрогену?

6. Яка особливість біогеоциклів Фосфору й Сульфуру?

ІV. Інструктаж домашнього завдання

  1. Опрацювати § 44 підручника, пит. усно;
  2. Біологія + Екологія. Людина й біогеохімічний цикл Фосфору

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мазур Лідія Кузьмівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
10587
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку