Характеристика покритонасінних

Про матеріал
дана тема уроку дає можливість повторити і узагальнити знання учнів про органи квіткових рослин; їх різноманітність, особливості будови; ознайомити з основними таксономічними одиницями, наукою систематикою; класифікацією рослин; розвивати вміння порівнювати, логічно мислити; виховувати бережливе ставлення до природи; формувати культуру спілкування.
Перегляд файлу

Тема: Загальна характеристика і класифікація покритонасінних.

 

Мета: повторити і узагальнити знання учнів про органи квіткових рослин; їх різноманітність, особливості будови; ознайомити з основними таксономічними одиницями, наукою систематикою; класифікацією рослин; розвивати  вміння порівнювати, логічно мислити; виховувати бережливе  ставлення до  природи; формувати культуру спілкування.

 

Обладнання: таблиці «Класифікація покритонасінних рослин», «Систематика відділу Покритонасінні, «Вегетативні органи: корінь, пагін, гербарні матеріали, колекція насіння.

Основні поняття і терміни: систематика, царство, відділ, клас, родина, рід, вид, однодольні, дводольні.

Тип уроку: формування нових знань

СК-структурований конспект

План – схема уроку.

Етап уроку

Час

Форми і методи діяльності

Результат діяльності

І. Організаційний момент

1 хв.

Ознайомлення із  змістом теми4. «Покритонасінні».

Планування діяльності

ІІ. Актуалізація опорних знань

5 хв.

ІАВ «Я знаю»

Рефлексія вивченого про  покритонасінні

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

2 хв.

Обговорення проблемної  ситуації

Активізація уваги і пізнавальної діяльності.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

20 хв.

  1. Розповідь – бесіда
  2. Робота з  підручником
  3. Робота в групах
  4. Читання малюнка
  5. Повідомлення учнів

Засвоєння матеріалу по принципу «учень – учень», вміння читати ск.

V. Осмислення об’єктивних зв’язків

8 хв.

  1. Заповнення порівняльної таблиці.

Виділення головного складання СК

VІ. Узагальнення і систематизація знань

5 хв.

ІАВ «Формую висновок»

Вміння узагальнювати, систематизувати матеріал»

VII. Підсумок уроку

2 хв.

Оцінювання, взаємооцінювання

Вміння аналізувати  роботу.

VIII. Домашнє завдання

2 хв.

Диференціація домашнього завдання  за технологією особистісно – орієнтованого навчання)

Засвоєння матеріалу різного рівня складності. Розвиток творчого мислення.

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний  момент.

Повідомлення учителя про зміст теми «Покритонасінні». Тема включає 7 годин, із них три години практичні  роботи,1 година – урок узагальнення, систематизації знань.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

 Вправа « Я  знаю». Учні  записують, що  знають про покритонасінні.

 

 

Таблиця розширення особистого  досвіду з теми  «Покритонасінні».

Що я знаю

Про що дізнався

  1.               Кореневі  системи

 

Стрижнева                         мичкувата

головний                           додатковий

бічний                                бічний

додатковий                      

  1.                       Стебло

Здерев’яніле           трав’янисте

 

 

 

  1.                         Листки

складні                        прості

пальчасті                      черешкові

трійчасті                       сидячі

перисті

     парноперисті

     непарноперисті

 

  1.                 Жилкування

сітчасте            паралельне дугове

 

  1.               Насінина

з 2 сім’ядолями    з 1 сім’ядолею

Клас дводольні

Має ознаки лівої сторони схем,

однодольні – правої

 дводольні          однодольні

стрижнева          мичкувата

 

здерев’яніле              тільки

трав’янисте               трав’янисте

                                  (здерев’яніле       

                                        бамбук)

складні                   тільки прості

прості

 

 

 

 

 

 

 

Сітчасте                паралельне і дугове

(виняток подорожник)      (виняток вовчі ягоди)

 

 

2 сім’ядолі                           1 сім’ядоля

 

 Після вивчення  теми «Класифікація покритонасінних», учні заповнюють  другу колонку.

 

ІІІ. Повідомлення  теми і мети уроку. Мотивація навчальної  діяльності.

Проблемне питання.1. Чому квіткові рослини займають панівне положення серед груп вищих  рослин?

2. За якими ознаками можна  було б  розділити  квіткові  рослини  на групи?

Висловлювання  учнів  до 1 питання:

  •       Мають  справжні органи  і тканини
  •       Є квітка, плід, насінина
  •       Різноманітні способи запилення
  •       Подвійне  запліднення.

Висловлювання   до  2 питання.

  •       Квіткових багато, вони різноманітні за  життєвими формами, за  будовою органів і систем, але  головна ознака класифікації квіткових  - це  кількість  сім’ядоль у насінині:

 

IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

  1.   Характеристика покритонасінних рослин.

(розповідь з елементами бесіди).

 

СК1. Мають всі ознаки  насінних рослин

  •       Досконалі тканини і органи
  •       Розмноження насінням
  •       Життєві форми

 

 

дерева

кущі

трави

  •       Запліднення не  залежить від  наявності води
  •       Чергування  гаметофіт – спорофіт, домінує спорофіт
  •       Зменшення розмірів гаметофіту.

