Урок з теми: «Множення натуральних чисел»
Мета уроку: сформувати вміння учнів виконувати множення натуральних чисел, про переставну властивість множення, досягти під час множення засвоєння властивостей нуля та одиниці; розвивати техніку усної лічби, увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати інтерес до математики, посидючість, акуратність.
Очікувані результати: учні повинні вміти виконувати множення натуральних чисел, знати компоненти множення і запис добутку за допомогою букв.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
■ I. Організаційний етап
▪ Привітання
▪ Перевірка присутності учнів: кількість за списком ______, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх _______
▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
■ II. Аналіз контрольної роботи
Оголосити результати контрольної роботи, проаналізувати типові помилки, яких припустились учні під час її виконання.
■ III. Формулювання мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Накресліть у зошиті прямокутник довжиною 4 см і шириною 2 см. Розбийте його на квадрати зі стороною 1 см. Як підрахувати кількість цих квадратів? Нескладно зрозуміти, що шукане число дорівнює , тобто можна отримати відповідь як суму рівних доданків. Цю саму відповідь можна отримати, записавши . Дія множення — ось тема, яку ми розглянемо сьогодні.
■ IV. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
2) Збільшити число 15 у 4 рази.
Який результат ви отримали в 1 і 2 випадках?
■ V. Засвоєння нових знань
План викладання нового матеріалу
1. Що називають добутком числа a на натуральне число b.
2. Множення на 0 і на 1.
3. Множення на 10, 100, 1000 тощо.
4. Збільшення або зменшення добутка у разі збільшення або зменшення множників.
1. Що називають добутком числа a на натуральне число b.
Добутком числа a на натуральне число b, яке не дорівнює 1, називають суму, що складається із b доданків, кожний з яких дорівнює a:
Наприклад, .
Числа 15 і 4 називають множниками, а вираз — добутком.
2. Множення на 0 і 1.
Чи можна помножити на 0 або на 1? Можна. Вважається, що яким би не було число a, завжди маємо: , .
Зрозуміло, що , а .
Отже, якщо один із множників дорівнює 1, то добуток дорівнює другому множнику: .
Якщо один із множників дорівнює 0, то добуток дорівнює нулю: .
Зрозуміло, що добуток двох чисел, відмінних від нуля, нулем бути не може.
Якщо добуток дорівнює нулю, то хоча б один із множників дорівнює нулю.
Наприклад, як знайти число x, якщо ? Зрозуміло, що .
3. Множення на 10, 100, 1000 тощо.
На числа, записані у вигляді одиниці з наступними нулями, тобто на 10, 100, 1000 тощо можна множити простіше.
Щоб помножити на число, записане у вигляді одиниці з наступними нулями, достатньо до першого множника праворуч приписати стільки нулів, скільки їх у другому множнику.
Наприклад, , , .
4. Збільшення або зменшення добутка у разі збільшення або зменшення множників.
Якщо множник b більший за 1, то від множення натурального числа a на b число a збільшується в b разів.
Розглянемо добуток . Збільшимо перший множник удвічі. Отримаємо або , тобто добуток також збільшився вдвічі. Отже, від збільшення одного множника у декілька разів добуток збільшується у стільки ж разів.
VI. Первинне закріплення знань
▪ Виконання усних вправ
1. Подайте суму у вигляді добутку:
а) ;
б) ;
в) ;
г)
2. Обчисліть:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) .
3. Як зміниться добуток, якщо:
а) один із множників збільшити в 3 рази;
б) кожний множник збільшити у 3 рази;
в) один множник збільшити у 2 рази, а другий зменшити у 2 рази?
Завдання з підручника: № 405, № 409, № 411, № 415
▪ Індивідуальна робота за картками
Картка № 1
1. Виконайте множення:
а) ;
б) ;
в) .
2. Які цифри замінили зірочками, якщо множення виконано правильно?
а)
б)
в)
Картка № 2
1. При яких значеннях a є правильною рівність:
а) б) в) г)
2. Виконайте множення:
а) ; б) ; в) .
3. Обчисліть: .
Розв’язання до карток
Картка № 1
1. а) б) в)
2. а) б) в)
Картка № 2
1. а) — правильно, якщо ;
б) — правильно при будь-якому a;
в) — правильно, якщо і ;
г) — правильно при будь-якому a.
2. а) ; б) ; в) .
3. .
1)
2)
■ VII. Підбиття підсумків уроку
▪ Фронтальне опитування
1. Подайте числа 15, 25 у вигляді суми однакових доданків.
2. Подайте у вигляді суми:
а) ; б) ; в) ; г) .
3. При яких значеннях змінної є правильною рівність:
а) ; б) ; в) ; г) ?
■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
▪ Завдання для всього класу
Підручник : № 408 (1,2), № 410, № 412, № 416
Дидактичні матеріали ____________________________________________________
Індивідуальне завдання
Від однієї пристані у протилежних напрямках одночасно вийшли човен і пароплав. Швидкість руху човна становить 8 км/год, а пароплава — 25 км/год. Яка відстань буде між ними через 5 год після початку руху?
Розв’язання
1) (км) — за 1 годину проходять човен і пароплав.
2) (км) — відстань через 5 год після початку руху
1