Урок з теми "Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст." Ярослав Осмомисл

Про матеріал
Мета: - охарактеризувати політичний та соціально-економічний розвиток Галицького та Волинського князівств, діяльність галицького князя Ярослава Осмомисла; - розвивати в учнів уміння аналізувати історичні факти, визначати місце особистості в історичному процесі ; - виховувати в учнів національно - патріотичні почуття.
Перегляд файлу

7 клас            

Тема. Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст.

            Ярослав Осмомисл

Мета:  - охарактеризувати політичний та соціально-економічний розвиток Галицького та Волинського князівств, діяльність галицького князя Ярослава Осмомисла;

  • розвивати в учнів уміння аналізувати історичні факти, визначати місце особистості в історичному процесі ;
  • виховувати в учнів національно - патріотичні почуття.  

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Орг. момент

ІІ. Акт. знань учнів

Нагадайте буд ласка над яким розділом ми працюємо ( «Київська держава (Русь-Україна) у другій половині ХІ- перший половині ХІІІ ст..»)

  • Робота з датами (Слайд 1 «Дерево дат»):

1054 р. – помер Я.Мудрий;

1069 р. – Ізяслав разом із братом своєї дружини, польським Болеславом ІІ Сміливим рушив на Київ;

1097 р. – у м. Любечі на Дніпрі зібрався з’їзд князів Київської Русі;

1113 р. – помер Святополк;

1132р. – до цього року К.Р. залишалась єдиною централізованою монархією. Починається доба роздробленості.

  • «Мозкова атака»:
  1. Дайте визначення поняттю « феод. роздробленість» (зміцнення самостійності удільних князівств).
  2. Назвіть хронологічні рамки феод. роздробл. (із другої третини ХІІ ст.. до середини ХІІІ ст..)
  3. Причинами роздробленості є:
  • перетворення земельного володіння у спадкове;
  • економічне та військово- політичне посилення удільного боярства та удільних князівств;
  • зростання міст, посилення суперництва між ними;
  • подальший економічний розвиток земель;
  • величезна територія К.Р., що ускладнювала централізоване управління;
  • послаблення ролі Києва як політичного й торговельного центру;
  • багатоетнічний склад населення Київської держави.
  1. Наслідки феодальної роздробленості ( перетворення К.Р. із централізованої монархії на федеративну).
  2. Скільки князівств утворилося (15)
  3. Назвіть, які князівства було вивчено на попередньому уроці  (Київське, Чернігово-Сіверське, Переяславське).
  4. Що спільного між ними (знаходилися на території нинішньої  України).

ІІІ. Оголошення теми уроку, завдань

Мотивація

Таким чином, ми повторили попередній матеріал і для того, щоб дізнатися, які ще князівства утворилися на території К.Р. перейдемо до теми нашого уроку: Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. Ярослав Осмомисл 

Завданнями нашої роботи є:

  • називати особливості  політичного та соціально-економічного розвитку  Галицького та Волинського князівств за часів роздробленості;
  • охарактеризувати діяльність галицького князя Ярослава Осмомисла.

 

У кінці уроку надати  відповідь на запитання: Політична роздробленість К.Р. – це рух уперед, або прогрес, чи рух назад, або регрес  -    Проблемне запитання.

ІУ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  • З характеристиками Галицького та Волинського князівств нас ознайомлять  учні , які підготували повідомлення.

Зверніть  увагу, на ваших столах є «Листи контролю» з таблицею, яку треба заповнити, слухая розповідь .

  • Повідомлення  «Волинське князівство».
  • Повідомлення  «Галицьке князівство».

 

Питання класу :

Що спільного між Г.  та В. князівством (Обидва князівства мали вигідне географічне розташування й були недосяжними для кочовиків зі степу. Були густозаселеними.

  • Робота з історичним джерелом:

Дайте оцінку діяльності Ярослава Осмомисла

    Зі «Слова о полку Ігоревім»: « Галицький Осмомисле Ярославе! Високо сидиш ти На своїм золотокованім престолі, Підперши гори угорські Своїми залізними військами, Заступивши королеві дорогу, Зачинивши ворота на Дунаї, Через хмари каміння кидаючи, Суд по Дунаю рядячи. Грози твої по землях течуть. Одчиняєш ти браму Києву, Стріляєш із отчого столу золотого На султанів у далеких землях».

(Цей уривок дає уявлення про великі території Галицького князівства, його військову потугу, та найважливіше про надзвичайно великий авторитет галицького князя, здатного впливати і на політику руських земель, і на європейських сусідів).

Правильно ми вважаємо чи ні доведе ?

Дійсно, найбільшої могутності Галицьке князівство досягло за правління Ярослава Осмомисла .

У. Підсумки уроку

Таким чином, сьогодні на уроці ми дізналися про  ….

На початку уроку ми ставили проблемне питання … Буд ласка, висловите свою думку з цього питання….

А зараз я пропонує вам прослухати притчу і поміркувати : «Підтвердженням якої думки вона є

У одного старого було три сини. І вони ніяк не могли ужитися разом. Старику дуже хотілося, щоб після його смерті сини жили у світі. Він вирішив навчити їх цьому.

Одного разу, батько покликав їх до себе і попросив розламати навпіл віник. Спочатку спробував старший син, але, скільки він не старався - нічого не вийшло. Такі ж невдачі спіткали середнього та молодшого. Тоді батько розв'язав віник, і попросив кожного сина розламати по кілька соломинок. Це, звичайно ж, їм з легкістю вдалося.

Тоді батько сказав:

- Ось також і в житті. Якщо ви будете разом, то вас ніхто не зломить, а окремо вас також легко перемогти, як і зламати пару соломинок.

 

Заповіт якого князя нагадує ця притча (Ярослава Мудрого)

Висновок: Так. Сила нашої держави в її єдності. Тільки разом можна подолати ворога та досягти розвитку в усіх сферах діяльності.

УІ. Д/З  стор. 128-133 підручника. Опрацювати; підготувати повідомлення

  • «Культура Київської Русі періоду роздробленості. Освіта. Наука.»
  • «Культура Київської Русі періоду роздробленості. Усна народна творчість. Літописи. Книжні пам’ятки»
  • «Культура Київської Русі періоду роздробленості. Архітектура та мистецтво»

Ми виконали завдання уроку і я пропоную вам

Якщо урок сподобався на одягнути вітку у зелений колір 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                 П І учня____________________________________

Лист контролю

Князівство

Територія

розташування

Племена, що засиляли

Господарський розвиток

Княжа династія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
1 квітня 2021
Переглядів
685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку