Урок № 9-А клас
Тема: Хемосинтез
Мета: ознайомити з поняттям «хемосинтез», особливостями процесу хемосинтезу, його основними принципами, біологічним значенням, різновидами хемосинтезу та хемосинтезуючих організмів; розвивати увагу, пам’ять, критичне мислення, уміння аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки; виховувати ціннісне ставлення до всіх живих організмів на планеті, формувати науковий світогляд, інтерес до предмета
Тип уроку: комбінований
Методи та прийоми: бесіда, розповідь, гра (сервіс «Kahoot»), «Колесо фортуни»(сервіс «Wordwall»), методи критичного мислення (вправа «Судження, фейки, факти», проблемні питання)
Обладнання і матеріали: зошити, підручники, гаджети, сервіс «Kahoot», QR-код, картка тверджень, посилання на інтерактивні вправи.
Базові поняття і терміни: хемосинтез, нітрифікуючи бактерії, залізобактерії, сіркобактерії, енергія, органічні речовини, неорганічні речовини,
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень/учениця:
характеризує: процеси фотосинтезу, хемосинтезу;
порівнює: процеси фотосинтезу та хемосинтезу;
оперує термінами: метаболізм, фотосинтез, хемосинтез;
називає: процеси обміну речовин та енергії;
висловлює судження: щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу для забезпечення енергетичних потреб організмів; щодо біологічного та планетарного значення хемосинтезу;
робить висновок: про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів.
Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП:
Підключення учасників конференції, привітання, налаштування на роботу
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра «Колесо фортуни» з використанням онлайн сервісу «Wordwall»
Запитання гри:
Що таке метаболізм?
Що таке фотосинтез?
Сектор приз (учень, який потрапляє в даний сектор – не відповідає, за бажання може покрутити колесо ще раз)
Який металічний елемент входить до складу хлорофілу?
Де відбувається світлова фаза фотосинтезу?
Де відбувається темнова фаза фотосинтезу?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
У сучасному світі дуже легко можна заблукати в інформаційному середовищі, не маючи достатньо знань в тій чи іншій галузі. Тож працювати треба уважно, активно, щоб бути обізнаними і не потрапляти в медійні пастки, пропоную вам перейти за коротким посиланням - QR-кодом (Додаток А) або відкрити файл (Додаток Б) в чаті із карткою тверджень, в ході нашого уроку ми виділимо із неї факти, судження і фейки.
Фронтальна бесіда, із використанням презентації.
З курсу фізики ви вже знаєте що таке енергія. А звідки береться енергія в автомобілі? Її отримують із бензину під час його згоряння в циліндрах. Ця енергія активізує певні сили, що приводять в рух механізми автомобіля. У результаті двигун працює.
На минулому уроці ми розглянули з вами процес фотосинтезу, під час якого організми синтезують органічні речовини із неорганічних, а для цього вони використовують енергію світла!
Та чи це єдине джерело енергії для живих організмів?
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь вчителя з елементами бесіди та використанням презентації
За джерелом енергії для процесів життєдіяльності живі організми поділяють на:
Фототрофи, фотоавторофи |
Хемотрофи |
використовують енергію сонячного світла (ціанобактерії та всі зелені рослини) для синтезу органічних речовин із неорганічних |
що отримують енергію за рахунок окиснення молекул донорів електрона зі свого оточення.
|
|
Хемоавтотрофи використовують хімічну енергію, що звільняється при окисненні неорганічних речовин |
Хемосинтезуючі організми, для синтезу органічних сполук використовують енергію, яка вивільнюється під час окиснення органічних сполук. Енергія, що отримується при окисненні, запасається в організмі у формі АТФ.
Хемосинтез — це тип живлення, за якого органічні сполуки синтезуються з неорганічних із використанням енергії хімічних реакцій.
До хемотрофних організмів належать деякі групи бактерій: нітрифікуючі, залізобактерії, сіркобактерії та інші. Процес хемосинтезу відкрив у 1887 році видатний російський мікробіолог С. М. Виноградський (1856-1953). Такі важливі для життєдіяльності організму процеси, як дихання, хемосинтез, фіксація азоту та інші, відбуваються в мембрані.
У водоймищах, вода яких містить сірководень, можуть жити безбарвні сіркобактерії. Енергію, необхідну для синтезу органічних сполук, вони отримують з вуглекислого газу, окиснюючи сірководень. Вільна сірка, що в результаті виділяється, накопичується в їх клітинах у вигляді безлічі крупинок. При нестачі сірководню безбарвні сіркобактерії проводять подальше окиснення вільної сірки, що знаходиться в них, до сірчаної кислоти. Енергія, що утворилася в результаті, також використовується на синтез органічної речовини з вуглекислого газу.
Н2S + О2→S + Н2О; S + О2 + Н2О → Н2SО4+ енергія
Надзвичайно широко поширені в грунтах і в різних водоймищах нітрифікуючі бактерії. Вони добувають енергію шляхом окиснення амоніаку та нітратної кислоти, тому відіграють дуже важливу роль в кругообігу азоту в природі. Амоніак, що утворюється при гнитті білків у грунті або водоймищах, окиснюється нітрифікуючими бактеріями. Енергія, що виділяється при цьому, також використовується для синтезу органічних сполук.
2NH3 + 3O2 → 2HNO2 +2H2O ; 2NHО2 + О2 → 2HNO3 + енергія
Процес нітрифікації відбувається в грунті у величезних масштабах і є джерелом нітратів. Життєдіяльність бактерій – це один із найважливіших чинників родючості грунтів.
Хемосинтезуючі бактерії, що окислюють сполуки заліза і марганцю, надзвичайно поширені у прісних та морських водоймах. Завдяки їх життєдіяльності на дні боліт і морів утворюється безліч відкладених руд заліза і марганцю.
4Fe(OH)2+ O2 = 4H2O + 2Fe2O3
ІV. ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
Особливості хемосинтезу:
1. Здійснюється без участі світла.
2. Відбувається з використанням кисню, тобто це аеробний процес.
Значення хемосинтезу
Виконання учнями тестових завдань з теми уроку в ігровій формі з використанням сервісу «Kahoot»
https://create.kahoot.it/details/b2bc0c9d-7eef-44ad-bac6-a26e1276b732
VІ. РЕФЛЕКСІЯ
Завдяки сервісу Nearpod проведення вправи «Плюс, мінус, цікаво»
https://app.nearpod.com/?pin=q87ja
VІІ. Домашнє задання
Опрацювати §21, відповідати на питання (усно). Пройти вебквест за посиланням: https://vseosvita.ua/webquest/start?id=2318
Індивідуально: ст. 91, завдання «Ставлення: біологія та екологія»
Додаток А
Додаток Б