Інтегрований виховний захід

Про матеріал
Використовувати розробку можна на тиждень біології, виховний захід, навчальна практика - захист.
Перегляд файлу

Урок – подорож. Автор Труш Наталія Миколаївна

Вчитель біології

Мета. Збагатити знання дітей про значення рослин у нашому житті: призначення, користь; вдосконалити вміння спостерігати за навколишнім світом, за змінами в природі.  Виховувати бережливе ставлення до рослин, любов до рідного краю.

Обладнання: мультимедійне слайд-шоу,  композиція із квітів, тавблиці, плакати.

 

Хід заходу

1-й ведучий (слайд  )

В природі все буденне, і святкове,

І дивне, і незвичне, і просте

Є зміст в листку,

 є зміст в пташиній мові

В усьому, що зів’яло і цвіте.

2-й ведучий

Все загадкове,потаємне, зриме

Нашіптує мені: люби, живи!

І грає вітер синіми очима

На променях зеленої трави.

1-й ведучий

І чую я, як в серці зріє слово,

Як папороть надій моїх росте,

В природі все буденне і святкове,

А може, просто кажуче, святе!

Учитель. Сьогодні ми з вами поїдемо екологічним експресом і ближче ознайомимося з рослинами  нашої землі – України.

Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, грунт пропнув маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця і розквітнув квіткою. Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса.

Отже перша станція  - « Історично-літературна».

Вчитель. Віки шуміли над Україною, і забирали мирних людей міжуособиці князів. Аркани на шию синам і донькам закидали ординці татаро- монгольських ханів, мечем та вогнем проходила їхня крива дорога  по нашій землі.

Згадки  про ті часи залишилась навіки у легендах та переказах нашого народу.

Учень 3 Легенда про «татарське зілля»

Жили колись в одному селі брат і сестра. Батьки їхні повмирали, а вони самі собі господарували і нікому нічого поганого не робили.

Одного разу, як брат орав в полі, татари на село напали. Людей пограбували, сестру разом з багатьма іншими забрали в полон. Приїхав брат додому і не застав сестри. Тоді кинувся доганяти, щоб відбити її в них. А татари саме посідали в лісі полуднувати. Далеко спереду поставили варту. От той нарубок і попався їм у руки. Привели вони його до головного, а той хотів його зразу вбити, але вирішив посміятись з бідного парубка. Каже йому, що якщо він переможе їхнього силача, то віддадуть сестру і пустять їх живими додому. А якщо ні, то вб’ють обох. І вирішив хлопець битися. «Все одно помирати», – думав він. От почався бій. Виступає той татарин, сильний, як бугай. Взяли вони шаблі і почали битися. Зразу татарин ніби перемагав. Але брат і сестра так стояли одне за одним, що не можна було парубкові не перемогти. І таки вбив він татарина. Головний пустив брата і сестру, як і обіцяв.

А на тому місці, де був вбитий татарин, виросло зілля, яке в нас називають татарським.

Вчитель. Багато живе  живе легенд та переказів про рослини, які стали символами України: Калина – символ дівочої краси і вроди, едельвейс -  ніжності та кохання, барвінок – вічності й вічної памяті, папороть символізує чистоту дівочої вроди.

Учень 4 Легенда про «папороть»

З давніх-давен відомо всім, а особливо старим бабусям, які люблять про це оповідати зимовими вечорами біля печі, що на Яна Купала, коли буває найкоротша літня ніч, у лісі зацвітає папороть. Хто ту квітку знайде, зірве й сховає, матиме щастя на все життя.

Оце тільки горе, що така ніч буває лише раз на рік, і то дуже коротка, та й цвіте тоді один-однісінький кущ папороті в усьому лісі. А росте цей кущ у такому закутку, що Добратися до нього майже неможливо.

Кажуть також, що дорога до квітки дуже важка й небезпечна, бо на ній трапляються різні страхіття й лякають людину, не дають їй іти. Сторожа над нею вельми грізна. Опівночі навколо папороті таке зчиняється, що волосся дибким стає, Вітри буйні віють, грім гримить і двигтить земля, дерево на дерево падає, гора на гору вернеться, летять вогненні змії. А потім прямо на папороть скаче страшний вершник.

«Тікай, бо стовпчу» - кричить грізно, і тоді вже не всидіти там жодному сміливцю.

Коли ж кому вдасться зірвати ту дивну квітку, треба покласти її на долоні, після того, не оглядаючись, бігти додому. дорогою нечисть ще більше буде спокушати і жахати, та квітку віддавати не можна.

Тож треба бути дуже сміливим, щоб добути той цвіт.

Вчитель. Ось така чудова історія про дивовижну квітку – зілля. Та це звичайно, лише легенда, захоплююча казка.

Друга  станція нашої подорожі  - «Зелена аптека»

Вчитель. Лікарські  рослини є тим містечком між людиною і природою, тією рятівною соломинкою, за яку хапається хворий. Під час короткої зупинки ми не можемо розповісти про всі цілющі трави. Довідник Лікарські рослини налічує майже 1300 видів, у тому числі не визнаних офіційно. Пропонуємо вашій увазі деякі з них: любистком – лікують нервові хвороби, з квіток нагідок – роблять відвари, що використовують при ранах. опіках, хворобах очей та лікують запальні процеси горла; Відвар з м’яти – лікування шлунка, кишечника,  печінки; квіти липи – при простудних захворюваннях.

Вчитель. Діти, а які ви знаєте лікарські рослини рідного краю?

(Звіробій, подорожник, горобина, деревій звичайний, акація біла, калина, малина, лопух, спориш, цикорій, шипшина собача.)

Вчитель. Прямуємо до наступної станції – «Квіти – провісники погоди».

ВЧИТЕЛЬ. Здавніх-  давен  наші далекі пращури, не маючи, ні радіо, ні телебачення,  а лише  будучи уважним спостерігачами, точно могли передбачити зміни у погоді.

Перед дощем розкриваються, виділяють багато нектару квітки акації, бузку, жасміну, буркуну.

О сьомій – восьмій годині ранку з води піднімається і розкривається лілія – буде ясно, коли ні – буде дощ.

Перед дощем квітне мати –й – мачуха, козельця, мальви. Фіалки, берізки, латаття – закривається.

У передчутті дощу не розкривають свої бутони троянда. Шипшина.

Квіти льону зі сходом сонця розкривають і голубіють – день буде ясний, не розкриваються – день буде сирий і похмурий.

 
Вчитель. Прямуємо до наступної станції –« відгадай загадку»
Маленька, червоненька, 
Із хвостиком тоненьким. 
На городі мене рвуть
І до столу подають.
(Редиска

Що то за голова,
Що лиш зуби й борода? 
(Часник)

* * * 
Печуть мене, смажать і варять,
Їдять мене і дуже хвалять.
(Картопля)

* * *
Сидить Марушка в семи кожушках.
Хто її роздягає, той сльози проливає. 
(Цибуля)
* * * 

Некрасива, шишкувата, 
Як прийде на стіл вона, 
Скажуть весело хлоп'ята:
— Ну й розсипчаста, смачна! 
(Картопля)


* * * 
Хто хустиночку свою 
Влітку покриває?
І по двадцять хустин
На голівці має? 
(Капуста)
* * * 
Кажуть, щоб хвороб не знати,
Треба всім мене вживати.
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте.
(Цибуля)

Вчитель. Прямуємо до наступної станції – «Їжа – джерело росту і здоров’я»

1 учень.  Щоб мати здоровя, слід правильно  їсти, вживати поживне і тільки корисне.

2 учень. Не їсти надміру, не шкодити тілу і памятати про вітаміни.

Вчитель: Вітаміни – це біологічно активні  речовини, які в малих кількостях потужно впливають на обмін речовин, на ріст, на фізіологічний стан організму.

Які вітаміни містяться: група В, РР, А, С.

Щавель. За вмістом вітаміну С не поступається цитрусовим, що міститься в ньому щавлева кислота стимулює травлення Містить велику кількість заліза і магнію, і величезна кількість очищаючих елементів - фосфору, магнію, кремнію.

Які вітаміни містяться: С, А, В 12, РР.

Шпинат. Багатий йодом, калієм. Зміцнює пам'ять, підвищує здатність запам'ятовувати, зміцнює кісткову систему, нормалізує кислотність шлунка..