 

СК 2.  Порівняння спори і насінини

Ознака

Спора

Насінина

  1. Кількість

клітин

1

Багато

  1. Набір хромосом

п

2п,3п

  1. Утворюється в результаті

Ділення клітин, мейоз

Запліднення

  1. Дає початок

Гаметофіту

Спорофіту

 

СК 3.    Будова насінини

 

насінна   зародок  запасні поживні

шкіра   (зачатковий  спорофіт)            речовини

 

СК4.  Особливості покритонасінних

  • насінні  зачатки розташовані у порожнині зав’язі
  •  мають   квітку  яка  сприяє  запиленню різними   способами
  •  утворюють   плоди, що виконують захисну функцію і сприяють  поширенню  насіння
  •  Чоловічий  гаметофіт представлений двома  клітинами
  • Жіночий  гаметофіт складається  із семи  клітин
  •  Зменшення  гаметофітів  скорочує   час та  їхнє формування, витрати  речовин і енергії.
  • Подвійне запліднення  підвищує  стійкість до несприятливих умов.
  • Удосконалення провідна  тканина, судини  ксилеми без   поперечних  перетинок.
  • Збільшення  площі  листкової  пластинки, підвищення  інтенсивності  фотосинтезу
  1.  Цикл  розвитку  покритонасінних  рослин

(робота  з опорною  схемою  ст. 175.)

 

СК5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

І група Поясність  цикл  розвитку  покритонасінних за схемою

ІІ група. Дайте  визначення  всім термінам загаданих у схемі.

ІІІ група. Складіть запитання  до схеми

IV група. Зробіть  висновок про  особливості життєвого  циклу  покритонасінних

  1.           Різноманітність  квіткових  рослин –( розповідь  учителя)

У наш час  на земній  кулі  існує  близько  250 000 видів покритонасінних, з яких в  

Україні  5 000. Вони  поширені  всюди: на всіх континентах, в усіх   природних  зонах і  кліматичних  поясах.

СК 6. Передумови пристосованості  покритонасінних

 

Особливості будови   здатність до   різноманітність

Вегетативних    видозмін   квіток

Органів        кореня  корнеплоди   одностатеві

кореня     корнебульби   двостатеві

пагона     присоски   поодинокі

     повітряні…   суцвіття

         різні за кольором,

стебла    прямостояче   розміром   

листків      стебла витке    за симетрією

бруньок   чіпке    за запиленням

    повзуче

    вкорочене…  Різноманітність плодів

         

колючки

      листків   

      вусики   

          сухі

бульба    соковиті

        пагонів цибулина   розкривні

      кореневище   нерозкриті

      вус…    однонасінні

          багатонасінні

 

4.Одиниці класифікація Царство Рослини. (повідомлення учнів) Наука систематика.

 

      Наприклад

СК.7.  Царство   Рослини

Відділ    Покритонасінні

Клас    Дводольні

Порядок   Розоцвіті

Родина   Розові

Рід    Яблуня

Вид    Яблуня домашня.

  1. Класифікація покритонасінних (робота в групах).

 

І група. За  текстом § 42 визначте основні  ознаки за  якими здійснюється поділ відділу на класи. Дані  занесіть  у  першу колонку таблиці № 1.

ІІ група. За текстом § 42 визначте ознаки класу. Дводольні і занесіть дані у другу колонку таблиці № 1.

ІІІ група. За текстом §42 визначте ознаки класу. Однодольні і занесіть дані  у третю колонку таблиці № 1.

 

V. Осмислення об’єктивних зв’язків.

 

 СК 8. Заповнення таблиці № 1 ІАВ «Спільний проект».

Ознаки

Дводольні

Однодольні

1.Кількість сім’ядолей

Дві

Одна

2.Коренева система

Стрижнева

Мичкувата

3. Стебло

Трав’янисте, здерев’яніле

Трав’янисте

4.Камбій

+

-

5.Листок

Простий, складний

Простий

6.Жилкування

Сітчасте

Дугове, паралельне

7.Квітка

4,5  членна

3 – членна

8. Оцвітина

Подвійна

Проста

9. Запилення

Вітром комахами

Вітром

10. Кількість видів

200 тисяч

60 тисяч

11.Кількість корінців, що  появляються  при  проростанні насінини

Один

Багато

 

VI. Узагальнення і систематизація знань.

 ІАВ «Формую висновок»

Кожен учень озвучує одне  речення, в якому  висловлює головну  ідею  уроку.

 

VII. Підсумок уроку. Оцінювання і взаємооцінювання роботи  учнів.

 

VIII. Домашнє  завдання.

  1. Прочитати§.
  2. Вивчити СК 1-8.

 

  1. Підготуй загадки, вірші  про  рослини класу

Дводольні; родини Хрестоцвіті, Бобові, Розові, Пасльонові.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 лютого 2021
Переглядів
1460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку