Однодольні рослини. Родини: Цибулеві, Лілійні, Злакові
Цілі: ознайомити учнів з рослинами родини Злакові, Лілійні, Цибулеві класу Однодольні, їхніми біологічними особливостями; визначити їхню роль у природі та в житті людини; розвивати вміння учнів виділяти головне в матеріалі; навички роботи з гербарними зразками рослин, визначити ознаки подібності та відмінності, уміння логічно мислити, аналізувати й робити висновки та узагальнення; виховувати навички толерантного спілкування та бережливе ставлення до рослин, природи.
Завдання уроку:
Обладнання: таблиця « Клас Однодольні, клас Дводольні рослини», презентація, шкільний визначник рослин.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Привітання учнів, перевірка їхньої готовності до уроку
Учитель. Добрий день, діти. Перш ніж розпочати наш урок, давайте ми всі разом пригадаємо правила поведінки, правило піднятої руки.
А тепер розпочнемо наш урок. Посміхніться один одному. І починаємо працювати.
На екрані – висловлювання видатних людей: « У природі ніщо не просте» ( С. Лем).
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Й АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. Ми з вами вивчаємо Покритонасінні рослини, вивчили клас Дводольні рослини.
Скажіть:
2.1 Вправа « Дешифрувальник»
Учитель. Пропоную вам розкодувати опорне ( головне) слово сьогоднішньої теми нашого уроку.
Розпочали роботу в парах.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Бесіда
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Відкрийте зошити, запишіть число, тему уроку.
Озвучення теми, мети та завдань уроку
Учитель. Як ви вважаєте, які це Однодольні рослини?
Отже, до класу Однодольні рослини входять такі родини: Злакові, Лілійні, Цибулеві. І на сьогоднішньому уроці ми їх будемо вивчати.
А зараз послухайте давню українську легенду про родину Злакові.
За віруваннями українців, пшеницю людям послав Бог. Причому колос у неї, як і в інших рослин, починався при самій землі і продовжувався до верхівки стебла. Так що не можна було ні косити, ні жати, а підтинали колосся, щоб не згубити зерна, шилом при самій землі.
Одного разу вирішив Бог спустився на землю і перевірити, як живуть люди. Переодяглися вони зі святи Петром у жебраків та й пішли світом. Скрізь вони бачили великий достаток і заможність людей. Зайшли вони в хату до однієї жінки й попросили милостиню. Дуже непривітно зустріла вона їх. У відповідь на прохання подорожніх кинула їм черствого млинця, хоча на столі стояв свіжоспечений духмяний хліб. Але перед цим витерла жінка тим млинцем слід на лаві, залишений дитиною. Розгнівався Бог на весь рід людський за таке зневажливе ставлення до хліба і давай обшморгувати пшеничне колосся. Побачив це вірний слуга людини – собака і давай вимолювати прощення. Змилувався Бог над собакою і залишив на пшеничному стеблі колосся, яке він отримав у руці. Таким чином залишилася на стеблі лише « собача частина», яку споживаємо ми, люди.
Деякі учні отримали випереджальне творче завдання. Вони підготували презентації про родини Однодольних рослин. Давайте уважно всі разом їх послухаємо.
Виступи учнів з презентаціями
Питання до виступу
Казковий тюльпан
У золотистому бутоні жовтого тюльпана було сховане щастя. Але до нього ніхто не міг дістатися. Оскільки не було сили, здатної відкрити бутон. Та одного разу лугом йшла жінка з дитиною. Хлопчик вирвався з рук матері, із дзвінким сміхом підбіг до квітки… І, о диво! Золотистий бутон розкрився . Безтурботний дитячий сміх зробив те, чого не змогла зробити жодна сила. З тих пір і повелося дарувати тюльпани тим, хто відчуває щастя.
Презентація про родину Цибулеві
Робота з визначником
Вправа « Ти – мені, я – тобі»
Питання повинні бути цікавими, чіткими і ви самі повинні знати на них відповідь.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Діти, ми зараз з вами відпочинемо і в той же час пограємо в гру
« Впізнай мене»
Увага на екран, зараз будуть представлені малюнки з квітами, а ви повинні назвати. До якої родини вони належать
Виконання тестових завдань ( на слайді)
Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді
а) дерева; б) кущі;
в) трави; г) ліани.
2) Позначте родину, до якої відносять жито, кукурудзу, пирій повзучий:
а) Розові; б) Бобові;
в) Злакові; г) Айстрові.
3) Позначте, яка рослина належить до родини Злакові:
а) бамбук; б) редиска;
в) часник; г) солодкий перець
4) Укажіть, як називається чоловіче суцвіття кукурудзи:
а) колос; б) китиця;
в) волоть; г) початок.
5) Укажіть, який ріст властивий злаковим рослинам:
а) вставний; б) верхівковий;
в) бічний; г) постійний.
6) Укажіть, який тип запилення притаманний родині Злакові:
а) вітром; б) комахами;
в) водою; г) тваринами.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Зверніть увагу ще раз на екран. Треба швидко і чітко відповісти на запитання.
« Закінчи речення»
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання для всього класу
Характеристика |
Родина Злакові |
Родина Лілійні |
Родина Цибулеві |
К – ть видів |
|
|
|
Представники |
|
|
|
Суцвіття |
|
|
|
Плід |
|
|
|
Значення |
|
|
|
Індивідуальні та творчі завдання