Які вітаміни містяться: група В, Е, РР, Д, К

Морква. У цих овочах знаходиться найбагатше джерело вітаміну А. Морквяний сік поліпшує травлення, апетит, структуру зубів, при виразках і ракових утвореннях він є природним розчинником, підвищує опірність організму інфекціям.. Морква надає сприятливу дію на оптичну систему людини.

Які вітаміни містяться: А, групи В, Е, К.

Огірок. Володіє такими цінними властивостями, як: поліпшення росту волосся, зміцнення серця і судин, є ефективним сечогінним засобом. Наявність високого відсотка вмісту калію в огірках робить його корисним при низькому і високому кров'яному тиску.

Які вітаміни містяться: С, РР, В1, В2.

Яблука. Відмінне зміцнення серцево судинної системи. У цих фруктах багато кровотворних елементів. Вони корисні при ожирінні, гіпертонічній хворобі, атеросклерозі.

Які вітаміни містяться: А, С.

Груша. Має сечогінну та протизапальну дію. Корисна при хворобах нирок.

Які вітаміни містяться: С, В1.

Персик. Потребують цих фруктах люди , які страждають порушеннями серцевого ритму, недокрів'ям, запорами, захворюваннями шлунка зі зниженою кислотністю.

Які вітаміни містяться: А, В2, РР.

Абрикос. Багатий солями калію, залізом. Необхідний людям, що страждають порушеннями серцево-судинної системи, хворобами нирок, ожирінням. Вміст фосфору і магнію стимулює активну роботу мозку, покращує пам'ять, підвищує працездатність.

Які вітаміни містяться: А, С, В15.

Виноград. Містить магній, марганець, кобальт, багатий вуглеводами, органічними кислотами. Корисний при хворобах нирок, легенів, печінки, подагрі, гіпертонії.

Які вітаміни містяться: С, Р, РР, В1, В6, В12.

Гранат. Корисний своїм загальнозміцнюючу дію, благотворно впливає на процеси травлення і засвоєння їжі. Є біогенним стимулятором, лікує захворювання підшлункової залози, недокрів'я, очищає кров.

Вчитель. Прямуємо до наступної станції Географічна – «Гіганти і карлики квіткового світу»

Учень 4 –й В 1818 натураліст Жозеф Арнольд подорожував по трофічних лісах Суматри. Він побачив квітку ніби приклеєну до землі. Від неї відходив сильний неприємний трупний запах. Квітка мала діаметр 1м і масу   5 кг. У неї було 5 пелюсток, злегка загнутих на кінцях, червоного кольору з плямами. Посередині квітки знаходилася впадина з великою кількістю тичинок і маточок.

В честь вченого, що вперше побачив і описав цю квітку, її назвали рафлезія Арнольда.

Листки у даної рослини відсутні. Вона паразитує на дикому винограді.

 Найменшою квіткою може похвалитися рослина із родини Складноцвітих – натотея, що росте на острові Корсіка в Середземному морі. У неї суцвіття має діаметр – 2-3 мм.

Найбільша плаваюча квіткова рослина – вікторія амазонська.

Наш експрес зупиняється на станції – «Червона книга»

Прозоре чисте повітря, блакитні ріки, озера, джерела, зелені ліси та інші природні ресурси з властивим їм світом рослин і тварин – усе це національне багатство, що потребує раціонального використання,  збереження та відтворення.( слайд   фото, назва рослин які занесені до червоної книги)

 Запам’ятайте їх! Не дамо цим рослинам і тваринам зникнути, одне з найпрекрасніших творінь природи!

Вчитель. Рослини – частина природи, вбрання рідної Землі, нашої планети. Це обличчя людської гідності. Завдання кожної людини – берегти її, як своє життя, любити, вивчати, спостерігати.

1-й учень.

Квіти були щасливі,

І пахучі, і красиві,

Якби в полі, в лісі, в лузі,

Бачили їх тільки друзі.

Ті, які б їх не топтали,

Без потреби не зривали.

І на клумбах вдома, в школі

Висівали їх доволі,

Доглядали, поливали –

Квіти б радість дарували.

Дякуємо за увагу!

 

 

docx
Додано
4 лютого 2021
Переглядів
559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку