Урок з теми "Хемосинтез" профільний рівень

Про матеріал
Конспект містить матеріали для проведення уроку дистанційно, з використанням електронних освітніх ресурсів
Перегляд файлу

Урок №                                 9-А клас                                

Тема: Хемосинтез

Мета: ознайомити з поняттям «хемосинтез», особливостями процесу хемосинтезу, його основними принципами, біологічним значенням, різновидами хемосинтезу та хемосинтезуючих організмів; розвивати увагу, пам’ять, критичне мислення, уміння аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки; виховувати ціннісне ставлення до всіх живих організмів на планеті, формувати науковий світогляд, інтерес до предмета

Тип уроку: комбінований

Методи та прийоми: бесіда, розповідь, гра (сервіс «Kahoot»), «Колесо фортуни»(сервіс «Wordwall»), методи критичного мислення (вправа «Судження, фейки, факти», проблемні питання)

Обладнання і матеріали: зошити, підручники, гаджети, сервіс «Kahoot», QR-код, картка тверджень, посилання на інтерактивні вправи.

Базові поняття і терміни: хемосинтез, нітрифікуючи бактерії, залізобактерії, сіркобактерії, енергія, органічні речовини, неорганічні речовини,

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

Учень/учениця:   

характеризує: процеси фотосинтезу, хемосинтезу;

порівнює: процеси фотосинтезу та хемосинтезу;

оперує термінами: метаболізм, фотосинтез, хемосинтез;

називає: процеси обміну речовин та енергії;

висловлює судження: щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу для забезпечення енергетичних потреб організмів; щодо біологічного та планетарного значення хемосинтезу;

робить висновок: про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів.

Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»

  • знаннєвий компонент: знання про фотосинтез, хемосинтез;
  • діяльнісний компонент: уміння застосовувати знання про фотосинтез для збереження природного середовища;
  • ціннісний компонент: оцінка учнями планетарної ролі фотосинтезу, хемосинтезу як  основних механізмів підтримання гомеостазу в природі; значення колообігу речовин у збереженні екосистем, рівноваги в біосфері.

                                                                      Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП:

Підключення учасників конференції, привітання, налаштування на роботу

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Гра «Колесо фортуни» з використанням онлайн сервісу «Wordwall»

Запитання гри:

Що таке метаболізм?

Що таке фотосинтез?

Сектор приз (учень, який потрапляє в даний сектор – не відповідає, за бажання може покрутити колесо ще раз)

Який металічний елемент входить до складу хлорофілу?

Де відбувається світлова фаза фотосинтезу?

Де відбувається темнова фаза фотосинтезу?

https://wordwall.net/uk/resource/25486084/%d0%b1%d1%96%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b3%d1%96%d1%8f/%d1%84%d0%be%d1%82%d0%be%d1%81%d0%b8%d0%bd%d1%82%d0%b5%d0%b7

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

У сучасному світі дуже легко можна заблукати в інформаційному середовищі, не маючи достатньо знань в тій чи іншій галузі. Тож працювати треба уважно, активно, щоб бути обізнаними і не потрапляти в медійні пастки, пропоную вам перейти за коротким посиланням - QR-кодом (Додаток А) або відкрити файл (Додаток Б) в чаті із карткою тверджень, в ході нашого уроку ми виділимо із неї факти, судження і фейки.

Фронтальна бесіда, із використанням презентації.

З курсу фізики ви вже знаєте що таке енергія. А звідки береться енергія в автомобілі? Її отримують із бензину під час його згоряння в циліндрах. Ця енергія активізує певні сили, що приводять в рух механізми автомобіля. У результаті двигун працює.

На минулому уроці ми розглянули з вами процес фотосинтезу, під час якого організми синтезують органічні речовини із неорганічних, а для цього вони використовують енергію світла!

Та чи це єдине джерело енергії для живих організмів?

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь вчителя з елементами бесіди та використанням презентації

За джерелом енергії для процесів життєдіяльності живі організми поділяють на:

Фототрофи, фотоавторофи

Хемотрофи

використовують енергію сонячного світла (ціанобактерії та всі зелені рослини) для синтезу органічних речовин із неорганічних

що отримують енергію за рахунок окиснення молекул донорів електрона зі свого оточення.

 

 

Хемоавтотрофи використовують хімічну енергію, що звільняється при окисненні неорганічних речовин

 

Хемосинтезуючі організми, для синтезу органічних сполук використовують енергію, яка вивільнюється під час окиснення органічних сполук. Енергія, що отримується при окисненні, запасається в організмі у формі АТФ.

Хемосинтез — це тип живлення, за якого органічні сполуки синтезуються з неорганічних із використанням енергії хімічних реакцій.

До хемотрофних організмів належать деякі групи бактерій: нітрифікуючі, залізобактерії, сіркобактерії та інші. Процес хемосинтезу відкрив у 1887 році видатний російський мікробіолог С. М. Виноградський (1856-1953). Такі важливі для життєдіяльності організму процеси, як дихання, хемосинтез, фіксація азоту та інші, відбуваються в мембрані.

У водоймищах, вода яких містить сірководень, можуть жити безбарвні сіркобактерії. Енергію, необхідну для синтезу органічних сполук, вони отримують з вуглекислого газу, окиснюючи сірководень. Вільна сірка, що в результаті виділяється, накопичується  в їх клітинах у вигляді безлічі крупинок. При нестачі сірководню безбарвні сіркобактерії проводять подальше окиснення вільної сірки, що знаходиться в них, до сірчаної кислоти. Енергія, що утворилася в результаті, також використовується на синтез органічної речовини з вуглекислого газу.

Н2S + О2→S + Н2О;    S + О2 + Н2О → Н24+ енергія

Надзвичайно широко поширені в грунтах і в різних водоймищах нітрифікуючі бактерії. Вони добувають енергію шляхом окиснення амоніаку та нітратної кислоти, тому відіграють дуже важливу роль в кругообігу азоту в природі. Амоніак, що утворюється при гнитті білків у грунті або водоймищах, окиснюється нітрифікуючими бактеріями. Енергія, що виділяється при цьому, також використовується для синтезу органічних сполук.

2NH3  + 3O2 → 2HNO2  +2H2O ;            2NHО2 + О2 → 2HNO3 + енергія

Процес нітрифікації відбувається в грунті у величезних масштабах і є джерелом нітратів. Життєдіяльність бактерій – це один із найважливіших чинників родючості грунтів.

Хемосинтезуючі бактерії, що окислюють сполуки заліза і марганцю, надзвичайно  поширені у прісних та морських  водоймах. Завдяки їх життєдіяльності на дні боліт і морів утворюється безліч відкладених руд заліза і марганцю.

4Fe(OH)2+ O2 = 4H2O + 2Fe2O3

ІV. ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ

  1. Термінологічна робота, з таблицею (таблиця створена на сервісі «learningapps») на слайді презентації «Знайди і поясни значення слова». Учні за допомогою можливостей коментування у сервісі «Zoom», викреслюють в ній знайдені слова і пояснюють їх значення. https://learningapps.org/display?v=pd1q2r4t321
  2. Обговорення картки виданої на початку уроку «Фейки, факти, судження», https://learningapps.org/display?v=ppnxj3q5321

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

Особливості хемосинтезу:

1. Здійснюється без участі світла.

2. Відбувається з використанням кисню, тобто це аеробний процес.

Значення хемосинтезу

  • кругообіг речовин в природі
  • утворення гірських порід
  • сприяють родючості ґрунтів

Виконання учнями тестових завдань з теми уроку в ігровій формі з використанням сервісу «Kahoot»

https://create.kahoot.it/details/b2bc0c9d-7eef-44ad-bac6-a26e1276b732

VІ. РЕФЛЕКСІЯ

Завдяки сервісу Nearpod проведення вправи «Плюс, мінус, цікаво»

https://app.nearpod.com/?pin=q87ja

VІІ. Домашнє задання

Опрацювати §21, відповідати на питання (усно). Пройти вебквест за посиланням: https://vseosvita.ua/webquest/start?id=2318

Індивідуально: ст. 91, завдання «Ставлення: біологія та екологія»

 

Додаток А

 

 

Додаток Б

 

C:\Users\user\Downloads\вправа.png

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
3085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку