Урок з теми: «Ділення з остачею»
Мета уроку: закріпити знання учнів про компоненти дії ділення з остачею та способи їх знаходження, удосконалити вміння розв’язувати задачі на застосування ділення з остачею; розвивати пам’ять, уміння узагальнювати; виховувати акуратність, інтерес до математики.
Очікувані результати: учні повинні вміти ділити з остачею, знаходити неповну частку, остачу, виражати ділене через інші компоненти ділення з остачею, розв’язувати задачі на ділення з остачею.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь і навичок.
■ I. Організаційний етап
▪ Привітання
▪ Перевірка присутності учнів: кількість за списком ______, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх _______
▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
■ II. Перевірка домашнього завдання
▪ Самостійна робота
Варіант 1
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
1. Ділене 58, дільник 8. Неповна частка й остача дорівнюють:
А 7 і 2 Б 7 і 3 В 8 і 3 Г 6 і 2
2. У записі число 2 — це:
А неповна частка Б остача В дільник Г ділене
3. Якщо 9 — дільник, 3 — неповна частка, 2 — остача, то ділене дорівнює:
А 28 Б 29 В 21 Г 15
4. Яку остачу можна одержати від ділення довільного натурального числа на число 5?
А 0, 1, 2, 3, 4 Б 1, 2, 3, 4 В 0, 1, 2, 3, 4, 5 Г 1, 2, 3, 4, 5
5. Запишіть правильну рівність . Запис означає, що число 55 ділять на 6. Тоді неповна частка й остача дорівнюють відповідно:
А 9 і 1 Б 6 і 1 В 9 і 6 Г 6 і 55
6. Запишіть у вигляді рівності ділення числа x на 11 з неповною часткою 3 й остачею 5.
А Б В Г
Варіант 2
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
1. Ділене 65, дільник 8. Неповна частка й остача дорівнюють:
А 8 і 2 Б 8 і 1 В 8 і 3 Г 9 і 3
2. У записі число 2 — це:
А остача Б дільник В неповна частка Г ділене
3. Якщо 8 — дільник; 4 — неповна частка; 3 — остача, то ділене дорівнює:
А 28 Б 20 В 35 Г 36
4. Яку остачу можна одержати під час ділення довільного натурального числа на число 4?
А 0, 1, 2, 3 Б 1, 2, 3 В 0, 1, 2, 3, 4 Г 1, 2, 3, 4
5. Запишіть правильну рівність . Запис означає, що число 61 ділять на 7. Тоді неповна частка й остача дорівнюють відповідно:
А 8 і 5 Б 8 і 7 В 7 і 5 Г 5 і 8
6. Запишіть у вигляді рівності ділення числа x на 9 з неповною часткою 4 і остачею 6.
А Б В Г
Вибірково перевірити зошити, запропонувати учням здійснити самоперевірку за записами, заздалегідь підготовленими на відкидній дошці.
Відповіді до самостійної роботи
Варіант 1. 1. А. 2. Б. 3. Б. 4. А. 5. А. 6. А.
Варіант 2. 1. Б. 2. А. 3. В. 4. А. 5. А. 6. Б.
■ III. Формулювання мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Вивчаючи ділення з остачею, ми готуємо підґрунтя для роботи з дробовими числами. Треба розв’язати багато вправ для засвоєння понять «неповна частка», «остача», навчитися записувати результат ділення у вигляді .
■ IV. Актуалізація опорних знань
▪ Фронтальне опитування
Заповніть таблицю
Ділене |
Дільник |
Неповна частка |
Остача |
73 |
12 |
|
|
39 |
6 |
|
|
|
8 |
3 |
3 |
|
9 |
2 |
2 |
85 |
10 |
|
|
Зразок заповнення таблиці
Ділене |
Дільник |
Неповна частка |
Остача |
73 |
12 |
6 |
1 |
39 |
6 |
6 |
3 |
27 |
8 |
3 |
3 |
20 |
9 |
2 |
2 |
85 |
10 |
8 |
5 |
■ V. Удосконалення знань, умінь і навичок
▪ Робота в групах за картками
Картка № 1 (достатній рівень)
1. Знайдіть ділене, якщо дільник 12, неповна частка 11, а остача 9.
2. На одну вантажівку можна навантажити 3 т вантажу. Скільки потрібно вантажівок, щоб перевезти 29 т вантажу?
3. Запишіть остачі, які можна отримати при діленні різних чисел на 5.
4. Виконайте ділення з остачею:
а) ; б) .
5. Виразіть ділене через неповну частку, дільник і остачу: .
Картка № 2 (високий рівень)
1. При якому найменшому натуральному a значення виразу:
а) ділиться без остачі на 7;
б) при діленні на 7 дає остачу 4?
2. Оленка поділила число 111 на деяке число й отримала остачу 12. На яке число ділила Оленка?
3. Яка найбільша кількість вівторків може бути в одному році?
4. Якщо б деяке число, менше за 250, але більше від 200, було на 15 менше, то його можна було б поділити на 90 й отримати в остачі 8. Знайдіть це число.
Розв’язання до карток
Картка № 1
1. .
Відповідь: 141.
2. (ост. 2).
Відповідь: 10 вантажівок.
3. Остачі: 0, 1, 2, 3, 4.
4. а) (ост. 20);
б) (ост. 7).
5. (ост. 12); .
Картка № 2
1) а) . (ост. 5).
Відповідь: при .
б) . (ост. 6).
; ; (ост. 4).
Відповідь: при .
2. . . Остача менша за дільник, тому цими числами можуть бути 33; 99.
3. В одному році 365 або 366 днів. У тижні 7 днів. Отже, рік налічує повних 52 тижні, тобто 364 дні. Отже, найбільша кількість вівторків 53.
4. Нехай деяке число x, . Тоді . ; .
Якщо , то , але .
Якщо , то , .
Якщо , то , .
Отже, підходить число 203.
Відповідь: 203.
■ VI. Підбиття підсумків уроку
▪ Бесіда
Повторити за схемою ділення з остачею.
■ VІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
▪ Завдання для всього класу
Підручник _____________________________________________________________
Дидактичні матеріали ____________________________________________________
▪ Індивідуальне завдання
Між п’ятьма хлопцями поділили 29 яблук, а решту яблук поділили ще між двома хлопцями. По скільки яблук отримали хлопці?
Розв’язання
(4 ост.) .
Відповідь: п’ять хлопців отримали по 5 яблук, ще двоє — по 2.
1